Ervaringen gekneusde ribben?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lissie_zigor

Re: Ervaringen gekneusde ribben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-23 00:33

Wauw bizar zeg @secriclible ! Maar inderdaad is het fijn om goed te zorgen voor je lijf :) En ook belangrijk. Zo veel mensen die het zeggen, maar ik ben zo iemand die daar zelf achter moet komen xD Dat is nu aardig gelukt :p

@lestrange01 ja dat heb ik dus precies hetzelfde!!! Echt precies

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 09:45

Goed dat je verder bent gaan kijken! Ik verbaas me er over dat er zo makkelijk geroepen wordt dat het gekneusd is of dat er niks aan te doen is.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-23 16:10

Hoi,

We zijn inmiddels een half jaar verder en wil jullie toch nog even een update geven..

Ik ben inmiddels afgelopen week naar Maasstad Ziekenhuis in Rotterdam gegaan...

Het blijkt dat er 3 ribben ook gebroken waren, waarvan 2 nu nog niet helemaal genezen. Het tijdelijk bot wat om de breuken zit drukt tegen mijn zenuw en vandaar waarschijnlijk nog steeds pijn. Verwachting is dat het tijdelijke bot komende maanden nog af gaat breken en de pijn minder wordt.
Het was wel stevig genoeg om weer veilig van een paard te vallen zij de chirurg xD hahaha.

En mocht het niet verbeteren, kunnen ze het nog weg schrapen dus hoe dan ook gaat het goed komen :)

Mijn tintelingen zijn er nog steeds, daarvoor naar de neuroloog..

Zo ontzettend goed geholpen daar en zo fijn om te weten hoe het nu precies zit en waar ik aan toe ben!

Mijn advies is dan ook, als je 'gekneusde' ribben hebt en je hebt toch het gevoel dat er wat los zit of je hoort wat knakken (zoals ik had).... Dan is het geen spiertje die lastig doet (wat mijn huisarts zij), maar is het waarschijnlijk wel een breuk.

Daarnaast kan ik iedereen aanraden naar Maasstad Ziekenhuis te gaan als je gebroken ribben hebt, gewoon om te checken hoe de breuken zijn en zekerheid te krijgen over het verloop.

Onwijs bedankt voor jullie adviezen en hulp! Heb er echt heel veel aan gehad!

Al met al weer een hoop geleerd en was het me weer een ervaring.

Ik heb overigens inmiddels weer gereden en ook gegaloppeerd :) Maar stap niet meer zomaar op ieder paard... Je hebt maar 1 lijf en daar moeten we zuinig op zijn ❤️

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 17:50

Superfijn om te lezen dat jij daar ook zo goed geholpen bent!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 23:05

Fijn dat je nu meer duidelijkheid hebt. Het is toch fijn om te weten waar het dan vandaan komt.

Ik ben inmiddels 7 maanden verder na mijn gekneusde ribben en kan nu echt zeggen dat het goed gaat. Afgelopen paar weken toch nog veel hersteld. Ik moet alleen kijken of ik met sit-ups nog last heb.
Het duurt gewoon echt heel lang.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-23 17:44

secricible schreef:
Superfijn om te lezen dat jij daar ook zo goed geholpen bent!

Ja, jij onwijs bedankt voor de tip!

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-23 17:45

Setteli schreef:
Fijn dat je nu meer duidelijkheid hebt. Het is toch fijn om te weten waar het dan vandaan komt.

Ik ben inmiddels 7 maanden verder na mijn gekneusde ribben en kan nu echt zeggen dat het goed gaat. Afgelopen paar weken toch nog veel hersteld. Ik moet alleen kijken of ik met sit-ups nog last heb.
Het duurt gewoon echt heel lang.

Ja dat is het zeker! Ja klopt het duurt echt heel lang inderdaad. Fijn dat je er inmiddels minder last van hebt!

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 23:24

Hier precies hetzelfde te horen gekregen van, dezelfde, chirurg. 3 april heb ik een belafspraak om te kijken of het dan verbeterd is. Ik merk wel dat de pijn wat minder is, maar eigenlijk verder gelijk blijft. Als het tegen april aan nog niet grotendeels over is dan zou een operatie een optie zijn, dus we gaan het zien. Het is nu niet erg genoeg dat ik er heel erg onder lijd, maar het beïnvloed me wel. Als ik uitga ofzo, of uit ga lunchen dan heb ik wel heel veel pijn. Ik hoop dat het bij jou echt vanzelf verbeterd!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:07

Wat goed dat je doorgepakt hebt en het na hebt laten kijken.

Was dus ernstiger dan gewoon maar een beetje gekneusd.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-23 19:08

Lestrange01 schreef:
Hier precies hetzelfde te horen gekregen van, dezelfde, chirurg. 3 april heb ik een belafspraak om te kijken of het dan verbeterd is. Ik merk wel dat de pijn wat minder is, maar eigenlijk verder gelijk blijft. Als het tegen april aan nog niet grotendeels over is dan zou een operatie een optie zijn, dus we gaan het zien. Het is nu niet erg genoeg dat ik er heel erg onder lijd, maar het beïnvloed me wel. Als ik uitga ofzo, of uit ga lunchen dan heb ik wel heel veel pijn. Ik hoop dat het bij jou echt vanzelf verbeterd!

Oh ben benieuwd. Hij had mij ook verteld over de operatie... Maar vind het wel fijn dat het dan in ieder geval opgelost kan worden. Hoe lang geleden heb jij ze gebroken?

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-23 19:09

Elisa2 schreef:
Wat goed dat je doorgepakt hebt en het na hebt laten kijken.

Was dus ernstiger dan gewoon maar een beetje gekneusd.

Ja haha zo zie je maar inderdaad! Tja op een gegeven moment begon ik gewoon te denken dat ik gek werd ofzo... Maar blijkbaar zat mijn gevoel toch goed dat er iets niet helemaal lekker zat xD

bamisalami

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 12:42

Hallo allemaal!

Ik lees van het begin af aan al mee. Eind augustus heb ik 4 ribben gebroken nadat ik van mijn paard af ben gevallen.

Advies, rust en pijnstillers. Na twee maanden nog eens op controle geweest en qaua bot aangroei was er nog niks gebeurd. Nu, ruim 6 maanden later, kan ik nog steeds niet zonder een dagelijkse overdosisi ibuprofen. Ik neem meer dan eigenlijk mag volgens de bijsluiter, maar anders kom ik de dag niet door.
Ik doe ook wel alles weer, vooral omdat ik me niet wil laten beperken en dan neem ik dus maar weer ibu. Maar mijn leven lang ibu slikken lijkt me ook niet de bedoeling.

Ik heb nog steeds dat aan die kant er een bult zit en dat mijn ribbenkast anders gevormd is. Vanochtend naar de huisarts en een doorverwijzing voor een röntgenfoto gekregen.
Maar ik hou dit topic en het maasstad zkh in mijn achterhoofd, evt voor een second opninion.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 13:02

Ooit de laatste trede van mijn trap vergeten.
3 gekneusde ribben en daar heb ik 6 weken(ibu) echt last van gehad en 3 maanden heel gevoelig.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-23 00:31

bamisalami schreef:
Hallo allemaal!

Ik lees van het begin af aan al mee. Eind augustus heb ik 4 ribben gebroken nadat ik van mijn paard af ben gevallen.

Advies, rust en pijnstillers. Na twee maanden nog eens op controle geweest en qaua bot aangroei was er nog niks gebeurd. Nu, ruim 6 maanden later, kan ik nog steeds niet zonder een dagelijkse overdosisi ibuprofen. Ik neem meer dan eigenlijk mag volgens de bijsluiter, maar anders kom ik de dag niet door.
Ik doe ook wel alles weer, vooral omdat ik me niet wil laten beperken en dan neem ik dus maar weer ibu. Maar mijn leven lang ibu slikken lijkt me ook niet de bedoeling.

Ik heb nog steeds dat aan die kant er een bult zit en dat mijn ribbenkast anders gevormd is. Vanochtend naar de huisarts en een doorverwijzing voor een röntgenfoto gekregen.
Maar ik hou dit topic en het maasstad zkh in mijn achterhoofd, evt voor een second opninion.

Hey, ja dat stukje bot herken ik! Dat heb ik ook. Nu bij Maasstad blijkt dat dus een stukje 'tijdelijk bot' te zijn wat om de breuk heen zit. Dit drukt tegen een zenuw en vandaar nog steeds pijn. Maar als het met de tijd niet vanzelf afbreekt, dan kunnen ze het operatief weg schrapen en/of de zenuw doorknippen. Dus hoe dan ook kan ik pijnloos door het leven.

Ik gebruik zelf eigenlijk geen pijnstillers meer omdat ik anders helemaal over mn grens heen ga xD
En de pijn is bij mij momenteel wel te doen :)

Maar als je nu nog steeds zo met pijnstillers moet leven, misschien geen overbodige luxe om inderdaad eens met die Chirurg van Maasstad te praten. Ze hebben een ribfractuur spreekuur :)

Op röntgenfoto was bij mij de derde breuk (waar het stukje bot uitsteekt) niet te zien...
Op scan bij Maasstad wel.

Misschien heb je er wat aan...

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-23 00:33

Morganlefay schreef:
Ooit de laatste trede van mijn trap vergeten.
3 gekneusde ribben en daar heb ik 6 weken(ibu) echt last van gehad en 3 maanden heel gevoelig.

Auw dat klinkt ook naar zeg! Zo zie je maar, ongeluk zit in een klein hoekje! Ja ribben zijn pijnlijk

bamisalami

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 17:22

Even een update: Maandag röntgenfoto gemaakt. Vandaag het resultaat doorgesproken met HA. Rib 7 en 8 zijn nog niet aan elkaar gegroeid. Dat is al heel gek op zich, want 7 en 8 zijn nooit gebroken geweest. Toen ik daar wat van zei, telfoutje volgens de huisarts. Ze had nog met de chirurg willen bellen, maar dat redde ze niet meer voordat ik er was. Heb er op aangedrongen dat ik het niet zie zitten om weer met het advies "neem maar pijnstilling" weggestuurd wil worden en ook aangegeven dat het gek is dat na 7 maanden nog steeds niet aangegroeid is.

Net gebeld, krijg een oproep voor een CT scan. Daarop bekijken hoe het groeit en waarom het evt niet verder groeit en dan verdere behandeling bespreken. En eventueel een operatie zei ze.

To be continued......

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 17:44

De chirurg was bij mij vrij simpel. Als het na 7mnd nog gebroken is, blijft het gebroken.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-23 20:36

bamisalami schreef:
Even een update: Maandag röntgenfoto gemaakt. Vandaag het resultaat doorgesproken met HA. Rib 7 en 8 zijn nog niet aan elkaar gegroeid. Dat is al heel gek op zich, want 7 en 8 zijn nooit gebroken geweest. Toen ik daar wat van zei, telfoutje volgens de huisarts. Ze had nog met de chirurg willen bellen, maar dat redde ze niet meer voordat ik er was. Heb er op aangedrongen dat ik het niet zie zitten om weer met het advies "neem maar pijnstilling" weggestuurd wil worden en ook aangegeven dat het gek is dat na 7 maanden nog steeds niet aangegroeid is.

Net gebeld, krijg een oproep voor een CT scan. Daarop bekijken hoe het groeit en waarom het evt niet verder groeit en dan verdere behandeling bespreken. En eventueel een operatie zei ze.

To be continued......

Oh jeetje! Nou hopelijk kunnen ze er nog wat aan doen... Dat is wel echt heel erg balen zeg!

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 11:40

Ik ben net gebeld door de chirurg, inmiddels bijna zeven maanden na de breuk. Hij gaf aan dat als het na zes maanden nog steeds niet goed was, dat het dan ook niet meer goed zal komen. Dan zou een operatie een optie zijn. Helaas bleek het gesprek daar niet over te gaan, ik ben namelijk nog niet langs de pijnpoli geweest - de wachtlijst was heel lang en ik stond pas voor juni. Dus hij zei alleen dat hij erachter aan gaat om ervoor te zorgen dat ik sneller langs de pijnpoli kan. That's it. Ik heb er niet zoveel vertrouwen in - ik wil geen extra pijnstilling, ik wil dat mijn ribben niet meer gebroken zijn. Ik slik al zware pijnstilling voor gewrichtsproblemen, dus pijnstilling heb ik. Als ik extra veel last heb kan ik dat daarmee oplossen. Wanneer het gaat om pijn dan kunnen ze alleen symptoom bestrijding doen. Ik wil gewoon weer kunnen sporten etc. De pijn is maar een deel van wat mij tegenhoud, veel belangrijker is dat mijn ribben gewoon nog steeds bewegen als ik bepaalde dingen doe. Misschien tmi, maar bepaalde intieme dingen voelen niet fijn als een heel deel van je lichaam gewoon niet aan elkaar vast zit zoals het hoort.

Hopelijk heb ik snel die afspraak bij de pijnpoli en ik hoop dan dat ik weer met de chirurg kan praten en het over een operatie kan hebben. Een operatie mag dan wel intensief zijn, maar dan wordt het probleem ten minste opgelost, in plaats van een pleister erop plakken.

bamisalami

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 12:48

Lestrange01 schreef:
Ik ben net gebeld door de chirurg, inmiddels bijna zeven maanden na de breuk. Hij gaf aan dat als het na zes maanden nog steeds niet goed was, dat het dan ook niet meer goed zal komen. Dan zou een operatie een optie zijn. Helaas bleek het gesprek daar niet over te gaan, ik ben namelijk nog niet langs de pijnpoli geweest - de wachtlijst was heel lang en ik stond pas voor juni. Dus hij zei alleen dat hij erachter aan gaat om ervoor te zorgen dat ik sneller langs de pijnpoli kan. That's it. Ik heb er niet zoveel vertrouwen in - ik wil geen extra pijnstilling, ik wil dat mijn ribben niet meer gebroken zijn. Ik slik al zware pijnstilling voor gewrichtsproblemen, dus pijnstilling heb ik. Als ik extra veel last heb kan ik dat daarmee oplossen. Wanneer het gaat om pijn dan kunnen ze alleen symptoom bestrijding doen. Ik wil gewoon weer kunnen sporten etc. De pijn is maar een deel van wat mij tegenhoud, veel belangrijker is dat mijn ribben gewoon nog steeds bewegen als ik bepaalde dingen doe. Misschien tmi, maar bepaalde intieme dingen voelen niet fijn als een heel deel van je lichaam gewoon niet aan elkaar vast zit zoals het hoort.

Hopelijk heb ik snel die afspraak bij de pijnpoli en ik hoop dan dat ik weer met de chirurg kan praten en het over een operatie kan hebben. Een operatie mag dan wel intensief zijn, maar dan wordt het probleem ten minste opgelost, in plaats van een pleister erop plakken.

Zo herkenbaar, ik heb precies hetzelfde! Ik heb donderdag dan een ct scan en volgende week een afspraak met de chirurg. Maar voel me precies hetzelfde als jij, ik wil gewoon weer kunnen sporten, paardrijden, etc. zonder beperkingen of pijn. En ik ben zoooo moe...

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-23 18:07

Oh jeetje wat balen zeg! Hopelijk kunnen ze er dan toch nog wat mee... Pff wat een nasleep hè... :(

bamisalami

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 12:22

Even een update nav t gesprek met de chirurg, ik ben een apart geval en geen goed nieuws. Ribben nog steeds gebroken, of iig niet aan elkaar. Operatie is eigenlijk geen optie, zware ingreep en kans op slagen klein omdat de breuken vlakbij m’n wervels zitten waardoor ze geen goed plaatje erop kunnen zetten en de kans op opnieuw breken ook weer groot is. Daarbij heftige ingreep en groot litteken. Aangegeven dat ik er vanaf wil en niet veel langer aan de pijnstilling wil, want dat is ook niet best. Dat beaamde hij wel. Nu doorverwijzing naar de pijnpoli om te kijken of er zenuwen lamgelegd kunnen worden zodat ik geen pijn meer heb en hij ging mijn scan overleggen met een andere arts voor evt opties qua opereren en de kans van slagen daarvan. Zijn letterlijke woorden “ik zie er geen heil in”
Ben er voorlopig dus niet klaar mee. Mocht geen ibu meer nemen, maar 4xdaags 2 pcm van 500mg

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 12:35

oh bah bamisalami, wat een hoop pech. Het is me niet helemaal duidelijk of dit is nav een consult in het maasstad of een andere chirurg? Anders zou ik zeker een second opinion vragen in het maasstad.. Wat zuur dat ze gewoon niks kunnen doen voor je.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-23 13:06

Jeetje wat balen zeg!
Die zenuw verwijderen hadden ze het inderdaad bij mij ook over als het niet over gaat....
Maar bij jou wel spannend omdat het zo dichtbij je wervels is..

bamisalami

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 14:04

Dit is bij een chirurg bij ziekenhuis Rivierenland in Tiel. Hij vraagt nog na bij een andere chirurg en dan heb ik over twee weken een telefonisch consult. Dus ook een soort van second opinion. Maasstad staat inderdaad nog steeds op mijn lijstje, mocht er verder niks uitkomen. Eerst dit maar eens afwachten…. *zucht*