charrr91 schreef:Interessant om dit te lezen.
Zelf ook al vanaf mijn 14e onverklaarbare gewrichtsklachten. Werd gegooid op ‘gewoon lenig’. Bijna 20 jaar later de diagnose HMS en fibromyalgie gekregen. Scoorde 8 van de 9 op de beighton, hoog dus. Loop nu bij een fysio, die met regelmaat mijn rug en knieën taped voor stevigheid. Pijnklachten worden er niet minder van helaas. Soms drijft me echt tot wanhoop, zoveel pijn. Op die dagen slik ik 4 diclofenac en 8 paracetamol per dag (uiteraard met maagbeschermers, die heb ik al voor andere medicatie). Mentaal sloopt het je ook. Kan me goed vinden in mensen met dezelfde klachten. Je wordt er soms echt knettergek van
Het is zeker heel frustrerend!
Hutcherson schreef:Er is recent door the ehlers danlos society onderzoek verricht met honderden kandidaten met diverse aandoeningen waaronder hEDS en HSD (hypermobiliteitsspectrum disorder) waarbij ze een fragment hebben gevonden in het bloed dat bij iedereen met hEDS en bij HSD aangetroffen werd. Nu wordt dit verder uitgerold en onderzocht hoe dit in de praktijk beschikbaar kan worden gesteld en gelukkig wordt nu ook het verschil betwist tussen hEDS en HSD. Imo is die er namelijk niet maar dat is niet wetenschappelijk onderbouwd. HEDS wordt nu nog gesteld door de beighton score test die veel artsen niet durven afnemen en soms foutief. Voor de overige types EDS is een DNA test beschikbaar via de klinisch genetici. Mijn ervaring is dat zij aanvragen het hEDS beoordelingen afwijzen vanwege gebrek aan testmogelijkheden maar daar komt dus verandering in. Overigens is België (leuven) veel verder in de zorg bij EDS en bieden veel meer multidisciplinair aan.
Heb je toevallig een linkje naar dat onderzoek? Vind dat altijd wel interessant om te lezen haha. Mijn reumatoloog zei dat de klinisch geneticus waarschijnlijk het verzoek zou afwijzen, maar uiteindelijk is dat toch niet gebeurt vanwege aneurysma in de familie. Ze heeft een aantal kenmerken van andere EDS types bekeken zoals littekens etc, maar daar voldeed ik niet aan. Vanwege de beighton score en een aantal kenmerken in het bindweefsel toch de diagnose hEDS gekregen.
charrr91 schreef:Heb het opgezocht. Boeiend. Jammer dat er nog niet veel onderzoek wordt gedaan in Nederland.
Die fluweelachtige huid heb ik dan weer niet. Heb wel een marmerhuid, van die soort wolkjes. Er zijn zoveel soorten ED, nooit geweten. Ik ga me er eens verder in verdiepen en het vragen aan de fysio
Ik heb blijkbaar wel de fluweelachtige huid, maar heb dat nooit geweten haha. Hij is gewoon wat zachter dan normaal en schijnt wat meer door. Maar ik heb ook echt niet alles wat op die lijst staat.
MyWishMax schreef:Ts ik heb dus een revalidatietraject gevolgd voor chronische pijn waar oorzaak onbekend voor was, ook al had ik eds diagnose. Zij vonden dat alsnog passend, maar er werd halverwege ontdekt dat het echt wel heel anders was en ik slechter werd van het traject. Ze dachten in het begin dat ik juist aan het onderbelasten was en dat zagen hun bij alle patiënten dus was een vooroordeel vanuit hen. Toen ze erachter kwamen dat ik gruwelijk aan het overbelasten was omdat lijf zo keihard moest werken om überhaupt normale dingen te kunnen was het eigenlijk al 'te laat'. Ik ben er slechter uit gekomen en nooit meer op het niveau van ervoor gekomen. Het enige positieve was wel de psycholoog, daar heb ik veel aan gehad. Het minste aan de ergotherapeut, want die bleef maar hameren op dingen die niet werkten. De psycholoog dacht eerst dat mijn planningen slecht waren, tor ze erachter kwam dat juist die planningen ervoor zorgden dat ik energie kon verdelen. De fysio had te laat door dat zijn manier niet werkte en ik juist ook behandelingen nodig had en niet alleen maar oefeningen.
Ik heb er dus vooral geleerd wat niet werkt en klein stukje acceptatie. Dus het is echt extreem belangrijk dat ze ervaring hebben met eds. Ik zou daar echt specifiek naar vragen, want als ze er te makkelijk over denken zoals bij mij kan het echt fout gaan.
Dat is een goede tip, ga er zeker naar vragen! Misschien hebben zij anders nog andere adressen die meer over EDS weten.
Maris schreef:Al eens gelezen over de mind body methode ? Misschien zit daar de oplossing.
Ik heb het even opgezocht, maar dit klinkt een beetje als de visie die het revalidatietraject heeft voor chronische pijnklachten. Nu weet ik niet 100% of dit nog van toepassing is wanneer er fysiek wel iets is, maar het is zeker iets interessants.