[VOLG] borstvoeding geven zónder zwangerschap, mijn weg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:12

Vanuit het oogpunt van een moeder zou ik daar niet perse achter gestaan hebben. Ik was na de geboorte enorm labiel, randje PPD. Ik had een sterke stabiele arm nodig die snachts opstond en de kolen uit het vuur haalde.
Stel dat je door de medicatie ook emotioneel instabiel wordt dan valt een belangrijke steun weg die voor mij echt veel belangrijker was dan waar die melk vandaan komt.

Maar iedereen moet vooral doen waar je zelf achter staat, dat is het allerbelangrijkste. Dus als je er vol voor gaat: you go girl!

Ps. Overigens wilde mijn baby niet aan de borst, dus ik heb enkel gekolft (+ aangevuld) en met de fles gegeven. Hou dat ook in gedachten dat het kindje niet bij je kan of wil drinken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:16

Ik hoop dat je hier wil blijven posten na 5 pagina's reacties waar je specifiek van heb gezegd: ik doe dit met deskundige begeleiding: dit soort reacties hoef ik niet.

Erg interessant om te volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:24

Natuurlijk is dat een persoonlijk gevoel (geef ik ook aan in mijn reactie) dat ik geen andere baby zou aanleggen, of mijn baby bij een andere moeder zou laten drinken :j het idee alleen al vind ik onprettig. Maar ik heb geen idee hoe andere borstvoedende vrouwen dit ervaren.

Borstvoeding geven is iets wat zo geregeld lijkt te worden tijdens de zwangerschap: jouw lichaam stemt zich helemaal af op jouw baby. Alles wordt 100% op maat gemaakt. Samen met je baby regel jij de melkproductie. Daarom voelt het voor mij niet natuurlijk om dit zelf te gaan controleren - wat dus gewoon maar een mening is.

Moedermelk geven van een andere vrouw in een flesje, heb ik totaal geen problemen mee, is ook iets helemaal anders.

Ik geloof trouwens dat je sowieso een band met je kindje kan krijgen, ook zonder borstvoeding. Er zijn immers veel mensen die meteen met flesvoeding starten en die hebben net zo'n goede band met hun baby als borstvoedende moeders.

Voor de vader/de partner die niet zwanger was, kan het enorm helpen om je baby zoveel mogelijk huid op huid te dragen (kangooroo care), draagt ook zeker bij aan een goede band.

Maar nogmaals, ik vind het een mooi idee, ook omdat borstvoeding geven ergens wel een stukje vrijheid afgeven betekent, dus als mensen dit willen doen kan ik het alleen maar bewonderen :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:31

Mijn eerste reactie was ook "ik wist niet dat dit kon". En toen dacht ik: ho eens, er zijn minstens 3 of 4 dierenartsenpraktijken die merries als pleegmoeder hebben klaarstaan voor weesveulens. Dus bij paarden is het eigenlijk niets bijzonders tegenwoordig.

Heeft iemand een idee welke medicatie dáár gebruikt wordt? Ik kan er niets over vinden en ben nu eigenlijk heel erg benieuwd hoe het daar werkt :D

Verder eigenlijk totaal off topic, maar mijn nieuwsgierigheid ging even een andere kant op :)

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:32

Maartje super dat je dit voor jullie baby wil doen!
Hoop dat het lukt en dat je het blijft posten hier :)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:39

Sclimpre schreef:
In heel dit verhaal zie ik heel veel reacties vanuit het standpunt van de moeder, maar ik mis ik 1 vraag: wat is het voordeel van dit systeem voor de baby ?
Maw. als je de baby blootstelt aan een mimiem risico dat er toch iets van de medicatie in de melk terechtkomt, dan zou daar toch ergens een groot voordeel voor de baby tegeover moeten staan?
Als dat voordeel er niet is denk ik dat je voorrang moet geven aan de baby en de melk gebruiken die er op natuurlijke wijze beschikbaar is.

Ik ben het met je eens. Het ligt wel in lijn met mijn idee dat een issue altijd wordt aangevlogen vanuit het perspectief van degene die het topic start. Die staat met 1-0 voor zeg maar :)

On topic dan.

Allereerst gefeliciteerd met jullie zwangerschap! Vriendinnen van mij hebben samen inmiddels 3 kinderen. Een prachtig gezin.

Als (aanstaande) moeder stel je het belang en het welzijn van je kind altijd voorop. Zelf kom je op de tweede plaats. Dat is zo geregeld in de natuur.

Ik in jouw plaats met jouw (begrijpelijke) verlangen zou hier een stapje terugdoen ten gunste van de baby. Die langdurige medicatie achterwege laten ten gunste van jouw eigen lichaam, ook om het zo goed mogelijk te bewaren voor je toekomstige zwangerschap. En jullie aanstaande kindje nog niet in het minst onnodig blootstellen aan die medicatie, maar het volledig laten profiteren van de biologische moedermelk die speciaal naar behoefte voor hem/haar wordt aangemaakt.

Zo min mogelijk ingrijpen met afwijkende, onnatuurlijke protocollen in het natuurlijke proces rondom zwangerschap en bevalling. Het is een wonder hoe alles ontstaat en gebeurt en klopt. Als dat perfect verloopt, dan is er niets beters.

Een goede moeder worden en een hele speciale band opbouwen met jullie kindje, daarvoor heb jij deze kunstgrepen echt niet nodig. En ze bieden ook geen garantie.

Geniet van alles wat komen gaat. Het is zo speciaal allemaal :)

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:56

Maartje1990 schreef:
luxx schreef:
Ik vind het ergens heel lief en ik begrijp het best, maar ik begrijp toch ook niet waarom je jezelf vol zou stoppen met troep om dit te bereiken. Zeker niet wanneer het in de planning ligt om later ook zelf een kindje te dragen. In jullie situatie zou ik denk ik in den beginne geprobeerd hebben om samen zwanger te worden. Gezellig samen zwanger en kun je allebei op natuurlijke wijze allebei allebei de baby's voeden. Mits dat natuurlijk lukt want zoals hier beschreven zijn er legio vrouwen waar dat jammer genoeg niet bij lukt

Sorry hier moest ik erg om lachen, gezellig samen zwanger zijn. :') hoe zie je dat voor je? Wie doet de ander dan ondersteunen als die dingen niet meer kan doen vanwege de zwangerschap of na de bevalling en je beidde helemaal gesloopt bent? Zit je met niet 1 maar 2 baby's. Dan heb ik het nog niet eens over de hormonen, of de praktische kant dat je maar net tegelijk zwanger raakt.

Voor de rest verwijs ik even naar mijn vorige bericht. Ik heb mijn keuze al gemaakt :)

Ik heb 3 x alleen een zwangerschap doorstaan
Alles zelf geregeld
Alles zelf klasrgezet ,gekocht en intussen al het huishouden,zorg voor de andere kids etc etc
Bevalling en alle zorg
Dus dat is niet onmogelijk

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 10:12

Wat interessant!
Vorig jaar een verhaal gehoord over twee merries (de drachtige merrie zou niet lang meer te leven hebben wegens een blessure en het andere paard had dat jaar geen veulen in de buik).
Maar ik wist niet dat de methode van borstvoeding geven zonder zwangerschap ook al bij mensen wordt toegepast. Ik vind het heel fijn dat het kan en ik hoop voor jou en je partner dat het proces succesvol verloopt.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 10:13

Van harte gefeliciteerd met jullie zwangerschap. Ik ben benieuwd of het proces gaat lukken. Nog nooit van gehoord dat het zo kan

TinkerTreas

Re: [VOLG] borstvoeding geven zónder zwangerschap, mijn weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 10:17

Ik vind dit wel super interessant eigenlijk.
Ik heb zelf geen ervaring met borstvoeding, mijn kinderen mocht ik geen borstvoeding geven vanwege de medicatie die ik moet slikken.
Dus met borstvoeding kunstmatig opwekken heb ik helemaal geen ervaring.
Ik heb wel eens gelezen of op tv gezien dat het kan.
Hopelijk wil je je ervaringen hier blijven delen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 10:25

Interessant :-)

Overigens is het idee niet eens zo vreemd. Nog niet eens zo lang geleden werden adellijke baby's aangelegd bij een 'min' die de borstvoeding voor haar rekening nam.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Min_(beroep)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 10:30

Apple schreef:
Interessant :-)

Overigens is het idee niet eens zo vreemd. Nog niet eens zo lang geleden werden adellijke baby's aangelegd bij een 'min' die de borstvoeding voor haar rekening nam.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Min_(beroep)

Ja, maar dat waren wel vrouwen met een eigen baby, waarbij de borstvoeding dus al gewoon aan de gang was. De adel wilde dat 'gedoe' niet van zelf zogen, gebroken nachten en een 'gehavende' voorgevel. Rest van de zorg werd net zo goed uitbesteed. Die kinderen moesten wel geproduceerd worden om de erfenis veilig te stellen, maar verder... :D

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 10:41

Waarbij dan bij voorkeur de eigen baby niet al te veel moedermelk kreeg, dat was immers voor de adellijke kinders :+

Eigenlijk een soort 'koe' idee. Een eigen kind om de melkproductie op gang te krijgen en daarna op gang houden door andere baby's de borst te geven.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 10:48

Ibbel schreef:
Mijn eerste reactie was ook "ik wist niet dat dit kon". En toen dacht ik: ho eens, er zijn minstens 3 of 4 dierenartsenpraktijken die merries als pleegmoeder hebben klaarstaan voor weesveulens. Dus bij paarden is het eigenlijk niets bijzonders tegenwoordig.

Heeft iemand een idee welke medicatie dáár gebruikt wordt? Ik kan er niets over vinden en ben nu eigenlijk heel erg benieuwd hoe het daar werkt :D

Verder eigenlijk totaal off topic, maar mijn nieuwsgierigheid ging even een andere kant op :)

Dit was dus exact ook mijn eerste gedachte toen ik dit las Ibbel!

Waarom is het bij merries wel doodnormaal om er toch best heftige medicatie in te gooien die een zwangerschap in versnelde vorm nabootsen, zodat de merrie het gevoel van bevallen krijgt (die voelt zich echt niet tof hoor, soort van koliek idee, veel zweten, gaan liggen etc.) en melk gaan produceren, (ik weet dus niet de naam van de medicatie, maar heb het wel een keer van dichtbij mogen meemaken bij een merrie die pleegmoeder moest worden voor een veulen), waarom is dit wel ok voor een veulen maar niet voor een baby?

Ik heb geen kinderen, nooit gewild, maar van harte gefeliciteerd met de zwangerschap beide en you go girls!! Doe wat jullie goed vinden en waar jullie je prettig bij voelen en vooral hoop dat jullie er flink van gaan genieten zonder uitgeput te zijn.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 10:58

Tiggs schreef:
Heel eerlijk, ik zie de toegevoegde waarde hier niet van in. Alle stofjes die de baby nodig heeft krijgt ze al via je partner, moet ze dan per se ook aan jouw borst om het echte moedergevoel te krijgen?

En dan ook nog de voorbereiding die erin gaat zitten en troep die je moet slikken.

Maar misschien ben ik te nuchter en denk ik te veel 'niet alles wat kan, moet'.

Ik ga hierin mee en ben dan toch echt 100 % borstvoeding. Zelf ook jaren gevoed. Maar vind het eerlijk gezegd tever gaan en ver buiten de natuur staan

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 11:00

Ibbel schreef:

Er bestaan databases waar je moederloze veulens kan aanmelden en merries waarvan het veulen gestorven is. https://paarden.vlaanderen/databank-moe ... ulens/home
En verder lijkt me het meest logische dat dierenklinieken hiervoor samengewerken met paardenmelkerijen.
Het blijft een paardenforum hé ;)

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 11:06

neetoch schreef:
Ibbel schreef:

Dit was dus exact ook mijn eerste gedachte toen ik dit las Ibbel!

Waarom is het bij merries wel doodnormaal om er toch best heftige medicatie in te gooien die een zwangerschap in versnelde vorm nabootsen, zodat de merrie het gevoel van bevallen krijgt (die voelt zich echt niet tof hoor, soort van koliek idee, veel zweten, gaan liggen etc.) en melk gaan produceren, (ik weet dus niet de naam van de medicatie, maar heb het wel een keer van dichtbij mogen meemaken bij een merrie die pleegmoeder moest worden voor een veulen), waarom is dit wel ok voor een veulen maar niet voor een baby?

Ik heb geen kinderen, nooit gewild, maar van harte gefeliciteerd met de zwangerschap beide en you go girls!! Doe wat jullie goed vinden en waar jullie je prettig bij voelen en vooral hoop dat jullie er flink van gaan genieten zonder uitgeput te zijn.

Zonder hierbij TS te veroordelen of lelijk te willen doen; bij veulens doen ze dit omdat de merrie geen melk maakt of om een andere reden het veulen niet kan zogen. Dan is een pleegmerrie de betere van de mindere opties omdat het veulen dan wel natuurlijk gezoogd wordt.

In dit geval is er geen indicatie dat de geboortemoeder geen borstvoeding kan geven. Nogmaals, ik vind het dapper en nobel maar zou er zelf nooit aan begonnen zijn.

Natuurlijk is mijn "bril" wel een hele andere want ik ben vrouw in een hetero relatie en sta dus aan een hele andere kant :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 11:06

Boras schreef:
Sclimpre schreef:
In heel dit verhaal zie ik heel veel reacties vanuit het standpunt van de moeder, maar ik mis ik 1 vraag: wat is het voordeel van dit systeem voor de baby ?
Maw. als je de baby blootstelt aan een mimiem risico dat er toch iets van de medicatie in de melk terechtkomt, dan zou daar toch ergens een groot voordeel voor de baby tegeover moeten staan?
Als dat voordeel er niet is denk ik dat je voorrang moet geven aan de baby en de melk gebruiken die er op natuurlijke wijze beschikbaar is.

Ik ben het met je eens. Het ligt wel in lijn met mijn idee dat een issue altijd wordt aangevlogen vanuit het perspectief van degene die het topic start. Die staat met 1-0 voor zeg maar :)

On topic dan.

Allereerst gefeliciteerd met jullie zwangerschap! Vriendinnen van mij hebben samen inmiddels 3 kinderen. Een prachtig gezin.

Als (aanstaande) moeder stel je het belang en het welzijn van je kind altijd voorop. Zelf kom je op de tweede plaats. Dat is zo geregeld in de natuur.

Ik in jouw plaats met jouw (begrijpelijke) verlangen zou hier een stapje terugdoen ten gunste van de baby. Die langdurige medicatie achterwege laten ten gunste van jouw eigen lichaam, ook om het zo goed mogelijk te bewaren voor je toekomstige zwangerschap. En jullie aanstaande kindje nog niet in het minst onnodig blootstellen aan die medicatie, maar het volledig laten profiteren van de biologische moedermelk die speciaal naar behoefte voor hem/haar wordt aangemaakt.

Zo min mogelijk ingrijpen met afwijkende, onnatuurlijke protocollen in het natuurlijke proces rondom zwangerschap en bevalling. Het is een wonder hoe alles ontstaat en gebeurt en klopt. Als dat perfect verloopt, dan is er niets beters.

Een goede moeder worden en een hele speciale band opbouwen met jullie kindje, daarvoor heb jij deze kunstgrepen echt niet nodig. En ze bieden ook geen garantie.

Geniet van alles wat komen gaat. Het is zo speciaal allemaal :)

Mooi verwoord

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 11:10

Ik ken domperidom alleen als middel tegen braken. Is dit dan tegen de neveneffecten van al die hormonen die je binnenkrijgt? Of hoe/waarom is domperidom nodig in deze?
Laatst bijgewerkt door Matheno op 29-06-21 11:16, in het totaal 2 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 11:12

StalNollie schreef:
Tiggs schreef:
Heel eerlijk, ik zie de toegevoegde waarde hier niet van in. Alle stofjes die de baby nodig heeft krijgt ze al via je partner, moet ze dan per se ook aan jouw borst om het echte moedergevoel te krijgen?

En dan ook nog de voorbereiding die erin gaat zitten en troep die je moet slikken.

Maar misschien ben ik te nuchter en denk ik te veel 'niet alles wat kan, moet'.

Ik ga hierin mee en ben dan toch echt 100 % borstvoeding. Zelf ook jaren gevoed. Maar vind het eerlijk gezegd tever gaan en ver buiten de natuur staan

Sluit ik me ook bij aan.
Mooi dat het kan, maar niet alles wat kan moet ook maar gedaan worden vind ik.
Lijkt me zeker niet gezond. Rommelen in een gezond lijf. En je weet nooit wat de baby er toch van binnen krijgt.

Boras verwoord het perfect naar mijn idee :j

Bij een veulen vind ik geen vergelijk.
Die heeft geen moeder meer. Heeft ook een beschermende moeder nodig voor de opvoeding om de paardentaal te gaan leren en voor een toekomst een ongecompliceerd paard te zijn.

Allemaal bij een baby met een moeder niet aan de orde.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 11:14

Matheno schreef:
Ik ken domperidom alleen als middel tegen braken. Is dit dan tegen de neveneffecten van al die hormonen die je binnenkrijgt? Of hoe/waarom is domperidom nodig in deze?

Domperidom verhoogt je prolactinegehalte, bij mensen (ook mannen) met een hoger prolactinegehalte zie je vaak melkgift als bijwerking.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 11:16

AMCM schreef:
Natuurlijk is dat een persoonlijk gevoel (geef ik ook aan in mijn reactie) dat ik geen andere baby zou aanleggen, of mijn baby bij een andere moeder zou laten drinken :j het idee alleen al vind ik onprettig. Maar ik heb geen idee hoe andere borstvoedende vrouwen dit ervaren.

In mijn omgeving bewaren veel moeders een beetje colostrum. Als een kind erg ziek is kun je dan wat colostrum van een andere moeder in een doseerspuitje halen.
Ik vind dat persoonlijk een erg mooi gebaar.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 11:17

Matheno schreef:

Een ‘bijwerking’ van Domperidom is melkproductie. Het wordt ook gegeven om de melkproductie te verhogen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 11:22

Sclimpre schreef:
Als dat voordeel er niet is dan zou ik in het belang van het kind voorrang geven aan de baby en de melk gebruiken die er op natuurlijke wijze beschikbaar is.

De hoeveelheid domperidon die in de MM terecht komt is minimaal, dit is zeker niet schadelijk voor de baby.
Domperidon wordt namelijk ook gewoon voorgeschreven bij BV issues in " normale" gevallen (sorry TS, ik weet even niet hoe ik het ander moet verwoorden). Ook bij re-lacteren gebruikt men vaak domperidon.

Ik zie niet hoe dit anders zou zijn in de situatie vand e TS. Het enige is dat de manier waarop de BV start anders is. Namelijk zonder zwangerschap/baby.
Laatst bijgewerkt door Mri op 29-06-21 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 11:22

TS vraagt niet om meningen, maar vindt het leuk om haar proces te delen. Iedereen kan er wat van vinden, maar haar besluit staat al vast. Het is wellicht ook niet goed te begrijpen voor velen als je er niet voor staat. Er zijn zoveel dingen rondom het ouderschap per definitie al niet rationeel (want als je het ouderschap echt helemaal rationeel bekijkt, begin je er misschien niet meer aan :') ). En over het praktische zal zij ook wel hebben nagedacht met haar vrouw. Vind het interessant om dit te volgen. Zelf hoop ik dat de borstvoeding bij mij zometeen bij nummer 2 beter lukt dan bij de eerste. Ik vind het een heftig maar ook kwetsbaar en supermooi proces.