Ontzettend pijnlijke narcose, normaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 04:11

gohya schreef:
Dit gaat over Nederland, niet over buitenland.
Dus het is niet erg dat ze niet weten hoe dodelijk een bepaald narcose middel is i.c.m. een veel gebruikt antibiotica?

Volgens mij niet, omdat dat narcosemiddel niet gebruikt wordt. Het lijkt mij logisch dat ze enkel maar de middelen kennen die ze effectief in Nederland gebruiken toch of zie ik dat verkeerd?

Marije_jiplover

Re: Ontzettend pijnlijke narcose, normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 06:52

Het middel methoxyfluraan heeft momenteel een contra-indicatie als anestheticum in Nederland, dat wil zeggen dat het niet voor narcose wordt gebruikt (maar als evt pijnbestrijding middel dat een patiënt dmv een vernevelaar zelf kan toedienen, heel specifieke pijnbestrijding).

Dus nee, ik vind het niet perse raar dat een Nederlandse anesthesist van een middel dat die niet gebruikt, niet alle niet-mee-te-combineren medicijnen uit z'n hoofd weet.

Het lijkt me wel belangrijk dat die van de middelen die die tot z'n beschikking heeft om de anesthesie toe te passen, weet welke medicijnen kunnen reageren met die middelen.
Zodat daar dus ook op geanticipeerd kan worden door óf eerst met medicatie te stoppen, voor je onder narcose moet, óf te weten dat bepaalde middelen bij jouw narcose niet gebruikt kunnen worden :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 03:01

Nou, niet alles gaat goed in het ziekenhuis, waar dan ook......

Ik suit biologicals en dan krijg je behoorlijke voorlichting hoe je het moet gebruiken, wanneer je niet mag spuiten, moet uitstellen etc.

Kom ik bij een anesthesist die ik vertel dat ik volgens mijn arts 5 weken voor de operatie moet stoppen met spuiten en anders nadrukkelijk moet doorgeven aan de anesthesist dat ik spuit. Zegt de anesthesist op de poli; Ow, dat maakt niet zoveel uit. Dus ik zeg; noteer het toch maar.
Kom voor mn operatie, vertel het de anesthesist die er toen was toch maar even zelf welke medicatie ik gebruik. Die wist dus van niks.

Een andere operatie zou ik met ruggeprik geopereerd worden, maar ik heb bechterew. Ik hou mn gegevens echt altijd goed bij, maar het wordt gewoon niet gelezen. Ze kregen de prik er niet in. Er werd iemand anders geroepen, dus ik zeg het nog. Hij begreep wel dat het niet wilde nee. Het lukte hem, maar zat dus alsnog niet goed qua hoogte.

Bij de apotheek doen ze vast wel hun best, maar ik moet er echt zelf op letten dat alles er goed in staat, want soms is het een zooitje.
Krijg een eenmalige kuur en dat blijft er maanden of langer in staan.

De biologicals gaan via ziekenhuis en het budget daar. Heb ik al paar keer doorgegeven en elke keer zegt een aardige dame bij de bali van de apotheek dat ze het aanpast en elke keer weten ze het niet.

Ik ben meerdere keren verhuisd, ook wel van ziekenhuis en arts verandert en teken dan altijd dat alles verzonden mag worden. Dat gaat echt altijd goed. Soms missen dingen. Heb al vaker gehad dat een nieuwe arts dan weer een onderzoek wil, omdat informatie en uitslagen ontbreken.

Dan ben ik nog redelijk jong, bij de tijd en inmiddels een ervaren patient. Maar weet ook oudere mensen waar het soms echt mis gaat en ze daar zelf vrij weinig aan kunnen doen. Het ging heel slecht met iemand en die bleek medicijnen te gebruiken die niet samen horen. Maar als iemand 3x verteld dat ze zich niet goed voelt, veel pijn heeft etc, kijken ze niet altijd gelijk verder. Zeker als je wat mankeert, wordt er echt snel gezegd; dat hoort erbij.

Ik ben lid geweest van 3 patienten verenigingen en je wil niet weten hoeveel mensen daarmee worden afgescheept met hun klachten.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 09:54

Gohya vindt dat inderdaad ook niet echt raar . Het wordt in Nederland helemaal niet gebruikt .
Dus misschien is ipv de anesthesist raar jou vraag raar ?
Jij hebt je er in verdiept dan had je ook kunnen vinden dat het hier in Nederland helemaal niet gebruikt wordt .
Het zit in de inhalatie apparaatjes die je soms in die buitenlandse series ziet als ambulance komt bij iemand die veel pijn heeft

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 19:54

@genja nee ik had me er niet in verdiept,ik las het in de bijsluiter.
Daarom vroeg ik het aan de anesthesist.Hij zei alleen dat hij dat niet wist en de chirurg wist het ook niet.Ze zeiden niet,dat het in Nederland niet word gebruikt, ze kende de bijwerkingen niet van dat middel.
Ze zeiden dat ze het goed vonden dat ik ernaar had gevraagd.Dan is het vast geen rare vraag.