Corona quarantaine: mag een werkgever dit afdwingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 22:54

lucifertje schreef:
Definitie contacten volgens https://lci.rivm.nl/COVID-19-bco

Definitie contacten
Contacten worden onderscheiden in drie categorieën: 1. huisgenoten; 2. overige nauwe contacten; en 3. overige (niet nauwe) contacten.

Huisgenoten zijn contacten die in dezelfde woonomgeving leven en langdurig op minder dan 1,5 meter afstand contact hadden met de bevestigde persoon.

Als overige nauwe contacten worden beschouwd:
2a. Personen die in totaal (binnen 24 uur) langer dan 15 minuten op minder dan 1,5 meter afstand contact hadden met de bevestigde persoon tijdens diens besmettelijke periode. Personen die een melding vanuit de CoronaMelder-app hebben gekregen worden als overige nauwe contacten beschouwd. Voor vliegtuig-, bus- en treincontacten is verderop in dit protocol uitgewerkt wie van de passagiers en bemanningsleden voldoen aan de definitie overige nauwe contacten.
2b. In omstandigheden waarbij er een hoogrisicoblootstelling was van korter dan 15 minuten (bijvoorbeeld in het gezicht hoesten, of direct fysiek contact zoals zoenen) wordt deze persoon ook als ‘overig nauw contact’ beschouwd.

Als overige (niet nauwe) contacten worden beschouwd:
3a. Personen die langdurig contact (langer dan 15 minuten) hadden met de bevestigde persoon op meer dan 1,5 meter afstand in dezelfde ruimte, bijvoorbeeld op kantoor, in de klas of tijdens vergaderingen.
3b. Personen die op minder dan 1,5 meter contact hadden met de bevestigde persoon tijdens diens besmettelijke periode gedurende minder dan 15 minuten (waarbij geen sprake was van hoogrisicoblootstelling, zie 2b).

Voor TS geldt:

De quarantaine van een huisgenoot wordt opgeheven:
10 dagen na het laatste contactmoment met de bevestigde persoon, of, als blootstelling voortduurt, 10 dagen nadat de bevestigde persoon 1 dag klachtenvrij is én ten minste 7 dagen na de start symptomen (bij immuungecompromitteerde patiënten wordt minimaal 14 in plaats van 7 dagen gehanteerd; zie LCI-richtlijn COVID-19) indien de huisgenoot geen klachten heeft gekregen in deze periode;
óf
na een negatieve uitslag van PCR-, LAMP- of antigeensneltest, mits deze is afgenomen 5 of meer dagen na het laatste contact met de index.

Maar wat verstaan ze onder contactmoment of blootstelling? Is dat alleen 15 minuten of langer aaneengesloten binnen 1,5 meter?
Ik vind dat erg onduidelijk hoor.

Wat als dat gewoon net als bij een nauw contact is > 15 min binnen 1,5 meter, dan kun je best in dezelfde ruimtes zijn als je maar voldoende afstand houdt en iemand niet vol in jouw gezicht hoest of niest.

Nala

Re: Corona quarantaine: mag een werkgever dit afdwingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 23:03

Ik probeer ook nog steeds gewoon redelijk afstand te houden, dus waarschijnlijk ben ik daardoor ook nog gewoon negatief. Of de gewone vaccins plus mijn afweersysteem werken zo goed dat ik het niet krijg? Ik weet het ook niet. Volgens verschillende sites zijn mensen tussen de 2 dagen voor hun symptomen en 5 dagen na hun eerste symptomen het besmettelijkst, die hebben we nu ondertussen ook gewoon gehad...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 08:24

Optie thuiswerken is er niet begrijp ik? Dat is wel jammer. Ik begrijp jouw werkgever absoluut en tot nu toe heb je het zo goed mogelijk opgelost richting je werkgever. Vervelende situatie zo zeg. Sterkte ermee.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 08:58

TS, je zegt dat ze door de slaapkamer heen moeten naar het washok. Kan er dan gewoon niet 5 dagen niet gewassen worden zodat je jezelf kan isoleren van je niet regel volgende schoonmoeder? Zodat je in ieder geval zsm weer naar huis kan ipv risico blijven lopen?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 09:05

TS wil helemaal geen andere oplossing. Ze vindt de huidige oplossing dat ze niet doorbetaald krijgt wel prima zo.

Zo komt het in ieder geval op mij over. Ook prima, maar misschien gewoon even uitspreken, dan kan iedereen stoppen met oplossingen zoeken.

Hopelijk blijft je klachtenvrij en kan je snel weer naar buiten.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 09:54

Ik heb met verbazing dit topic doorgelezen. De regels van de overheid zijn heel duidelijk, als je in quarantaine moet dan mag je je niet verplaatsen. En er wordt hier bizar vaak voorgesteld om naar een hotel of B&B te gaan. Met die manier van denken is het niet gek dat de cijfers zo blijven.

Enorme poedersuiker om zo tussen je werkgever en niet meewerkende schoonmoeder en vriend in te zitten.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 10:19

Wat een ingewikkelde situatie TS! Vind dat je het netjes hebt opgelost in je werk en met respect voor je ouders. En kan me voorstellen dat je niet in de situatie zit om netjes en risicovrij te isoleren. Ik denk dat dit in ons huis ook lastig was geworden. Niet iedereen heeft die mogelijkheid. En zomaar een hotel pakken had ik ook niet eventjes de middelen voor opzij liggen.

Ik vind het niet kunnen dat je werkgever je eigenlijk dwingt risico te lopen, lastig dat je hiermee om moet gaan. Goed gedaan. En succes in quarantaine nog even.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 10:25

Justme_Lisaa schreef:
Je berekening met in quarantaine klopt niet helemaal. Ik zit sinds een week hierin en zodra een huisgenoot positief is getest, mag je als je geen klachten hebt na vijf dagen een PCR test bij de ggd doen en dan mag je eruit. Mocht je wél klachten hebben, dan geld die regel van 7 dagen en dan 24 uur klachtenvrij.

Het gaat er verder om dat je in contact bent geweest met een positief persoon, ongeacht of je thuis of bij je ouders doet, zal je in quarantaine moeten. Bel even de bond zou ik zeggen of het juridisch loket voor advies.

Hier ga je een stukje mis

Positief en geen klachten is 7 dagen
Positief en wel klachten is 10 dagen

Dan moet je klachtenlijn zijn.

Op dag 5 negatief?
Dan zou ik hem toch nog een keer testen
Laatst bijgewerkt door GabberGill op 11-01-22 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 10:29

Fenn schreef:
Wat een ingewikkelde situatie TS! Vind dat je het netjes hebt opgelost in je werk en met respect voor je ouders. En kan me voorstellen dat je niet in de situatie zit om netjes en risicovrij te isoleren. Ik denk dat dit in ons huis ook lastig was geworden. Niet iedereen heeft die mogelijkheid. En zomaar een hotel pakken had ik ook niet eventjes de middelen voor opzij liggen.

Ik vind het niet kunnen dat je werkgever je eigenlijk dwingt risico te lopen, lastig dat je hiermee om moet gaan. Goed gedaan. En succes in quarantaine nog even.

Ik vind het niet kunnen om bewust bij een positief persoon in de buurt te blijven zonder quarantaine mogelijkheid omdat je thuis en te groot risico vind, en je baas dat dan mag betalen :=

Misschien had je dan of niet bij de schoonmoeder moeten komen, of nu zelf de kosten van die lange quarantaine dragen.
Als het alleen de douche en toilet is die je deelt kun je daar handschoenen en ontsmetting toepassen.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 11:41

GabberGill schreef:

Op dag 5 negatief?

Nope. Ik zit momenteel thuis met corona, ggd heeft me gebeld dag na mn positieve uitslag en heb het nog nagevraagd.
Quarantaine is minimaal 7 dagen + 24uur klachtenvrij en maximaal 14 dagen.
Dus als mijn klachten na 5 dagen stoppen, mag ik vanaf dag 7 dus uit quarantaine.
Zélfs als mijn huisgenoten die positief gestest zijn nog wel klachten hebben en/of nog in quarantaine zitten

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 12:02

ImkeTarek schreef:
GabberGill schreef:

Op dag 5 negatief?

Nope. Ik zit momenteel thuis met corona, ggd heeft me gebeld dag na mn positieve uitslag en heb het nog nagevraagd.
Quarantaine is minimaal 7 dagen + 24uur klachtenvrij en maximaal 14 dagen.
Dus als mijn klachten na 5 dagen stoppen, mag ik vanaf dag 7 dus uit quarantaine.
Zélfs als mijn huisgenoten die positief gestest zijn nog wel klachten hebben en/of nog in quarantaine zitten

Ik ook en mij vertelde ze dit

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 12:05

Gabbergill/Imketarek: als je zelf corona hebt zit je niet in quarantaine maar in isolatie. Die regels zijn inderdaad iets anders.

Quarantaine is voor mensen die nog niet positief getest zijn en geen klachten hebben, maar wel in contact zijn geweest met iemand met corona, omdat ze nog in de incubatieperiode kunnen zijn. (Dan merk je het nog niet op maar kun je wel alsnog besmettelijk of ziek worden, en dus anderen besmetten.)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 12:16

Shadow0 schreef:
Gabbergill/Imketarek: als je zelf corona hebt zit je niet in quarantaine maar in isolatie. Die regels zijn inderdaad iets anders.

Quarantaine is voor mensen die nog niet positief getest zijn en geen klachten hebben, maar wel in contact zijn geweest met iemand met corona, omdat ze nog in de incubatieperiode kunnen zijn. (Dan merk je het nog niet op maar kun je wel alsnog besmettelijk of ziek worden, en dus anderen besmetten.

Quarantaine begon ik mee
Isolatie eindig ik mee

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 12:20

Snap er niks meer van.
Vriendin is vorige maand positief getest, geen klachten en zij hoefde maar 5 dagen in quarantaine.
Zaterdag test, zondag positief bevonden, op vrijdag weer naar dr werk.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 12:25

Onali, dat kan, dan was ze positief zonder symptomen, dan hoef je minder lang in isolatie. Alleen wel hopen dat je in die dagen na de positieve test niet alsnog klachten krijgt, want dan zit je weer aan de 7 dagen + 24 uur klachtenvrij

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-22 12:25

Ik mag morgen gaan testen en bij negatief wel vrijdag mijn booster gaan halen, maar moet dan toch nog tot minstens volgende week dinsdag in quarantaine blijven totdat ik mag testen om mijn quarantaine te beeindigen. Volgende week dinsdag geldt dan dus alleen als mijn schoonmoeder tot vrijdag geen klachten meer heeft.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 12:29

Dus je moet in quarantaine maar je mag wel je booster halen :? Dat is toch ook raar? Dan kun je net zo goed uit quarantaine gaan en gaan werken.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 12:30

Nala schreef:
Ik mag morgen gaan testen en bij negatief wel vrijdag mijn booster gaan halen, maar moet dan toch nog tot minstens volgende week dinsdag in quarantaine blijven totdat ik mag testen om mijn quarantaine te beeindigen. Volgende week dinsdag geldt dan dus alleen als mijn schoonmoeder tot vrijdag geen klachten meer heeft.

Dat kan helemaal niet want op je vragenlijst staat: bent u in quarantaine op de dag van de booster, antwoord is dan dus JA en dan mag je hem niet halen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-22 12:33

Ik snap het ook niet meer :')

In de mail staat "Als u in thuisquarantaine zit en/of corona-gerelateerde klachten heeft zoals verkoudheid, benauwdheid of koorts, kunt u niet komen. Het is dan belangrijk dat u zich eerst laat testen." dus dat zal dan wel kloppen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 12:38

Nala schreef:

Dat zou echt vreemd zijn... ik heb in de afgelopen jaren geel plekken bezocht die drukker waren dan de boosterlocatie - honderden mensen minimaal, en ik stond meer dan een uur in de rij. Ook met mondkapjes lijkt me dat nogal onveilig, ik zou echt niet hopen dat er veel mensen zijn die daar staan terwijl ze nog in quarantaine zijn...

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 12:47

ook ik snap de reactie van de werkgever wel; onder ideale omstandigheden was het theoretisch gezien maar 5 dagen dat hij niet op je kan rekenen vanwege je quarantaine. Nu is dat theoretisch 14 dagen + 5 geworden. Van nog geen week naar bijna 3 weken dat hij zou moeten doorbetalen vanwege een keuze die gemaakt word door je schoonmoeder en je vriend.
Daar zou ik ook voor passen als ik werkgever was om heel eerlijk te zijn.

Wel vreemd dat de GGD zegt dat je je nu absoluut niet mag verplaatsen, maar wel over een paar dagen met misschien weet ik hoeveel mensen hutje mutje in de rij mag staan voor je booster.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 11-01-22 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-22 12:49

xxCYNNxx schreef:
ook ik snap de reactie van de werkgever wel; onder ideale omstandigheden was het theoretisch gezien maar 5 dagen dat hij niet op je kan rekenen vanwege je quarantaine. Nu is dat theoretisch 14 dagen + 5 geworden. Van nog geen week naar bijna 3 weken dat hij zou moeten doorbetalen vanwege een keuze die gemaakt worden door je schoonmoeder en je vriend.
Daar zou ik ook voor passen als ik werkgever was om heel eerlijk te zijn.

Wel vreemd dat de GGD zegt dat je je nu absoluut niet mag verplaatsen, maar wel over een paar dagen met misschien weet ik hoeveel mensen hutje mutje in de rij mag staan voor je booster.

Ik snap hem ook wel hoor, al gaat het in totaal maar om maximaal 24 uur uitbetalen :+ (8 uur contract).

Het ging me meer om het dwingen te verplaatsen, dat zat me echt niet lekker.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 12:50

Dat mag hij niet verplichten; de regels daarover zijn duidelijk en een werkgever staat niet boven die regels.

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 13:09

Nala schreef:
Nee, er is hier geen aparte kamer beschikbaar, helaas. Ookal zou ik in de kamer van mijn vriend blijven en hem eruit verbannen (waarvan ik niet denk dat hij daarmee accoord gaat) dan nog zouden ze door zijn kamer moeten lopen om bij het washok te komen. Plus, ik zit in feite al 5 dagen in nauw contact met een besmet persoon, dus de kans dat ik het al heb is aanzienlijk.

Kun je vanuit huis werken? Wat is het probleem met in een slaapkamer werken dan? Tenzij je echt op kantoor/je werkplek moet zitten, maakt het toch geen reet uit waarvandaan je werkt?
Ik werk thuis ook vanuit het washok, maakt niemand wat uit.. Als ik mijn werk maar doe? Je vriend kan toch gewoon anders ook daar zijn? Of je werkt aan de eettafel? Tenzij je niet vanuit huis kunt werken, maar ik snap dit niet echt.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-22 13:10

tjakka123 schreef:
Nala schreef:
Nee, er is hier geen aparte kamer beschikbaar, helaas. Ookal zou ik in de kamer van mijn vriend blijven en hem eruit verbannen (waarvan ik niet denk dat hij daarmee accoord gaat) dan nog zouden ze door zijn kamer moeten lopen om bij het washok te komen. Plus, ik zit in feite al 5 dagen in nauw contact met een besmet persoon, dus de kans dat ik het al heb is aanzienlijk.

Kun je vanuit huis werken? Wat is het probleem met in een slaapkamer werken dan? Tenzij je echt op kantoor/je werkplek moet zitten, maakt het toch geen reet uit waarvandaan je werkt?
Ik werk thuis ook vanuit het washok, maakt niemand wat uit.. Als ik mijn werk maar doe? Je vriend kan toch gewoon anders ook daar zijn? Of je werkt aan de eettafel? Tenzij je niet vanuit huis kunt werken, maar ik snap dit niet echt.

Ik ben kassamedewerkster :')