Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Varekaj schreef:Ze zeggen vaak dat ouders met een kind met beperking eeuwig moeten zorgen. Dat geldt evenzeer voor de broer/zus, alleen wordt dat veel minder uitgesproken. De verwachting is er heel vaak dat je dat gewoon gaat overnemen als je ouders het niet meer kunnen.
Varekaj schreef:Waar men dan aan voorbij gaat is dat "het andere kind" niet alleen zorgdrager wordt voor de ouder wordende ouders, maar ook de ouder wordende broer/zus. Mantelzorgen op zich is al een hele taak, laat staan als je dan je hele ouderlijke gezin op je schouders moet nemen.
pmarena schreef:Ja ik zie soortgelijke situaties meerdere keren terugkomen hier in de reacties.
Snap het ook wel dat ouders dan zo "vol" kunnen zitten van hun intensieve kind, dat ze dan zoiets hebben van verdomme begin jij nu ook al! Maar eerlijk is het niet natuurlijk.
Lughnassadh schreef:Pateeke, ben jij van België? In Nederland is de situatie niet veel anders. Ellenlange wachtlijsten, weinig tot geen passende hulp, etc.
ruitje schreef:pmarena schreef:Ja ik zie soortgelijke situaties meerdere keren terugkomen hier in de reacties.
Snap het ook wel dat ouders dan zo "vol" kunnen zitten van hun intensieve kind, dat ze dan zoiets hebben van verdomme begin jij nu ook al! Maar eerlijk is het niet natuurlijk.
Heb jij dit ooit besproken met je ouders en hoe ging dit?
Vond je post heftig... Bijzonder he, hoe mensen niet weten wat er echt speelt achter een voordeur...
Varekaj schreef:Heel veel regeltjes, lange wachttijden en vaak ook absurde dingen. Mijn broer is geboren met een zuurstoftekort. Ieder jaar (!!) opnieuw moet hij een attest van de arts indienen of op controle gaan dat dat nog steeds zo is om zijn toelage niet te verliezen. Hij wordt dit jaar 44.
Hij heeft glaucoom maar kan zelf de oogdruppels niet toedienen wegens niet voldoende fijne motoriek. Thuisverpleging komt daar 3x/dag voor, maar er moest wel een indicatie bij voor ook hulp bij wassen. Dus 1 à 2x/week wassen ze rug en voeten ook. Reden: dan is de zorg gratis... Enkel medicatie toedienen niet, dan mocht hij volle pot betalen. Gelukkig wist de HA dit en heeft dit allemaal geregeld.
Broer woont zelfstandig met huishoudelijke en administratieve ondersteuning waar nodig. Zijn hele appartement is aangepast zodat dat mogelijk is. Kwam vlak na de eerste lockdown een sociale assistente langs: "oh meneer, maar u kan volledig zelfstandig functioneren zie ik! Prachtig!". En ze trok prompt met terugwerkende kracht zijn hele uitkering in "want meneer woont zelfstandig"![]()
wat dus betekende dat mijn broer terug moest gaan werken voor de kost. Wat hij niet (meer) kan, na vergaande pesterijen op zijn vorige werkplek met angststoornis en paniekaanvallen en paranoia tot gevolg. De psychiater die hem behandelt heeft die sociaal assistente keihard aangepakt hiervoor, want broer stond gelijk weer helemaal bij af. En het heeft maanden gekost om de boel weer goedgekeurd te krijgen (en geld voor alle controles en herkeuringen bij artsen).