ervaringen gevraagd... partner verlaat mij na 32 jaar samen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 09:50

Op je negentiende hadden jullie je eerste woning. Koopwoning? Zo ja, had je toen een samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap laten vastleggen?

Rot situatie zeg, sterkte!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 09:58

Delphi2 schreef:
liekensancho schreef:
heel hartelijk dank voor deze tips! helaas wil hij niks op papier vastleggen, hij heeft ook duidelijk gezegd ' niet de rest van mijn leven voor mij te willen betalen'. Dat snap ik volkomen maar o.a. dat ik nu 15 jaar geen pensioenopbouw heb doordat ik in Belgie heb gewoond die tijd, is voor mij extra bittere pil.

TS bedoel je pensioenopbouw of AOW? Pensioenopbouw heb je sowieso niet zonder werk, ongeacht het land waar je woont.

WAO opbouw gaat gewoon door in België zolang je je WAO vanuit NL hebt gekregen, de, AOW premie wordt gewoon afgedragen. Heb je helemaal geen inkomen uit NL, dan kost elk jaar dat je in het buitenland woont 2% van je AOW
Dus laat je goed adviseren, misschien valt het allemaal mee.

Ze bedoelt partnerpensioen. Je hebt recht op partnerpensioen normaal gesproken. Maar omdat er niks is vastgelegd krijgt ze dus niks. Er is helemaal niks geregeld. Ja weet je, er zijn nu 2 mogelijkheden nu hij niks op papier wil vastleggen. Of je laat het zo, geen stress en vertrekt en begint met je verwerking. Of je schakelt rechtshulp in en laat nakijken waar je recht op hebt en dwingt eventueel een bijdrage af. Dat is aan jou. Het is wel vervelend dat je gezondheid niet goed is want om dit traject in te gaan moet je stevig in je schoenen staan, dit kost veel energie en stress. Maar het voelt ergens wel heel zuur om zo met lege handen te staan na 32 jaar en dan te moeten vertrekken. Maar ja, ergens is dit inderdaad wel naïviteit geweest zoals iemand anders al schreef. Maar daar koop je nu niks meer voor.

F_Orumster

Re: ervaringen gevraagd... partner verlaat mij na 32 jaar samen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 10:13

Gezien de verhaallijn was er vroeger niet een wijs iemand in jullie omgeving die wat adviseren in 'de levensweg' en ik vermoed dat dit daarom zo'n bijzondere situatie is geworden.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 10:19

Suzanne F. schreef:
Delphi2 schreef:

TS bedoel je pensioenopbouw of AOW? Pensioenopbouw heb je sowieso niet zonder werk, ongeacht het land waar je woont.

WAO opbouw gaat gewoon door in België zolang je je WAO vanuit NL hebt gekregen, de, AOW premie wordt gewoon afgedragen. Heb je helemaal geen inkomen uit NL, dan kost elk jaar dat je in het buitenland woont 2% van je AOW
Dus laat je goed adviseren, misschien valt het allemaal mee.

Ze bedoelt partnerpensioen. Je hebt recht op partnerpensioen normaal gesproken. Maar omdat er niks is vastgelegd krijgt ze dus niks. Er is helemaal niks geregeld. Ja weet je, er zijn nu 2 mogelijkheden nu hij niks op papier wil vastleggen. Of je laat het zo, geen stress en vertrekt en begint met je verwerking. Of je schakelt rechtshulp in en laat nakijken waar je recht op hebt en dwingt eventueel een bijdrage af. Dat is aan jou. Het is wel vervelend dat je gezondheid niet goed is want om dit traject in te gaan moet je stevig in je schoenen staan, dit kost veel energie en stress. Maar het voelt ergens wel heel zuur om zo met lege handen te staan na 32 jaar en dan te moeten vertrekken. Maar ja, ergens is dit inderdaad wel naïviteit geweest zoals iemand anders al schreef. Maar daar koop je nu niks meer voor.

Ze schrijft dat ze geen pensioenopbouw heeft omdat ze in België woont, vandaar dat ik om verduidelijking vraag, misschien haalt ze dingen door elkaar. Het wel of niet pensioen opbouwen staat los van het land waar je woont. Is werk afhankelijk. Het recht hebben op partnerpensioen staat ook los van het land, daar heeft ze alleen recht op als dat is vastgelegd of middels huwelijk.

AOW bouw je niet op als je (tijdelijk) in het buitenland woont en geen inkomen hebt vanuit NL. Ik kreeg het idee dat dingen door elkaar werden gehaald.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-21 10:26

dit is gekopieerd van de SVB :

In welk land bent
u sociaal verzekerd?
U bent niet (meer) sociaal verzekerd in Nederland, omdat u niet in Nederland
woont en er ook niet werkt. Europese regels (Europese Verordening 883/2004)
bepalen dat u sociaal verzekerd bent in uw woonland, als u alleen een WIA-of
WAO-uitkering ontvangt. Maar door het verschil in de sociale
zekerheidsstelselsels van België en Nederland, valt u niet onder de regelingen
die in België gelden. Hieronder leest u wat dit voor uw situatie betekent.
Hoe zit het met uw
ouderdomspensioen?
Omdat u in België woont of gaat wonen met een WIA- of WAO-uitkering,
bouwt u geen AOW-pensioen meer op. Maar uw opgebouwd ouderdomspensioen (AOW) blijft wel staan. Vanaf uw AOW-leeftijd krijgt u maandelijks
een AOW-pensioen betaald, voor de jaren dat u AOW-pensioen heeft
opgebouwd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 10:34

liekensancho schreef:

In welk land bent
u sociaal verzekerd?
Hoe zit het met uw
ouderdomspensioen?
bouwt u geen AOW-pensioen meer op. Maar uw opgebouwd ouderdomspensioen (AOW) blijft wel staan. Vanaf uw AOW-leeftijd krijgt u maandelijks
opgebouwd.

Maar dit staat los van het pensioen wat jouw ex heeft opgebouwd bij een pensioenfonds door zijn werk. Daar heb je normaal gesproken recht op als partner. Maar dan als geregistreerd partner of getrouwd. Ik heb geen idee of je nu ook kan aantonen juridisch gezien dat je er recht op zou hebben, geen idee hoe dit zit.

Daarom zou ik echt iemand inschakelen die hier verstand van heeft. Een mediator of advocaat ofzo.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 10:43

Ts heeft nu toch nog niets aan pensioen- en AOW-regelingen want dat krijg je pas als je 67 bent en dat is ze nog lang niet.Wat AOW betreft kun je in Nederland wel een aanvulling krijgen al je door verblijf in het buitenland niet de volledige AOW ontvangt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 10:49

Goof schreef:
F_Orumster schreef:
Ik krijg overigens het gevoel dat hij jarenlang teveel heeft laten gebeuren en nu ineens doet dat het een kant op is gegaan die hij niet wilt. Daar is hij zelf bij geweest en had daar assertiever in kunnen staan.

Datzelfde geldt natuurlijk ook andersom; TS is er 32 jaar lang mee akkoord gegaan. Ook zij had assertiever kunnen zijn.

Mee eens idd. Dat werkt 2 kanten op.

TS: Ik heb je hele verhaal gelezen. Ik denk echt dat je het beste het één en ander vast kunt leggen.
Hij kan wel zeggen dat hij je de eerste tijd financiëel wil helpen, maar tussen de regels door lees ik daar ook veel twijfel over.
Zorg in ieder geval dat je dit goed vast legt, ook qua verzekeringen etc!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 10:54

Goof schreef:
F_Orumster schreef:
Ik krijg overigens het gevoel dat hij jarenlang teveel heeft laten gebeuren en nu ineens doet dat het een kant op is gegaan die hij niet wilt. Daar is hij zelf bij geweest en had daar assertiever in kunnen staan.

Datzelfde geldt natuurlijk ook andersom; TS is er 32 jaar lang mee akkoord gegaan. Ook zij had assertiever kunnen zijn.

En heel hard: als het over is voor een van beide, dan is het over.
Ik lees in de beginpost dat je een uitkering hebt boven het minimumloon. Dan moeten er vast nog toeslagen mogelijk zijn. Je kunt dan misschien niet meer vrijstaand wonen met je dieren, maar -wederom heel hard- dat kunnen heel veel mensen niet, gezond of ziek.

Een goede adviseur kan ik je alleen maar aanrader (juridisch en fiscaal), maar om hem zwart te maken omdat hij iets fout heeft gedaan is imo niet fair.
Laatst bijgewerkt door Tiggs op 21-08-21 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 10:56

Suzanne F. schreef:
liekensancho schreef:

In welk land bent
u sociaal verzekerd?
Hoe zit het met uw
ouderdomspensioen?
opgebouwd.

Maar dit staat los van het pensioen wat jouw ex heeft opgebouwd bij een pensioenfonds door zijn werk. Daar heb je normaal gesproken recht op als partner. Maar dan als geregistreerd partner of getrouwd. Ik heb geen idee of je nu ook kan aantonen juridisch gezien dat je er recht op zou hebben, geen idee hoe dit zit.

Daarom zou ik echt iemand inschakelen die hier verstand van heeft. Een mediator of advocaat ofzo.

Op ouderdomspensioen alleen als je gehuwd (of geregistreerd als partner) bent geweest. Als samenwoners in principe niet, dan is de Wet verevening pensioenrechten niet van toepassing. Mogelijk wel nabestaandenpensioen, maar dat ligt er echt aan wat er geregeld is. Dus: adviseur inschakelen.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 11:47

Dat hij nu zegt: dan maar de paarden weg, klinkt wel gemeen maar zoals ik ts lees, hebben jullie dus geheel andere hobby's en invulling van vrije tijd.
Hij horrorfilms en jij dus de dieren.

Als hij nu de dieren omwille van jou geaccepteerd heeft maar geen gevoel erbij had/ heeft kun je hem niet kwalijk nemen.

Ik mag mij vergissen - maar zo lees ik het uit het verhaal.

Dus zijn de dieren jou verantwoordelijk.

Maar wat mij wel zo te binnenschiet :
Als jullie al zo lang samenwonen, dan zijn jullie toch ook altijd op 1 adres gemeld.

Ik heb geen idee, hoe dit juridisch eruit ziet, maar kan men hierdoor niet een partnerschap bewijzen en dus ook financieel aanspraak maken ?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 12:34

sasja0705 schreef:
Maar wat mij wel zo te binnenschiet :
Als jullie al zo lang samenwonen, dan zijn jullie toch ook altijd op 1 adres gemeld.

Ik heb geen idee, hoe dit juridisch eruit ziet, maar kan men hierdoor niet een partnerschap bewijzen en dus ook financieel aanspraak maken ?

Nope, zo werkt dat niet.
Je moet minimaal een samenlevingscontract hebben om recht te hebben/krijgen op een gedeelte van het pensioen van je expartner.

Zo werkt het ook met erven.. als er niets geregeld is en de partner overlijdt dan erft zijn familie en niet de partner, ook al leeft hij daar al 50 jaar mee samen.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 16:38

TS , neem contact op met je rechtsbijstand, juridisch loket of iets anders. Je hebt hierbij echt hulp nodig. Misschien heb je nergens recht op, maar laat dat in ieder geval uitzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 17:21

Iets wat betreft partnerpensioen regelen kan alleen tijdens een arbeidsovereenkomst=geen slaper en samenlevingscontract. Er is door de Boon en van Loon regeling al veel gedaan aan de ongelijkheid bij getrouwden waarvan de partner niets kreeg na scheiding, maar zonder een samenlevingscontract gaat t m niet worden, zelfs niet met een testament. }:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 17:24

anjali schreef:
Ts heeft nu toch nog niets aan pensioen- en AOW-regelingen want dat krijg je pas als je 67 bent en dat is ze nog lang niet.Wat AOW betreft kun je in Nederland wel een aanvulling krijgen al je door verblijf in het buitenland niet de volledige AOW ontvangt.

Tot aan Bijstandsnivo.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 13:46

Lieve TS, wat een rotsituatie waar je in belandt bent zeg. Heel veel sterkte! Ik voel met je mee, mijn man verliet mij na bijna 20 jaar samen ook heel plotseling. Dat is inmiddels wel al weer 10 jaar geleden, maar ik begrijp heel goed hoe jij je nu moet voelen. Onbegrip, boosheid, onmacht, verdriet om het verlies van wat jullie samen hadden, zowel fysiek als mentaal. Het is echt een rouwproces waar je doorheen moet.

Heel erg fijn dat jij met je dieren bij je moeder en stiefvader terecht kan om alles weer even op een rijtje te kunnen zetten in een veilige en vertrouwde omgeving.

veel sterkte!!

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 18:20

Hoe is het er nu mee, TS?

Heb je het allemaal wat op een rijtje kunnen zetten?

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-21 18:51

Roosch schreef:
Hoe is het er nu mee, TS?

Heb je het allemaal wat op een rijtje kunnen zetten?

Ik ben druk bezig met alles verkopen wat ik kan om een potje te creëren, zodat ik financieel even buffertje heb, lukt niet heel goed want moest natuurlijk ook weer een eenpersoonsbed ( wel tweedehands) kopen en een goede matras ( tweepersoonsbed blijft hier) , de matras wel nieuw gekocht brrr.. dus wat ik bijeen sprokkel gaat er aan andere kant weer beetje uit maar ik probeer toch echt wat achter de hand te hebben.
Verder ben ik gewoon echt lamgeslagen van verdriet, ongeloof.... we zijn nog samen in het huis, regelen alles samen zodat het uiteen gaan soepeltjes verloopt.. daarom is het nog steeds zo eng om te denken dat hij er straks niet meer is om mij heen.

Ik zit gewoon nu nog in shock, reageer instinctief door op volle toeren te draaien, opruimen, inpakken, verkopen / afhalingen regelen etc. Mentaal in survivalmodus. Eten gaat iets beter, ik probeer genoeg voedingsstoffen binnen te krijgen om mijn medicaties te kunnen verdragen maar de nachten zijn vreselijk. Schrik vaak wakker en besef dat er dag komt dat ik niet meer hier ben..

het is gewoon zoveel geregel en gedoe. Ik kan mijn therapie en verzekeringen etc allemaal niet omzetten. Dit kan pas als ik ingeschreven sta in de nieuwe gemeente. Dat betekent ook dat ik niet direct met mijn scootmobiel naar de paarden zou kunnen want dan is het plaatje er nog niet 1 2 3.
Gewoon veel gedoe en ik beleef alles niet.

Natuurlijk ook, voor het eerst in 20 jaar , tinker kreupel, dus ook nog eens veel zorgen aan, continue smeren en doen, eerst volledige boxrust gehad, nu gelukkig wel weer op weitje apart van de andere. Drama met de warmbloed want die kan niet zonder tinker.. dus was even getob met een paard met verlatingsangst buiten zetten alleen etc.
Nu weer wat rust nu ze naast elkaar kunnen lopen.

Druk dus met van alles en nog wat en met angst en beven naar eind september toe, wanneer ik mijn geliefde boerenerf , waar de dieren en ik gelukkig waren.. moet verlaten.. en ergste dan nog mijn 'allessie' niet meer zien/ horen/ voelen.. vreselijk.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 18:58

Ongelooflijk moeilijk :(:)
Ik hoop dat alle geregel en praktische zaken snel rond zijn. Dan kun je gaan focussen op de toekomst. Hoe cliché ook, er is ook een leven zonder hem. En jij kunt dat. Dat het niet is wat je wil dat is helemaal waar, maar je kunt het echt. Hopelijk gaat de zon snel schijnen!

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-21 19:13

bedankt voor je lieve bericht ... ik zit er helemaal doorheen maar ja, je hebt een oerinstinct als vrouw dat je overeind blijft om 'te zorgen'. hoe ik er eind september aan toe ben, geen idee..

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 19:14

:(:)

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 19:16

Dat klopt, dat oerinstinct zal je op de been houden. :j
Je komt hier wel doorheen. Echt.

Ik denk dat er weinig lotgenoten zich hier melden die na zo een lange tijd in hetzelfde schuitje zitten. Ik wil niet eens weten hoe verdomd zeer dit zal doen.

Maar ik durf te wedden dat we allemaal met je meeleven. :(:)

Hopelijk zit je over een tijdje helemaal op je plek en gaat het zonnetje ook voor jou schijnen. :+:

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 19:56

:knuffel: :(:) :knuffel:
Wat zal dit moeilijk voor je zijn. Ik heb niet in exact dezelfde situatie gezeten maar ik weet genoeg van intens verdriet, boosheid, onmacht en een jarenlang rouwproces. Ook hoe het is om dingen te verliezen, plaatsen en huizen te verliezen waar je niet wegwilt. Ook dat is een rouwproces wat je door moet gaan. Nog word ik vaak wakker midden in de nacht en komt het besef binnen dat ik daar niet meer ben. In mijn dromen loop ik daar nog vaak rond. En nog steeds huil ik af en toe nog weleens om wat eens was en niet meer is. Maar het wordt minder en daar kijk ik wel van op. Het leek alsof het nooit minder zou worden want hoe kan zulk enorm verdriet nou overgaan? Maar toch gebeurt het, het wordt dragelijk. En nee, je vergeet het niet, het gaat deel uitmaken van je leven. Vroeger hing er een gedichtje bij ons op de wc waar ik toen niks van begreep en inmiddels wel:
Een traan die in je ogen staat
En niet langs je wang je leven uitgaat
Is een traan die een gegeven is
En een deel van je leven is
Een lach die hieruit geboren is
En die niet meer te stuiten is

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 20:17

In 2015 ben ik gedumpt door mijn partner na een relatie van 34 jaar met de mededeling ik hou wel van je maar ik ben niet meer verliefd. Ja DUH!!!! wie is dat nog na 34 jaar.
Nu is mijn situatie wel heel anders want ik kon met dochter en dieren wel in de woning blijven maar ik weet een beetje waar je doorheen gaat. Ik heb eigenlijk nooit gehad o jee dit ga ik niet redden. Mijn lijflied in die tijd was I will survive.

Drie jaar later heeft hij geholpen met een appartement voor onze dochter in mijn woning te maken en sloeg de vlam weer over. We hebben nu een LAT relatie en dat is goed zo.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 20:21

Onwijs fijn voor je, Yvonne! <3

Maar TS, onthoud dat bovenstaande verhaal eerder een uitzondering op de regel dan werkelijkheid is. Hou je niet vast aan hoop..