Wat kunnen we doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 16:50

ik denk dat er goed gehandeld is hoor, misschien een aparte rekening openen om dat geld op te zetten?

het is toch te triest voor woorden dat er zulke mensen zijn die profiteren van eenzame mensen

Gelbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 16:50

Zonnebloem92 schreef:
Gelbrich schreef:
Vorig jaar heel veel nieuwe kleding met haar gekocht, het enige wat ze zich steeds afvraagt of ze het wel kan betalen *\o/* . Geld zat zeg ik dan en mee het graf is niet nodig. Dan lacht ze wat en verteld later over de complimenten die ze krijgt van de andere bewoners.

Ik vind het fijn dat jullie zo begaan zijn met opa, bij mijn moeder in het huis zijn veel ouderen waar de kinderen nooit op bezoek komen |( Triest vind ik dat :(

Dat is wel heel leuk!
Wij hopen ook vooral dat hij het geld lekker opmaakt aan leuke dingen voor zichzelf, kleding misschien, uitjes en op vakantie. Maar geld naar zo iemand, en dat er straks niks overblijft. Nee dat willen we niet laten gebeuren, hij heeft er hard voor gespaard destijds samen met mijn oma.

Ga lekker met hem winkelen, ergens een hapje eten (niet dat hij je eten hoeft te betalen natuurlijk :) ). Een ouderen reis via de Zonnebloem of zo iets. Je opa heeft een groot verlies te verwerken en straks wanneer hij is kaalgeplukt weer een enorm verlies en wat een verdriet. Een man met goede bedoelingen zo bedonderen, vreselijk zijn sommige mensen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 17:03

Die vrouw is een oplichtster natuurlijk, maar kan ze hier ook op gepakt worden? Als opa haar dat geld vrijwillig geeft kan er misschien niet eens sprake zijn van een strafbaar feit? Anders is het een idee om samen met de politie de transactie door te laten gaan (fysiek) zodat ze haar kunnen uithoren oid? Zou uiteraard wel heftig zijn voor opa.

In ieder geval een goede actie om het geld op een andere rekening te zetten. Nood breekt wet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 17:10

Bij oplichting is altijd sprake van een gewillig/vrijwillig slachtoffer. Dus die vrijwilligheid maakt niet uit. De oplichting zit 'm in het liegen waar het geld voor nodig is.
Als jij ergens in het buitenland door iemand wordt aangesproken dat-ie beroofd is maar met spoed naar huis moet en een ticket moet kopen en jij geeft-ie 2000 euro voor dat ticket is dat nog steeds oplichting. Al geef je dat geld vrijwillig.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 03-06-21 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 17:10

Maar de man is nooit kaalgeplukt geweest en is zelf geen slachtoffer (behalve dan van de acties van zijn eigen kinderen dan)
Tot het overschrijven van zijn gelden naar een eigen rekening, zonder zijn medeweten thans met zijn bankgegevens, was er ook niets verkeerd.
Controle /wegnemen van laptop en de man van zijn gelden beroven, dat is wel wat anders. Lijken mij toch echt wel dingen waarbij gewoon geen respect is naar de man toe. Een laptop kan gewoon gecontroleerd worden waar hij bij is en kan en mag hij zelf wel beslissen wat hij wel of niet wenst te delen. En bankgegevens zijn van hem, dus zonder zijn uitdrukkelijke toestemming, is dit wel degelijk gewoon diefstal/bewust ontvreemden om hem nadeel te berokkenen. Want nu is er gewoon een betaling uitgevoerd van zijn rekening naar de rekening van TS haar moeder. Geld dat hij dus niet zomaar kan terugvorderen en hij nu dus afhangt van de goodwill van zijn dochter om er geheel of gedeeltelijk aanspraak op te maken. Van zijn eigen geld?! Dat heeft niets meer met beschermen te maken, maar gewoon zijn rechten ontnemen. So what als zijn geld er de laatste jaren allemaal doorgaan, zijn geld zijn beslissing. De controle die er al was heeft de afpersing al voorkomen, dus de acties staan niet in verhouding tot wat er gebeurd is.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 17:12

Dit riekt gewoon naar oplichting.
Hij heeft absoluut recht om bij zijn geld te kunnen en het uit te geven aan wat hij wil. Maar jullie moeten hem echt behoeden voor criminaliteit. 17.000 Euro kan hij prima opnemen voor een nieuwe auto, maar verder is er echt niks wat hij nodig kan hebben voor dat geld.
Ik zou grenzen gaan stellen.
Je moeder moet aangeven bij hem dat hij geld kan krijgen, want daar heeft hij recht op, maar dat het sterke vermoeden is van (internet) oplichting en dat ze dat weigert.
Als hij dat alsnogg eist, gewoon vragen om opheldering. Laat maar zien waar dat geld voor is. Wss voor een dame in he t buitenland die heel erg verliefd op hem is (kortom, een afrikaan in een internetcafe die dit aan de lopende band doet).

Korte mette mee maken.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 17:13

Soms is het kiezen uit 2 kwaden en wat de familie heeft gekozen ( en dat naar aanleiding van een goed gesprek met opa) is het allerbeste voor hem en de wereld.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 17:21

bulck schreef:
Maar de man is nooit kaalgeplukt geweest en is zelf geen slachtoffer (behalve dan van de acties van zijn eigen kinderen dan)
Tot het overschrijven van zijn gelden naar een eigen rekening, zonder zijn medeweten thans met zijn bankgegevens, was er ook niets verkeerd.
Controle /wegnemen van laptop en de man van zijn gelden beroven, dat is wel wat anders. Lijken mij toch echt wel dingen waarbij gewoon geen respect is naar de man toe. Een laptop kan gewoon gecontroleerd worden waar hij bij is en kan en mag hij zelf wel beslissen wat hij wel of niet wenst te delen. En bankgegevens zijn van hem, dus zonder zijn uitdrukkelijke toestemming, is dit wel degelijk gewoon diefstal/bewust ontvreemden om hem nadeel te berokkenen. Want nu is er gewoon een betaling uitgevoerd van zijn rekening naar de rekening van TS haar moeder. Geld dat hij dus niet zomaar kan terugvorderen en hij nu dus afhangt van de goodwill van zijn dochter om er geheel of gedeeltelijk aanspraak op te maken. Van zijn eigen geld?! Dat heeft niets meer met beschermen te maken, maar gewoon zijn rechten ontnemen. So what als zijn geld er de laatste jaren allemaal doorgaan, zijn geld zijn beslissing. De controle die er al was heeft de afpersing al voorkomen, dus de acties staan niet in verhouding tot wat er gebeurd is.

De opa was/is warrig dan is hij niet wilsbekwaam.

Begrijp ik goed Bulck dat jij bij je opa/vader gewoon zou zeggen. nou ja, pa mag best van zijn geld af? Als die oplichster het geld heeft dan hoort opa niks meer van haar he, alsof het dan zo leuk is.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 17:26

TS ik wil best geloven dat jouw moeder dit met alle beste bedoelingen heeft gedaan. Maar ze kan hierdoor in grote problemen komen en ik zou als ik haar was het geld asap terugstorten.
Dit soort transacties gaan niet ongemerkt voorbij en hierbij gaan bellen rinkelen bij afdelingen die controleren of financiële criminaliteit. Dit zijn absoluut abnormale transacties waar meer en meer op gescreend wordt door banken. En als je moeder daar niet voor met een heel goed verhaal kan komen, kan dit voor haar nog nare consequenties hebben.

Daarnaast zal de belastingdienst dit als inkomsten of een gift kunnen gaan zien, dus kan ze er ook nog eens belasting over moeten gaan betalen. Het is gewoon echt een zeer onhandige actie die ik zo snel mogelijk ongedaan zou maken.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 17:30

Jeetje TS wat een verhaal.
Ik vind echt dat jullie goed hebben gehandeld en wat zijn jullie scherp geweest.
Misschien kunnen jullie bij de bank een spaarrekening voor opa openen?
Dan staat het geld nog wel op zijn naam maar kan hij er iets minder makkelijk bij :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 17:31

@bulck, ik denk dat je het feitelijk juist hebt. Het lijntje tussen bescherming en privacyschending is erg dun, en ben het met je eens dat het zinvol zou zijn om de kern van het probleem aan te pakken: eenzaamheid/isolement. Maar dat is natuurlijk niet 1,2,3 gedaan.

Er is nu een acuut probleem: iemand probeert hem duizenden euro's af te troggelen. Als hij weer kan internetten en zijn eigen bankzaken kan beheren, is de kans groot dat hij dat geld kwijtraakt. Wat zou jij dan doen? Het laten gebeuren, want het is zíjn geld en goed recht om dat zelf te besteden, zonder zich te verantwoorden? Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen. Zit ie straks voor de tweede keer met een gebroken hart én zonder geld.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 17:34

oji schreef:
TS ik wil best geloven dat jouw moeder dit met alle beste bedoelingen heeft gedaan. Maar ze kan hierdoor in grote problemen komen en ik zou als ik haar was het geld asap terugstorten.
Dit soort transacties gaan niet ongemerkt voorbij en hierbij gaan bellen rinkelen bij afdelingen die controleren of financiële criminaliteit. Dit zijn absoluut abnormale transacties waar meer en meer op gescreend wordt door banken. En als je moeder daar niet voor met een heel goed verhaal kan komen, kan dit voor haar nog nare consequenties hebben.

Daarnaast zal de belastingdienst dit als inkomsten of een gift kunnen gaan zien, dus kan ze er ook nog eens belasting over moeten gaan betalen. Het is gewoon echt een zeer onhandige actie die ik zo snel mogelijk ongedaan zou maken.

Ze stort het geld uiteindelijk weer terug. Maar de schenkingsbelasting is over 17000 10% en daar gaat ook nog een bedrag af omdat dat vrij gegeven mag worden

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 17:34

bulck schreef:
Maar er is niets gebeurd, juist door een controle die er al gevoerd wordt op de man zijn rekeningen, door een familielid die hem al bijstaat in het internetbankieren. Dat ze hem daarover aanspreken, uiteraard alle begrip voor. Dat ze daardoor kwaad hebben kunnen voorkomen, uiteraard goed!

Maar eigenhandig dan zijn geld overschrijven naar een eigen rekening, nee sorry dat is niet beschermen maar zelfverrijking onder een voorwendsel en zelf ten nadelen van de andere kinderen/erfgenamen van de man.
Als de moeder van TS niet officieel gemandateerd(bewindvoering) is, maar zijn gegevens gebruikt heeft voor geld over te schrijven naar haar eigen rekening, dan is dat gewoon bewust geld afhandig maken van een slachtoffer en dus eigenlijk exact hetzelfde wat oplichters doen.
Mensen gaan hier maar heel licht over precies, maar dit is wel degelijk een zware inbreuk op die man zijn rechten. Hoe naïef of eenzaam die ook is, dat maakt hem nog niet onbekwaam.

volgens mij is de hele familie er gewoon bij betrokken, dus niks zelfverrijking.. het is ook maar ff tijdelijk gedaan.
Je bent nu echt spijkers op laag water aan het zoeken.

Ik ben bewindvoerder, en zou blij zijn met fam leden die zo voortvarend zouden handelen.. ik krijg de mensen meestal pas als ze kaalgeplukt zijn.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 17:37

oji schreef:

ze heeft een goed verhaal. En ze zal het ws niet maanden laten staan.Als het teruggeboekt is, is er ook met Bd niks aan de hand. Het kan zelfs gaan om een foutieve overboeling die weer ongedaan is gemaakt.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 18:37

DuoPenotti schreef:
In het wetboek staat

Diefstal

met dit artikel

Citaat:
"Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of een geldboete van de vierde categorie."

Het goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort moet worden weggenomen én dat moet met het oogmerk zijn om het goed zich toe te eigenen dus wanneer iemand enkel een goed leent is hij niet strafbaar voor diefstal => hij moet het goed zelf willen behouden.

Niet aan de orde dus.

Misschien is het verduistering omdat ma bij de bank gegevens kan

verduistering

Citaat:
Bij verduistering gaat het erom dat u een goed, dat aan een ander toebehoort, en dat anders dan door een misdrijf is verkregen, wederrechtelijk in uw bezit hebt en ook met de bedoeling om dit te behouden

Maar wederom niet van toepassing, de familie wil het geld niet houden.

Dus zelfs een rechter zal de familie niet veroordelen schat ik zo in deze situatie.

Was de wetgeving maar zo simpel ;)
Op het moment dat het geld over wordt gezet naar de andere bankrekening. Dan eigent die persoon zich het geld toe. Daarnaast is het in dit geval waarschijnlijk niet met toestemming van opa. Dus het is maar net in hoeverre een rechter vindt dat iets is toegeëigend. En dat laatste is behoorlijk interpreteerbaar. Dus helaas geen sluitend antwoord op te geven.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 18:46

Zolang opa geen aangifte doet tegen z'n dochter gebeurt helemaal niets en komt er geen rechter aan te pas.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wat kunnen we doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 19:52

Maar diefstal is het ook niet. Ma heeft toegang en stort het weer terug.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 20:11

Ibbel schreef:
TS: als je moeder gemachtigd is voor de rekening(en) van je vader, kan ze ook een spaarrekening (en dan één waarbij het geld niet direct op te nemen is) op zijn naam openen. Dan is het geld wél buiten zijn onmiddelijke bereik, maar nog steeds op zijn naam. Dan stel je de moraalridders hier gerust.

Deze moraalridder wil alleen voorkomen dat er iets mis gaat ;)
Maakt mij niet uit hoor, maar heb hier zelf mee te maken gehad en het kan heel vervelend worden voor iedereen heb ik me destijds laten vertellen.
Waarom het niet gewoon goed regelen?
Het bewind was bij ons zo gepiept.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 21:33

bulck schreef:

Wat had ts of haar moeder in dit geval moeten doen volgens jou? Ik lees je berichten echt met enige verbazing namelijk..

De beste man is nooit kaalgeplukt geweest omdat daar een stokje voor gestoken is door ervoor te zorgen dat hij geen geld kon opnemen..
ik vraag me echt af wat jij in deze situatie zou doen.. gewoon toezien hoe opa besodemieterd wordt en er iemand met €17.000,00 ervandoor laten gaan?!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 22:20

Niet alleen de 17000 maar ook al wat opgenomen. En het gaat niet om het bedrag, het gaat er om dat een 77 jarige door een oplichter nog veel verder in de put word gedrukt. Zodra centen binnen zijn hoort hij niets terug want dan is ze op zoek naar een volgend slachtoffer of misschien is ze wel met verschillende bezig. En daar zal hij een nog veel grotere knauw van krijgen dan dat die centen even op een andere rekening staan.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 08:15

Man ,man,man... ik snap m niet.
de ophef, dat het geld tijdelijk op een andere rekening gezet is.
Deze oplichter is heel slinks en omdat er de poging van het grote bedrag even niet gelukt is, maar zei tot daar aan toe wel succesvol bij opa was, kun je ervan uitgaan dat ze zich zeker niet zo gauw uit het veld laat slaan en dus actie vereist is.
Geen van jullie, een uiteraard ook ik niet, was er bij of weet wat vooraf gegaan is.
Maar ik vertrouw op het verhaal van ts en vind dat de familie er goed handelt.

Om opa af te schermen van die oplichster zijn gewoon een paar dagen nodig om alles goed op een veilig rijtje te zetten.

Het is dit of 24 uur "bewaking" zodat ieder gesprek kan opgevangen worden... en is dat dan wenselijker ?

want zo een oplichster gaat ver en ze zijn slim. Ze zal begrip tonen en verder gaan met haar net te spannen, zij zal een stapje terug doen en verder inpalmen, ze zal hem vervreemden van zijn familie en uiteraard dan toeslaan en werkelijk kaal plukken.
Zulk soort oplichters, die via kanalen als Lexa hun slachtoffers zoeken, zijn erg goed en getraind.

Ik zelf denk niet dat opa niets wilde zeggen omdat hij dacht dat familie zou afkeuren.
Ik vermoed eerder dat van begin aan slinks "ons geheimpje" van moest worden.

En jullie geloven toch echt niet, dat het bij de 17.000 dan gebleven zou zijn?

Door het -in mijn ogen - absoluut legitieme optreden van familie is er nu tijd om opa ook te helpen omgaan met het internet en de de bijhorende gevaren.

Wel zou ik zelf alles in werking stellen om deze oplichster te vinden en ook Lexa een draai om de oren geven ( desnoods met media) . Opa is zeker niet het eerste maar ook niet het laatste slachtoffer...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 08:16

het is ook tricky dat die persoon het adres heeft van opa. Ff langs en een zielig verhaal vertellen, paar tranen erbij en dan is de kans groot dat opa er intuint

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 08:30

Dan weet je weer niet of ze het lef hebben.
Foto op internet zal al nooit die van de persoon zijn.
Dus dan zou daar een vreemde staan voor opa, dikke kans dat hij het dan zelf ook wel doorheeft.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 08:44

Ik snap de commotie over het handelen van de familie niet zo goed. Zij hebben gehandeld op de manier waarvan zij dachten dat die het beste was. Tijdsdruk zal zeker invloed gehad hebben op de keuzes die gemaakt zijn. Maar uiteindelijk wordt dit gedaan omdat je om iemand geeft (en om te zorgen dat hij zijn geld kan behouden) en omdat je niet wil dat je familielid de dupe wordt van een (mogelijke) fraudeur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 08:59

Bedankt voor al jullie reacties, ook de tips die zijn gegeven en de privé berichten die ik heb ontvangen. Kunnen we zeker iets mee!

Wij staan nog steeds achter onze beslissing om dit zo te doen en zullen dit bij een eventuele zelfde situatie in de toekomst ook gewoon weer zo doen.
Het is jammer dat mensen zo gauw oordelen over zijn eenzaamheid en het aanpakken daarvan, wij hebben onze uiterste best gedaan om hem uit dat dal te sleuren maar uiteindelijk is hij zelf wel de persoon die het leven weer wat kleur moet geven.
We zijn met hem naar een biljartclub geweest, hebben vrijwilligerswerk voor hem gezocht, hij is een paar keer naar de psycholoog geweest, heeft ook een paar keer iemand thuis gehad om te praten en om hem te helpen met activiteiten, mijn tante kookt 3 keer per week voor hem omdat hij anders slecht eet, hij heeft 1 buurman die hem wel eens meeneemt wat leuks doen en die 1x per week met hem samen eet, mijn oma's zus die met hem buiten de deur wil lunchen of wil winkelen etc., mijn moeder die elke week komt en hem helpt met grotere huishoudelijke taken zoals de badkamer soppen en de gordijnen wassen, zijn broer die om de week bij hem op de koffie komt. Er is regiotaxi voor hem geregeld omdat hij niet graag met het ov gaat en dan ook bij mensen op visite kan in plaats van altijd bij hem.
Maar hij onderneemt zelf niets, gaat bij niemand langs en belt ook niemand uit zichzelf op dus alles komt altijd vanuit de andere kant.
Aangezien hij vooral behoefte heeft aan een partner, een maatje, iemand die voor hem zorgt en hij niet alleen meer is thuis, bedachten we dat (vooral in tijden van corona) toch een datingsite een uitkomst kan bieden. Dit was dus geen goed idee.
Verder wordt dit een eindelijke discussie tussen kamp voor en kamp tegen, dus wat mij betreft mag er een slotje op.

@Beheer kunnen jullie dit topic sluiten?