Humpiedumpie, wat ontzettend naar zeg... Ik zat met een even grote cyste op m'n linker eierstok, rechts een paar cm kleiner. Erg bijzonder dat de huisarts meent dat dat de pijn niet zou kunnen verklaren...

Toen ik in jouw situatie zat heb ik ervoor gekozen om de cystes operatief te laten verwijderen. Wij hebben echter geen kinderwens, dat kan de situatie natuurlijk wel anders maken.
Ik moest een aantal maanden wachten op een operatie, door de vertragingen die ontstaan waren door corona. Wat voor mij toen een gouden tip is geweest, was om een aantal darmspoelingen te laten uitvoeren bij een bepaalde natuurgeneeskundige. Mocht je daar interesse in hebben, kan ik je de naam per PB doorsturen. Zij zit in midden Limburg. Het klinkt bizar, maar voor mij maakte het een wereld van verschil. Ik kon daarna zonder pijnstillers de overige tijd uitzitten, terwijl ik ervoor op de tramadol zat omdat niks anders hielp. De aanvallen bleven toen echt uit, alleen mijn energie was ongeveer nul. Maar dat de pijn weg was, was al zo'n enorme opluchting toen.
Nu, een jaar na de operatie, zit er voor zover ik weet nog een kleine cyste links, (ik heb vrijdag toevallig controle, de vorige was in maart), maar ik heb geen klachten. Wel heb ik mijn dieet aangepast sindsdien en qua hormonen slik ik de anticonceptiepil door. Beide dingen die voor mij te overzien zijn en ik heb mijn leven weer terug.
Ik wil je heel veel kracht wensen... de pijn is inderdaad werkelijk ondraaglijk

Edit: overigens zaten mijn cystes heel erg verkleefd, de operatie duurde daardoor een stuk langer dan verwacht. Desondanks zijn ze beide succesvol verwijderd. Ik ben geopereerd in Maastricht, waar ze veel ervaring hebben met endometriose. Ik ben door een ander ziekenhuis doorgestuurd naar Maastricht om die reden. De kleine cyste die er nu nog is, is waarschijnlijk teruggegroeid of toch gemist tijdens de operatie door de vele verklevingen