Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nikass schreef:Maar steun je hem dan niet in het niet willen/kunnen eten van bepaald voedsel?
Wat gebeurt er als hij geen alternatief krijgt?
Nikass schreef:Gelukkig lust hij wel patat en dat is bijna overal wel te krijgen(mag alleen absoluut geen saus bij in de buurt komen). En als er geen ranja is drinkt hij prima water.Het lijkt me overigens ontzettend moeilijk en frustrerend als ouder als je kind dit heeft. Elke verjaardag, dagje uit etc is natuurlijk een drama. Het beïnvloedt denk ik het hele gezin.
Nikass schreef:Nee dat snap ik. Misschien benader ik het veel te simpel hoor![]()
Maar stel nou dat je het aanbiedt, en als hij niet wil eten ook prima, maar iets anders "is" er niet?
Wat doet een kind dan? "Wint" het honger hebben en/of overlevingsinstinct het niet op een gegeven moment van de afkeer?
Edit: ik lees bij thuisarts.nl dat opvoeding wel één van de factoren is die meespeelt bij het ontstaan van Arfid.
> Begrijp me niet verkeerd: het laatste wat ik wil is ergens "schuld" neerleggen!
Ik denk juist dat het "prettig" is als er beïnvloedbare factoren invloed hebben op het ontstaan of behandelen van Arfid.
Omdat er meerdere factoren meespelen zal er niet één simpele oplossing zijn uiteraard.
Van schreef:Dan eet hij niet en dat eindigt in huilen dat hij honger heeft maar alsnog eet hij niet datgene wat je hem voor geschoteld hebt.
En dwing je hem iets toch te proberen komt het er inderdaad weer uit.
Geloof me ik heb echt alles wel geprobeerd.
Hij is zich er overigens zeker wel goed bewust van dat het niet gezond is en ontzettend trots op zichzelf als hij een keer iets nieuws wel lust.
Nikass schreef:Maar stel nou dat je het aanbiedt, en als hij niet wil eten ook prima, maar iets anders "is" er niet?
Wat doet een kind dan? "Wint" het honger hebben en/of overlevingsinstinct het niet op een gegeven moment van de afkeer?
Selina schreef:Goed bezig Marlinde!
Hier had ik m’n eerste exposure therapie. Waarin ik het engste op m’n lijst ging proberen, namelijk broccoli. Vooraf was m’n verwachting dat ik het wel in m’n mond durfde te stoppen maar niet door slikken. Maar uiteindelijk acht happen kunnen nemen. Dus dat is een mooie stap. En dan merk je ook dat het niet zo simpel is als iets niet lusten. De smaak was ‘prima’ (smaakloos) maar door de textuur raak ik in paniek. Ik ben wat dat betreft heel gevoelig.
rien10 schreef:Ik lees al vanaf het begin mee. Vind het zeer interessant (en naar voor de betrokkenen) en mijn kennis -of beter gezegd het ontbreken daarvan- over iets niet lusten groeit met het lezen van ieder bericht.
Ik ken iemand die geen groene dingen eet. Dus wel rode paprika, geen groene. Wel tomaten, geen komkommer. Wel rauwe witlof, geen sla. Ik denk dat dat ook zoiets is?
Hier had ik m’n eerste exposure therapie. Waarin ik het engste op m’n lijst ging proberen, namelijk broccoli. Vooraf was m’n verwachting dat ik het wel in m’n mond durfde te stoppen maar niet door slikken. Maar uiteindelijk acht happen kunnen nemen. Dus dat is een mooie stap. En dan merk je ook dat het niet zo simpel is als iets niet lusten. De smaak was ‘prima’ (smaakloos) maar door de textuur raak ik in paniek. Ik ben wat dat betreft heel gevoelig.
Brainless schreef:Nikass schreef:Maar stel nou dat je het aanbiedt, en als hij niet wil eten ook prima, maar iets anders "is" er niet?
Mijn dochter viel flauw op school (groep 3 dacht ik) en had zwaar ondergewicht.. want ja iedereen zei: als ze honger heeft gaat ze wel eten.
Mijn dochter zegt erover: je moet het een beetje zien alsof jij verplicht wordt hondenpoep te eten.. iedereen zegt dat het goed te eten en heerlijk is, maar voor jou is het vreselijk en je gaat al kokhalzen als je anderen ziet eten.
Wedden dat jij het ook niet gaat eten als je stikt van de honger?
Brainless schreef:Mijn dochter heeft vanaf dat ze vast mocht eten problemen gehad.
Dan kent een kind nog geen angst voor het vreemde.