Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 00:50

_Mir schreef:
Bericht leeggehaald omdat het niet aan de Boktregels voldoet.

Uhm het is niet dat we dit voor onze lol slikken hoor.. als ik dit niet slik ga ik gewoon dood..
Laatst bijgewerkt door Dani op 20-01-23 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote leeggehaald.

Lughnassadh

Re: Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 01:21

_Mir, is dit serieus? Mag hopen van niet. Omdat ik anders niet slaap van de pijn in mijn lijf en zonder oogdruppel ‘s nachts wakker wordt met zulke pijn in mijn ogen. Alsof iemand er een mes in steekt.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 01:55

Maar kom op...pijn is een emotie, dat kun je gewoon uitschakelen...en ja, als je de medicatie nodig hebt omdat je anders dood gaat, is dat toch goed tegen de overbevolking? 8)7
*Sarcasme uit*

Ik snap ts heel goed. Als je er zelf alles aan doet om te zorgen dat je zeker optijd je medicatie hebt en je hoort dágen niets van de apotheek om vervolgens zelf contact op te nemen en te horen te krijgen dat het niet leverbaar is, gaat er imo toch echt iets fout. Dat het niet leverbaar was, wisten ze uiterlijk dag 2, dan hadden ze toch even kunnen bellen van joh luister, het is niet leverbaar. We hebben eventueel wel dit middel voor je? Dan had ts uit kunnen leggen dat dat middel voor haar niet functioneert en in het gunstigste geval nog op dag 2, maar anders dag 3 contact op kunnen nemen met haar ha, zodat ze konden zoeken naar een oplossing?
Dus nee, uitspraken als 'een apotheek kan toch niet bijhouden wanneer iemand medicatie moet hebben' is gewoon helemaal niet relevant. Zelfs bij de Mediamarkt krijg ik binnen 24 uur bericht als een artikel niet leverbaar is. Dat een apotheek dan zelf blijkbaar geen andere apotheek kan contacteren, is nog tot daar aan toe, maar dat je een week moet wachten om te horen te krijgen dat je een probleem hebt en daardoor behoorlijk krap komt in medicatie, vind ik schandalig. En dat je daar een beetje boos om wordt omdat je echt afhankelijk bent van een bepaald merk en je op hete kolen zit omdat je niet weet hoe dit gaat uitpakken, vind ik dan ook niet raar.
Ts, is hoop dat je ha iets kan doen, zodat het snel geregeld is en je toch optijd de juiste medicatie hebt!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-23 02:23

Dank jullie wel allemaal! Even duimen nog maar.

En ja, ik zou heel graag zonder medicatie willen :D Maar ik vind mijn bed uit kunnen komen ook prettig.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 09:51

Kaatje_S schreef:
De ene medische noodzaak is de andere niet. Bij mensen met echt een medische noodzaak ga je uiteraard je uiterste best doen ergens wat te krijgen of van een zelfde merk een andere sterkte te krijgen. Er zijn ook situaties waarbij iemand gewoon een smaakje minder lekker vind of gehecht is aan een bepaalde kleur, soms zet de huisarts er ook maar medische noodzaak op om zelf van het 'gezeur' af te zijn (ja echt). Er wordt dan altijd overlegd of diegene toch niet iets anders wil proberen, maar als dat ene merk er landelijk niet is, dan wordt het toch echt lastig..

Dat zal ongetwijfeld wel eens zo spelen, af en toe, maar men lijkt dat soort uitzonderingen makkelijk te zien als hoe het 'vaak' is. Terwijl het echt wel uitzonderingen zijn.

En ook: ook aan de smaak of kleur kan veel vasthangen, op z'n minst de eigen controle of het wel de juiste tabletten zijn. Dat is een extra check en een extra veiligheid tegen verkeerd innemen. Zelfs dan is het lang niet altijd alleen maar omdat patienten verwend gedrag willen laten zien - het is heel fundamenteel dat ze zicht willen hebben op wat ze slikken, en niet weten of alles in orde is als je ineens een ander middel krijgt.

(En 'jamaar de apotheek zegt toch dat het zo is' verliest in elk geval flink aan kracht als de apotheek dat ook zei toen er fouten gemaakt werden / iemand niet tegen een veranderend middel kon en ernstige bijwerkingen ervaarde...)

Citaat:
Door de ineens grote vraag naar dit middel is het al snel niet meer leverbaar. Er is een alternatief, dus dit wordt massaal ingezet, is daardoor ook al snel niet meer leverbaar.

Al voor dat het niet meer leverbaar is zou ik vanuit de beroepsgroep even contact opnemen met de beroepsgroep van de artsen: "Hee, houd er rekening mee dat dit nog lang niet voor iedereen beschikbaar is, zet nog niet iedereen over." Proactief. Als dat op de juiste manier wordt gecommuniceerd scheelt dat voor heeeeeel veel mensen tijd.

Citaat:
Patiënt aan de balie baalt natuurlijk, dus als alternatief bied je toch weer de tabletten.
Patiënt reageert: Ik ga écht niet weer tabletten slikken!! Dat doe ik gewoon niet meer, punt!
Je probeert in een gesprek nog eea uit te leggen, maar niks helpt meer... En dan?

Luisteren. Patient meenemen naar de gespreksruimte, uit laten praten, begrijpen dat het heel verwarrend en stressvol is als mensen over je hoofd heen tegenstrijdige beslissingen nemen (wel overgaan, niet overgaan, daarmee samenhangend wellicht het gevoel genept te worden), vragen wat het lastig maakt met de tabletten, betrokken zijn, duidelijk maken dat je hem niet wegstuurt maar serieus neemt. 'Uitleggen' is het afsluiten van de communicatie: jij hebt al bepaald, de ander heeft het maar te accepteren. Geef de ander ruimte. Daarna komen er in het gesprek wel punten waar je dan aan kunt geven wat je niet en wel kunt. (Baxterrol als het overzicht op de medicatie lastig is? Voor nu tabletten maar je belt op zodra de leveringsproblemen minder zijn, en reserveert dan alvast voor hem? Jullie bellen samen even met de arts die kan bevestigen dat hij niet stil had gestaan bij de leveringsproblemen?) (Extra dubbel plus bonus voor de arts die daar zijn excuses voor aanbiedt - als er iets vaak helpt om problemen op te lossen zijn het oprechte en gemeende excuses van de juiste persoon.)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 11:18

_Mir schreef:
Bericht leeggehaald omdat het niet aan de Boktregels voldoet.

Ik vraag je om een rietje in je mond te doen, knijper op je neus en dan de hele dag alles gaan doen. Mond dichthouden en ademen door een rietje. Nee niet smokkelen.

Oh en dan ook nog jeukpoeder over je lijf, en nee je mag niet douchen. Krabben mag maar maakt het erger.
Laatst bijgewerkt door Dani op 20-01-23 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote leeggehaald.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 11:25

OmDat BiG PhArMa MiJ HeEfT GeÏnDoCtRinEeRd.

Ik heb me ook weleens verbaasd over de communicatieve vaardigheden van mijn apotheek... Maar het probleem zijn natuurlijk de zorgverzekeraars, die alles zo goedkoop mogelijk willen zodat ze veel winst maken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-23 12:10

Nou ja, de meeste van mijn problemen liggen echt aan de apotheek zelf. :+ Dat iets niet op voorraad is is niet hun schuld, maar dan gewoon niks doen voor patiënten, dat ligt niet aan verzekering. Die verbieden je niet om iemand te bellen dat het er niet is. En liegen dwingen ze je ook niet toe. Of weigeren om contact op te nemen met een verzekering over een vergoeding, maar het ook niet accepteren als ik het zwart op wit aanlever. :') Ik vind het niet zo tof als iets mijn probleem wordt gemaakt, omdat zij verzekeringen maar vervelend vinden en niet eens hun eigen contactnummer willen bellen of het probleem dat zij ervan maken er eigenlijk wel is. Dat is net als dat hier geschreven wordt over agressie tegen apothekersassistentes, dat zij er niks aan kunnen doen. Ik kan ook niks doen aan de verzekeringen, dus om mij daarvoor te straffen is ook niet terecht. (Ja, dat zit me nog steeds dwars :') dus had al over moeten stappen toen dat gebeurde)

Dat is het vervelendste. Verzekeringen zijn echt wel een groot probleem, dat snap ik. Alleen heb ik al veel meer aan mijn verzekering gehad dan aan apotheek. Als er gewoon eerlijke of überhaupt communicatie was had ik ook geen probleem gehad. Ja, geen medicatie helaas. Maar dat was bij andere apotheek ook gebeurd, maar hopelijk met minder rot gevoel.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 12:19

MyWishMax schreef:
Nou ja, de meeste van mijn problemen liggen echt aan de apotheek zelf. :+ Dat iets niet op voorraad is is niet hun schuld, maar dan gewoon niks doen voor patiënten, dat ligt niet aan verzekering. Die verbieden je niet om iemand te bellen dat het er niet is. En liegen dwingen ze je ook niet toe. Of weigeren om contact op te nemen met een verzekering over een vergoeding, maar het ook niet accepteren als ik het zwart op wit aanlever. :') Ik vind het niet zo tof als iets mijn probleem wordt gemaakt, omdat zij verzekeringen maar vervelend vinden en niet eens hun eigen contactnummer willen bellen of het probleem dat zij ervan maken er eigenlijk wel is. Dat is net als dat hier geschreven wordt over agressie tegen apothekersassistentes, dat zij er niks aan kunnen doen. Ik kan ook niks doen aan de verzekeringen, dus om mij daarvoor te straffen is ook niet terecht. (Ja, dat zit me nog steeds dwars :') dus had al over moeten stappen toen dat gebeurde)

Dat is het vervelendste. Verzekeringen zijn echt wel een groot probleem, dat snap ik. Alleen heb ik al veel meer aan mijn verzekering gehad dan aan apotheek. Als er gewoon eerlijke of überhaupt communicatie was had ik ook geen probleem gehad. Ja, geen medicatie helaas. Maar dat was bij andere apotheek ook gebeurd, maar hopelijk met minder rot gevoel.

Oh ik bedoelde ook niet dat jouw apotheek er niks aan kan doen ;)
Maar ik denk wel dat het gevolg van het 'uitknijpen' door de verzekeraars is dat er heel weinig (financiële) ruimte is om iets meer te doen voor een patiënt.

Maar ik vind het ook irritant hoor, dat het blijkbaar geen logische gedachte is om iemand te mailen of bellen als er iets niet op voorraad is en hoe het dan op te lossen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 13:55

Ineke2 schreef:
Je hebt verschil in boos worden. Als je wanhopig bent zoals ik mij in ts haar situatie heel goed kan voorstellen… Zij heeft zo te lezen haar zaakjes op orde en doet er vanuit haar kant alles aan om op tijd haar medicijnen weer aangevuld te hebben, dan is ietwat meer meedenken / proactiever zijn vanuit de apotheek wel het minste wat je mag verwachten naar mijn mening.

Haar apotheek klinkt zeker niet echt mee denkend en zo hoort het niet te zijn .
Dat kan echt beter . Vooral begrip tonen kost weinig moeite .

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 23:30

Ladyson schreef:
Kaatje_S schreef:
Wat zouden jullie dan verwachten in bv de volgende situatie? Gewoon uit interesse:
Er is een nieuw middel op de markt tegen hoge bloedsuiker. Dit kun je 1 keer per week spuiten, ipv dagelijks tabletten slikken, dus artsen en patiënten zijn enthousiast.
Door de ineens grote vraag naar dit middel is het al snel niet meer leverbaar. Er is een alternatief, dus dit wordt massaal ingezet, is daardoor ook al snel niet meer leverbaar.
Patiënt aan de balie baalt natuurlijk, dus als alternatief bied je toch weer de tabletten.
Patiënt reageert: Ik ga écht niet weer tabletten slikken!! Dat doe ik gewoon niet meer, punt!
Je probeert in een gesprek nog eea uit te leggen, maar niks helpt meer... En dan?

1. Ik vind het vanuit de leverancier niet goed dat ze hun forecasting en leveringen niet goed hebben afgestemd. Ik vind dat ze daar bewuster mee om zouden mogen gaan. Bijv per apotheek beschikbaar voor max 5 patienten in eerste instantie.

2. Ik vind dat er proactief gecommuniceerd zou moeten worden. De leverancier weet dat het te kort is en informeert de apotheek direct. De apotheek informeert de patient dorect, en niet pas als hij aan de balie staat.

3. Verder is het wel echt een luxeprobleem van de patient, maar ik snap de irritatie wel echt. Je hebt je uiteraard wel netjes te gedragen naar de assistente.

Hoe gaat 1 en 2 nu daadwerkelijk in de praktijk? Ben ik wel benieuwd naar. Ik kom gelukkig weinig in een apotheek.

Even een beknopte uitleg:

1. De leverancier is doorgeefluik tussen importeur en apotheek. De importeur haalt het vanuit de fabrieken. Een leverancier heeft dus ook niet in de hand wat een fabriek levert en ook niet wat een apotheek afneemt. Er zijn nu wel middelen die beperkt leverbaar zijn, dus die kan je dan idd steeds maar per x aantal doosjes bestellen. Soms bestellen we bewust al meer als we zien dat het lastig gaat worden.
Artsen weten dan weer weinig van deze tekorten en schrijven gewoon voor wat zij nodig achten. Dat er een bepaalde oogzalf al een jaar niet meer leverbaar is, ze schrijven het nog steeds wekelijks voor...

2. Als we een bestelling plaatsen lopen we deze na om te kijken wat er wel of niet binnen gaat komen. Soms staat er een verwachte levertijd bij - soms komt het dan ook binnen, soms schuift die datum wekelijks op. Kan ook zijn dat er een onbekende levertijd bij staat of dat het helemaal uit productie is. Waar mogelijk bestellen we een alternatief. Wij hebben het geluk bij meerdere groothandels te kunnen bestellen, dus soms is het bij een ander wel leverbaar. Dit neemt veel tijd in beslag en het is aan de order niet te zien voor wie het is en hoeveel haast het heeft, dus dit vergt veel uitzoeken. We maken dan altijd een afweging of iemand idd gebeld moet worden of niet. Dit heeft ook te maken met verschillende factoren.

A. Iemand krijgt een baxterrol, deze wordt voor een x aantal weken geleverd en op een vast moment weer opnieuw besteld.
B. Iemand heeft herhaalservice; het systeem houdt bij wanneer iemand weer toe is aan nieuwe medicatie en ong 1,5 week daarvoor krijgt hij/zij nieuwe voorraad
C. Iemand houdt zelf de medicatie bij en levert zelf een herhaalrecepten in. De een doet dit 2 weken van te voren, de ander als het eigenlijk al 2 dagen op is
D. Iemand heeft nieuwe medicatie voorgeschreven gekregen door een arts

In situatie A en B is er meestal direct nog niet zo veel aan de hand en heb je tijd om iets aan te passen. In situatie C kan het 2 kanten op gaan en in situatie D wil je liefst direct iets kunnen leveren.

Shadow0 schreef:
Dat zal ongetwijfeld wel eens zo spelen, af en toe, maar men lijkt dat soort uitzonderingen makkelijk te zien als hoe het 'vaak' is. Terwijl het echt wel uitzonderingen zijn.

En ook: ook aan de smaak of kleur kan veel vasthangen, op z'n minst de eigen controle of het wel de juiste tabletten zijn. Dat is een extra check en een extra veiligheid tegen verkeerd innemen. Zelfs dan is het lang niet altijd alleen maar omdat patienten verwend gedrag willen laten zien - het is heel fundamenteel dat ze zicht willen hebben op wat ze slikken, en niet weten of alles in orde is als je ineens een ander middel krijgt.

(En 'jamaar de apotheek zegt toch dat het zo is' verliest in elk geval flink aan kracht als de apotheek dat ook zei toen er fouten gemaakt werden / iemand niet tegen een veranderend middel kon en ernstige bijwerkingen ervaarde...)

Maar een kleur is dus in feite geen medische noodzaak. Soms komt het dan toch uit op het óf een wit pilletje ipv een gele, óf helemaal geen medicatie kunnen nemen, omdat de gele niet leverbaar is. En als een patiënt moeite heeft met die veiligheid, dan is wellicht een baxterrol een optie.

Shadow0 schreef:
Luisteren. Patient meenemen naar de gespreksruimte, uit laten praten, begrijpen dat het heel verwarrend en stressvol is als mensen over je hoofd heen tegenstrijdige beslissingen nemen (wel overgaan, niet overgaan, daarmee samenhangend wellicht het gevoel genept te worden), vragen wat het lastig maakt met de tabletten, betrokken zijn, duidelijk maken dat je hem niet wegstuurt maar serieus neemt. 'Uitleggen' is het afsluiten van de communicatie: jij hebt al bepaald, de ander heeft het maar te accepteren. Geef de ander ruimte. Daarna komen er in het gesprek wel punten waar je dan aan kunt geven wat je niet en wel kunt. (Baxterrol als het overzicht op de medicatie lastig is? Voor nu tabletten maar je belt op zodra de leveringsproblemen minder zijn, en reserveert dan alvast voor hem? Jullie bellen samen even met de arts die kan bevestigen dat hij niet stil had gestaan bij de leveringsproblemen?) (Extra dubbel plus bonus voor de arts die daar zijn excuses voor aanbiedt - als er iets vaak helpt om problemen op te lossen zijn het oprechte en gemeende excuses van de juiste persoon.)

Dit gesprek kan je gewoon aan de balie voeren en doe je dus ook. Wat jij zegt gebeurt vaak ook, dat je het middel wel in bestelling zet, de patiënt krijgt dan een bericht als het binnen is en tot die tijd weer over op het alternatief.

Siesjuh schreef:
Dus nee, uitspraken als 'een apotheek kan toch niet bijhouden wanneer iemand medicatie moet hebben' is gewoon helemaal niet relevant. Zelfs bij de Mediamarkt krijg ik binnen 24 uur bericht als een artikel niet leverbaar is.

Dat de mediamarkt het niet kan leveren hoor je pas nadat je je bestelling hebt geplaatst, ze bellen jou niet om dat te vertellen een week voordat je je tv bestelt (want ze weten immers niet dat je toe bent aan een nieuwe tv).
Dus als jij medicatie bestelt en het is er niet, dan word je daarover geïnformeerd. Bestel je je medicatie niet, weet de apotheek niet dat je het weer nodig hebt (misschien ben je er wel mee gestopt bv), en krijg je dus ook geen bericht.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 23:57

Goed, ik ben een patient categorie C zegmaar, ik hou zelf mijn medicatie bij. Maar ik krijg ook standaard 2 weken voor ik door de voorraad heen ben een automatisch gegenereerde email en SMS met dat volgens het systeem de voorraad bijna op zou moeten zijn en dat ik dus een herhaalrecept aan moet vragen. En dan hebben zij dus ook de tijd om in te kopen, en eventueel naar alternatieven te zoeken.

En 2 dagen voordat de voorraad op zou moeten zijn komt er nog een reminder van de apotheek als je op de eerste reminder niet gereageerd hebt. Maar dan moet je natuurlijk niet raar staan te kijken als ze, indien nodig, het niet meer op tijd kunnen regelen.

Ik vind dat een nette service, gaat allemaal volautomatisch dus de apotheek heeft daar verder geen omkijken naar. En werkt als een tierelier. En de apothekers-assistente gaf zelfs aan dat ze er minder werk door hebben, omdat de software ook de aantallen patienten die bepaalde medicatie gebruiken per verzekeraar bijhoudt waardoor ze dus niet voor elke individuele aanvraag een zoektocht hoeven te beginnen, wat heel erg veel tijd scheelt.

Het systeem laat ze elke dag zien hoeveel patienten binnen datum x en y hoogstwaarschijnlijk een recept voor medicijn z nodig gaan hebben, dus dat ze moeten proberen te zorgen dat ze dat tegen die tijd die medicijnen ook hebben.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 00:49

Klinkt als een fijn systeem!

Er zijn zoveel systemen en daarbij moet je soms ook maar net iemand in dienst hebben die het leuk vindt om dingen uit te zoeken en de ict kant te regelen. Als dat niet zo is kan het maar zo zijn dat de apotheek een systeem misschien niet optimaal benut. Ook dit zijn dingen die vaak echt per apotheek individueel geregeld zijn

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 10:26

Kaatje_S schreef:
2. Als we een bestelling plaatsen lopen we deze na om te kijken wat er wel of niet binnen gaat komen. Soms staat er een verwachte levertijd bij - soms komt het dan ook binnen, soms schuift die datum wekelijks op.

Je stelt je dan helemaal afhankelijk op van de omstandigheden. Terwijl dat echt anders kan:
- allereerst natuurlijk: bestel op tijd. Als er tijd zit tussen het moment dat iemand de medicijnen mag halen maar het recept is er al eerder, bestel dan eerder
- als je weet van leveringsproblemen kun je ook zelf in het systeem even nalopen hoeveel patienten dat medicijn gebruiken. Dan kun je al ruimschoots vooraf doen. Dan kun je eventueel ook al eerder beginnen met het rantsoeneren (zoals die apotheek die al netjes de voorraad verdeelde voor beide patienten die het gebruiken, top!)

Citaat:
In situatie A en B is er meestal direct nog niet zo veel aan de hand en heb je tijd om iets aan te passen. In situatie C kan het 2 kanten op gaan en in situatie D wil je liefst direct iets kunnen leveren.

Je legt het nu weer heel erg bij de patienten nee, maar er zijn keuzes die je als apotheek dus ook anders kunt maken.

Citaat:
Maar een kleur is dus in feite geen medische noodzaak.

Dan mis je toch een beetje het punt.
1. Er zijn NIET VEEL mensen die een medische noodzaak laten schrijven vanwege een kleur (tenzij ze allergisch zijn voor de kleurstof, dan is het beslist wel een medische noodzaak)

2. Zelfs als het GEEN medische noodzaak is, is het TOCH een probleem om mensen vaak te laten wisselen van medicatie, omdat het wel uitmaakt. Alleen al omdat je een veiligheidsnet wegneemt dat kan waarschuwen bij verkeerde medicatie. Dat wordt door de verzekeraar niet erkend, maar dat is dom: medicijnfouten maken dat mensen in het ziekenhuis komen. Hoewel je daar als apotheek niet altijd iets anders in kunt doen, kun je als eerste stap erkennen dat het wel degelijk belangrijk is, in plaats van het verhaal van de verzekeraar te herhalen.

Citaat:
Soms komt het dan toch uit op het óf een wit pilletje ipv een gele, óf helemaal geen medicatie kunnen nemen, omdat de gele niet leverbaar is. En als een patiënt moeite heeft met die veiligheid, dan is wellicht een baxterrol een optie.

Dit zie je heel vaak in de zorg, en het is heel schadelijk: in plaats van de basis meer op orde te krijgen, moeten mensen maar naar een extra voorziening. Dat drijft de zorgkosten onnodig op - en vervolgens wordt er nog meer in de basis gerommeld, waardoor er nog meer patienten onnodig naar duurdere voorzieningen worden doorgeschoven..

Het is ook niet waar. Voor iedereen die medicatie inneemt is het vooral iets wat leunt op routine en onbewuste waarneming. Routines werken het best als je die niet steeds overhoop gooit. Iedereen is kwetsbaar voor onbewuste fouten doordat de tabletjes steeds veranderen.
Ik weet nog dat ik anticonceptie had waarop de dagen aan de bovenkant stonden, en die je dus met de klok mee uit de strip drukt. Maar een andere versie had de dagen op de onderkant staan, en die druk je dus tegen de klok in uit. Als je dan een hele tijd de ene hebt, en je krijgt daarna de andere, is een foutje zo gemaakt. NIET omdat je eigenlijk een baxterrol nodig hebt... maar gewoon omdat dat is hoe het menselijk brein werkt.

Ik vind het frustrerend dat verzekeraars die welbewust negeren en gewoon niet willen weten... maar ik vind het ook echt wel treurig als mensen in de apotheek, wiens vak het is, dit niet zien en het bij de patient neerleggen. ZELFS als je er niets aan kunt veranderen, blijft het belangrijk om te kunnen zien waarom het een probleem is. (En daarnaast vind ik dus dat apotheken veel en veel meer weerstand moeten geven aan de verzekeraars en in het publieke debat.)

Citaat:
Dit gesprek kan je gewoon aan de balie voeren en doe je dus ook. Wat jij zegt gebeurt vaak ook, dat je het middel wel in bestelling zet, de patiënt krijgt dan een bericht als het binnen is en tot die tijd weer over op het alternatief.

Je vroeg wat ik zou doen. Als je de angel uit de frustratie wilt halen, kan even de tijd nemen heel goed werken. Iemand uitnodigen naar een aparte gespreksruimte kan rust en zorg uitstralen, aangeven dat je echt de tijd wilt nemen, en tegelijkertijd is het een stuk minder stressvol voor de overige mensen in de apotheek. Maar als je op voorhand al hebt besloten dat jouw manier precies goed is, en je mijn manier helemaal niet wilt weten... waarom vraag je het dan?

Citaat:
Dus als jij medicatie bestelt en het is er niet, dan word je daarover geïnformeerd. Bestel je je medicatie niet, weet de apotheek niet dat je het weer nodig hebt (misschien ben je er wel mee gestopt bv), en krijg je dus ook geen bericht.

Dan snap je dus echt niet wat het verschil tussen een apotheek en de mediamarkt. Als apotheek weet je WEL dat mensen het waarschijnlijk nodig hebben... als het doorlopende medicatie is en ze bestellen dat al maanden of jaren, kun je er gevoeglijk vanuit gaan dat ze het nog steeds nodig hebben. Wat is het probleem dat je misschien een paar patienten informeert die toevallig die maand hebben besloten iets te veranderen? Het kost een paar minuutjes, en de patienten zullen het vooral fijn vinden dat je de zaken in de gaten houdt. Echt: als je bestellingen wilt afhandelen als de Mediamarkt, dan is de Mediamarkt een betere plek. Een apotheek is echt iets anders.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 11:26

TS kan altijd naar een andere apotheek overstappen. En als je niet tevreden bent zou ik dat ook zeker doen.

Het werk van een apotheek/apothekers assistent is niet eenvoudig. Zij krijgen een hoop gezeur over zich heen. Het probleem zit hem bij de zorgverzekeringen en ons zorgverzekering systeem. Zij bepalen en maken alles heel erg complex om voor al die uitzonderingen regeltjes te maken. Dit alles met de beste bedoelingen. Daarbij komt ook nog eens dat het betaalbaar moet blijven. En men wil niemand uitsluiten. Want dat mag ook weer niet.
Er wordt dus met de farmaceutische industrie flink onderhandeld over de prijs van medicatie voor Nederland. Wie het goedkoopst kan leveren krijgt de voorkeur. Dit is het eerste keus medicijn. Dat is ook de reden waarom dit regelmatig veranderd. Maar als er grondstof problemen zijn, word Nederland als laatste geleverd. Want waar je het meeste aan overhoud lever je als eerste uit.

De zorgverzekering in Nederland is niet heel goedkoop maar heeft wel een fair price voor wat je er voor krijgt. Helemaal als je de zorgtoeslag voor de lage inkomens daar ook nog eens bij opgeld.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 12:34

Jennyj01 schreef:
Het werk van een apotheek/apothekers assistent is niet eenvoudig. Zij krijgen een hoop gezeur over zich heen. Het probleem zit hem bij de zorgverzekeringen en ons zorgverzekering systeem. Zij bepalen en maken alles heel erg complex om voor al die uitzonderingen regeltjes te maken. Dit alles met de beste bedoelingen. Daarbij komt ook nog eens dat het betaalbaar moet blijven. En men wil niemand uitsluiten. Want dat mag ook weer niet.

Die beste bedoelingen zijn niet aangetoond hoor. Er zijn inmiddels heel wat regeltjes van de zorgverzekeraar waarbij het echt niet meer is voor te stellen dat dat oprecht goede bedoelingen zijn. En er worden dus wel degelijk mensen uitgesloten, alleen dan meer 'toevallig'. Maar door de situatie heel ingewikkeld te maken sluit je bv mensen uit die niet zo goed zijn in die complexiteit...

Sommige patienten kunnen volhouden en bij de apotheek achter hun middelen aan blijven gaan, maar er zijn ook beslist patienten die opgeven, vooral als het medicijnen zijn die niet meteen gevolgen geven. Maar van die patienten komt vervolgens wel een deel alsnog in de zorg met slecht ingestelde diabetes, of hartklachten die verergerd zijn wat niet had gehoeven als iemand tijdig de medicatie had gekregen, of psychisch in crisis (psychose, depressief.)
Waarom ik aan de goede bedoelingen van de verzekeraars twijfel: bij veel middelen gaat het om prijsverschillen van hooguit een paar cent, terwijl de kosten al bij 1 spoedgeval duizenden euro's kan bedragen. Dat is geen zinnige manier van besparen, dat is alleen maar dom, en het geeft heel veel onnodige frustratie, terwijl het dus niet werkelijk lagere kosten geeft.

Citaat:
De zorgverzekering in Nederland is niet heel goedkoop maar heeft wel een fair price voor wat je er voor krijgt. Helemaal als je de zorgtoeslag voor de lage inkomens daar ook nog eens bij opgeld.

Ik kan niet bevestigen dat we in Nederland een 'fair price' betalen voor wat je ervoor krijgt. Het is namelijk heel wisselend wat je ervoor krijgt, maar op verschillende gebieden zijn er grote gaten.

Over de medicatietekorten en leveringsproblemen wordt trouwens al jaren gewaarschuwd. Oplossingen van ons zorgstelsel: 0. Niks. Nada.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 12:43

Als men het niet met de beste bedoelingen zou doen dan zou de hele zorgverzekeringswet er anders uit zien. Veel duidelijker en met veel minder opties en uitzonderingen. Enkel nog generieke medicatie.
Daarbij zijn verzekeringen dol op cijfers. Die berekenen alles tot op de cent.
Het complexe zit hem in de gelijkheid. Anders zou er vanzelf een verzekering komen die alles vergoed tegen meerprijs. Maar in dit land hebben we afgesproken dat iedereen recht op dezelfde zorg heeft en dat we die kosten samen dragen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 12:49

Ik zie op Twitter veel oproepen voorbij komen wie er nog bepaalde medicatie over heeft, mensen die absoluut niet zonder kunnen en gewoon niets kunnen krijgen. Schandalig.
En Mir? Je grote goeroe is net veroordeeld wegens opruiing dus effe dimmen jongedame . Je mag hopen dat je nooit in situaties komt waarbij je leven van medicijnen afhangt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 12:52

Jennyj01 schreef:
Het complexe zit hem in de gelijkheid. Anders zou er vanzelf een verzekering komen die alles vergoed tegen meerprijs. Maar in dit land hebben we afgesproken dat iedereen recht op dezelfde zorg heeft en dat we die kosten samen dragen.

Tja dat hadden wij vroeger dus gewoon.. dat noemde ze particuliere verzekering.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 14:06

Jennyj01 schreef:
Als men het niet met de beste bedoelingen zou doen dan zou de hele zorgverzekeringswet er anders uit zien. Veel duidelijker en met veel minder opties en uitzonderingen. Enkel nog generieke medicatie.

Vreemde redenatie.

Citaat:
Daarbij zijn verzekeringen dol op cijfers. Die berekenen alles tot op de cent.

Oh vast. Maar ze berekenen vooral hun eigen salaris (en dat is niet gek, als je een beetje hoog zit.) En ze berekenen waar ze mee weg komen.

Citaat:

Tsja, sorry maar in dat soort oppervlakkig gedoe heb ik echt geen trek. De zorgverzekeraars houden zich helemaal niet aan veel dingen die 'we' hebben afgesproken (zoals de zorgplicht, of de plicht om zich als een goed zorgverzekeraar te gedragen, of tijdig uit te betalen, of voldoende zorginkoop te garanderen, of niet aan risicoselectie te doen, of niet op de stoel van de behandelaar te gaan zitten) - ze worden er alleen niet op aangesproken. Maar het gebeurt stuk voor stuk en met regelmaat.

En in de praktijk worden er dus ook beslist mensen uitgesloten van zorg - alleen niet opvallend. De mensen die erbuiten vallen zijn de mensen die het makkelijkst zijn uit te sluiten.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 14:32

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 14:38

Ik ben echt blij dat de 12 verschillende medicaties die ik gebruik eigenlijk altijd op voorraad zijn. En meer als de helft van de medicatie geeft serieuze afkickverschijnselen als ik het niet gebruik......

Wel zie ik vaak dat ik dan ineens een ander merk krijg dan de vorige lading. En gelukkig heeft deze koningin bijwerkingen daar dan weer geen last van

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 15:25

Shadow0 schreef:
Tsja, sorry maar in dat soort oppervlakkig gedoe heb ik echt geen trek. De zorgverzekeraars houden zich helemaal niet aan veel dingen die 'we' hebben afgesproken (zoals de zorgplicht, of de plicht om zich als een goed zorgverzekeraar te gedragen, of tijdig uit te betalen, of voldoende zorginkoop te garanderen, of niet aan risicoselectie te doen, of niet op de stoel van de behandelaar te gaan zitten) - ze worden er alleen niet op aangesproken. Maar het gebeurt stuk voor stuk en met regelmaat.

En in de praktijk worden er dus ook beslist mensen uitgesloten van zorg - alleen niet opvallend. De mensen die erbuiten vallen zijn de mensen die het makkelijkst zijn uit te sluiten.

Normaal kan ik je bijdrage wel waarderen maar in dit topic absoluut niet. Hopelijk is je zeik de zorg af bui snel over.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 15:54

Jennyj01 schreef:
Normaal kan ik je bijdrage wel waarderen maar in dit topic absoluut niet. Hopelijk is je zeik de zorg af bui snel over.

En ik hoop dat er niet al te veel mensen dood gaan of ernstig ziek worden of lang lijden doordat hun epilepsiemedicijnen of hartmedicatie of pijnstillers of andere medicatie niet leverbaar is.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 15:58

Gelukkig is mijn meest belangrijke medicatie tot nu toe altijd voorradig (afkloppen!!!!!!!!) en vraag ik al een nieuwe voorraad aan als ik nog één of twee strips over heb (nog twee weken kan ik daar dan mee doen). Toch zou het niet moeten kunnen dat er geen voorraad meer van welk medicijn ook is. Hooguit dat je een dag extra zou moeten wachten, maar wat er nu speelt is gewoon niet goed. Onlangs was er wel een leverprobleem met een ander medicijn dat ik erbij heb gekregen, waar ik een goede week op heb gewacht. Ook hier weer gelukkig aangevraagd op het moment dat ik nog ongeveer twee weken met mijn voorraadje door kon gaan, maar het voelde niet fijn om maar geen ophaalbericht te krijgen.