Veganistisch en zwanger willen worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 14:41

Nouja, vooroordelen... het is niet voor niets dat het voedingscentrum adviseeerd naar een diëtist te gaan als je veganist bent en zwanger bent. Natuurlijk kan het gewoon, maar je hebt gewoon wel een grotere kans op tekorten. Daar is niks mis mee als je daar rekening mee houd. Maar het is ook weer zo wat om te zeggen: het is gezonder dan iemand die altijd bij de Mac eet. Zo'n rare vergelijking... het heeft gewoon meer risico's op tekorten.

Ik heb dus zelf vollop tekorten, zit aan de bijvoeding nu en aan het begin waren mijn waardes echt super. Onderschat gewoon niet wat een baby maken kost :o . Ik eet niet vegan, maar wel weinig vlees/zuivel. De baby trekt je als het ware gewoon 'leeg' . Prachtig dat dat zo werkt, beetje jammer voor de moeder :')

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 14:56

Carol_Beer schreef:
Als ik jou was zou ik het niet doen hoor, puur voor de welzijn van je kindje. Liever even een paar maandjes afwijken van je vegan eetgedrag en zeker weten dat je kindje gezond ter wereld komt. Als ik zwanger raak stop ik ook tijdelijk met roken en drinken puur voor de gezondheid van de baby die ook alles meekrijgt. kind heeft er niet voor gekozen dus moet je m ook gewoon een goede basis gunnen met genoeg voedingsstoffen. als ik jou was zou ik gewoon met een dokter of voedings deskundige of iets praten, die weten er denk ik meer van dan bokt

Carol_Beer schreef:
Jaja tuurlijk wel, maar ik weet t niet, voor mijn gevoel is het toch beter om zelf gevarieerd met vlees te eten tijdens de zwangerschap zodat je kindje dat ook allemaal meekrijgt. Als hij ouder is kan ie altijd er voor kiezen om zelf vega te eten toch ;) maargoed je moet t natuurlijk helemaal zelf weten, ik vind t zelf altijd maar een beetje russisch roulette, helemaal prima als je zelf voor zo'n levensvisie gaat, maar is het wel zo´n goed idee om je kind dat dan op te dringen? Ik bedoel die kiest er toch niet voor := Gewoon een vraagje, ben zelf nml altijd normaal met vlees enzo opgevoed en de meeste vega mensen die ik ken stopten er na een tijdje ook weer mee

Vegan eten is niet ongezond, hoor. En zeker geen russische roulette. Wetenschappelijk is ondertussen wel bewezen dat vlees eten verre van gezond is. Dat is toch wat anders dan 'voor mijn gevoel'...
Als je wel vlees eet, weet je ook helemaal niet zeker dat je kindje gezond ter wereld komt. Dat hangt namelijk niet alleen af van wat je eet, maar ook voor een deel van genen en een beetje geluk. Je maakt een vergelijk met roken en drinken. Beide zijn altijd slecht voor een mens. Vegan eten is dat niet.

En om nog maar wat anekdotisch bewijs toe te voegen. Ik kom uit een vegetarisch gezin. Mijn grootouders aten na de 2e wereldoorlog al vegetarisch (weet dat dat geen vegan is, maar er werd toen nog erger op vegetarisch reageert als op vegan nu). Ik ben vegetarisch opgevoed en mijn kinderen ook. Allemaal gezond geboren en gezond groot geworden. Grootouders zijn pas recent overleden op zeer hoge leeftijd.

Je kunt ook een omgekeerde visie hebben: hoe kun je je kind een levensvisie met het doden van dieren en het eten van vlees meegeven? het is maar net wat je normaal vindt. Laat ze kiezen als ze 18 jaar zijn en voedt ze tot die tijd zonder vlees op.

Carol_Beer

Re: Veganistisch en zwanger willen worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 16:04

Nouja niet per see ongezond maar de meeste vegans die je ziet zijn toch zo mager als een latje, dan heb zou ik persoonlijk toch echt liever een gezond en sterk kind willen hebben hoor
Tsja ik denk altijd van die dieren zijn toch al dood en ze gaan echt niet minder vlees in de supermarkt leveren omdat de minderheid het zielig vind voor de diertjes.
Maarja das nog persoonlijke keus weetje, maar ik vind ook weer niet dat je je kind tot zn achtiende vegan moet laten eten, die gaat trouwens dan toch met zn vrienden wel in de pauze frikandelbroodjes halen en naar de macdonalds

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 16:15

Carol_Beer schreef:
Tsja ik denk altijd van die dieren zijn toch al dood en ze gaan echt niet minder vlees in de supermarkt leveren omdat de minderheid het zielig vind voor de diertjes.

Jij snapt niet echt hoe vraag en aanbod werkt krijg ik het idee.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 16:27

Rex_Rolfo schreef:
Carol_Beer schreef:

Jij snapt niet echt hoe vraag en aanbod werkt krijg ik het idee.

Haha nee inderdaad :')

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 16:28

Carol_Beer schreef:
Jaja tuurlijk wel, maar ik weet t niet, voor mijn gevoel is het toch beter om zelf gevarieerd met vlees te eten tijdens de zwangerschap zodat je kindje dat ook allemaal meekrijgt. Als hij ouder is kan ie altijd er voor kiezen om zelf vega te eten toch ;) maargoed je moet t natuurlijk helemaal zelf weten, ik vind t zelf altijd maar een beetje russisch roulette, helemaal prima als je zelf voor zo'n levensvisie gaat, maar is het wel zo´n goed idee om je kind dat dan op te dringen? Ik bedoel die kiest er toch niet voor := Gewoon een vraagje, ben zelf nml altijd normaal met vlees enzo opgevoed en de meeste vega mensen die ik ken stopten er na een tijdje ook weer mee

Een kind kiest nergens voor
Die krijgt gewoon mee wat pa en moe het meegeven
Kijk naar religie, kan ook super schadelijk zijn voor je kind (zeker de striktere/zwaardere vormen)
Ik ken aardig wat psychisch beschadigde mensen waarbij religie aan de grondslag van de beschadigingen ligt
Maar owee als je voorstelt kinderen neutraal op te voeden en ze later zelf te laten kiezen ;)

Wil ik daarmee veganisme en religie in 1 lijn doortrekken? Nee, absoluut niet

Maar simpel feit is dat een kind opgevoed word aan de hand van de normen, waarden en levensvisie van de ouders en geen enkel kind heeft daar wat in te kiezen
En bij veganisme ligt er een hele visie en gedachtengang aan ten grondslag die je niet even aan de kant kunt schuiven
Net zomin dat als je als overtuigd christen niet even je geloof aan de kant kunt schuiven

Vegan kan een zwangerschap en opgroeien net zo goed gezond als niet vegan
Je hoeft als vegan niks te kort te komen
En niet vegan zijn is geen garantie op het niet hebben van tekorten of juist overschots problemen

En wat betreft”die dieren zijn toch al dood”
Op het moment dat de vraag naar producten consistent minder is , word er gewoon minder geproduceerd , de productie van vlees is te duur om overproductie weg te blijven gooien

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 16:32

Ik ben zwanger en eet vegetarisch (niet veganistisch), ik slik wel vitaminen/mineralen bij. Maar kan verder het meeste gewoon opvangen door ipv koemelk, amandel melk etc. te pakken.
Er zijn tegenwoordig voldoende alternatieven om als veganist prima volwaardige voeding binnen te krijgen, ook voor de kleine.

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-21 19:09

@Carol_Beer, mijn vraag gaat over zwanger willen worden. Niet over een kind veganistisch opvoeden.

Ik eet veganistisch omdat ik me daar lichamelijk en geestelijk goed bij voel, heb me nog nooit zo goed gevoeld als sinds ik veganistisch eet. Ik heb een keto dieet gevolgd en daar viel ik super mee af maar voelde me heel slecht. Ik doe het dus voor mezelf en vind dat iedereen mag weten hoe zij eet.
Je strooit met vooroordelen en aannames en ik ben me aan het verantwoorden terwijl dat helemaal niet hoeft.

Ik reageer later nog eens op de rest.

Vandaag even gekeken welke verloskundigen we in het dorp hebben en daar ga ik contact mee opnemen. Mijn HA wil iig heel graag goed meedenken en is een fijn mens.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 19:26

Carol_Beer schreef:
Nouja niet per see ongezond maar de meeste vegans die je ziet zijn toch zo mager als een latje, dan heb zou ik persoonlijk toch echt liever een gezond en sterk kind willen hebben hoor
Maarja das nog persoonlijke keus weetje, maar ik vind ook weer niet dat je je kind tot zn achtiende vegan moet laten eten, die gaat trouwens dan toch met zn vrienden wel in de pauze frikandelbroodjes halen en naar de macdonalds

De impact van Vega/vegan/flexitarisch eten heeft wel degelijk invloed op wat supermarkten inkopen en in welke hoeveelheden hoor. Vraag en aanbod.

En vegans magere latjes?
Dat herken ik helemaal niet. Zou ook niet weten waarom.

Mss moet je je echt eens een beetje inlezen want je hebt best veel ideeen die nergens op gebaseerd zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 21:29

Anneert schreef:
Vandaag even gekeken welke verloskundigen we in het dorp hebben en daar ga ik contact mee opnemen. Mijn HA wil iig heel graag goed meedenken en is een fijn mens.

Kijk, dat is alvast een goed begin! Nu nog een verloskundige die niet alleen wil meedenken maar er ook helemaal vóór is. Zodat je niet later in je zwangerschap ineens toch tegen problemen aanloopt als het de VK ineens te heet onder de voeten wordt (door een gebrek aan kennis)....

Die moeten vast ook wel te vinden zijn, toch...? Ik duim voor je :j

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 10:48

Carol_Beer schreef:

Mager als een latje, was het maar zo. Ook als vegetariër of veganist kun je teveel koekjes, chocolade en chips eten.
Je zet mager tegenover sterk en gezond. Dat lijkt mij een verkeerde tegenstelling. Je kunt mager zijn en ook sterk en gezond. Je kunt zwak en ongezond zijn en heel dik. En daar moet ik je wel gelijk in geven. Die laatste categorie eet meestal wel vlees. :j

En mijn kinderen gaan helemaal niet in de pauze een broodje frikandel halen. Niet omdat ik ze dat verbied, maar omdat ze dat zelf niet willen. Van mij mogen ze kiezen of ze vlees eten of niet. Mijn man eet wel vlees en dat maak ik af en toe ook. Maar ze willen het niet.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 11:02

hey TS, wat een reacties hier al weer. van links naar rechts. goed dat je dicht bij jezelf blijft.

volgens mij ben jij er heel bewust mee bezig en dat is super.
als je waarden nu goed zijn en je menstruatie normaal terug komt, dan lijkt mij dat het niet extra moeilijk hoeft te zijn ten opzichte van de gehele bevolking.

blijf gewoon heel goed je gevoel volgen (is best lastig straks met hormonen haha) en je regelmatig checken.

Wat bij mij het beste werkte bij veel dingen is je flexibel opstellen. je eerste voorkeur is vegan zwanger worden, zwanger zijn en misschien je kind vegan opvoeden. ik zeg lekker doen! ik zeg ook, kijk per situatie wat het beste is voor iedereen. laat niet de principes zwaarder wegen dan je gezondheid of die van je kindje. (mijn voorbeeld is voor mij meer gericht ook op het geboorteplan, dat stel je op en dan verwacht je dat het zo gaat, maar het gaat altijd anders. als je er te vast in zit, dan kost het veel moeite iets anders te accepteren. als je het als voorkeur in je hoofd zet is het beter aanpassen).

al die verhalen en onderzoeken m.b.t. vegan en kinderen. zou kunnen, kan ook niet. als jij het beste voor hebt met je kind zijn of haar gezondheid, dan komt het goed. vegan werkt bij jou, waarom bij je kinderen niet.

heel veel succes! hopelijk gaat het lukken

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 11:02

ik ben zelf enorm fan van janneke van der meulen. Veganist, wereldkampioen roeien en recentelijk moeder. Dus dat vegans zwakke magere latjes zijn kunnen we ook wel afstrepen.

Er werd hier eerder al een vegan dietist genoemd. Ik ben zelf ook erg fan van lobkje faase https://lobkefaasen.nl/

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 11:48

Maar om even terug te komen op de initiële vraag
Zwanger raken en blijven zou bij een normaal gezonde levensstijl geen probleem moeten zijn (er van uitgaande dat er geen onderliggende issues zijn qua gezondheid)
Zeker als je gewoon in de gaten houd dat je voldoende gevarieerd eet is een vegan levensstijl geen enkel probleem

Kennis van me zat in hetzelfde schuitje en werd er door de huisarts onzeker over gemaalt, die heeft online contact gehad met een goed onderlegde dietiste en die heeft haar gerustgesteld en wat tips gegeven

Zij ging ook zodra ze wisten dat ze richting kinderen pogen te maken gingen aan de prenatale vit en nam regelmatig een b12 supplement
Inmiddels twee gezonde kinderen rondlopen en geen issues met zwanger raken , blijven, bevallen of met de gezondheid van de kinderen

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 12:11

wat sonja zegt, laat je niet gek maken