Mensen vallen tegenwoordig overal maar dood neer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 20:57

Charaz schreef:
Iedere 8 dagen ? Wow dat vind ik echt wel heel veel

ik vind het vooral vreemd dat er zo enorm weinig over bekend is en over gezegd wordt! Zijn ongeveer 45 vrouwen per jaar! Echt te gek inderdaad.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 20:59

Evamarie schreef:
Onderzoeksresultaten zijn in mijn ogen niet waterdicht omdat niet elk geval medisch onderzocht wordt.

Even ter verduidelijking: onderzoek is altijd op groepsniveau en nooit op individueel niveau.
Jouw aanname dat 'niet elk geval onderzocht wordt' - wat trouwens niet klopt, íeder overlijden dat verdacht wordt van een 'niet natuurlijke dood' wordt onderzocht! - maakt niet uit voor de statistiek.
Als iets statistisch significant is, maakt het niet uit hoeveel gevallen er nog gerapporteerd worden die óf de ene óf de andere kant op wijzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 21:00

PSvanLot schreef:
Charaz schreef:

ik vind het vooral vreemd dat er zo enorm weinig over bekend is en over gezegd wordt! Zijn ongeveer 45 vrouwen per jaar! Echt te gek inderdaad.

Dat heeft volgens mij ook met je intresses te maken. Er is wel veel bekend hierover, maar dat valt mij dan weer wel op omdat ik in de hulpverlening werk.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 21:00

PSvanLot schreef:
Charaz schreef:

Nou dat vind ik ook, en dan vraag ik me ook af, je hoort natuurlijk ook gevallen van huiselijk geweld van een vrouw tegen een man, zou dit ook zover komen dat een vrouw haar man vermoord, want die verhalen ken ik eigenlijk helemaal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 21:02

Ibbel schreef:
Evamarie schreef:
Onderzoeksresultaten zijn in mijn ogen niet waterdicht omdat niet elk geval medisch onderzocht wordt.

Even ter verduidelijking: onderzoek is altijd op groepsniveau en nooit op individueel niveau.
Jouw aanname dat 'niet elk geval onderzocht wordt' - wat trouwens niet klopt, íeder overlijden dat verdacht wordt van een 'niet natuurlijke dood' wordt onderzocht! - maakt niet uit voor de statistiek.
Als iets statistisch significant is, maakt het niet uit hoeveel gevallen er nog gerapporteerd worden die óf de ene óf de andere kant op wijzen.

Je bedoelt verdachte omstandigheden. Niet elk geval is verdacht en fam. geeft ook niet altijd toegang tot verder onderzoek.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 21:02

Evamarie schreef:
Dat heeft volgens mij ook met je intresses te maken. Er is wel veel bekend hierover, maar dat valt mij dan weer wel op omdat ik in de hulpverlening werk.

Ik werk in de gezondheidszorg en PSvanLot in het onderwijs zover ik weet, dat zijn toch ook wel vakgebieden waarbij je dit soort dingen tegen zou moeten komen dan eigenlijk toch?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 21:03

Verbazingwekkend hoe wetenschappelijke onderlegd vele niet-wetenschappelijk opgeleiden in dit soort discussies zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 21:04

PSvanLot schreef:
Charaz schreef:

Nou dat vind ik ook, en dan vraag ik me ook af, je hoort natuurlijk ook gevallen van huiselijk geweld van een vrouw tegen een man, zou dit ook zover komen dat een vrouw haar man vermoord, want die verhalen ken ik eigenlijk helemaal niet.

Ja wel degelijk. Geslachtsdelen vliegen nog steeds over de tafel soms. :+ verdachte is dan vaak een vrouw.

Avalanche

Tiggs schreef:
Verbazingwekkend hoe wetenschappelijke onderlegd vele niet-wetenschappelijk opgeleiden in dit soort discussies zijn.

Ik hoop dat je je onderschrift nog heel lang houdt _O-

PSvanLot

Evamarie schreef:
PSvanLot schreef:

Ik vind dat het bar weinig in het nieuws voorkomt. En waar kom jij het dan veel tegen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 21:05

Charaz schreef:
Evamarie schreef:

Ik werk in de gezondheidszorg en PSvanLot in het onderwijs zover ik weet, dat zijn toch ook wel vakgebieden waarbij je dit soort dingen tegen zou moeten komen dan eigenlijk toch?

Jazeker.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 21:05

Evamarie schreef:
PSvanLot schreef:

Ja wel degelijk. Geslachtsdelen vliegen nog steeds over de tafel soms. :+ verdachte is dan vaak een vrouw.

Moet je wel even goed quoten, want ik heb dit niet gezegd.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 21:06

Evamarie schreef:
Charaz schreef:

Jazeker.

Precies Charaz, is momenteel ook een hot item dat er veel te weinig aandacht voor is, maar voor Evamarie is het blijkbaar wel een veel gehoord onderwerp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 21:07

Evamarie schreef:
PSvanLot schreef:

Ik vind dat het bar weinig in het nieuws voorkomt. En waar kom jij het dan veel tegen?

Via bijv politienieuws en regionaal nieuws Facebook. ( waar ik lid v ben)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 21:08

Evamarie schreef:
PSvanLot schreef:

Moet je wel even goed quoten, want ik heb dit niet gezegd.

Excuus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 21:09

Evamarie schreef:
Charaz schreef:

Jazeker.

Precies Charaz, is momenteel ook een hot item dat er veel te weinig aandacht voor is, maar voor Evamarie is het blijkbaar wel een veel gehoord onderwerp.

Hoe weet je dan dat het een hot item is?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 21:17

Evamarie schreef:
PSvanLot schreef:

Dan werk ik met schatjes van patiënten denk ik, niet op de praktijk gehad en ook geen brieven van de huisartsenpost of SEH gelukkig.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 21:18

Evamarie schreef:

Hoe weet je dan dat het een hot item is?[/quote]

Omdat het onlangs in het nieuws is geweest en ze er meer aandacht voor willen hebben omdat het een veel te weinig bekend onderwerp is.
Politiescanners luister ik niet en Facebook is voor mij geen nieuwswaarde.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 21:21

Charaz schreef:
Evamarie schreef:

Dan werk ik met schatjes van patiënten denk ik, niet op de praktijk gehad en ook geen brieven van de huisartsenpost of SEH gelukkig.

Verdachte is in femicide niet vaak een vrouw...

Jij hebt de beste patiënten Charaz <3

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 21:21

Evamarie schreef:
Je bedoelt verdachte omstandigheden. Niet elk geval is verdacht en fam. geeft ook niet altijd toegang tot verder onderzoek.

Als een arts bij een lijkschouw niet overtuigd is van een natuurlijke dood (en dat kan al bij bv een val van een week eerder waarna iemand ineens achteruit gegaan is oid hoeft helemaal geen moord te zijn) dan is die arts verplicht te overleggen met de gemeentelijk lijkschouwer oftewel de forensisch arts.
Samen overleggen ze of er een natuurlijke dood afgegeven mag worden of dat de forensisch arts de schouw overneemt, dan mag er vanaf dat moment niks meer veranderd worden op de plaats waar het lichaam is en als de arts die oorspronkelijk kwam schouwen niet ter plaatse kan blijven word er politie ingeschakeld om het lichaam te bewaken (uitzondering daargelaten) tot de forensisch arts ter plaatse is.
Daar kan de familie een hoop van vinden maar zo gebeurd het, eens of niet eens.

Bron: mijn eigen waarneming, is onderdeel van mijn werk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 21:22

Evamarie schreef:
PSvanLot schreef:

Laten we mensen verder maar niet op ideeen brengen dan met dit topic :P

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 21:24

Ik denk eigenlijk dat er best wel overlijdens zijn die als natuurlijk overlijden worden aangemerkt die eigenlijk tóch moord zijn.

Een oudere die dood gevonden wordt in huis kan natuurlijk heel goed een natuurlijke dood zijn gestorven, maar ook vergiftigd zijn en ik denk dat die gevallen er tussendoor glippen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 21:25

Evamarie schreef:
Laten we mensen verder maar niet op ideeen brengen dan met dit topic :P

_/-\o_ voor je het weet heb ik na het weekend ineens brieven binnen over slachtpartijen omdat ze op Bokt meelezen

purny

Charaz schreef:
Ik denk eigenlijk dat er best wel overlijdens zijn die als natuurlijk overlijden worden aangemerkt die eigenlijk tóch moord zijn.

Een oudere die dood gevonden wordt in huis kan natuurlijk heel goed een natuurlijke dood zijn gestorven, maar ook vergiftigd zijn en ik denk dat die gevallen er tussendoor glippen.

Er wordt toch altijd autopsie gepleegd op iemand, dus de juiste doodsoorzaak zullen ze echt wel ontdekken.
Laatst bijgewerkt door purny op 16-05-23 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Ik ben "even" aan de slag gegaan met de gegevens van het cbs qua sterftes per week van 2017 tm 2023w12, aangezien tot daar mijn dataset liep (ik snap dat de discussie ondertussen verder is gegaan, maar ik wil de gegevens waar ik de afgelopen 1.5 uur aan bezig ben geweest toch graag delen).

Na excel aangemoedigd te hebben om alle gegevens te groeperen zoals ik wil, komen daar o.a. de volgende 3 grafieken uit:

De eerste grafiek is het aantal sterfgevallen per week in de leeftijdscategorie 0-50. Wat je hier vooral in kan zien is dat geen van de jaren opvallend de boventoon voert. Het is eigenlijk behoorlijk constant gebleven.
Afbeelding

Nu de grafiek waarbij het aantal sterftes 0-50 jaar gedeeld is door het totale aantal sterftes. Hierbij komen in 2020-2021-2022 vrij onderaan de grafiek te staan in de meeste weken, wat begrijpelijk is gezien de leeftijdsgebonden risico's van covid19. Hierdoor is het percentage 0-50 jarigen bij de sterftes lager geworden. Je kan hier ook goed het seizoensgebonden effect zien van ouderensterfte, dat blijkbaar niet of veel minder aanwezig is bij mensen onder de 50 jaar.
Afbeelding

Als laatste heb ik 2017 als index gebruikt om de jaren wat zichtbaarder te vergelijken. Dit betekent dat ik de waarde van dat jaar gedeeld heb door de waarde (van hetzelfde onderwerp) uit 2017. De sterfte van 0-50 daalde in 2018 en 2019, maar ging terug naar bijna het niveau van 2017 in 2020 en bleef daar ook op. Van 2023 valt nu nog niks te zeggen omdat ik met hele jaren heb gewerkt en ik daar van slechts de eerste 12 weken gegevens heb. Als er echt vraag naar is wil ik de gegevens van de eerste 12 weken van alle 7 jaar wel op een vergelijkbare manier naast elkaar zetten, maar dat heb ik nog niet gedaan.

Afbeelding

De dip in 2023 geeft aan dat er in 2023 een klein percentage van de sterftes (t.o.v. andere jaren) valt in de 0-50 categorie. Dat is, in ieder geval, gedeeltelijk verklaarbaar doordat 0-50 geen verhoogde sterfte in het winterseizoen heeft i.t.t. de 51+'ers en er enkel gegevens van week 1-12 voor 2023 beschikbaar zijn, dus juist de periode van de hoogste verwachte sterfte. Dit geeft sowieso een vertekent beeld, maar ik heb niet uitgezocht of dit het volledige verschil verklaart.

De groep 0-50 kreeg pas een serieuze vaccinatiegraad (1+2) vanaf juni 2021, wat betekent dat bijna de helft van 2021 de vaccinaties geen rol speelden in de sterftes, zeker niet als je bedenkt dat sterftes binnen 28 dagen na vaccinatie extra in de gaten gehouden werden (daardoor is AZ toen uit gebruik genomen).

Dat de 0-50 sterfte in 2022 niet meer afgenomen is, kan ik niet volledig verklaren. Een iets oplopende lijn is logisch, zowel doordat het absolute aantal 0-50'ers toegenomen is als de (verwacht ik) toegenomen gemiddelde leeftijd van deze groep, maar dat hij helemaal niet is gedaald kan ik niet verklaren.
Dat het door de vaccinatie komt is onwaarschijnlijk, want dan zou je in 2021 juist een piek t.o.v. 2020 verwachten en deze is nadrukkelijk afwezig. Ik verwacht nog steeds dat de restschade door een coronabesmetting er een rol in speelt, samen met de opgelopen wachttijden in de zorg en de uitgestelde zorg door de (overbelaste ziekenhuizen tijdens de) pandemie.