Soepblik schreef:Zo, één jaar later zit ook ik aan de Ritalin.
Ik heb vrijdag m'n officiele diagnose gekregen en mocht ook meteen medicatie proberen. Ik was best wel huiverig ervoor, maar het afgelopen jaar heb ik al zoveel gedaan om mezelf te helpen. Ik laat eigenlijk nergens steken vallen; ik heb gezonde routines, ochtendrituelen waarvan ik me goed voel, ga op tijd naar bed, heb een manier van plannen gevonden die goed bij mij past, het psychotherapie wat me op heel veel vlakken ontzettend heeft geholpen, etcetera. Maar wanneer het erop aankomt en ik moet gaan zitten om mijn werk te doen, of ik het nou heel stom vindt of juist héél erg graag wil; die concentratie lukte gewoon niet. En dat leverde zo'n ontzettende bak frustratie op. Al mijn hele leven is het een dagelijkse worsteling.
Het verschil met ritalin (lage dosis, 5 mg) is niet normaal. Ik had me echt niet voor kunnen stellen dat je zo lekker geconcentreerd kan werken, dat dit is hoe "normale" mensen de wereld beleven. Ik heb vrijwel geen last van bijwerkingen. Ik heb controle over mezelf en mijn impulsen, en ook als ik wel bewust besluit ernaar te luisteren kan ik daarna ook gewoon weer terug naar waar ik mee bezig was.
Ik lees best vaak horrorverhalen over Ritalin en mensen die er slecht op gaan, maar hebben meer mensen zo'n goede ervaring als ik?
Wat fijn voor je! Ik heb sinds een week ook officieel de diagnose en ben ook begonnen met medicatie. Ik slik 2 á 3x per dag kortwerkende 10mg methylfenidaat. Ik wist al dat dit voor mij iets zou toevoegen omdat ik het eerder wel eens heb geslikt (en het daarom op dagelijkse basis voorgeschreven wilde krijgen). Ik heb wel wat bijwerkingen, zoals misselijk en hoofdpijn. Ook als het uitgewerkt is merk ik de rebound wel even. Toch wegen de voordelen voor alsnog zwaarder dan de nadelen. Ik heb niet 87811 gedachtes tegelijkertijd, ik kan 1 ding tegelijkertijd doen, ik word minder snel afgeleid, ik spring minder van de hak op de tak. En het allerfijnste is dat ik me rustiger voel, in mijn hoofd en in mijn lichaam. Hetgeen waar ik in mijn dagelijks leven tegen aanliep was het onrustige, opgejaagde gevoel. Ik wil naast de medicatie hier wel mee aan de slag, ik ben niet van plan om deze medicatie voor de rest van mijn leven te slikken.