Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sclimpre schreef:In heel dit verhaal zie ik heel veel reacties vanuit het standpunt van de moeder, maar ik mis ik 1 vraag: wat is het voordeel van dit systeem voor de baby ?
Maw. als je de baby blootstelt aan een mimiem risico dat er toch iets van de medicatie in de melk terechtkomt, dan zou daar toch ergens een groot voordeel voor de baby tegeover moeten staan?
Als dat voordeel er niet is denk ik dat je voorrang moet geven aan de baby en de melk gebruiken die er op natuurlijke wijze beschikbaar is.
Maartje1990 schreef:luxx schreef:Ik vind het ergens heel lief en ik begrijp het best, maar ik begrijp toch ook niet waarom je jezelf vol zou stoppen met troep om dit te bereiken. Zeker niet wanneer het in de planning ligt om later ook zelf een kindje te dragen. In jullie situatie zou ik denk ik in den beginne geprobeerd hebben om samen zwanger te worden. Gezellig samen zwanger en kun je allebei op natuurlijke wijze allebei allebei de baby's voeden. Mits dat natuurlijk lukt want zoals hier beschreven zijn er legio vrouwen waar dat jammer genoeg niet bij lukt
Sorry hier moest ik erg om lachen, gezellig samen zwanger zijn.hoe zie je dat voor je? Wie doet de ander dan ondersteunen als die dingen niet meer kan doen vanwege de zwangerschap of na de bevalling en je beidde helemaal gesloopt bent? Zit je met niet 1 maar 2 baby's. Dan heb ik het nog niet eens over de hormonen, of de praktische kant dat je maar net tegelijk zwanger raakt.
Voor de rest verwijs ik even naar mijn vorige bericht. Ik heb mijn keuze al gemaakt
Apple schreef:Interessant![]()
Overigens is het idee niet eens zo vreemd. Nog niet eens zo lang geleden werden adellijke baby's aangelegd bij een 'min' die de borstvoeding voor haar rekening nam.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Min_(beroep)
Ibbel schreef:Mijn eerste reactie was ook "ik wist niet dat dit kon". En toen dacht ik: ho eens, er zijn minstens 3 of 4 dierenartsenpraktijken die merries als pleegmoeder hebben klaarstaan voor weesveulens. Dus bij paarden is het eigenlijk niets bijzonders tegenwoordig.
Heeft iemand een idee welke medicatie dáár gebruikt wordt? Ik kan er niets over vinden en ben nu eigenlijk heel erg benieuwd hoe het daar werkt
Verder eigenlijk totaal off topic, maar mijn nieuwsgierigheid ging even een andere kant op
Tiggs schreef:Heel eerlijk, ik zie de toegevoegde waarde hier niet van in. Alle stofjes die de baby nodig heeft krijgt ze al via je partner, moet ze dan per se ook aan jouw borst om het echte moedergevoel te krijgen?
En dan ook nog de voorbereiding die erin gaat zitten en troep die je moet slikken.
Maar misschien ben ik te nuchter en denk ik te veel 'niet alles wat kan, moet'.
Ibbel schreef:Mijn eerste reactie was ook "ik wist niet dat dit kon". En toen dacht ik: ho eens, er zijn minstens 3 of 4 dierenartsenpraktijken die merries als pleegmoeder hebben klaarstaan voor weesveulens. Dus bij paarden is het eigenlijk niets bijzonders tegenwoordig.
Heeft iemand een idee welke medicatie dáár gebruikt wordt? Ik kan er niets over vinden en ben nu eigenlijk heel erg benieuwd hoe het daar werkt
Verder eigenlijk totaal off topic, maar mijn nieuwsgierigheid ging even een andere kant op
neetoch schreef:Ibbel schreef:Mijn eerste reactie was ook "ik wist niet dat dit kon". En toen dacht ik: ho eens, er zijn minstens 3 of 4 dierenartsenpraktijken die merries als pleegmoeder hebben klaarstaan voor weesveulens. Dus bij paarden is het eigenlijk niets bijzonders tegenwoordig.
Dit was dus exact ook mijn eerste gedachte toen ik dit las Ibbel!
Waarom is het bij merries wel doodnormaal om er toch best heftige medicatie in te gooien die een zwangerschap in versnelde vorm nabootsen, zodat de merrie het gevoel van bevallen krijgt (die voelt zich echt niet tof hoor, soort van koliek idee, veel zweten, gaan liggen etc.) en melk gaan produceren, (ik weet dus niet de naam van de medicatie, maar heb het wel een keer van dichtbij mogen meemaken bij een merrie die pleegmoeder moest worden voor een veulen), waarom is dit wel ok voor een veulen maar niet voor een baby?
Ik heb geen kinderen, nooit gewild, maar van harte gefeliciteerd met de zwangerschap beide en you go girls!! Doe wat jullie goed vinden en waar jullie je prettig bij voelen en vooral hoop dat jullie er flink van gaan genieten zonder uitgeput te zijn.
Boras schreef:Sclimpre schreef:In heel dit verhaal zie ik heel veel reacties vanuit het standpunt van de moeder, maar ik mis ik 1 vraag: wat is het voordeel van dit systeem voor de baby ?
Maw. als je de baby blootstelt aan een mimiem risico dat er toch iets van de medicatie in de melk terechtkomt, dan zou daar toch ergens een groot voordeel voor de baby tegeover moeten staan?
Als dat voordeel er niet is denk ik dat je voorrang moet geven aan de baby en de melk gebruiken die er op natuurlijke wijze beschikbaar is.
Ik ben het met je eens. Het ligt wel in lijn met mijn idee dat een issue altijd wordt aangevlogen vanuit het perspectief van degene die het topic start. Die staat met 1-0 voor zeg maar![]()
On topic dan.
Allereerst gefeliciteerd met jullie zwangerschap! Vriendinnen van mij hebben samen inmiddels 3 kinderen. Een prachtig gezin.
Als (aanstaande) moeder stel je het belang en het welzijn van je kind altijd voorop. Zelf kom je op de tweede plaats. Dat is zo geregeld in de natuur.
Ik in jouw plaats met jouw (begrijpelijke) verlangen zou hier een stapje terugdoen ten gunste van de baby. Die langdurige medicatie achterwege laten ten gunste van jouw eigen lichaam, ook om het zo goed mogelijk te bewaren voor je toekomstige zwangerschap. En jullie aanstaande kindje nog niet in het minst onnodig blootstellen aan die medicatie, maar het volledig laten profiteren van de biologische moedermelk die speciaal naar behoefte voor hem/haar wordt aangemaakt.
Zo min mogelijk ingrijpen met afwijkende, onnatuurlijke protocollen in het natuurlijke proces rondom zwangerschap en bevalling. Het is een wonder hoe alles ontstaat en gebeurt en klopt. Als dat perfect verloopt, dan is er niets beters.
Een goede moeder worden en een hele speciale band opbouwen met jullie kindje, daarvoor heb jij deze kunstgrepen echt niet nodig. En ze bieden ook geen garantie.
Geniet van alles wat komen gaat. Het is zo speciaal allemaal
StalNollie schreef:Tiggs schreef:Heel eerlijk, ik zie de toegevoegde waarde hier niet van in. Alle stofjes die de baby nodig heeft krijgt ze al via je partner, moet ze dan per se ook aan jouw borst om het echte moedergevoel te krijgen?
En dan ook nog de voorbereiding die erin gaat zitten en troep die je moet slikken.
Maar misschien ben ik te nuchter en denk ik te veel 'niet alles wat kan, moet'.
Ik ga hierin mee en ben dan toch echt 100 % borstvoeding. Zelf ook jaren gevoed. Maar vind het eerlijk gezegd tever gaan en ver buiten de natuur staan
Matheno schreef:Ik ken domperidom alleen als middel tegen braken. Is dit dan tegen de neveneffecten van al die hormonen die je binnenkrijgt? Of hoe/waarom is domperidom nodig in deze?
AMCM schreef:Natuurlijk is dat een persoonlijk gevoel (geef ik ook aan in mijn reactie) dat ik geen andere baby zou aanleggen, of mijn baby bij een andere moeder zou laten drinkenhet idee alleen al vind ik onprettig. Maar ik heb geen idee hoe andere borstvoedende vrouwen dit ervaren.
Sclimpre schreef:In heel dit verhaal zie ik heel veel reacties vanuit het standpunt van de moeder, maar ik mis ik 1 vraag: wat is het voordeel van dit systeem voor de baby ?
Als dat voordeel er niet is dan zou ik in het belang van het kind voorrang geven aan de baby en de melk gebruiken die er op natuurlijke wijze beschikbaar is.