Knobbel in borst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anna79

Re: Knobbel in borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 08:53

Jeetje Peuk, wat heftig, heel veel sterkte :knuffel:

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 09:20

Jeetje Peuk wat heftig. Snap dat je dat niet zag aankomen. Zeker niet als de huisarts zegt te denken dat het een cyste is. Pffff
Heel veel sterkte!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 09:25

Meelezer ... maar ik wil je toch heel veel sterkte wensen, Peuk! Wat een ellendig nieuws.

Over de mammografie zelf: ik ben dik en heb een behoorlijke cupmaat (E/F). In onze woonplaats in Spanje komt de borstenbus altijd precies op 21 december (behalve als dat weekend is) en dan zit ik bijna altijd voor de kerstdagen in Nederland. Ik ging dus een aantal jaren geleden naar een privékliniek die hoog aangeschreven stond voor mijn mammografie. Moeder borstkanker gehad, ik was toen 52 dus hoog tijd. Sowieso veel te lang gewacht, door de emigratie.

Daar kreeg ik ten eerste een man die aan mijn borsten stond te rukken, heel chagerijnig dat ik zulke grote borsten heb, moest ook een paar keer voor hij overal genoeg kon zien. Geen blauwe plekken, wel een emotionele deuk door zijn gemopper. En dus angst om weer te gaan, want schaamte voor mijn lijf. Enige voordeel: binnen tien minuten uitslag in mijn mailbox. Alles goed.

Dit jaar was ik wel in Spanje en op tijd voor de bus. Wat een verademing! Twee hele lieve dames, ook verscheidende opstellingen van de platen, maar geen greintje pijn en alleen gezellig kletsen tijdens de hele procedure van wel 5 minuten. Wat ik wel naar vind, is dat 14 dagen wachten. Word je dan niet gebeld, is het goed. Gelukkig niet gebeld! En volgende keer probeer ik echt in Spanje te zijn voor de bus of ik maak een afspraak in een andere plaats in de regio, wat blijkbaar ook mag.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 11:03

Bedankt voor alle reacties.

Ja ze zeiden dat ik er vroeg bij ben. Het gaat alleen wel om een agressieve kankersoort (komt bij 10% voor en met name jongvolwassenen) die snel uitzaait. Het reageert ook niet op hormonen, vandaar dat ik meteen moet starten met chemotherapie. Volgende week moet ik onder scan om te kijken of er geen uitzaaiingen zijn. Dat is wel te hopen.. want anders is de prognose helaas niet goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 11:09

Hier ook een stille meelezer, ik wil je heel veel sterkte wensen Peuk. Vreselijk nieuws, ik duim voor je dat er geen uitzaaiingen zijn :(:)

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 11:28

Peuk schreef:

Ja ze zeiden dat ik er vroeg bij ben. Het gaat alleen wel om een agressieve kankersoort (komt bij 10% voor en met name jongvolwassenen) die snel uitzaait. Het reageert ook niet op hormonen, vandaar dat ik meteen moet starten met chemotherapie. Volgende week moet ik onder scan om te kijken of er geen uitzaaiingen zijn. Dat is wel te hopen.. want anders is de prognose helaas niet goed.

Wat enorm heftig.. heel veel sterkte :(:)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 11:35

Peuk schreef:

Ik heb nog niet eerder in dit topic gekeken en zie nu dit..jemig wat heftig meis. Ik hoop echt dat er geen uitzaaiingen zijn en dat de chemo aanslaat! :knuffel: Heel veel sterkte met dit alles en deze aankomende tijd.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 11:43

Peuk schreef:

Welke heb je? Lobulair carcinoom? Die is bij mij namelijk ook gevonden. Op de mammografie 0,9 cm, op de mri 6 cm. Uiteindelijk is er 10 cm weggehaald na de chemo. Op de mri wel 50% reactie. Was wel het verschil voor mij tussen een borstamputatie en de operatie die ik nu heb gehad.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 11:53

Och Peuk, wat erg voor je. Ik hou met in zulke topics altijd op de vlakte met tips, omdat dit iets ernstigs is waarin je geen goedbedoelde, maar misschien wel verkeerde adviezen kunt gebruiken. Maar... je zegt dat je volgende week onder de scan moet. Een week is lang. Ik heb vorig jaar een knobbeltje gehad. HA deed er laconiek over, de mammamevrouw schrok van de doorverwijzing, maar kon me niet eerder dan twee maanden! een afspraak geven. Dat vond ik niet acceptabel. Ik ben gaan zoeken en kwam bij de Alexander Monroe-kliniek terecht. Is een prviekliniek die door de verzekeraar wordt vergoed. Daar is het beleid dat je binnen 48 uur wordt gezien. Ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar wie weet kun je daar sneller terecht als je een week spanning niet trekt. Bij mij was het gelukkig loos alarm, maar wat was ik blij dat ik dat binnen 24u na het ontdekken van het knobbeltje wist.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 12:55

Peuk schreef:

Word je ook meteen getest op het BRCA gen?
Dit doet me meteen denken aan het topic van Quera. Zij was ook 27 jaar trouwens. Zij had ook een niet hormoongevoelige soort, triple negatief ofzo heette dat? Ik weet het niet meer zo goed.
Ik duim voor je dat er geen uitzaaiingen zijn en dat je snel met de chemo kunt beginnen. Dikke knuffel!

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 12:59

Jeetje peuk ik duim voor je , wat een rotbericht zeg.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 13:16

Suzanne F. schreef:
Peuk schreef:

Word je ook meteen getest op het BRCA gen?
Dit doet me meteen denken aan het topic van Quera. Zij was ook 27 jaar trouwens. Zij had ook een niet hormoongevoelige soort, triple negatief ofzo heette dat? Ik weet het niet meer zo goed.
Ik duim voor je dat er geen uitzaaiingen zijn en dat je snel met de chemo kunt beginnen. Dikke knuffel!

Klopt, deze variant heb ik inderdaad ook. Betreft het BCRA gen weet ik niet. Dat wordt nog besproken later denk ik. Weet nu nog niet goed wat ik kan verwachten.

Maar ik ga uit van het goede en inderdaad hopen dat we er op tijd bij zijn. En nu nog genieten van leuke dingen tot de chemo gaat starten.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 13:19

Peuk schreef:
Peuk schreef:
Ik ben vanochtend bij de huisarts geweest en ga morgen naar het ziekenhuis ter controle. :j Ik kreeg gelukkig direct een doorverwijzing en kon snel terecht.

De huisarts verwacht dat het om een cyste gaat. Zij gaf aan geen grote zorgen te hebben. Gelukkig. :j

Hier is het helaas minder goed afgelopen dan verwacht. :(

Helaas is er borstkanker ontdekt. Die voelde ik niet aankomen met 27 jaar oud.. Er is nog veel onduidelijk, behalve dat het om een variant gaat waarbij chemotherapie noodzakelijk is om mee te starten omdat het om een hormoonongevoelige variant gaat.

Sterkte, klinkt bijna precies zoals bij mij destijds. Ik was 30. Mijn pb staat voor je open mocht je daar behoefte aan hebben

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 13:53

Peuk! Wat een klote nieuws! Ik hoop dat je geen uitzaaingen hebt en dat het verder allemaal goed gaat verlopen :( ik wil je een heel dikke virtuele knuffel sturen! :knuffel:

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 16:40

oliebol peuk, wat een verschrikkelijk nieuws!
Heel veel sterkte de komende tijd :knuffel:

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 00:00

Heel veel sterkte peuk, mijn duimen draaien voor je dat je geen uitzaaiingen hebt.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 00:01

Dank jullie allemaal! <3

Emoties gaan van links naar rechts, maar we gaan uit van het goede en ik ga sowieso knokken want kanker krijgt mij er niet onder hoor. :evaw:

Wel even een bommetje gedropt nu hoe belangrijk het is om dit te laten checken dus. Hopelijk voor allen die twijfelen een wake up call! :)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 00:03

Peuk, heel veel sterkte. Wat een rotnieuws :knuffel:

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 00:13

Wat goed van je!
Ja je schreef dat je schrok van je knobbeltje - voelde het heel raar?

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 00:17

Wat mega heftig peuk, heel veel sterkte.

Ik wordt er altijd een beetje angstig van, puur omdat ik gewoon niet goed kan onderzoeken bij mezelf... Grote maat (G/H gemiddeld) maar ook al bijna 3,5 jaar borstvoeding geef dus naast veel vetweefsel ook heel veel klierweefsel. Bultjes komen en gaan, kan mijn borsten niet met een hand omvatten o.i.d.

Hoe doen de vrouwen met grotere cupmaat dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 00:28

marrlinde schreef:
Wat mega heftig peuk, heel veel sterkte.

Ik wordt er altijd een beetje angstig van, puur omdat ik gewoon niet goed kan onderzoeken bij mezelf... Grote maat (G/H gemiddeld) maar ook al bijna 3,5 jaar borstvoeding geef dus naast veel vetweefsel ook heel veel klierweefsel. Bultjes komen en gaan, kan mijn borsten niet met een hand omvatten o.i.d.

Hoe doen de vrouwen met grotere cupmaat dat?

Ik heb DD en ook bijna enkel klierweefsel. Ik moet woensdag voor een echo. Als je enorm veel klierweefsel hebt, zijn knobbels ook amper te voelen, zei mijn arts en is zelfonderzoek lastig. Ik voel nu iets in mijn oksel en het is pijnlijk en ik wil het gewoon gecheckt hebben. Kan je misschien met je arts overleggen of je eenmaal in de zoveel tijd je mag laten onderzoeken? Ga ik woensdag ook vragen.
Het wachten vind ik zenuwslopend.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 00:57

Ook mijn borsten zijn niet goed zelf te onderzoeken, en mijn arts stelde zelf voor om het gewoon inderdaad eens onder zoveel tijd te doen. Het blijft spannend. Heb in totaal een stuk of 9 fibroadenomen en nog enkele cystes, zelfonderzoek is echt niet te doen...
Heb bijna geen vetweefsel, alleen heel dicht klierweefsel.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 07:17

Peuk schreef:
Dank jullie allemaal! <3

Emoties gaan van links naar rechts, maar we gaan uit van het goede en ik ga sowieso knokken want kanker krijgt mij er niet onder hoor. :evaw:

Wel even een bommetje gedropt nu hoe belangrijk het is om dit te laten checken dus. Hopelijk voor allen die twijfelen een wake up call! :)

Jeetje wat een rollercoaster. Heel veel sterkte! Maar een wake up call is het zeker.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 09:41

Sheran schreef:
Ook mijn borsten zijn niet goed zelf te onderzoeken, en mijn arts stelde zelf voor om het gewoon inderdaad eens onder zoveel tijd te doen. Het blijft spannend. Heb in totaal een stuk of 9 fibroadenomen en nog enkele cystes, zelfonderzoek is echt niet te doen...

Maar je weet zelf het beste hoe jouw borst aanvoelt. Als je dagelijks je eigen borst aanraakt, vallen veranderingen en pijnlijke plekken eerder op. Als je 1 keer in de 6 maanden een borst voelt, dan kan je die veranderingen niet opmerken. In mijn geval voelde ik wel een plekje maar dacht littekenweefsel. Mijn partner viel het eigenlijk meer op dat het abnormaal was ( ik zat in de ontkennisfase denk ik).

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 10:04

Napie schreef:
Sheran schreef:

Maar je weet zelf het beste hoe jouw borst aanvoelt. Als je dagelijks je eigen borst aanraakt, vallen veranderingen en pijnlijke plekken eerder op. Als je 1 keer in de 6 maanden een borst voelt, dan kan je die veranderingen niet opmerken. In mijn geval voelde ik wel een plekje maar dacht littekenweefsel. Mijn partner viel het eigenlijk meer op dat het abnormaal was ( ik zat in de ontkennisfase denk ik).

Ik voel zelf regelmatig hoor, maar wat je voelt zijn bulten en bobbels. Ik weet niet of ik iets kwaadaardigs echt goed zou voelen. Qua fibroadenomen had ik er zelf een paar gevoeld, maar zeker niet allemaal, ik dacht dat klierweefsel altijd wat bobbelig was.
Het is zeker goed om zelf te blijven voelen, maar een aanvullende check is in zulke gevallen erg prettig.