_Mir schreef:Bericht leeggehaald omdat het niet aan de Boktregels voldoet.
Uhm het is niet dat we dit voor onze lol slikken hoor.. als ik dit niet slik ga ik gewoon dood..
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Kaatje_S schreef:De ene medische noodzaak is de andere niet. Bij mensen met echt een medische noodzaak ga je uiteraard je uiterste best doen ergens wat te krijgen of van een zelfde merk een andere sterkte te krijgen. Er zijn ook situaties waarbij iemand gewoon een smaakje minder lekker vind of gehecht is aan een bepaalde kleur, soms zet de huisarts er ook maar medische noodzaak op om zelf van het 'gezeur' af te zijn (ja echt). Er wordt dan altijd overlegd of diegene toch niet iets anders wil proberen, maar als dat ene merk er landelijk niet is, dan wordt het toch echt lastig..
Citaat:Door de ineens grote vraag naar dit middel is het al snel niet meer leverbaar. Er is een alternatief, dus dit wordt massaal ingezet, is daardoor ook al snel niet meer leverbaar.
Citaat:Patiënt aan de balie baalt natuurlijk, dus als alternatief bied je toch weer de tabletten.
Patiënt reageert: Ik ga écht niet weer tabletten slikken!! Dat doe ik gewoon niet meer, punt!
Je probeert in een gesprek nog eea uit te leggen, maar niks helpt meer... En dan?
_Mir schreef:Bericht leeggehaald omdat het niet aan de Boktregels voldoet.
MyWishMax schreef:Nou ja, de meeste van mijn problemen liggen echt aan de apotheek zelf.Dat iets niet op voorraad is is niet hun schuld, maar dan gewoon niks doen voor patiënten, dat ligt niet aan verzekering. Die verbieden je niet om iemand te bellen dat het er niet is. En liegen dwingen ze je ook niet toe. Of weigeren om contact op te nemen met een verzekering over een vergoeding, maar het ook niet accepteren als ik het zwart op wit aanlever.
Ik vind het niet zo tof als iets mijn probleem wordt gemaakt, omdat zij verzekeringen maar vervelend vinden en niet eens hun eigen contactnummer willen bellen of het probleem dat zij ervan maken er eigenlijk wel is. Dat is net als dat hier geschreven wordt over agressie tegen apothekersassistentes, dat zij er niks aan kunnen doen. Ik kan ook niks doen aan de verzekeringen, dus om mij daarvoor te straffen is ook niet terecht. (Ja, dat zit me nog steeds dwars
dus had al over moeten stappen toen dat gebeurde)
Dat is het vervelendste. Verzekeringen zijn echt wel een groot probleem, dat snap ik. Alleen heb ik al veel meer aan mijn verzekering gehad dan aan apotheek. Als er gewoon eerlijke of überhaupt communicatie was had ik ook geen probleem gehad. Ja, geen medicatie helaas. Maar dat was bij andere apotheek ook gebeurd, maar hopelijk met minder rot gevoel.
Ineke2 schreef:Je hebt verschil in boos worden. Als je wanhopig bent zoals ik mij in ts haar situatie heel goed kan voorstellen… Zij heeft zo te lezen haar zaakjes op orde en doet er vanuit haar kant alles aan om op tijd haar medicijnen weer aangevuld te hebben, dan is ietwat meer meedenken / proactiever zijn vanuit de apotheek wel het minste wat je mag verwachten naar mijn mening.
Ladyson schreef:Kaatje_S schreef:Wat zouden jullie dan verwachten in bv de volgende situatie? Gewoon uit interesse:
Er is een nieuw middel op de markt tegen hoge bloedsuiker. Dit kun je 1 keer per week spuiten, ipv dagelijks tabletten slikken, dus artsen en patiënten zijn enthousiast.
Door de ineens grote vraag naar dit middel is het al snel niet meer leverbaar. Er is een alternatief, dus dit wordt massaal ingezet, is daardoor ook al snel niet meer leverbaar.
Patiënt aan de balie baalt natuurlijk, dus als alternatief bied je toch weer de tabletten.
Patiënt reageert: Ik ga écht niet weer tabletten slikken!! Dat doe ik gewoon niet meer, punt!
Je probeert in een gesprek nog eea uit te leggen, maar niks helpt meer... En dan?
1. Ik vind het vanuit de leverancier niet goed dat ze hun forecasting en leveringen niet goed hebben afgestemd. Ik vind dat ze daar bewuster mee om zouden mogen gaan. Bijv per apotheek beschikbaar voor max 5 patienten in eerste instantie.
2. Ik vind dat er proactief gecommuniceerd zou moeten worden. De leverancier weet dat het te kort is en informeert de apotheek direct. De apotheek informeert de patient dorect, en niet pas als hij aan de balie staat.
3. Verder is het wel echt een luxeprobleem van de patient, maar ik snap de irritatie wel echt. Je hebt je uiteraard wel netjes te gedragen naar de assistente.
Hoe gaat 1 en 2 nu daadwerkelijk in de praktijk? Ben ik wel benieuwd naar. Ik kom gelukkig weinig in een apotheek.
Shadow0 schreef:Dat zal ongetwijfeld wel eens zo spelen, af en toe, maar men lijkt dat soort uitzonderingen makkelijk te zien als hoe het 'vaak' is. Terwijl het echt wel uitzonderingen zijn.
En ook: ook aan de smaak of kleur kan veel vasthangen, op z'n minst de eigen controle of het wel de juiste tabletten zijn. Dat is een extra check en een extra veiligheid tegen verkeerd innemen. Zelfs dan is het lang niet altijd alleen maar omdat patienten verwend gedrag willen laten zien - het is heel fundamenteel dat ze zicht willen hebben op wat ze slikken, en niet weten of alles in orde is als je ineens een ander middel krijgt.
(En 'jamaar de apotheek zegt toch dat het zo is' verliest in elk geval flink aan kracht als de apotheek dat ook zei toen er fouten gemaakt werden / iemand niet tegen een veranderend middel kon en ernstige bijwerkingen ervaarde...)
Shadow0 schreef:Luisteren. Patient meenemen naar de gespreksruimte, uit laten praten, begrijpen dat het heel verwarrend en stressvol is als mensen over je hoofd heen tegenstrijdige beslissingen nemen (wel overgaan, niet overgaan, daarmee samenhangend wellicht het gevoel genept te worden), vragen wat het lastig maakt met de tabletten, betrokken zijn, duidelijk maken dat je hem niet wegstuurt maar serieus neemt. 'Uitleggen' is het afsluiten van de communicatie: jij hebt al bepaald, de ander heeft het maar te accepteren. Geef de ander ruimte. Daarna komen er in het gesprek wel punten waar je dan aan kunt geven wat je niet en wel kunt. (Baxterrol als het overzicht op de medicatie lastig is? Voor nu tabletten maar je belt op zodra de leveringsproblemen minder zijn, en reserveert dan alvast voor hem? Jullie bellen samen even met de arts die kan bevestigen dat hij niet stil had gestaan bij de leveringsproblemen?) (Extra dubbel plus bonus voor de arts die daar zijn excuses voor aanbiedt - als er iets vaak helpt om problemen op te lossen zijn het oprechte en gemeende excuses van de juiste persoon.)
Siesjuh schreef:Dus nee, uitspraken als 'een apotheek kan toch niet bijhouden wanneer iemand medicatie moet hebben' is gewoon helemaal niet relevant. Zelfs bij de Mediamarkt krijg ik binnen 24 uur bericht als een artikel niet leverbaar is.
Kaatje_S schreef:2. Als we een bestelling plaatsen lopen we deze na om te kijken wat er wel of niet binnen gaat komen. Soms staat er een verwachte levertijd bij - soms komt het dan ook binnen, soms schuift die datum wekelijks op.
Citaat:In situatie A en B is er meestal direct nog niet zo veel aan de hand en heb je tijd om iets aan te passen. In situatie C kan het 2 kanten op gaan en in situatie D wil je liefst direct iets kunnen leveren.
Citaat:Maar een kleur is dus in feite geen medische noodzaak.
Citaat:Soms komt het dan toch uit op het óf een wit pilletje ipv een gele, óf helemaal geen medicatie kunnen nemen, omdat de gele niet leverbaar is. En als een patiënt moeite heeft met die veiligheid, dan is wellicht een baxterrol een optie.
Citaat:Dit gesprek kan je gewoon aan de balie voeren en doe je dus ook. Wat jij zegt gebeurt vaak ook, dat je het middel wel in bestelling zet, de patiënt krijgt dan een bericht als het binnen is en tot die tijd weer over op het alternatief.
Citaat:Dus als jij medicatie bestelt en het is er niet, dan word je daarover geïnformeerd. Bestel je je medicatie niet, weet de apotheek niet dat je het weer nodig hebt (misschien ben je er wel mee gestopt bv), en krijg je dus ook geen bericht.
Jennyj01 schreef:Het werk van een apotheek/apothekers assistent is niet eenvoudig. Zij krijgen een hoop gezeur over zich heen. Het probleem zit hem bij de zorgverzekeringen en ons zorgverzekering systeem. Zij bepalen en maken alles heel erg complex om voor al die uitzonderingen regeltjes te maken. Dit alles met de beste bedoelingen. Daarbij komt ook nog eens dat het betaalbaar moet blijven. En men wil niemand uitsluiten. Want dat mag ook weer niet.
Citaat:De zorgverzekering in Nederland is niet heel goedkoop maar heeft wel een fair price voor wat je er voor krijgt. Helemaal als je de zorgtoeslag voor de lage inkomens daar ook nog eens bij opgeld.
Jennyj01 schreef:Het complexe zit hem in de gelijkheid. Anders zou er vanzelf een verzekering komen die alles vergoed tegen meerprijs. Maar in dit land hebben we afgesproken dat iedereen recht op dezelfde zorg heeft en dat we die kosten samen dragen.
Jennyj01 schreef:Als men het niet met de beste bedoelingen zou doen dan zou de hele zorgverzekeringswet er anders uit zien. Veel duidelijker en met veel minder opties en uitzonderingen. Enkel nog generieke medicatie.
Citaat:Daarbij zijn verzekeringen dol op cijfers. Die berekenen alles tot op de cent.
Citaat:Het complexe zit hem in de gelijkheid. Anders zou er vanzelf een verzekering komen die alles vergoed tegen meerprijs. Maar in dit land hebben we afgesproken dat iedereen recht op dezelfde zorg heeft en dat we die kosten samen dragen.
Shadow0 schreef:Tsja, sorry maar in dat soort oppervlakkig gedoe heb ik echt geen trek. De zorgverzekeraars houden zich helemaal niet aan veel dingen die 'we' hebben afgesproken (zoals de zorgplicht, of de plicht om zich als een goed zorgverzekeraar te gedragen, of tijdig uit te betalen, of voldoende zorginkoop te garanderen, of niet aan risicoselectie te doen, of niet op de stoel van de behandelaar te gaan zitten) - ze worden er alleen niet op aangesproken. Maar het gebeurt stuk voor stuk en met regelmaat.
En in de praktijk worden er dus ook beslist mensen uitgesloten van zorg - alleen niet opvallend. De mensen die erbuiten vallen zijn de mensen die het makkelijkst zijn uit te sluiten.
Jennyj01 schreef:Normaal kan ik je bijdrage wel waarderen maar in dit topic absoluut niet. Hopelijk is je zeik de zorg af bui snel over.