XladyX schreef:Ik lees hier zo verschrikkelijk veel negatieve aannames tegenover kinderen. Ik heb echt het gevoel dat dit veel sterker is dan de positieve verhalen. Uitspraken als "je komt komende 15 jaar niet aan paardrijden toe" of "je bent geen mens meer, hebt geen vriendinnen meer"..
..... die uitspraken gaan toch niet over kinderen?
XladyX schreef:Jongere kinderen gaan meestal rond 20:00 naar bed toe en ook dat kan je partner best eens overnemen.
Er zit een gradatieverschil tussen "best eens" en "in die gradatie dat je leven niet verandert". Also, waarom ga je ervan uit dat de vrouw altijd de kinderen naar bed brengt? Kan dat niet 50/50?
XladyX schreef:Wat ik hier lees is misschien heel veel niet wíllen of niet de energie voor hebben of opbrengen
En? Wat is daar precies mis mee? Als iemand niet de energie heeft voor kinderen en er voor kiest om dat dus ook niet te doen, is dat toch prima? 't Is veel erger als die mensen zich alsnog gepusht voelen om kinderen te krijgen en die kinderen dingen tekort komen omdat de ouders er geen zijn/tijd/energie voor hebben.
XladyX schreef:maar ik ervaar het echt niet zo (met een jonge huilbaby, 32 uur werken en zonder support van familie en vrienden).
Mooi voor je. En nu wil je een koekje?
XladyX schreef:Ik zie hier veel getinte meningen, zoals degene die in een verzorgingshuis werkt met eenzame ouderen, ja, dan zie je niet de sterke kant van familieleden die bv mantelzorg tot het eind verlenen. Maar misschien valt dat samen met dat ik niet denk dat de wereld verdoemd is te vergaan. Elke tijd en generatie kent grote problemen, dat is niet iets van specifiek deze tijd. We komen uit enorme welvaart afgelopen jaren en gaan nu flink inleveren, maar ook dat is niets nieuws onder de zon. Tijdens de koude oorlog werd ook gedacht dat het elk moment klaar kon zijn, maar dat is niet gebeurt. Voor mij geen redenen om zo verschrikkelijk negatief tegenover de toekomst te staan
Ik denk dat dit helemaal niet verschrikkelijk negatief is, maar wel gewoon realistisch dat kinderen hebben niet alleen roze wolken zijn. En het is een goed ding dat mensen daar realistisch over zijn, want als ze dan wel de keuze voor kinderen maken, zijn die kinderen ook echt gewenst. Dat gun ik de kinderen ook.