Yoga gaat verhuizen, financiële compensatie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 09:05

Pantykous schreef:
Ik kan werkelijk niet snappen waarom je perse geldt terug moet hebben dat je even goed kwijt was geweest, of de sportschool nou was gebleven of niet.

Als de sportschool was gebleven dan had ze weer kunnen gaan lessen. Dat gaat nu niet. Van eventuele compensatielessen kan TS nu ook geen gebruik maken.

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 09:09

Pantykous schreef:
Ik kan werkelijk niet snappen waarom je perse geldt terug moet hebben dat je even goed kwijt was geweest, of de sportschool nou was gebleven of niet.

Wat je zegt klopt niet. Ze heeft wettelijk gezien recht op die compensatie, of de sportschool nou was gebleven of niet, dus dat ze dat geld even goed kwijt was geweest gaat niet op. In beide gevallen kan ze dat terug vragen als ze wil.

TS vindt het echter prima om geen compensatie te vragen als ze vervolgens wel onder dezelfde voorwaarden als voorheen weer kan sporten zodra dat weer mag. Dus nu blijkt dat die voorwaarden waaronder zij het prima vond om geen compensatie te vragen eenzijdig worden veranderd wil ze alsnog compensatie. Dat vind ik niet meer dan redelijk.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 09:14

_San87_ schreef:
Pantykous schreef:

Als de sportschool was gebleven dan had ze weer kunnen gaan lessen. Dat gaat nu niet. Van eventuele compensatielessen kan TS nu ook geen gebruik maken.

Maar dat geld was ze dan even goed kwijt geweest. En van compensatielessen is er geen sprake.

Ik snap wel dat ze er recht op heeft hoor. Maar goed, om dat in deze tijden dan uit te oefenen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 09:14

En allicht weet je ook niet dat je recht hebt niet te betalen. Als mijn mans sportschool er niet mee was gekomen dat dat een mogelijkheid was, abbo pauzeren / opschorten, had ik het ook niet geweten.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 09:18

Pantykous schreef:
Maar dat geld was ze dan even goed kwijt geweest. En van compensatielessen is er geen sprake.

Ik snap wel dat ze er recht op heeft hoor. Maar goed, om dat in deze tijden dan uit te oefenen..

Waarom is het volgens jou de klant die dan maar mee moet denken, waarom niet de sportschool?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 09:21

IMANDRA schreef:
Pantykous schreef:

Waarom is het volgens jou de klant die dan maar mee moet denken, waarom niet de sportschool?

Echt hè, ik verbaas me er zo over dat de klant overal maar voor moet opdraaien en de organisatie(s) maar overal medewerking voor moeten krijgen. Het is voor de klant toch net zoveel geld als voor de organisatie? Zij betalen daar hun medewerkers van die het vervolgens gebruiken voor boodschappen, hypotheek etc. Maar daar gebruikt TS het toch ook voor?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 09:25

Zo'n Yogaschool verpest het voor de hele branche. Mocht er weer een lockdown komen, denk je wel 2 keer na of je blijft betalen. Ik heb mijn workshopklanten gevraagd of ze hun vooraf betaalde geld terug wilden hebben of dat ik het zou laten staan voor de volgende keer. Mocht er geen volgende keer komen, dan krijgen ze alsnog hun geld terug. Omdat het 2 kanten opgaat. Ik vraag ze van te voren te betalen, met een opzegtermijn, zodat ik zeker weet dat ze komen. Andersom zou het dus ook moeten gelden.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 09:31

Ja het is rot maar de huur voor de zaal gaat ook gewoon door en ja dit is een hele lompe ondernemer.
Maar zelf heb ik ook een jaar lang turnles betaald voor noppes toen ik dus opzegde mocht naderhand mijn kind niet meer terug want hart en solidariteit voor de vereniging bla,bla. en dat is rot maar dansen vind ze ook leuk en dat opende de deur voor nieuwe hobbys!
Dus ja zie het als iets is jammer, maar he er zijn misschien wel betere yoga lessen elders!.

geld is weg ja zonde...maar het is toch al weg!,tijd voor iets nieuws! ;)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 09:34

Autumnn schreef:
Echt hè, ik verbaas me er zo over dat de klant overal maar voor moet opdraaien en de organisatie(s) maar overal medewerking voor moeten krijgen. Het is voor de klant toch net zoveel geld als voor de organisatie? Zij betalen daar hun medewerkers van die het vervolgens gebruiken voor boodschappen, hypotheek etc. Maar daar gebruikt TS het toch ook voor?

Ik vind de ondernemer een lompe hork, dat voorop gesteld. Ben het eens met de TS dat het klakkeloos door laten lopen van de contributie best grof is.

Maar, ondernemers hebben het wel zwaar gehad. En daarnaast was de TS dat geld evengoed dus kwijt geweest, ook als de school was blijven zitten. Dus ik zou dan m'n verlies nemen.

Dat gezegd hebbende, ook ik ben wel eens tegen de haren in gestreken en dan wil ik ook het onderste uit de kan :D Dus als het een gevoelskwestie is voor TS moet ze er zeker achteraan gaan.

Persoonlijk zou ik dat zonde van m'n tijd en energie vinden.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 09:36

kwita schreef:
Ja het is rot maar de huur voor de zaal gaat ook gewoon door en ja dit is een hele lompe ondernemer.
Maar zelf heb ik ook een jaar lang turnles betaald voor noppes toen ik dus opzegde mocht naderhand mijn kind niet meer terug want hart en solidariteit voor de vereniging bla,bla. en dat is rot maar dansen vind ze ook leuk en dat opende de deur voor nieuwe hobbys!
Dus ja zie het als iets is jammer, maar he er zijn misschien wel betere yoga lessen elders!.

geld is weg ja zonde...maar het is toch al weg!,tijd voor iets nieuws! ;)

Maar als jij specifiek voor turnlessen hebt betaald dan heb jij net zo goed recht als TS dat lesgeld terug te krijgen? Wat ze ook roepen over hart en solidariteit? (vind het sowieso behoorlijk asociaal om als bedrijf dat zo te stellen, hart en solidariteit moet imo vanuit de klant komen als 'beloning' voor een goed-lopend en lief bedrijf, niet van bedrijf op klant opgelegd worden).

€200,- investeren in een sportschool (of in jouw geval, turnlessen) vind ik behoorlijk wat om gewoon te laten liggen als de sportschool in kwestie ook niet een beetje menselijkheid en medeleven toont, en iig íéts voorstelt qua compensatie (al is het een dienst ipv geld terug).

Dat geld is niet 'al weg'. Dat geld is doorbetaald met de reden om weer lessen te volgen. Die lessen daar schort het nu aan. Ergo, je krijgt niet waar je voor hebt (door)betaald. De investering die je doet is nutteloos. Zo gek is het dan niet om je geld terug te vragen. Je hoeft als consument niet over je heen te laten lopen.

Ik vind het een belachelijke redering als men zegt 'het geld is toch al weg'. Nee, dat is niet 'al weg', want je staat in je volste recht het terug te vragen.

Pantykous

Re: Yoga gaat verhuizen, financiële compensatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 09:39

Het geld is wel al weg. Je krijgt niet meer lessen na de periode waarin je voor jan banketstaaf hebt betaald. Dus de investering was sowieso nutteloos.

Betalen had pas zin vanaf dat de sportscholen weer open mochten, alles wat je daarvoor betaald is hart en solidariteit.

Dat het bedrijf dat niet ook toont, eens.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 09:44

Pantykous schreef:
Het geld is wel al weg. Je krijgt niet meer lessen na de periode waarin je voor jan banketstaaf hebt betaald. Dus de investering was sowieso nutteloos.

Betalen had pas zin vanaf dat de sportscholen weer open mochten, alles wat je daarvoor betaald is hart en solidariteit.

Dat het bedrijf dat niet ook toont, eens.

De investering was een gevoelskwestie. 'ik steun het bedrijf graag zodat ik gewoon lid kan blijven en straks weer kan gaan sporten'. Een investering in het bedrijf, om te steunen. Inderdaad hart en solidariteit tonen. Ongeacht of TS wist dat ze niet hoefde te betalen of niet. En dan wordt dat op deze manier beloond door het bedrijf?

Het bedrijf gaat alleen ineens verhuizen waardoor die investering ineens niks meer waard is. Ja, dan zou ik het ook terugvragen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 09:46

De investering was niet nutteloos. De investering was in een goede klant-ondernemerrelatie. 'He, ondernemer, jij hebt het moeilijk, maar ik vertrouw jou, ik wil klant bij je blijven, ook na deze moeilijke periode en daarom betaal ik gewoon netjes door'. En zeker omdat niemand kon voorspellen dat deze crisis zo lang zou duren. Want vergis je niet: vorig jaar maart was "maar" een lockdown van twee maanden aangekondigd. Dus DAAR investeer je in, in die loyale relatie klant-ondernemer, een investering is niet altijd materialistisch.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 09:47

Gini schreef:
De investering was niet nutteloos. De investering was in een goede klant-ondernemerrelatie. 'He, ondernemer, jij hebt het moeilijk, maar ik vertrouw jou, ik wil klant bij je blijven, ook na deze moeilijke periode en daarom betaal ik gewoon netjes door'. En zeker omdat niemand kon voorspellen dat deze crisis zo lang zou duren. Want vergis je niet: vorig jaar maart was "maar" een lockdown van twee maanden aangekondigd. Dus DAAR investeer je in, in die loyale relatie klant-ondernemer, een investering is niet altijd materialistisch.

Alleen als de ondernemer niet investeert in die relatie is het toch niet zo gek dat je je als klant bedrogen voelt en je dan alsnog gewoon je geld terug wil?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 09:49

Dat is ook mijn mening ja.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 09:58

Niniane schreef:
Ja ik heb rechtsbijstand. Denk dat dat nog niet eens zo'n verkeerd idee is.

Heb gevraagd of ze mij dus per direct uitschrijven, wat dus eind van deze maand gaat worden. Ben nogal benieuwd of ze de maand mei ook nog gaan afschrijven.

Dan haal je dat bedrag terug. Dat kan met een automatische incasso.

Ik begrijp je heel goed.
Ik zou nogmaals mailen met een voorstel.

Ik heb ook doorbetaald.. Onder het mom van : ik steun ze en straks kan ik weer verder.

Uiteindelijk hebben ze zelf besloten te stoppen met afschrijven, helemaal prima. Ik was ze blijven steunen anders. Maar ik kan verder.. Jij niet. En daar ligt het verschil denk ik!

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 10:09

Ik heb zojuist een nette mail getikt met de opmerking dat ik het jammer vind dat ze mijn vraag over financiële compensatie heeft genegeerd, mijn kant uitgelegd en nogmaals gevraagd om een oplossing, zo niet dat ik dan ga nadenken over verdere stappen.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 10:12

Ik begrijp heel goed dat je baalt en ik vind je echt geen krent. Ik zou me hetzelfde hebben gevoeld.
Je betaalt door als trouwe klant, ondanks dat de yogaclub dicht is. En vervolgens hoor je dat je niet meer terug kunt komen, omdat ze gaan verhuizen.

Als je vanaf het begin had geweten dat ze zouden verhuizen, kan ik me voorstellen dat je je abonnement had opgezegd (logisch). Maar nu heb je maanden betaald voot een club waar je niet meer naar terugkeert. Ik zou er ook zuur van zijn.

Mochten ze op je mail van net niet reageren, kun je ze misschien bellen? Dan kunnen ze er moeilijker omheen draaien dan in een mail.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 10:29

Vergeet niet dat die bedrijven vanuit de overheid wel een financiële compensatie hebben gekregen, ondanks dat de klant doorbetaald.
Dus ik zou het niet meer dan logisch vinden dat er ook iets richting de klant zou worden gedaan, bij mijn sportschool werd vanuit hunzelf bij de 1e lockdowm de gemiste maanden gecompenseerd dmv een korting op je abonnement in de maanden daarna.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 10:34

Silly1972 schreef:
Vergeet niet dat die bedrijven vanuit de overheid wel een financiële compensatie hebben gekregen, ondanks dat de klant doorbetaald.
Dus ik zou het niet meer dan logisch vinden dat er ook iets richting de klant zou worden gedaan, bij mijn sportschool werd vanuit hunzelf bij de 1e lockdowm de gemiste maanden gecompenseerd dmv een korting op je abonnement in de maanden daarna.

Dat scheelt nog al per bedrijf.

Heb hier ook die vaste lasten compensatie aangevraagd: vaste lasten per kwartaal zo'n 20.000 en we krijgen 800 :')

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 10:34

Goh normaal is bokt altijd van het verhaal heeft twee kanten en nu ineens is de ondernemer een lompe hork en een schavuit en wat al niet meer...
Als het een kleine Yoga school is zou het dan niet kunnen dat het hun ook allemaal even boven het hoofd groeit? En ze ws noodgedwongen moeten verhuizen? En ze ws ook gewoon liever in de buurt waren gebleven voor hun klanten? En ze misschien echt de vraag van de TS over het hoofd hebben gezien of op dat moment niet goed wisten hoe ze moesten reageren?
Grotere ketens hebben daar mensen voor in dienst, maar als kleine ondernemer leer je het meestal ook met vallen en opstaan en niemand had deze situatie ooit in gedachte gehad twee jaar terug.
Een heleboel gaan meteen gooien met consumenten recht en rechtsbijstand.
En dan hadden ze maar geen ondernemer moeten worden, prima maar als alle ondernemers ermee stoppen hebben jullie ook geen baan meer he?
Ik zeg niet dat de sportschool het juist heeft gedaan, maar gewoon even de telefoon pakken of nog een mail sturen kost niks....
Het doorlopen van de afschrijving is omdat je zelf deze incasso goed gekeurd hebt, je had hem dus ook zelf kunnen stoppen. Eerst zeg je dat je doorbetaalde omdat je ze wilde steunen en nu ben je boos dat het zomaar afgeschreven werd.... Eerst zeg je dat ze ineens gaan verhuizen en nu zeg je dat ze het al eerder aangegeven hadden. En ja het liefst in de buurt, maar de betaalbare panden liggen niet voor het oprapen zowel koop als huur niet.
Ik hoop dat je eruit komt en jullie beide tevreden zijn met de uitkomst, maar god wat erg dat alles tegenwoordig maar op i-net gegooid wordt. En niet meer eerst geprobeerd wordt om eruit te komen zonder dat heel de wereld op de hoogte is.
Lees de laatste tijd steeds vaker van die topics die als eerst hier beginnen en dan lees je later dat het gewoon netjes opgelost is, maar dat leest dan weer niet iedereen die eerst nog flink uitgehaald hebben naar de tegenpartij.
Bij deze nogmaals ik zeg niet dat er hier goed of slecht gehandeld is en ik hoop dat jullie er op een nette manier uitkomen.
Maar zou veel mensen sieren om niet meteen alles op i-net te gooien en gewoon zelf eens aan de slag te gaan om te kijken of je eruit komt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 10:36

Silly1972 schreef:

Alleen die steun vanuit de overhand is echt niet kostendekkend, dat is een leuk gebaar geweest maar daar gaan de bedrijven de rekeningen echt niet mee betalen.
Dan nog is het niet netjes hoe ze zich dan opgesteld hebben naar TS over een eventuele compensatie omdat ze door heeft betaald.
Ken de verhalen van dichtbij mij, vrienden met eigen bedrijven die de steun aan hebben moeten vragen, 1 heeft 4000.- gekregen, dat is nog niet eens genoeg voor 1 maand huur, laat staan alle vaste lasten, lonen van het personeel enzovoorts

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 10:41

olijf schreef:
Goh normaal is bokt altijd van het verhaal heeft twee kanten en nu ineens is de ondernemer een lompe hork en een schavuit en wat al niet meer...

Ik ga af op het verhaal dat hier wordt verteld en daaruit blijkt duidelijk dat het aan de communicatie schort doordat er selectief gereageerd wordt....

TS heeft zichzelf ermee als dat geen juiste weergave is, want dan krijgt ze waarschijnlijk minder goede adviezen over hoe met deze situatie te dealen.

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 10:44

Of de ondernemer dit wel/niet kan betalen staat wat mij betreft buiten kijf. Een coulante reactie en begrip voor TS is vrijwel gratis als haar e-mail toch al beantwoord wordt. En dan was er echt wel een passende oplossing te vinden geweest die ze niet failliet had doen gaan of disproportioneel veel geld had gekost.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 10:47

MamAppelsap schreef:
Of de ondernemer dit wel/niet kan betalen staat wat mij betreft buiten kijf. Een coulante reactie en begrip voor TS is vrijwel gratis als haar e-mail toch al beantwoord wordt. En dan was er echt wel een passende oplossing te vinden geweest die ze niet failliet had doen gaan of disproportioneel veel geld had gekost.

Precies. Al was het alleen een reactie dat ze het nu lastig hebben financieel gezien, maar wel graag in gesprek willen gaan voor een passende oplossing waar beide partijen mee verder kunnen.