Beperkt leven door walging/onzekerheid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 11:45

Ik moet wel zeggen dat ik me veel fijner voel nu in maatje 36 dan toen ik nog 44/46 had. Dat heeft echt niet alleen maar te maken met hoe het eruit zag. Maar omdat dingen als wandelen in de natuur, fietsen en actievere dingen gewoon veel zwaarder waren voor mijn lijf. Dus als het over kwaliteit van leven gaat vond ik die extra kilo’s fysiek gezien beperkender dan mentaal.
Ik reed ook geen paard meer in die tijd, ik woog 99kg en kon dat niet meer verantwoorden aan mezelf om dan op een dier te gaan zitten. De wil om slank en fit te zijn heeft dus echt niet alleen maar te maken met aan een perfect plaatje te voldoen maar ook graag de dingen kunnen blijven doen die ik leuk vind.

Cer

Re: Beperkt leven door walging/onzekerheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 12:05

Ik vind bezig zijn met mn uiterlijk geen verspilling... (maar zo zal de post ook niet bedoeld zijn denk ik).. Ik vind bezig zijn met mn uiterlijk (onder andere gewicht) nuttig voor mn gezondheid, ik wil graag lang meegaan, ik doe daar mn best voor door op mn voeding te letten en te sporten.. :)
Als iemand die bijna 30kg overgewicht heeft gehad, kan ik zeggen dat ik me toen persoonlijk niet lekker voelde, snel moe was, niet goed kon bewegen, niet goed kon paardrijden (als ik dat al deed) en me overall niet gezond voelde.

Ik vind persoonlijk dus de tijd die ik besteed aan mijn uiterlijk (zoals bijv sporten) zeker niet zonde van mijn tijd, en ik hoop/neem aan dat het mijn tijd op dees aardbol verlengd en dan in die mate dat ik ook nog als ik 80 ben, lekker rond kan wandelen.. :j

Daarnaast vind ik haren/pleisters in water smerig, en heb ik geen enkele moeite met bloot.

Wat ik van sommige berichten wel vreemd vind is dat er best wat mensen zijn die onaardige mensen om zich heen hebben? Als een vriendin meent iets denigrerends te moeten zeggen over mij, dan is die vriendschap snel klaar hoor...
Als het eerlijk is, of opbouwende kritiek, helemaal prima. Maar onaardige of beledigende opmerkingen kunnen ze gewoon voor zich houden, net zoals familie..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 12:14

Familie en collega's kun je niet kiezen.

Ik kan trouwens zowel met maat 38 als met 42 prima sporten en het scheelt wel 5 hele kilos. _O- Voor mij is het puur uiterlijk, er zit een buik op of minder buik op. Ik deed aan bodybuilding en op een vetpercentage van 13% was ik overal retestrak behalve mijn buik. En alsnog maat 38 vanwege mijn brede heupen en brede schouders. Gewoon echt een hele ellendige vetverdeling.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 12:16

Je kunt familie niet kiezen, maar ik persoonlijk zou me niet alles laten zeggen (ja dat klinkt makkelijker dan het is, dat realiseer ik me. Maar als je je zelf goed voelt, of je weet dat je er verder niks aan kunt doen, dan ene oor in andere oor uit misschien?)
Maar ik bedoel meer te zeggen dat ik niet snap dat mensen het nodig vinden om lelijke dingen te zeggen.. hou gewoon je mond -O-
overigens, als collega's zulke dingen zouden zeggen kan je daar volgens mij zelfs binnen t bedrijf wat van zeggen... ? Dat is gewoon pesten dan toch?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 12:30

Mannenbedrijf, dan krijg je het Johan Derksen effect dat jij het overdreven zeikwijf bent.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 12:36

Was dat zo bij alle posters hier? Ik heb het vluchtig gelezen..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 12:39

Ik had gewoon talent om slechte mensen te kiezen om bevriend mee te raken. :D ik heb er wel aan over gehouden dat ik gewoon eigenlijk geen vriendschappen meer aan ga, ook niet gezond maar goed. Zoals jij zei waren die vriendschappen dat ook niet

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 12:53

Realistisch gezien, weet ik echt wel wat de mindere punten aan mijn lijf en gezicht zouden zijn. Maar ik ga er niks aan laten doen. Heel misschien wil ik in de toekomst mn oogleden eens laten bekijken, maar dat is niet per se vanwege het uiterlijk.

Ik kan het ook niet zo heel goed begrijpen dat mensen zoveel laten doen aan hun lijf, maar als mensen dat fijn vinden, moeten ze dat doen.

Vriendschappen doe ik ook niet aan, maar is gewoon een eigen keus. Het werkte voor mij nooit, dus dan maar niet. Kan wel mensen aardig vinden en af en toe contact mee hebben.

Het is wel vaak zo dat mensen me snel zien als sterke persoonlijkheid en dan ook denken dat ze alles wel kunnen zeggen. Inderdaad ook grapjes over uiterlijk. Ik kan het wel hebben en je zoekt ook wel de mensen uit die een beetje zo zijn en het zelf ook kunnen hebben.

Heb ook weleens een vriendin gehad die zich snel schaamde, uiterlijk belangrijk vond of vindt en mij wilde veranderen. Dat werkt niet.
Ik ken ook geen schaamte. Weet rond de pubertijd dat mensen ook zich schaamde voor hun ouders, of hun kleding etc wilde veranderen. Dat heb ik nooit gehad. Mijn moeder kon echt pittige kapsels hebben en kwam me dan ergens ophalen. Ik hoorde echt weleens wat, maar werd daar niet anders van.

En toch..........heb ik altijd wel voor mn zoon gedacht; ik moet hem niet voor gek zetten

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 13:03

Hier zit ik niet in een mannenbedrijf of met rotvrienden. Ben iemand die van kleins af aan heeft geleerd dat qua uiterlijk/gewicht aan de norm voldoen enorm belangrijk is. In de categorie, als tiener kreeg ik dieetpillen die ik verplicht moest nemen en wist geen enkele vrouw in mijn familie wat striae was dus moest ik maar minder eten, lange broeken dragen en veel littekenolie smeren. Want ik was vast dik aan het worden en die striemen zijn lelijk. Daar is altijd zo de focus op gelegd dat ik mezelf bepaalde gedachtepatronen nog steeds moet afleren. En daardoor komen nare opmerkingen over gewicht en uiterlijk bij mij misschien ook harder binnen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 13:12

Die rotvrienden en omgeving is bij mij ook vanaf jongs af aan geweest en waren altijd meerdere mensen die vergelijkbare dingen zeiden, dus dan ga je er ook wel in geloven.
Ik denk dat je dan ook kwetsbaarder? Bent op die momenten. Mensen die bijvoorbeeld wel wat positief zeiden of gewoon niks kwamen veel minder over.

Maar dat het nog steeds naar overkomt snap ik zeker. Als ik een opmerking krijg nu komt dat nog steeds aan. Alleen minder lang? Weet niet precies hoe ik het uit moet leggen. Of ik wil mezelf verdedigen of het uitleggen en dat is zonde van de energie. En vooral zonde van het werk wat je zelf in jezelf stopt om je goed te voelen mentaal.

:(:) het klinkt zo makkelijk maar dat is het zeker niet.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 13:13

Onzeker: Daar zijn wel wat theorieën over.

Oa dat onze wereld nu heel groot is geworden tov 'vroeger'. Waar je jezelf vroeger kon vergelijken met de mensen uit je grot, familie of durp. Kun je jezelf nu (oa door social media) vergelijken met de hele wereld.
Dus een veel grotere kans dat je iemand vindt die iets beter/mooier/sneller kan dan vroeger.

Was je niet de knapste van je dorp? Was je misschien de snelste/grapigste/etc.
Ben je nu niet de knapste van je stad vind je ook echt wel iemand die sneller is en grappiger en en en en en en.
Dus je kunt je meten aan een veel grotere groep en dan is de kans dat je maar heel gewoontjes blijkt te zijn ook groter.

Daarnaast zijn we ons minder gaan richten op 'de groep' en meer op onszelf. Dus ook meer tijd/energie om iets te willen en vinden van onszelf. Iedereen wil ook bijzonder zijn ipv dat je je waarde ook haalt uit onderdeel ergens van te zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 14:07

Ik vind het echt heel erg om te lezen dat mensen zo gebukt zijn gegaan of gaan onder de meningen en rot opmerkingen van anderen.

Moeten we dan niet meer werken aan ons zelfbeeld? Weerbaarder worden?

Ik hoorde altijd dat mn moeder te dik was en zij heeft weleens iets van een dieet gedaan. Maar mijn vader hield van haar en vond haar prima. Waar ik me als kind erge zorgen om maakte is dat te dik werd verbonden aan ongezond. Waar ze niet heel veel teveel te dik was, vond ze wel dingen lekker en maakt ze nu ze ouder is soms bewustere keuzes, omdat ze graag oud wil worden. Ze zag er altijd leuk en verzorgd uit en toch had ze graag andere kleding gedragen, zat ze soms tussen de grootste "normale" maat en de extra grote maten in. Ze houdt van kleding, dus dat wa shaar frustratie.

Ik was te mager. Mijn oma vond dat wel erg. Was zelf een bloedmooie vrouw, maar kon rustig in de bus zeggen tegen iemand dat ik te weinig at. Waar mensen dan zeiden dat ik een mooi poppetje was, omdat ik lang krullend haar had.

Misschien maakt het je zekerder als je vaak een compliment krijgt? Ik ben alleen zelf helemaal niet van het uiterlijk. Draag nooit leuke kleding, gebruik amper tot geen make up etc.

Maar hoe ik eruit zie vind ik soms voor mezelf wel een ding. Ik laat mn haar uitgroeien en kan nog steeds niet wennen. Ben het verven zat, maar vind mezelf echt niet goed eruit zien met totaal wit haar.

Na het overlijden van mn broer, erg afgevallen en grijs, dus toen wel make up gekocht. Kon mn kop wel schieten. Maar 0,0 commentaar van anderen.

Alleen ooit mn mdl arts wilde een minimum gewicht voor mn weerstand, wat niet wilde lukken. En een arts assistent vroeg ooit tijdens de eerste onderzoeken heel bot of ik mn eten er weleens uitgooide.

Gezondheid is echt 1 ding en daar mag je misschien wat aan doen. Maar het oordelen verder snap ik echt gewoon niet. Ik vind het belangrijk dat mensen schoon zijn en lief en gezellig.
Maar heb ook weleens gemerkt dat met iemand omgaan die slecht in zijn of haar vel zit, best lastig kan zijn. Het is dan snel een struikelblok als je samen iets wil doen.

Ik wilde met een stevige moeder en de kinderen zwemmen. Zij deed dat nooit en wilde absoluut niet naast mij het zwembad in. Waar ik zei dat ik juist een magere lat ben naast haar en zij veel mooiere vormen had. Ik vind het zo erg dat ik dan iemand niet kon overtuigen om lekker te genieten en jezelf te zijn.