Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Delphi2 schreef:liekensancho schreef:heel hartelijk dank voor deze tips! helaas wil hij niks op papier vastleggen, hij heeft ook duidelijk gezegd ' niet de rest van mijn leven voor mij te willen betalen'. Dat snap ik volkomen maar o.a. dat ik nu 15 jaar geen pensioenopbouw heb doordat ik in Belgie heb gewoond die tijd, is voor mij extra bittere pil.
TS bedoel je pensioenopbouw of AOW? Pensioenopbouw heb je sowieso niet zonder werk, ongeacht het land waar je woont.
WAO opbouw gaat gewoon door in België zolang je je WAO vanuit NL hebt gekregen, de, AOW premie wordt gewoon afgedragen. Heb je helemaal geen inkomen uit NL, dan kost elk jaar dat je in het buitenland woont 2% van je AOW
Dus laat je goed adviseren, misschien valt het allemaal mee.
Suzanne F. schreef:Delphi2 schreef:
TS bedoel je pensioenopbouw of AOW? Pensioenopbouw heb je sowieso niet zonder werk, ongeacht het land waar je woont.
WAO opbouw gaat gewoon door in België zolang je je WAO vanuit NL hebt gekregen, de, AOW premie wordt gewoon afgedragen. Heb je helemaal geen inkomen uit NL, dan kost elk jaar dat je in het buitenland woont 2% van je AOW
Dus laat je goed adviseren, misschien valt het allemaal mee.
Ze bedoelt partnerpensioen. Je hebt recht op partnerpensioen normaal gesproken. Maar omdat er niks is vastgelegd krijgt ze dus niks. Er is helemaal niks geregeld. Ja weet je, er zijn nu 2 mogelijkheden nu hij niks op papier wil vastleggen. Of je laat het zo, geen stress en vertrekt en begint met je verwerking. Of je schakelt rechtshulp in en laat nakijken waar je recht op hebt en dwingt eventueel een bijdrage af. Dat is aan jou. Het is wel vervelend dat je gezondheid niet goed is want om dit traject in te gaan moet je stevig in je schoenen staan, dit kost veel energie en stress. Maar het voelt ergens wel heel zuur om zo met lege handen te staan na 32 jaar en dan te moeten vertrekken. Maar ja, ergens is dit inderdaad wel naïviteit geweest zoals iemand anders al schreef. Maar daar koop je nu niks meer voor.
liekensancho schreef:dit is gekopieerd van de SVB :
In welk land bent
u sociaal verzekerd?
U bent niet (meer) sociaal verzekerd in Nederland, omdat u niet in Nederland
woont en er ook niet werkt. Europese regels (Europese Verordening 883/2004)
bepalen dat u sociaal verzekerd bent in uw woonland, als u alleen een WIA-of
WAO-uitkering ontvangt. Maar door het verschil in de sociale
zekerheidsstelselsels van België en Nederland, valt u niet onder de regelingen
die in België gelden. Hieronder leest u wat dit voor uw situatie betekent.
Hoe zit het met uw
ouderdomspensioen?
Omdat u in België woont of gaat wonen met een WIA- of WAO-uitkering,
bouwt u geen AOW-pensioen meer op. Maar uw opgebouwd ouderdomspensioen (AOW) blijft wel staan. Vanaf uw AOW-leeftijd krijgt u maandelijks
een AOW-pensioen betaald, voor de jaren dat u AOW-pensioen heeft
opgebouwd.
Goof schreef:F_Orumster schreef:Ik krijg overigens het gevoel dat hij jarenlang teveel heeft laten gebeuren en nu ineens doet dat het een kant op is gegaan die hij niet wilt. Daar is hij zelf bij geweest en had daar assertiever in kunnen staan.
Datzelfde geldt natuurlijk ook andersom; TS is er 32 jaar lang mee akkoord gegaan. Ook zij had assertiever kunnen zijn.
Goof schreef:F_Orumster schreef:Ik krijg overigens het gevoel dat hij jarenlang teveel heeft laten gebeuren en nu ineens doet dat het een kant op is gegaan die hij niet wilt. Daar is hij zelf bij geweest en had daar assertiever in kunnen staan.
Datzelfde geldt natuurlijk ook andersom; TS is er 32 jaar lang mee akkoord gegaan. Ook zij had assertiever kunnen zijn.
Suzanne F. schreef:liekensancho schreef:dit is gekopieerd van de SVB :
In welk land bent
u sociaal verzekerd?
U bent niet (meer) sociaal verzekerd in Nederland, omdat u niet in Nederland
woont en er ook niet werkt. Europese regels (Europese Verordening 883/2004)
bepalen dat u sociaal verzekerd bent in uw woonland, als u alleen een WIA-of
WAO-uitkering ontvangt. Maar door het verschil in de sociale
zekerheidsstelselsels van België en Nederland, valt u niet onder de regelingen
die in België gelden. Hieronder leest u wat dit voor uw situatie betekent.
Hoe zit het met uw
ouderdomspensioen?
Omdat u in België woont of gaat wonen met een WIA- of WAO-uitkering,
bouwt u geen AOW-pensioen meer op. Maar uw opgebouwd ouderdomspensioen (AOW) blijft wel staan. Vanaf uw AOW-leeftijd krijgt u maandelijks
een AOW-pensioen betaald, voor de jaren dat u AOW-pensioen heeft
opgebouwd.
Maar dit staat los van het pensioen wat jouw ex heeft opgebouwd bij een pensioenfonds door zijn werk. Daar heb je normaal gesproken recht op als partner. Maar dan als geregistreerd partner of getrouwd. Ik heb geen idee of je nu ook kan aantonen juridisch gezien dat je er recht op zou hebben, geen idee hoe dit zit.
Daarom zou ik echt iemand inschakelen die hier verstand van heeft. Een mediator of advocaat ofzo.
sasja0705 schreef:Maar wat mij wel zo te binnenschiet :
Als jullie al zo lang samenwonen, dan zijn jullie toch ook altijd op 1 adres gemeld.
Ik heb geen idee, hoe dit juridisch eruit ziet, maar kan men hierdoor niet een partnerschap bewijzen en dus ook financieel aanspraak maken ?
Roosch schreef:Hoe is het er nu mee, TS?
Heb je het allemaal wat op een rijtje kunnen zetten?