Misofonie, hoe gaan jullie hier mee om?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 21:00

Petrichor schreef:
Het ergste geluid is nog wel mensen die een banaan eten, ik noem zo'n ding dus ook maar een smakkanana. :')

Oh ja dan had je mijn oma moeten hebben, die maakte er nog een extra geluid bij naast het smakken. Dat was echt hel.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 08:05

Mijn schoonouders en schoonzus (mijn man gelukkig niet) kauwen als een hamster, zo heel snel. Als ze dan in doodse stilte een koekje naar binnen werken... :r Ik neem daar nooit wat en zorg dat ik thuis al wat gegeten heb, zodat ik mijn deel kan afslaan.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 08:33

Dat snelle kauwen deed een vroegere collega van mij ook, als hij ging eten liep ik maar even weg.
Ik word echt onredelijk kwaad en ik weet echt dat dat aan mij ligt maar echt }:) }:)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 08:37

Ik heb het bij eetgeluiden van o.a. de kinderen. En wanneer de hond uitgebreid z'n poot af zit te likken of het laatste stuk van een kluif op zit te kauwen. Brrrrrrrrrr.....
Het echt soms het slechtste in mij boven. Alsof het op volume 10 bij mij binnenkomt.

Maar ik zeg soms, ik heb er gelukkig niet altijd last van. Ik heb autisme en ADHD en heb er voornamelijk last van wanneer ik overprikkeld of moe ben.
Goed slapen helpt mij sowieso. En als ik al merk dat ik al overprikkeld ben dan doe ik oortjes in met zacht muziek wat die geluiden net dempt maar waardoor jk anderen nog wel hoor praten.

En als het te erg wordt dan doe ik een noise canceling koptelefoon op.
Laatst bijgewerkt door Tieme op 15-07-22 08:53, in het totaal 1 keer bewerkt

colette40

Re: Misofonie, hoe gaan jullie hier mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 08:49

Oh Wat een topic dit , inderdaad ik ben niet de enige .

Heb een bloedhekel aan eetgeluiden , repenterende geluiden ,het liedje finaly krijgt meteen een panalty.
Tikken , snurken , koek chips en wathever .
Wat ik er ook nog bij heb zijn bewegende benen , duimen draaien ,en het lijkt wel of je het altijd aantrekt deze dingen .

Ik ga of zo zitten dat ik het niet zie en anders ga ik weg als dat mogelijk is ja .

Ik haat werkoverleg , zit altijd wel iemand te tikken ,wiebelen of zijn neus op te halen .Bah
Heb wel eens eens soort therapie gevolgd maar bij mij werkte het niet

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 09:52

Wat ik ook erg vind, oordoppen in hebben en dan zelf iets eten of drinken.
Wat een herrie is dat zeg.
Of een verstopte neus hebben en zwaar ademen.

Het is zo lastig weglopen van jezelf.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 10:12

Daarom heb ik ook muziek of de tv op de achtergrond aan staan. Zonder die oordoppen die jij noemt koor ik al als ik mijzelf hoor kauwen of doorslikken. Laat staan met iets wat mijn oren afsluit... :D

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 12:47

Oordoppen trek ik ook slecht. Maar mijn noise cancelling headset verdraag ik weer wel prima.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 12:55

Ik kan in tegenstelling tot de meeste mensen hier prima tegen vrijwel alle menselijke geluiden, maar er zijn bepaalde tonen in muziek waar ik echt woest van word. Vreselijk! Muziek is overal, iedereen vind het schijnbaar leuk en je weet nooit of het volgende liedje niet om aan te horen is. Ik hoor het ook overal doorheen, zoals in restaurants. En helaas heeft mijn gemeente net "gezellige" speakers met muziek opgehangen in het hele dorpscentrum -O- -O-

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 10:25

Ik zit op dit moment weer met een koptelefoon op terwijl mn vriend zijn ontbijtje naar binnen werkt :o
Eetgeluiden triggert bij mij zooooo enorm hard, dit had ik als kind al. Vreselijk vond ik het om aan tafel te moeten eten met al die gore geluiden :x

In de bios draag ik oordoppen omdat ik dat geluid van smakkende en krakende geluiden van popcorn echt niet verdraag.

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 10:32

Ooooh ik kan me hier ook zo in herkennen! Bij de ene kan ik het meer hebben dan anderen. Maar als iemand hard fruit eet in een stille kamer, vreselijk. Waar ik ook slecht op ga is als mensen brood eten en dan vervolgens een slok drinken nemen waardoor het zo soppig klikt, vreselijk -O- .

Bioscoop is ook niet mijn favoriet, toevallig vorige week nog geweest. Zaten maar 2 andere mensen, dus op zich viel het mee. Mag ook wel eens :')

WhiskeyBluesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 17:12

Ik stond de popelen om op dit topic te reageren, maar had nog niet genoeg berichten geplaatst. NU WEL! Wees gewaarschuwd:

Wat ik nog niet voorbij heb zien komen... NAGELS KNIPPEN. Nagels pulken, prutsen en tikken... ARGH! Gék word ik ervan. Of wanneer je met de ene nagel de andere 'buigt' en dan weer loslaat maakt dat zo'n tik geluid. Hou op. Echt. Ik word daardoor gewoon agressief wanneer er ook maar iemand aan zijn of haar nagels zit te prutsen.

Zo heb ik nog een paar:
- Etensresten tussen tanden weghalen met, jawel, nagels (of tandenstoker, ook ranzig. Doe dat lekker even niet in gezelschap)
- Wanneer iemand met vingers in de mond zit wordt ik al agressief, want meestal worden die er met zo'n fijne luide SMAK uitgehaald
- Vingers aflikken. Kots;
- Keel overmatig en overdreven schrapen en overmatig hoesten, rochelen en kuchelen
- SMAKKEN. Ik word WOEST van smakken. Gatver. Mensen die ranzig eten, kauwen met overmatig veel speeksel, smakken, luidruchtig slikken, etc etc etc
- Wassende katten, echt, kokhalsneigingen. Vieze ranzige beesten;
- Smakkende paarden gaat nog, als ze rustig staan te eten. Maar wanneer die systematisch een emmer af likken word ik gek. Een stal waar ik kom staat een paard non-stop zijn hele stal af te lebberen. GATVER. Dat beest heeft ook meer de tong buiten z'n smoel bungelen dan dat hij 'm binnenhoudt
- Honden die hun voerbakken uitlikken of zichzelf likken;
- Een collega snuift elke keer als diegene een pauze neemt in of na een zin, om gék van te worden
- Overdreven vaak neus snuiten, en dan vooral dat getuf om de kleinste restjes er nog uit te snuiten (eet smakelijk);
- Stopwoorden. Is dat ook misofonie? Ik word er gek van als iemand continu het zelfde stopwoordje gebruikt
- Dat irritante hoogtonige geluid wat veel stofzuigers maken, idem voor bladblazers, hogedrukspuiten etc. Of een kettingzaag de hele dag door te janken. Ik kan daar oprecht misselijk van worden
- Als iemand langdurig met een bezem aan het vegen is, dat geluid word ik ook gek van
- Gillende, krijsende en jankende kinderen. Echt.
- Het geluid van die ultrasone verjagers. Auw auw auw. Word er niet per se kwaad van, maar krimp in elkaar van ellende
- Sommige mensen kunnen praten met een soort gehijg erin, alsof ze extra hun best doen om 'sexy' te klinken;

and so on... kan er nog heel wat bedenken

Dus nee, sorry, ik heb geen oplossing voor je. Vermoed dat ik er zelfs nog meer last van heb dan jij. Ik kan het gelukkig wel aardig in toom houden. De agressie die het bij mij oproept kan ik in toom houden, maar ik moet wel echt vaak weglopen of situaties mijden. Op het werk pauzeer ik alleen, want alleen het idee al dat iemand weer luidruchtig zit te smakken word ik al gek van.

Dingen die het voor mij wel dragelijker maken:

- Situaties vermijden, zoals pauzes met smakkende mensen;
- Weglopen als het te veel wordt, al dan niet met een smoes (even naar het toilet o.i.d.). Dan zakt bij mij het 'stressniveau' weer eventjes;
- In ear oordoppen met muziek voor op 't werk;
- Bij mijn triggert het zicht nu ook al. Dus als ik alleen al iemand aan de nagels ZIE pulken raak ik al geïrriteerd bijvoorbeeld. Dus veel zicht blokken, andere kant op kijken e.d.;
- Noice cancelling headhone! Hele investering, maar kan me nu fijn afsluiten voor de buren, grasmaaiers, bladblazers, hogedrukspuiten en alle gruwelijke geluiden die je je kunt bedenken.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 17:16

WhiskeyBlues schreef:
Ik stond de popelen om op dit topic te reageren, maar had nog niet genoeg berichten geplaatst. NU WEL! Wees gewaarschuwd:

Wat ik nog niet voorbij heb zien komen... NAGELS KNIPPEN. Nagels pulken, prutsen en tikken... ARGH! Gék word ik ervan. Of wanneer je met de ene nagel de andere 'buigt' en dan weer loslaat maakt dat zo'n tik geluid. Hou op. Echt. Ik word daardoor gewoon agressief wanneer er ook maar iemand aan zijn of haar nagels zit te prutsen.

Zo heb ik nog een paar:
- Etensresten tussen tanden weghalen met, jawel, nagels (of tandenstoker, ook ranzig. Doe dat lekker even niet in gezelschap)
- Wanneer iemand met vingers in de mond zit wordt ik al agressief, want meestal worden die er met zo'n fijne luide SMAK uitgehaald
- Vingers aflikken. Kots;
- Keel overmatig en overdreven schrapen en overmatig hoesten, rochelen en kuchelen
- SMAKKEN. Ik word WOEST van smakken. Gatver. Mensen die ranzig eten, kauwen met overmatig veel speeksel, smakken, luidruchtig slikken, etc etc etc
- Wassende katten, echt, kokhalsneigingen. Vieze ranzige beesten;
- Smakkende paarden gaat nog, als ze rustig staan te eten. Maar wanneer die systematisch een emmer af likken word ik gek. Een stal waar ik kom staat een paard non-stop zijn hele stal af te lebberen. GATVER. Dat beest heeft ook meer de tong buiten z'n smoel bungelen dan dat hij 'm binnenhoudt
- Honden die hun voerbakken uitlikken of zichzelf likken;
- Een collega snuift elke keer als diegene een pauze neemt in of na een zin, om gék van te worden
- Overdreven vaak neus snuiten, en dan vooral dat getuf om de kleinste restjes er nog uit te snuiten (eet smakelijk);
- Stopwoorden. Is dat ook misofonie? Ik word er gek van als iemand continu het zelfde stopwoordje gebruikt
- Dat irritante hoogtonige geluid wat veel stofzuigers maken, idem voor bladblazers, hogedrukspuiten etc. Of een kettingzaag de hele dag door te janken. Ik kan daar oprecht misselijk van worden
- Als iemand langdurig met een bezem aan het vegen is, dat geluid word ik ook gek van
- Gillende, krijsende en jankende kinderen. Echt.
- Het geluid van die ultrasone verjagers. Auw auw auw. Word er niet per se kwaad van, maar krimp in elkaar van ellende
- Sommige mensen kunnen praten met een soort gehijg erin, alsof ze extra hun best doen om 'sexy' te klinken;

and so on... kan er nog heel wat bedenken

Dus nee, sorry, ik heb geen oplossing voor je. Vermoed dat ik er zelfs nog meer last van heb dan jij. Ik kan het gelukkig wel aardig in toom houden. De agressie die het bij mij oproept kan ik in toom houden, maar ik moet wel echt vaak weglopen of situaties mijden. Op het werk pauzeer ik alleen, want alleen het idee al dat iemand weer luidruchtig zit te smakken word ik al gek van.

Dingen die het voor mij wel dragelijker maken:

- Situaties vermijden, zoals pauzes met smakkende mensen;
- Weglopen als het te veel wordt, al dan niet met een smoes (even naar het toilet o.i.d.). Dan zakt bij mij het 'stressniveau' weer eventjes;
- In ear oordoppen met muziek voor op 't werk;
- Bij mijn triggert het zicht nu ook al. Dus als ik alleen al iemand aan de nagels ZIE pulken raak ik al geïrriteerd bijvoorbeeld. Dus veel zicht blokken, andere kant op kijken e.d.;
- Noice cancelling headhone! Hele investering, maar kan me nu fijn afsluiten voor de buren, grasmaaiers, bladblazers, hogedrukspuiten en alle gruwelijke geluiden die je je kunt bedenken.

Daar is zo mega veel herkenbaar van... Kan het wel goed hebben van de nagels. Maar verder helemaal waar....

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 17:21

Iemand die met lange nagels over zijn been krabt/schraapt.
Brrr instant agressie.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 22:11

Met die nagels vind ik zelfs al irritant als ik het zelf doe :D als je net ergens iets onder hebt zitten of er zit nog zo’n stukje huid over je nagel heen en ik probeer dat dan weg te duwen. Gruwellllll

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 23:46

Zo herkenbaar!! Er zijn zoveel geluiden die ik echt niet kan verwerken als ik ze hoor. :')

- eetgeluiden!! Smakken, hard slikken, knagen, kraken van chips/sla/harde en luide etenswaren, krakende kaken
- hoesten en kuchen! oooo wat kan ik mij dan opwinden als ik dat steeds hoor. Vooral die mensen die continu zo’n gewoonte gemaakt hebben van dat kuchen en rochelen. Niet om aan te horen
- slippers en van die vieze plakvoet geluiden, ook zo erg. Grootste nadeel aan de zomer; dat men ineens vindt dat het nodig is om op vreselijke klapper slippers te lopen en die vieze zweet plak voeten, ook vreselijke geluiden. Vind die vieze voeten van een ander ook nog eens heel onsmakelijk om te zien :=
- neus ophalen vind ik ook echt een vreselijk geluid, dat gesnotter. Net als neus snuiten ook brrrrr.
- vingers aflikken na eten :evaw:
Ik kan zo nog wel even doorgaan maar dit is echt mijn top aan irritante geluiden. Als het mij echt teveel gaat storen dan zeg ik er soms wel wat van. Als mensen continu zitten te kuchen en rochelen. Of ik doe wel eens muziek in als ik mijn taks heb bereikt. :Y)

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 23:50

Ik kan werkelijk nergens tegen. Het is echt een hel want de ander doet niets fout, kan het goed verbergen maar die agressie bouwt zich wel ontzettend op. Lang leve mijn boksbal.
Op school altijd muziek op gehad, kon gewoon niet anders, de manier waarop mensen praten irriteert mij al. Een schouderklopje of zelfs te langzaam knipperen of juist te weinig- of te veel- nouja goed. Reden dat is dus snel overprikkelt ben en veel tijd alleen nodig heb, gelukkig een rustige buurt. :evaw:

DuFraize

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 01:27

Vanavond naar de bios geweest. Mijn hemel. Na elk bioscoop bezoek weet ik het weer: ik erger me dood aan mensen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 06:42

Harriehoef ja vingers aflikken! De horror.

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 08:07

oomens schreef:
Dus het is toch iets wat mensen elkaar en zichzelf aanpraten? Verzin een nieuwe angst/fobie/tic, begin er een topic over, en binnen de kortste keren herkent half bokt zich erin en heeft iedereen het zelf ook?

Hoe zou zo'n proces gaan?
"Ik krijg de neiging om iemand te slaan als hij smakt."
-"Nou, dan krijg ik er moordneigingen van."
"Daar kan ik overheen. Ik krijg TWEE moordneigingen. Als ik hem alleen al hoor ademen. Nu jij weer."
-"Oh, dan hebben we nu allebei misofonie. Trouwens, heb jij toevallig ook een hekel aan kotsen? Of stukjes in je eten? Of kleding van gladde stof? Blauwe gordijnen? Een warme stoelzitting als je net gaat zitten? Zal ik daar het volgende topic over openen of begin jij deze keer?"
_O- _O- _O- Ik ga stuk :))

Volgens mij kan ik wel stellen dat ik ook last heb van misofonie. Als ik mijn man hoor eten, heb ik spontaan geen trek meer. Heb ik met mijn moeder ook altijd (gehad). Het leegschrapen van borden en kommetjes is verschrikkelijk. Typen op het toetsenbord. Kraken van plastic verpakkingen. Ademhalen. Klakkende hakken. En ik maar denken dat iedereen dat wel heeft. Niet dus?

Ergens blijven slapen was voor mij vroeger echt een probleem. Dan ging ik zo gericht op mijn ademhaling letten, omdat ik niet wilde dat die overlast zou veroorzaken, dat ik helemaal niet in slaap kon vallen. Gebeurde dan uiteindelijk van oververmoeid waarschijnlijk alsnog.

Nu met twee kleine kinderen is het helemaal erg. Merk de laatste tijd dat ik daardoor soms helemaal overprikkeld raak. Zal met het moederbrein samenhangen, want op de opvang gisteren had ik er minder last van. In de auto echt een ramp als de radio aanstaat, mijn man aan het praten is, de peuter iets wil hebben en de baby zijn onvrede uit. Toch maar eens een setje noice canceling oortjes aanschaffen.

Iemand vroeg naar een mogelijk verband met smetvrees. Daar heb ik geen last van.

Edit: na nog even verder te hebben gelezen, is het waarschijnlijk toch meer een overgevoeligheid voor bepaalde geluiden. Ik kan er wel heel gefrustreerd door raken, maar moordneigingen blijven vooralsnog weg.

WhiskeyBluesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 12:55

Hahaha oh wat vind ik het fijn: LOTGENOTEN! :Y)

@Supervixen: aaargh brrrr, maar kan ik beter handelen dan nagels

@Sanel: high five! Ik dus ook.

@harriehoef: slippers en plakvoeten, dat is een nieuwe voor mij :') Zelf geen problemen mee, maar ik kan het me wel héél erg voorstellen. Ik kan er op den duur wel gék van worden als iemand op schoenen in huis steeds heen en weer loopt. Gesnotter, snuiten baaaaah. Muziek is voor mij meestal ook wel een lifesaver.

@Anastasia24 oh man wat vervelend... hoezo hypergevoelig? :Y) Ik herken wel dat ik ook altijd alles zie, zoals mensen die traag knipperen (HAHA, maar echt!), maar er aan ergeren dat gelukkig niet. Ben je niet gewoon 'over'gevoelig? (Ik háát dat woord). Misofonie is volgens mij echt walging/agressie krijgen van bepaalde geluiden. Correct me als ik het fout heb

@DuFraize heb jij dan geen last van dat het geluid in de bios zo luid staat? Daar kan ik ook niet tegen, is echt té luid :o

@WoonWencke dat zijn volgens mij wel klassieke misofonie-triggers inderdaad :') Nee, niet iedereen heeft dat kennelijk! Mijn vader snapt ook niet waar ik me 'zo druk' over maak. Dat op je ademhaling letten herken ik inderdaad ook.

Die link met smetvrees begrijp ik wel trouwens. Als een collega weer met de vingers/nagels in de mond zit te prutsen en te smakken, vind ik dat wel oprecht INTENS GOOR dat diegene vervolgens ook aan de deurklinken zit bijvoorbeeld. Maar ik heb het alleen met mensen als ze in de buurt zijn als ik er zo over nadenk, en als ik ze het heb zien doen. In de winkel denk ik er niet eens over na wie er allemaal ergens aangezeten heeft. Echt smetvrees heb ik ook niet, kan me minder dan niks boeien als iets vies is :')

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 16:10

Vre-se-lijk allemaal. Als ik jullie verhalen al lees gaan m'n nekharen overeind en mijn humeur naar beneden:

Gewoon nooit doen in mijn buurt:

- smakken
- nagels bijten (uberhaupt met je vinger in je mond zitten, neigend naar bijten....word ik al aggressief)
- slikken (sommige mensen hoor je hardop slikken bij iedere hap/slok)
- snel kauwen grrrrrrr
- neus ophalen (1x is al genoeg om moordneigingen op te wekken bij mij. 3 weken met schoonvader klussen die eigenlijk bijna alles doet wat hierboven staat, heeft voor enorme zenuwinzinkingen gezorgd)

edit: oja als 1 van de honden zichzelf uitgebreid likt, om helemaal gillend gek van te worden.

Ik merk ook dat geluid dempen niet echt helpt, van t idee alleen al word ik erg onredelijk.
Ook kan ik sommige dingen van mensen wèl hebben, totdat ik 'ze' vaker hoor bij die mensen.

En ja, ik weet dat het probleem bij mij ligt en (meestal :+ ) niet bij een ander :')

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 17:14

Misofonie maakt mij geen leuker mens.
Ik doe echt har mijn best om niet te ontploffen.

Zit ik buiten, hoor ik mijn man binnen op de 1e etage borrelnoten eten.
Kost mij moeite om dan niet naar hem toe te stormen en de borrelnoten weg te gooien.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 17:29

Ik heb nu een soort verslaving aan van die kauwgomlolly's. Als ik er eentje eet, wil mijn vriend er ook een. Helemaal prima natuurlijk, maar ik kan het 'smak'geluid van op een lolly zuigen echt maar nauwelijks aanhoren. Ik word er helemaal gek van en zou het liefst mijn vingers in mijn oren steken of dat ding uit zijn handen rukken.

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 19:23

luuntje schreef:
Misofonie maakt mij geen leuker mens.
Ik doe echt har mijn best om niet te ontploffen.

Zit ik buiten, hoor ik mijn man binnen op de 1e etage borrelnoten eten.
Kost mij moeite om dan niet naar hem toe te stormen en de borrelnoten weg te gooien.

Ik heb hier manlief wel eens een zak chips uit zijn handen getrokken. Het was of dat of ik had hem omgelegd waarschijnlijk…