Levens- uitvaart- overlijdensverzekering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 18:19

chanicha schreef:
Wij kregen ook een afrekening van het Zilveren Kruis van het eigen risico.
Nu betaalde mijn moeder dat per maand maar we hadden echt zoiets van huh!
Afrekening Eneco, Vitens en onze blauwe vrienden.

Jep, die kwamen bij ons ook echt binnen een maand op de mat. Toeslagen die teveel waren uitgekeerd ect.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 18:25

Brainless schreef:
Ik erf niks, behalve schulden, dus mij is aangeraden gelijk beneficiair te aanvaarden of te weigeren (ook direct voor mijn kinderen).
Ook regel ik geen begrafenis en hopelijk krijg ik daar niet de rekening van.
Hopelijk is er een levens/begrafenisverzekering die uitkeert/betaald anders draai ik daar alsnog voor op.

Hier idem met schoonmoeder. Al 25 jaar niet te vertrouwen met geld en 10 jaar geleden zat mijn schoonvader door haar toedoen in de schuldsanering. Werd uiteindelijk een scheiding, want de beste man wist van niets qua financiën. Ook nu heeft ze op het dag van het aansluiten van het infuus het spaargeld van mijn schoonvader naar haarzelf overgemaakt. Officieel heeft ze er geen recht op en kan ik haar hiervoor aanmelden voor fraude, maar dat is ook weer zo wat. Voorlopig betaal ik alles uit eigen zak en hoop ik straks na aangifte belasting etc een beetje quit te spelen. Maar als zij komt te overlijden, dan bekijkt ze het maar en regel ik niets

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 18:45

Padoertje schreef:
Brainless schreef:
Ik erf niks, behalve schulden, dus mij is aangeraden gelijk beneficiair te aanvaarden of te weigeren (ook direct voor mijn kinderen).
Ook regel ik geen begrafenis en hopelijk krijg ik daar niet de rekening van.
Hopelijk is er een levens/begrafenisverzekering die uitkeert/betaald anders draai ik daar alsnog voor op.

Hier idem met schoonmoeder. Al 25 jaar niet te vertrouwen met geld en 10 jaar geleden zat mijn schoonvader door haar toedoen in de schuldsanering. Werd uiteindelijk een scheiding, want de beste man wist van niets qua financiën. Ook nu heeft ze op het dag van het aansluiten van het infuus het spaargeld van mijn schoonvader naar haarzelf overgemaakt. Officieel heeft ze er geen recht op en kan ik haar hiervoor aanmelden voor fraude, maar dat is ook weer zo wat. Voorlopig betaal ik alles uit eigen zak en hoop ik straks na aangifte belasting etc een beetje quit te spelen. Maar als zij komt te overlijden, dan bekijkt ze het maar en regel ik niets

Dit zet me te denken. Mijn ex schoonmoeder zit tot over haar oren in de schulden. Zo ook mijn ex man.
Als 1 van die 2 komt te overlijden, kunnen ze de kosten dan bij mijn kinderen komen halen?
Terwijl die geen contact met hun oma en vader hebben.
Dat zou toch wel heel erg zuur zijn.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 19:23

listiglistje schreef:
Even over de extra kosten bij het overlijden van de langstlevende (allebei je ouders).
Zet daar ook maar een flinke pot voor opzij voor de nabestaanden of regel een overlijdensrisico verzekering, zeker als er vermogen/koophuis is.

We zijn al vanaf augustus bezig.
De stand is nu 8000 euro verder...
Kosten lopen door, hypotheek, verzekeringen, notaris verklaring van Erfrecht, erfbelasting, makelaar, huis reparaties, afrekeningen etc.

De crematie was verzekerd, maar ook daar nog bij moeten betalen.

Al met al reken maar op 16000 tot 18000 euro.

Gelukkig had mijn moeder een pot op de bank. Direct naar mijn rekening gesluisd (executeur). Daarna wel braaf bij de erfbelasting opgegeven. Ontkom je niet aan...ze moeten alles op papier hebben :Y)

Ja en dan moet je geen creatieve ouder hebben gehad met extra potjes, lijfrentepolissen, vage bedrijfsconstructies en zelf een erfenis in steen die nooit officieel verdeeld blijkt te zijn - en waar de jacht van meerdere familieleden op geopend is-.
Ik wou dat wij met 18K uit waren gekomen. Maar zit samen met mijn broer meer op het dubbele p.p.

Scheelt dat we precies genoeg liquide middelen hebben geërfd om de belasting over dat steen af te kunnen betalen . Maar voorlopig van een hele mooie erfenis nog weinig in mijn zak kunnen steken. Terwijl mijn vader vlak voor zijn overlijden nog trots vertelde dat hij zo blij was dat het naar mij en mijn broer ging -O- .

‘T is dat ik een vriendje en een schoonmoeder heb die vooral financiële problemen hebben geërfd, vooral omdat schoonmoe niet wil verhuizen dus de erfenis niet kan weigeren maar dáár de liquide middelen dus niet zijn, dat ik er niet al te beteuterd over ben. Want het kan dus ook nog heel veel beroerder.

Ze zouden je dit soort dingen echt gewoon op de middelbare school moeten leren, want na 1,5 jaar is beide nog steeds niet compleet afgehandeld. En halleluja, kost dat een hoop levensvreugde en -energie zeg.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 19:40

Zorgverzekering was hier ook razendsnel ja. Was de eerste die de afrekening regelde.

Energiemaatschappij is hier schaamteloos. Weigeren het contract over te zetten op mijn naam waardoor ik nu een nieuw contract moet afsluiten met absurd hoge tarieven.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 21:00

Ik heb (nog) geen uitvaartverzekering. Wel voldoende spaargeld mocht het nu gebeuren.
Maar hoe zit het allemaal dan? Hoe zorg je ervoor dat nabestaanden bij je rekeningen kunnen?

Heb er nog nooit over nagedacht.

secricible

Re: Levens- uitvaart- overlijdensverzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 21:14

Je neemt contact op met de bank om te melden dat iemand overleden is. Op die manier kun je als erfgenaam gevolmachtigd worden om de bankzaken te regelen.
Afhankelijk van de situatie vraagt de bank om specifieke documenten: een akte van overlijden om het overlijden te bevestigen, een verklaring van erfrecht om te bevestigen dat je de erfgenaam bent, dat soort dingen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 12:39

Veel van de kosten die hierboven beschreven worden, zijn ook helemaal niet te dekken met een uitvaartverzekering hoor.

Eerst maar zien of je de ergfenaam bent (notaris!). Voor erfgenamen komen afrekeningen met zorg, Belastingdienst (ook erfbelasting!) en nutsbedrijven altijd langs, net als eventuele oplevering huurhuis of verkopen koophuis. Dat zijn zaken die met geen verzekering zijn te ondervangen.

Een uitvaartverzekering dekt alleen maar de kosten van het afscheid nemen van het stoffelijk overschot, niet de kosten van de afwikkeling van diens huishouden en administratie.
Dit topic ging over uitvaartverzekeringen.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 17:48

Het is veel handiger om de bank pas in te lichten als je alles geregeld hebt. Toen mijn oma overleed, hebben we het niet gemeld. Anders moest alles weer opnieuw getekend worden. Opa overleed een jaar later. Pas de bank geinformeerd, nadat alles was betaald en het geld wat over was, overgeboekt was naar de erfgenamen.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 17:56

Flower033 schreef:
Het is veel handiger om de bank pas in te lichten als je alles geregeld hebt. Toen mijn oma overleed, hebben we het niet gemeld. Anders moest alles weer opnieuw getekend worden. Opa overleed een jaar later. Pas de bank geinformeerd, nadat alles was betaald en het geld wat over was, overgeboekt was naar de erfgenamen.

Helaas gaat dat niet altijd op. In ons geval liepen alle schadeverzekeringen ook via de bank. Dus die hadden het binnen no time doorgezet aan de nabestaandendesk. Konden moeilijk alles door laten gaan, met een opa met alleen aow en een rekening waarop na overlijden echt niets meer binnenkwam.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 18:21

Wat een bedragen hier. Zoveel hoeft het echt niet te kosten hoor. Belachelijk. Mijn vader werkt voor zichzelf in de uitvaart en het is de eerste 20 jaar echt geen vetpot wat sommige hier zeggen. En als ik zie hoeveel uur hij in een gemiddelde begrafenis steekt dan is hij er genoeg uur zoet mee. Daar mag ook voor betaald worden, hij moet er ook van leven.

Als je 200 uitvaarten per jaar verzorgd , dan is het een vetpot inderdaad. Het is zuur maar de een zijn dood is de ander zijn brood.

Maar sommige bedragen zijn inderdaad belachelijk, dat is niet normaal. Als ik hoor ook hier in de buurt van andere ondernemers wat hun rekening is, schrik je. Dat hoeft het namelijk zeker niet te kosten. Daarom zou mijn voorkeur ook uitgaan naar een kleinschalige, vaak scheelt dat ook wat en krijg je veel meer persoonlijk contact. En dat ze asociaal zijn, dat is heus niet altijd zo hoor :+ Natuurlijk is het hun werk, zijn ze niet emotioneel betrokken. En dat is maar goed ook, want er moet iemand zijn die langs de zijlijn toch rationeel kan beslissen en alles uit handen kan nemen wat uit handen genomen moet /kan worden zodat de familie niet bezig hoeft te zijn met zaken die er niet toe doen en een ander kan regelen. (Waar behoefte aan is).

Overigens kan je gewoon verzekerd zijn bij een algemene en kan je gewoon bij een andere uitvaartondernemer terecht. Je bent veelal niet verplicht om daar de uitvaart te doen. Mijn voorkeur zou ook uitgaan naar geen verzekering, mits je 10k op je bank heb staan in ieder geval. Maar dan zou ik nog eerder op een aparte rekening storten ipv aan een verzekering.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 18:20

Ik heb mijn hele uitvaart al vastgelegd bij monuta. Kun je aangeven wat voor kist je wil, bloemen, muziek etc. als ik het mij goed herinner stonden er zelfs richtprijzen bij dus dan heb je direct een kostenplaatje. Plus dat mijn nabestaanden precies weten wat ik wel en wat ik niet wil.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 19:25

Ladygiroc schreef:
Ik heb mijn hele uitvaart al vastgelegd bij monuta. Kun je aangeven wat voor kist je wil, bloemen, muziek etc. als ik het mij goed herinner stonden er zelfs richtprijzen bij dus dan heb je direct een kostenplaatje. Plus dat mijn nabestaanden precies weten wat ik wel en wat ik niet wil.

Maar dat kostenplaatje klopt toch niet meer als je pas 50 jaar later hopelijk doodgaat? (Geen idee hoe oud je bent hoor :o)