Gezonde maaltijden toch achteraf niet gezond.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 18:24

Roulette_ schreef:
Janine1990 schreef:
Als ik een drukke dag heb, kom ik inclusief die vetten op zo'n 1800 kcal over de gehele dag en heb ik 0,0 trek, omdat ik al op vetverbranding draai. Veel praktische kcal dus...

In tegenstelling tot een drukke dag beginnen met een boterham met jam, tussen de middag nog een paar boterhammen en 's avonds een stamppot. Let the binging begin :')

Het mooie van vet is dat het veel beter vult en je suikerspiegel (voor een deel verantwoordelijk voor je hongergevoel als ik het zo goed beschrijf) niet gaat pieken.

Maar op een dag alleen maar boterhammen en stamppot is nou niet echt het voorbeeld van een gezond en gevarieerd voedingspatroon.

Een boterham met jam is iets anders dan een boterham met wat hummus, schijfjes komkommer en een halve tomaat, terwijl het qua calorieën dicht bij elkaar in de buurt zit.

Belangrijkste is dat je keuzes maakt die bij jou passen, er is niet 1 waarheid

Eens met die laatste zin...

Maar vervang de boterham met jam door havermout met blauwe bessen en ik had ook trek.

Tegenwoordig ontbijt ik met alpro soya yoghurt zonder koolhydraten (echt oprecht best lekkere yoghurt voor niet zuivel!) met een schep wheypoeder en een handje noten. Minder dan 400 kcal (alles exact afgewogen!) en hier kan ik uren op vooruit. Het is al eens voorkomen dat ik om 7 uur heb ontbeten en dan om 14 uur pas bedenk dat ik wel weer wat mag eten.

Punt was ik wilde maken had meer met de suiker vs. vet discussie te maken. Door hoger in het vet te gaan zitten qua eten, minder schommelingen in de suikerspiegel, waardoor je minder trek krijgt. Waardoor je ook niet snel boven je maximale calorie-intake komt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 18:44

IMANDRA schreef:
Het is niet giftig.

Sterker nog; gif bestaat niet. Er is alleen dosering.

Neem digitalis. Kan levensreddend zijn voor bepaalde hartkwalen, dodelijk bij iets teveel.
Is ook een goed voorbeeld voor het inhoudsloze van ´natuurlijk´.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 21:33

Sheran schreef:
En het is ongezond omdat het wát precies met je lichaam doet?

Sorry ik kom er soms gewoon echt niet uit. Meestal gooien mensen het op calorieën maar dat is natuurlijk onzin, calorieën zijn niet ongezond. Maar ik dacht ook wel te weten dat je, als als je niet te dik bent, last kunt hebben van bv teveel vet (vervetting organen enzo). Teveel suikers misschien diabetes? En natuurlijk slecht voor je tanden. Is het zoiets?

Daar is een boek over geschreven "de voedselzandloper", misschien interessant voor je. Ik weet niet meer precies hoe het zat, maar er gebeurt in ieder geval iets ongezonds in je lichaam met het teveel aan koolhydraten dat je binnenkrijgt. Volgens mij wordt er zelfs in uitgelegd hoe een overschot aan koolhydraten uiteindelijk leidt tot kanker.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 21:48

VogeltjeM schreef:
Daar is een boek over geschreven "de voedselzandloper", misschien interessant voor je. Ik weet niet meer precies hoe het zat, maar er gebeurt in ieder geval iets ongezonds in je lichaam met het teveel aan koolhydraten dat je binnenkrijgt. Volgens mij wordt er zelfs in uitgelegd hoe een overschot aan koolhydraten uiteindelijk leidt tot kanker.

Meer dan 10 jaar geleden dat ik die heb gelezen, dus de precieze inhoud weet ik niet meer. Wat ik wel nog weet is dat ik het ergens halverwege/driekwart dat boek weg heb gelegd omdat er zo veel onzin in stond dat ik geen zin meer had om verder te lezen. Mijn referentie was op dat moment het WO master vak dat ik volgde over hoe je lichaam omgaat met voeding.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 22:11

Mkango schreef:
Janneke2 schreef:
En anno 2022 is er een enorme bulk aan koolhydraten beschikbaar, terwijl het maar mondjesmaat nodig is.
In principe hoort je lichaam te voorzien in haar energie dmv het verbranden van vetten.
... en koolhydraten zijn 'snelle' energie leveranciers, dus pas na twee uur geen koolhydraten gaat je lichaam echt over op vetverbranding (en bij sommigen / velen 'komt het er helemaal niet meer van'.)

Het gevolg daarvan is overgewicht, en dat diabetes type II inmiddels geen 'ouderdomsdiabetes' meer is.
Als ik het moet hebben van m'n vetverbranding, blijft er niets meer van me over. :')

Of: je hebt nauwelijks vet: dan moet je meer noten etc. eten.
Of je lichaam komt maar moeilijk in vetverbranding (evt. door een tekort aan zink, magnesium, vitamine B, ijzer en carnitine).

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 22:24

Janneke2 schreef:
Mkango schreef:
Als ik het moet hebben van m'n vetverbranding, blijft er niets meer van me over. :')

Of je lichaam komt maar moeilijk in vetverbranding (evt. door een tekort aan zink, magnesium, vitamine B, ijzer en carnitine).

... of een medische aandoening. ;)

Lestrange01

Re: Gezonde maaltijden toch achteraf niet gezond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 22:31

Geïnspireerd door dit topic heb ik lekker spaghetti met een zelf gemaakte avocado pesto saus gemaakt als avondeten. Heerlijk :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 00:14

Mkango schreef:

Citaat:

... of een medische aandoening. ;)[/quote]
... uiteraard kan dat, maar in principe gaat dit topic over gezond eten ('wat is dat precies') voor gezonde mensen.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 09:34

Vanochtend had ik ineens tijd over. Dus alvast een eigen gemaakt sausje gemaakt voor het avond eten. In 10 minuten klaar. Tomaat, oregano, sap van een sinasappel en wat kruiden zoals italiaanse kruiden, peper en saus. Gewoon wat ik nog in huis had. Smaakte goed! Benieuwd of het vanavond met de noodles en groenten ook smaakt.. :o

Afbeelding

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 09:56

Ik heb altijd geleerd om afwisselend te eten, van alles wat dus, wat meer van de groenten en fruit en zo min mogelijk sterk bewerkt fabrieksvoedsel.

Er zijn continu rages. Voedsel 'wijsheden' die een jaar of 10 gezien worden als de oplossing van alle kwaad en dan verdwijnen ze weer. Eerst was het geen vet, toen was het geen koolhydraten en granen, whats next?

Ik negeer het maar en houd het op bovenstaand advies van Oma :P

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 09:57

DuoPenotti schreef:
Heb ik hierboven toch uitgelegd? :)
Ik had gisteren een ovenschotel met als bovenste laag aardappel puree in een origineel recept. Bij mij dus bloemkool puree, zie recept hierboven.

Hier het hele recept van gisteren, met al de bloemkool puree
https://www.lowcarbchef.nl/recept/koolh ... pherds-pie

Maar zie je andere recepten met aardappelpuree als topping op de ovenschotel vervang ik dat altijd.

Thanks ziet er lekker uit.. ga ik eens proberen!

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 10:13

Wij doen half aardappel half bloemkool in onze stampotten :) Proef je weinig tot niks van, maar scheelt wel een berg aan calorieën en je krijgt meer groente binnen :D

Het zijn de kleine dingen die het verschil maken. Zelf sauzen maken in plaats van uit pakjes, meer groente in verhouding tot vlees/koolhydraten, etc.

Estribo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 11:40

Bloemkool door stamppot is idd een goeie! Ik doe het vaak met aardappels en pastinaak (50/50).

En ik zorg dat ik in minimaal twee maaltijden groente eet. Mijn streven is dagelijks 500gram groente en dat is (voor mij althans) niet zo ingewikkeld. Ik doe bijvoorbeeld bloemkool of witlof of spinazie door een smoothie. Proef je niets van, maar je hebt het wel binnen.

Daarnaast zo min mogelijk bewerkte en toegevoegde suikers.

En met mate vlees. Het liefst biologisch of uit de korte keten.

Dit is zijn toch wel mijn basisprincipes.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 11:52

Half half, nooit geprobeerd, maar ook een goed idee ja.
Dat ga ik ook eens proberen. :j

Stamppot met een pompoen is ook lekker. Dus dat als vervanger van de aardappel.
En de pompoen staat bekend als gezond. Veel vitamine A, C en E

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 11:59

Knolselderij werkt ook goed.

Pastinaak, knolselderij, ook lekker als frietjes! Je moet het even leren klaarmaken maar geen probleem.

Vegetarisch ook lekker, frietjes van halloumi met wat groente. Wel wat hoog in vet, moet je van houden...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 12:02

Ik heb diverse pogingen gedaan om frietjes te maken van andere groente. Maar dat lukt me niet.
Dus af en toe een echt frietje, helemaal slecht met speciaal of saté, jummie!!

Maar dat is dan ook echt mijn lievelingseten. En als er nu toch eens een onderzoek kwam dat zou vertellen dat dat gezond was stond het wekelijks op het menu :P

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 12:08

DuoPenotti schreef:
Ik heb diverse pogingen gedaan om frietjes te maken van andere groente. Maar dat lukt me niet.
Dus af en toe een echt frietje, helemaal slecht met speciaal of saté, jummie!!

Maar dat is dan ook echt mijn lievelingseten. En als er nu toch eens een onderzoek kwam dat zou vertellen dat dat gezond was stond het wekelijks op het menu :P

Haha maar dan wel echt van de snackbar toch?! :~

Ik doe groentefrietjes trouwens niet echt voor de smaak. Heb via EkoMenu heel veel gerechten met zoiets gehad en dat was gewoon lekker. Dan eet ik ze ook met mes en vork. En van de snackbar echt niet :')

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 12:08

Je moet het in ieder geval niet één op één willen vergelijken. Dat geldt, vind ik, voor frietjes, voor puree, voor spaghetti, voor rijst enz. Want dan valt het, ben ik grondig met je eens DuoPenotti, behoorlijk tegen. Het is gewoon iets anders, alleen de vorm waarin komt overeen. Als je er dan open ingaat, dan lukt het beter. Soms :D

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 12:12

Maar waar hebben jullie vandaan dat aardappels niet gezond zijn? Ik heb dit topic met verbazing gelezen.

Als je wilt afvallen /minder calorieën wilt binnen krijgen is dat natuurlijk prima, maar dat label ongezond plakken op een aardappel is niet ok.

Een aardappel zit vol met voedingstoffen, vitaminen, energie.. Ze worden in veel landen ook gezien als groente.

Uiteindelijk is het gezond om te eten waar je lichaam op dat moment behoefte aan heeft. Aangezien iedereen een eigen lichaam heeft en je behoeftes sterk afhankelijk zijn van wat je eerder hebt gegeten, activiteiten, leeftijd, enzovoorts is het zwartwit beeld van gezond-ongezond projecteren op voedsel een schadelijk iets.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 12:26

Wie plakt dat label?

Als je ervoor kiest om ze niet te eten, dan zeg je natuurlijk niet automatisch dat aardappels niet gezond zijn he. Dat zou een verkeerde conclusie zijn. Mij hoort je dat in ieder geval niet zeggen, ook al eet ik geen aardappels.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 12:37

Sintara schreef:
Maar waar hebben jullie vandaan dat aardappels niet gezond zijn? Ik heb dit topic met verbazing gelezen.

Als je wilt afvallen /minder calorieën wilt binnen krijgen is dat natuurlijk prima, maar dat label ongezond plakken op een aardappel is niet ok.

Een aardappel zit vol met voedingstoffen, vitaminen, energie.. Ze worden in veel landen ook gezien als groente.

Uiteindelijk is het gezond om te eten waar je lichaam op dat moment behoefte aan heeft. Aangezien iedereen een eigen lichaam heeft en je behoeftes sterk afhankelijk zijn van wat je eerder hebt gegeten, activiteiten, leeftijd, enzovoorts is het zwartwit beeld van gezond-ongezond projecteren op voedsel een schadelijk iets.

Persoonlijk, geef ik voorkeur aan het vervangen van een aardappel. Neem knolselderij, minder koolhydraten (zo'n 23 gram per 100 gram), het dubbele aan vezels... Meer vitamine C en K...

Dan vind ik de keuze gemakkelijk.

Enige waar ik echte aardappels in prefereer is een goede stamppot.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 13:44

En bij friet :D Van idd de snackbar of zelf thuis uit een frietpan, niet de airfryer :D

Nee aardappels zijn niet ongezond.
een keer friet of pizza is ook niet ongezond.

Maar veel mensen eten wel vaak veel koolhydraten. En ook dat hoeft geen probleem te zijn als je genoeg beweegt.
Veel mensen eten wel te weinig groente en vezels. En ook al merk je dat misschien nu niet direct, het is beter als je dat eens kunt veranderen.
En dat wil daarmee niet zeggen dat je niet eens een lekker ouderwetse stamppot mag maken van aardappelen.
Ik zie ook niemand zeggen dat het niet gezond is.
Maar wat is er mis met lekker afwisselen met andere ook gezonde recepten zonder zakjes en pakjes. En ook eens wat anders dan de aardappel waar vele van ons mee opgegroeid zijn en die recepten wel kennen :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 14:11

Ik snap de haat tegen aardappels ook echt niet en verbaas me hier ook om veel wat ik hier lees.
Koolhydraten zijn de vijand niet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 14:53

En ik snap dan werkelijk niet dat jij er dat nog in leest :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 14:57

Goh aardige reactie zeg. Bedankt :roll: