Zijn er nog Bokkers met zware pijnstiling?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Re: Zijn er nog Bokkers met zware pijnstiling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 14:54

Ik ben denk ik in de afgelopen 5 jaar een stuk of 3 keer cold turkey gestopt. Want mijn motto is "je kunt je beter 3 dagen heel erg poedersuiker voelen dan een paar weken een beetje poedersuiker." :+

Dat was op momenten dat het met mijn rug beter ging en ik al een tijdje weinig pijn had.
Inderdaad verstopte neus, gapen, soort van verkouden? :') Dat was dan de eerste dag, op de tweede dag juist heel erg moe, alsof ik net kilometers heb lopen rennen.. Echt gewoon een slap gevoel in mijn lijf. En dan dag drie hetzelfde als dag twee maar dan iets minder erg..

Helaas moest ik telkens na een aantal dagen weer beginnen omdat ik dan zoveel pijn had.. Denk dat ik door het regelmatige slikken toch gewoon een goede spiegel heb opgebouwd.

Nu laat ik het lekker voor wat het is.. Dan maar 3x per dag een pil er in.. Heb er weinig bijwerkingen van, en de pijn is goed te doen!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 17:50

Angeliquee18 schreef:
Zijn hier trouwens ook dames bezig met het afbouwen? :)
Ik slikte 100mg pd oxycodon.
Zit nu ondertussen op 40mg per dag, heel soms nog 60.
Wil eigenlijk de aankomende week 30mg gaan proberen.
Ik vind het eigenlijk wel een behoorlijke onderneming moet ik eerlijk toegeven. -O-

Ik probeer het steeds, maar ik vind het ontzettend moeilijk. Ik gebruik nu zes jaar hoge doses oxy en Fentanyl. Ik vind met name de Fentanyl echt poedersuiker. Je bouwt snel een spiegel op. En daardoor is afbouwen erg moeilijk. Het is een spagaat: ik heb het echt nodig tegen de pijn, maar wat zou ik graag zonder willen. Ik zit nu op 200mg oxy en daar de neusspray nog bij.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 17:53

Ik heb wel afgebouwd. In de winter hogere dosis en in de zomer mibder. Maar eerlijk gezegd is het me met die fentanyl te zwaar om af te bouwen, dat is echt wel een tijd lang me echt ellendig voelen. En ik voel me vele malen beter met zwaardere dosis, dus na die ellendige afbouwfase me alsnog slechter voelen is iets wat ik niet meer ga doen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 19:12

Normaal zou ik zoiets nooit online voorstellen, maar…. kunnen we hier elkaar beetje steunen in het (waar mogelijk en medisch verantwoord) elkaar steunen in het afbouwen? Mensen die nooit met oxy of fentanyl te makken hebben, is het moeilijk om te bevatten hoe moeilijk het is.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 19:14

Oh ja, hoe effectief zoekrobots zijn: de laatste keer dat ik over fentanyl postte, kreeg ik een pb waarin het werd aangeboden.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 19:44

Ik vind het al moeilijk om van de Tramadol af te blijven dus ik vind jullie hartstikke dapper dat jullie het proberen en er is geen falen in die stap.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 19:50

Ik zeg altijd ; als ze me af willen laten bouwen van de fentanylpleisters , dan doen ze dat maar nadat ze me in slaap hebben gebracht voor een paar weken. Echt niet dat ik het doe terwijl ik bij ben.
Ze wilde me ooit op een andere pleister zetten en gelijk de dosis verlagen.
Ik zei toen, dat gaat toch niet dan word ik ziek!
Nee dat kon niet, want het kwam overeen met elkaar bla bla bla...

Nou ik ben nog nooit zo ziek geweest. Snachts om 24u gewisseld van pleister en smiddags om 15 u eiste mijn man dat ik de fentanylpleister weer op zou doen.
Ik bonkte letterlijk met mijn kop tegen de muur.
Pas om 22u begon de fentanyl eindelijk weer te werken.
Wat een hell was dat zeg! %)

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 19:56

Niet best maar gelukkig is het er wel.

Het is zo tegenstrijdig, maar je kunt niet zonder, het is rotzooi maar gelukkig is het.

En dan mag ik absoluut niet klagen met de lichte pijnstillers,zeer zeker vergeleken bij jullie.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 20:05

TheWelsh schreef:
Ik zeg altijd ; als ze me af willen laten bouwen van de fentanylpleisters , dan doen ze dat maar nadat ze me in slaap hebben gebracht voor een paar weken. Echt niet dat ik het doe terwijl ik bij ben.
Ze wilde me ooit op een andere pleister zetten en gelijk de dosis verlagen.
Ik zei toen, dat gaat toch niet dan word ik ziek!
Nee dat kon niet, want het kwam overeen met elkaar bla bla bla...

Nou ik ben nog nooit zo ziek geweest. Snachts om 24u gewisseld van pleister en smiddags om 15 u eiste mijn man dat ik de fentanylpleister weer op zou doen.
Ik bonkte letterlijk met mijn kop tegen de muur.
Pas om 22u begon de fentanyl eindelijk weer te werken.
Wat een hell was dat zeg! %)

Het is echt verschrikkelijk hè? Ik had laatst oxycodon tekort. Er zat een halve dag tussen de laatste inname en het nieuwe recept. Jeetjemina, ik wist dat het zwaar zou zijn, die paar uur, maar ik zat op mijn knieën in de douche van de ellende.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 20:28

Sjemig, dat is echt wel heel erg heftig.

Vreselijk om te lezen dat er zoveel mensen zijn die zoveel pijn hebben.

Mag ik zo vrij zijn om te vragen wat het doel is om te minderen/stoppen? Ik snap wel dat het ellendig is om er afhankelijk van te zijn en ik begrijp ook dat er behoorlijk wat bijwerkingen zullen zijn. Maar als je zoveel pijn hebt, dan is het eigenlijk toch bijna niet mogelijk om te minderen of om uberhaupt te stoppen?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 20:49

Oscar schreef:

Mag ik zo vrij zijn om te vragen wat het doel is om te minderen/stoppen? Ik snap wel dat het ellendig is om er afhankelijk van te zijn en ik begrijp ook dat er behoorlijk wat bijwerkingen zullen zijn. Maar als je zoveel pijn hebt, dan is het eigenlijk toch bijna niet mogelijk om te minderen of om uberhaupt te stoppen?

Ja, dat is een terechte vraag. Deze pijnstilling heeft namelijk ook een hele vervelende bijwerking: door lang gebruik en hoge dosering kan het andersom gaan werken. Je pijnstilling houdt de pijn in stand. Hoe het precies werkt, kan ik je niet uitleggen. Wel dat het in werkelijkheid ook zo is. En je kunt je niet voorstellen hoe het voelt om telkens toch weer die pijnstilling te pakken waarover iedereen een mening heeft, waarvan je zelf weet dat het ook verslavend is, het je lichaam op langere termijn sloopt, maar het wel nodig hebt om te functioneren. Je bent afhankelijk wat iets wat je haat. Ik heb het hele scala aan pijnstilling doorlopen. En het enige wat enigszins helpt, is dit. Had ik geweten dat ik met deze doses zou eindigen, had ik misschien langer andere dingen geprobeerd. Maar je krijgt het, het helpt en daarna blijf je het nodig hebben. Omdat je chronische pijn hebt en omdat je door die chronische pijn ook chronische zo'n beetje de zwaarste pijnstilling nodig hebt die er te krijgen is. Het is een cirkel die je, denk ik, alleen kent als je zelf deze middelen gebruikt. De opluchting dat je weet dat er iets is dat helpt, maar dat je ook weet dat dat een hellend vlak is. Ik vind het heel moeilijk. Ik kan werken, ik heb een leven. Dankzij de pijnstilling. En als die stopt, rest de helse pijn plus de afkick die je er gratis bijkrijgt

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 21:24

Vreselijk is dat. Echt heel erg ellendig dat het zo werkt.
De vraag was trouwens niet aanvallend of verwijtend bedoeld, maar dat weet je hopelijk wel. Ik vond het alleen zo'n paradox. Maar nu na jouw uitleg is het dat niet, ik snap wat je bedoelt.

Het 'afkicken' is gewoon zwaar, dat kan niet anders. Ik heb het een tijdje geleden ook gemoeten vanwege de hersenmetasen en toen moest ik zowel de docetaxel als de keppra (ik had er ook nog epileptische aanvallen bij) afbouwen. Heerlijk is dat :n Ik zal je de details besparen, maar ik heb ook over de grond gekropen........ kak is dat.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 21:31

Daan13 schreef:
Ik ben met de Tramadol aan het afbouwen maar jeetje wat een hell is dat :oo

Voornamelijk het slapen is verschrikkelijk, rusteloos lijf, hersenen die maar niet rustig willen worden.

Behoorlijk verleidelijk om toch maar 1 te pakken maar ja dat wil ik juist niet :roll:

Ik heb juist dat mijn hersenen raar doen als ik er 's avonds eentje neem. Gisteren had ik wat in de tuin gedaan en had rond 7 uur nog een tramadol genomen wat ik kon niet meer zitten. Maar vervolgens ben ik een halve nacht wakker omdat ik raar droom/half droom? en een ontzettend druk hoofd heb. Dus ja soms is het kiezen tussen twee kwaden, wil ik pijn of wil ik een rare nacht.

@ spottedponie: Toen mijn hernia op zijn hevigst was deed tramadol absoluut niet genoeg, was na 3 dagen volledig uitgeput en toen zoooo blij met de 4x oxy + 4 diclofenac + 8 paracetamollen op een dag. Moet wel zeggen dat je voorzichtig moet opbouwen, ik was en paar dagen kotsmisselijk en duizelig.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 21:50

Hier 3x 50 MG Tramadol per dag. Nu ongeveer 3 jaar. Voor de pijn die ik heb niet genoeg overigens.. Maargoed. Daarom laat ik dingen die wel zouden moeten.

Heb gelukkig geen last van afkickverschijnselen als ik ze niet neem, op pijn na dan :+ Als ik ze wel neem ben ik moe, maar kan niet slapen en hik veel en hard. Ben misselijk en heb vaak jeuk. Vooral het wakker liggen is heel naar omdat ik me echt heel moe voel en zwaar, alsof ik elk moment door m'n matras zak ( :')) , maar ik in m'n hoofd heel druk ben.
Laatst bijgewerkt door Daphne__ op 14-03-22 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 22:00

chevax schreef:
Oscar schreef:

Ja, dat is een terechte vraag. Deze pijnstilling heeft namelijk ook een hele vervelende bijwerking: door lang gebruik en hoge dosering kan het andersom gaan werken. Je pijnstilling houdt de pijn in stand. Hoe het precies werkt, kan ik je niet uitleggen. Wel dat het in werkelijkheid ook zo is. En je kunt je niet voorstellen hoe het voelt om telkens toch weer die pijnstilling te pakken waarover iedereen een mening heeft, waarvan je zelf weet dat het ook verslavend is, het je lichaam op langere termijn sloopt, maar het wel nodig hebt om te functioneren. Je bent afhankelijk wat iets wat je haat. Ik heb het hele scala aan pijnstilling doorlopen. En het enige wat enigszins helpt, is dit. Had ik geweten dat ik met deze doses zou eindigen, had ik misschien langer andere dingen geprobeerd. Maar je krijgt het, het helpt en daarna blijf je het nodig hebben. Omdat je chronische pijn hebt en omdat je door die chronische pijn ook chronische zo'n beetje de zwaarste pijnstilling nodig hebt die er te krijgen is. Het is een cirkel die je, denk ik, alleen kent als je zelf deze middelen gebruikt. De opluchting dat je weet dat er iets is dat helpt, maar dat je ook weet dat dat een hellend vlak is. Ik vind het heel moeilijk. Ik kan werken, ik heb een leven. Dankzij de pijnstilling. En als die stopt, rest de helse pijn plus de afkick die je er gratis bijkrijgt

Eerlijk? Ik weet niet eens meer hoeveel pijn ik heb zonder fentanyl. Ik gebruik het een jaar of 10 denk ik. Na een heel scala aan andere pijnstillers geprobeerd te hebben. Niets hielp.
Ik begon met 12,5 en zat al snel op 50. Ik wil niet hoger, hier functioneer ik nog mee en ik ben nog relatief jong, dus ik kan altijd nog hoger als ik 60 jaar ben.

Nu heb ik nog altijd pijn, maar ik kan ermee functioneren. Maar ik weet dus niet of het zonder fentanyl erger is nu of hetzelfde...

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 22:05

TheWelsh schreef:
Eerlijk? Ik weet niet eens meer hoeveel pijn ik heb zonder fentanyl. Ik gebruik het een jaar of 10 denk ik. Na een heel scala aan andere pijnstillers geprobeerd te hebben. Niets hielp.
Ik begon met 12,5 en zat al snel op 50. Ik wil niet hoger, hier functioneer ik nog mee en ik ben nog relatief jong, dus ik kan altijd nog hoger als ik 60 jaar ben.

Nu heb ik nog altijd pijn, maar ik kan ermee functioneren. Maar ik weet dus niet of het zonder fentanyl erger is nu of hetzelfde...

Mag ik vragen of jij pleisters hebt of spray? Ik heb ook de pleisters geprobeerd, maar dat werkte niet. Door de hoeveelheid zat mn hele borst/arm volgeplakt. En daardoor plakte het niet goed (huidplooien) en bij douchen was het moeilijk. En dat wisselde ik dus vaker dan voorgeschreven en gedoe met de apotheek. En ik heb voor de wondverzorging iets tegen de piekpijn nodig. Dan helpt de neusspray het snelst. Hoe pak jij piekpijn aan?

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 22:13

Hoeveel mg/u gebruikte je dan? Ik heb 50mg/u en dat is 1 pleister. Ik gebruik dus pleisters.
Ik heb helaas sinds kort problemen met mijn apotheek ivm het merk. Het merk wat ze geven plakt totaal niet en is zo dun dat het ook moeilijk op te plakken is. Maar ik wissel elke 48 uur op voorschrift, dus gelukkig kan ik redelijk snel wisselen.

Voor de piek pijn heb ik niks. Ik moet daar gewoon doorheen. Ik krijg elke 10 weken een qutenza behandeling en om de ongeveer 3 a 4 maanden nog een injectie en dat zorgt ervoor dat ik het redelijk goed trek. Doe ik die behandelingen en enjecties er niet bij dan trek ik het niet. Dan krijg ik door de zenuwpijn ook nog migraine aanvallen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 22:22

Nog steeds gezeur met het merk? Hier is het gelukkig opgelost. Hier hielp de verzekering erg goed om het op te lossen, maar jij bent ook al een tijd bezig.

Ik ben qua hoeveelheid pleisters juist eigenwijs, ik plak er 2 in lagere dosering ipv 1 in de hogere. Voor mij werken die 2 beter, minder grote wisselingen voor mijn gevoel.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 22:26

Klopt, ik word er pislink van! Nu dacht ik het opgelost te hebben doordat mijn arts bij de apotheek van het ziekenhuis het goede merk had gevraagd met medice noodzaak. En ik kreeg toen ook de goede. Maar nu loopt het dus fout op de herhaling. Ze sturen iedere keer de aanvraag naar mijn eigen apotheek en dan krijg ik dus de verkeerde! |o

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 22:27

Wat een heftige verhalen allemaal! Ik heb het "geluk" dat ik voornamelijk zenuwpijn heb door MS. Na de meest heftige medicijnen die ik erg slecht trok, had ik het geluk met een kennis in gesprek te komen die in veel ziekenhuizen werkt en me een TENS apparaat heeft laten aanvragen.

Voor mij een enorme uitkomst, hielp dat maar voor iedereen... :(

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 22:34

TheWelsh schreef:
Klopt, ik word er pislink van! Nu dacht ik het opgelost te hebben doordat mijn arts bij de apotheek van het ziekenhuis het goede merk had gevraagd met medice noodzaak. En ik kreeg toen ook de goede. Maar nu loopt het dus fout op de herhaling. Ze sturen iedere keer de aanvraag naar mijn eigen apotheek en dan krijg ik dus de verkeerde! |o

Zo bizar die apotheken hoor. Hier was het ook zo'n gevecht met apotheek die gewoon alles bij elkaar loog met wat kon en niet. Nadat zowel zorgverzekeraar als arts ze op vingers getikt hebben en ik een enorme klachtenbrief heb gestuurd gaat het ineens goed. Er staat blijkbaar ook in dossier dat ze op moeten letten qua merk (waarschijnlijk sta ik als enorme zeikerd bekend), maar dat heeft wel echt maanden geduurd en 3 keer fout gegaan voordat het nu half jaar oid goed gaat.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 22:39

Daan13 schreef:
Van 400 in stappen naar 100 viel nog wel mee maar van 100 naar 50 was al iets vervelender en 50 naar 0 is echt bloedirritant .

T'is nu echt een bittere pil - of juist niet - :P om er toch vanaf te blijven.

Van de arts mag ik wel een Tramadol maar wil er toch liever vanaf.

Voor de laatste stap zou je dan evt de druppels kunnen gebruiken die zijn 2,5 mg per druppel dus kan je langzaam minderen ( moet je apotheek ze alleen nog hebben zijn leverings problemen)

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 22:46

Bedankt voor de tip.

Je krijgt ze zeker niet zomaar mee?

Anders maar ff de huisarts bellen.

De tens is alweer een tijdje geleden maar die heb ik iets van een jaar gebruikt ofzo, misschien ligt die hier nog wel? :)*

Heeft toen wel geholpen al keken de mensen wel erg raar omdat ik er ook mee in t'shirt liep en dan zie je de draden lopen. * oliebol happens * :P

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 22:59

TheWelsh schreef:

Zo bizar die apotheken hoor. Hier was het ook zo'n gevecht met apotheek die gewoon alles bij elkaar loog met wat kon en niet. Nadat zowel zorgverzekeraar als arts ze op vingers getikt hebben en ik een enorme klachtenbrief heb gestuurd gaat het ineens goed. Er staat blijkbaar ook in dossier dat ze op moeten letten qua merk (waarschijnlijk sta ik als enorme zeikerd bekend), maar dat heeft wel echt maanden geduurd en 3 keer fout gegaan voordat het nu half jaar oid goed gaat.[/quote]

Mag ik hier als apothekers assistente even op in haken ( en zelf ook chronisch tramadol gebruiker ) . Het is iets anders als jee geschreven wordt en ook wat de zorgverzekeraars zeggen als er gebeld wordt .

Ten 1e als er medische noodzaak op recept staat moet de apotheek dit gewoon leveren ook als dit niet voorkeursmerk is

Maar als er de verzekering zegt de apotheek kan het gewoon leveren vergeten ze er wel bij te zeggen dat als dit niet het preferent middel is . De apotheek het niet vergoed kan krijgen en als je als apotheek te vaak niet aan het beleid houdt je een boete kan krijgen van de verzekeraar. Hoe krom ook de verzekering bepaald het merk wat je levert . En dit kan per verzekering verschillen en 3 maanden later ook weer anders zijn. De apotheek voert uit wat de verzekering eist . Dus de verzekering zegt helaas soms dingen die je apotheek niet kan waar maken. Nou ja alles kan maar wel met gevolgen voor de apotheek .
De assistente aan de balie krijgt dan van alles over zich heen wat logisch is want dat is het de persoon die je ziet maar wel gewoon de regels van de verzekering uitvoert.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 23:37

TheWelsh schreef:
Hoeveel mg/u gebruikte je dan? Ik heb 50mg/u en dat is 1 pleister. Ik gebruik dus pleisters.
Ik heb helaas sinds kort problemen met mijn apotheek ivm het merk. Het merk wat ze geven plakt totaal niet en is zo dun dat het ook moeilijk op te plakken is. Maar ik wissel elke 48 uur op voorschrift, dus gelukkig kan ik redelijk snel wisselen.

Voor de piek pijn heb ik niks. Ik moet daar gewoon doorheen. Ik krijg elke 10 weken een qutenza behandeling en om de ongeveer 3 a 4 maanden nog een injectie en dat zorgt ervoor dat ik het redelijk goed trek. Doe ik die behandelingen en enjecties er niet bij dan trek ik het niet. Dan krijg ik door de zenuwpijn ook nog migraine aanvallen.

In totaal 300mgu (tijdelijk). Dat heb ik nu niet meer he, ik heb nu de oxy en fentanyl-neusspray.