afvallen lukt niet door spiraal??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 12:39

Mando schreef:
Als je te weinig eet dan gaat je lijf in spaarstand, dus val je niet af.

Zeg dat maar tegen de kindjes in Afrika die doodgaan van de honger.

Dus nee, dat is niet waar. Dat ligt eraan wat je eet. Als je weinig eet maar wat je eet is vol suiker en koolhydraten dan wordt dit meteen als vet opgeslagen als reserve. Dus dan klopt het.
Maar als je weinig eet en dus meer verbrandt dan je eet, dan val je echt af.
Dus waar en niet waar.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 13:02

plutolover schreef:
kwa beweging doe ik genoeg. Wandel met de hond (half uur) geef regelmatig les gemiddeld zo 3/4 keer per week en ik dus dan extra 45min door een bak wandel. Ik rij paard, ik doe veel grondwerk met mijn paarden waardoor ik zelf ook nog extra beweeg.

Ik probeer 2x per week op zolder te sporten hier staat een fiets, een stepje, buikspierapparaat,

Heb je wel eens tijdens het paardrijden/les geven en grond werk bijgehouden hoeveel stappen, beweging je dan precies krijgt? Ik denk namelijk dat dat nog wel eens tegen kan gaan vallen. Want heel eerlijk, half uurtje wandelen is niet veel beweging naar mijn mening.

Ik loop de hele dag op mijn werk, ik maak tussen de 13.000 en 15.000 stappen per werkdag. Daarnaast sport ik ook nog eens 3 a 4 keer per week.
Nee ik heb ook niet altijd zin om na het werk nog eens te gaan sporten maar ik weet dat als ik niet ga ik terug in oude patronen.

Gelukkig heb ik mijn vriend die mij heel erg motiveert om te gaan sporten en mij hierbij ook helpt om steeds stapje verder te komen. Zonder hem was het mij ook zeker niet gelukt om het vol te houden. Maar ook de juiste mindset is heel belangrijk. Als ik naar de sportschool ga met het idee 'ik heb geen zin' of 'gaat toch niet wat worden' dan train ik ook niet lekker. Ik zorg dat ik een goede mindset heb en dan kan ik ook echt fijn sporten, ook als ik alleen ga. Misschien voor jou een optie om iemand te zoeken die mee wilt sporten/wandelen etc?
Iemand de je helpt te motiveren.

En eten, daar ben je al goed mee bezig. Maar probeer vooral geen maaltijden te vergeten/overslaan. Eten is ook echt heel belangrijk

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 13:08

Je kan prima maaltijden overslaan. Vasten is een bewezen methode om af te vallen. Weleens verdiept in intermittent fasting? Vasten heeft bewezen resultaten, niet alleen om af te vallen maar ook voor je gezondheid. IF is de zachte variant, je hebt het ook extremer zoals dagen vasten en zelfs dry fasting. Maar daar zou ik nooit zomaar aan beginnen. IF is prima te doen en veilig. Dat in combi met koolhydraat arm eten geeft resultaten. En ook zonder sporten.
Afvallen is 90% eten en bewegen is echt overrated. Je kan ook afvallen door op de bank te blijven zitten. Dit ligt er aan wat je in de keuken doet.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 13:28

dressagelady schreef:
Let er wel op dat je niet te weinig eet (onder de 1500 kcal per dag is echt schadelijk voor een volwassen lijf).

Niet voor iemand die 1.60 of zelfs kleiner is.
TS heb je wel inzicht in je BMR? (Dus niet je BMI)
Wanneer ik (ook een kleintje) elke dag 1800/2000 kcal naar binnen kaan, dan kun je me over een maand rollen.

Ik zou es gaan kijken wat je BMR is, bijhouden hoeveel je beweegt (bijv. MapMyRun) en ook bijhouden hoeveel je eet en noteren (MyFitnesspal bijv)
Die kcal doelen die myfitnesspal geeft zou ik niet aan houden, maar het geeft je in combinatie met afwegen en bijhouden wel inzicht in wat je binnen krijgt

plutolover

Re: afvallen lukt niet door spiraal??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-21 13:40

ik denk dat ik niet extreem veel loop in een bak tijdens lessen. Wel beweeg ik daardoor meer dan 2 jaar geleden toen ik nog helemaal geen lessen gaf en dezelfde baan had als nu. 3 dagen op kantoor waarvan dat nu 2 dagen zijn.

Ik heb zo huawai horloge fit ding. ik zou hem weer eens omdoen. Helaas telt hij ook de stappen van mijn paard als ik erop zit haha

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 13:48

Lynnepinny schreef:
In (niet-zero) frisdrank zit meeega veel suiker, dus verkijk je daar ook vooral niet op :)
Ik geloof ook dat aspartaam (dus de zoetstof in zero frisdrank) afvallen kan tegenwerken, als ik het goed heb begrepen, aangezien je er op den duur juist honger van krijgt. Geen idee of dat met een blikje met dag ook zo werkt, maar misschien beter gewoon niet doen. Neem liever iets als thee (zonder suiker, evt. smaakje, maar let hier ook op zoetstoffen).

Dat is niet waar. In zero frisdrank zit minder dan 1 kcal per glas. Geen suiker, maar een suikervervanger zoals bijvoorbeeld aspartaam. Probleem bij sommige mensen is alleen dat hun lichaam daar op reageert zoals op inname van suiker waardoor je later trek krijgt omdat je bloedsuiker dipt. Ik merk dat bij mezelf echter nooit.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 13:50

roxiie schreef:
dressagelady schreef:
Let er wel op dat je niet te weinig eet (onder de 1500 kcal per dag is echt schadelijk voor een volwassen lijf).

Niet voor iemand die 1.60 of zelfs kleiner is.
TS heb je wel inzicht in je BMR? (Dus niet je BMI)
Wanneer ik (ook een kleintje) elke dag 1800/2000 kcal naar binnen kaan, dan kun je me over een maand rollen.

Ik zou es gaan kijken wat je BMR is, bijhouden hoeveel je beweegt (bijv. MapMyRun) en ook bijhouden hoeveel je eet en noteren (MyFitnesspal bijv)
Die kcal doelen die myfitnesspal geeft zou ik niet aan houden, maar het geeft je in combinatie met afwegen en bijhouden wel inzicht in wat je binnen krijgt

Precies dit, ja. Mensen gaan altijd enorm af wanneer ik zeg dat ik 1400 kcal per dag eet, maar met mijn lengte/gewicht is dat gewoon echt genoeg. Als ik de standaard 1800 eet dan kom ik enorm aan. En dat is niet wegens spaarstand ofzo, maar mensen schijnen te vergeten dat we allemaal anders zijn, ook qua voedingspatroon en wat je nodig hebt.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-21 14:00

mijn bmr is 1400. Maar als ik dat naar binnen werk want daar kom ik echt zelde ik zit meestal tussen de 1000 en 1200 dan kom ik echt gewoon aan.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 14:05

En dat aantal kcal dat je binnen krijgt dat meet en weeg je ook daadwerkelijk af?

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 14:09

plutolover schreef:
mijn bmr is 1400. Maar als ik dat naar binnen werk want daar kom ik echt zelde ik zit meestal tussen de 1000 en 1200 dan kom ik echt gewoon aan.

dat betwijfel ik zelf echt ten zeerste; ik dacht ook ooit dat ik weinig at maar als je alles afweegt en bijhoudt valt dat vies tegen. Je eet onbewust echt meer dan je denkt - ik eet zelf echt heel gedisciplineerd gezond op een dag, en ik heb al moeite met het binnen die 1400 te houden. Een klein toastje tussendoor met iets erop is al heel gauw weer 100 erbij, en zeker een klein bakje chips tikt ook weer zó de 200/300 aan.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 14:10

plutolover schreef:
mijn bmr is 1400. Maar als ik dat naar binnen [***] want daar kom ik echt zelde ik zit meestal tussen de 1000 en 1200 dan kom ik echt gewoon aan.

Dat geloof ik gewoon niet. 1000/1200 calorieën is echt heel erg weinig.
Heb je alles weleens gewogen en opgeschreven?

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 14:10

SusanH schreef:
Lynnepinny schreef:
In (niet-zero) frisdrank zit meeega veel suiker, dus verkijk je daar ook vooral niet op :)
Ik geloof ook dat aspartaam (dus de zoetstof in zero frisdrank) afvallen kan tegenwerken, als ik het goed heb begrepen, aangezien je er op den duur juist honger van krijgt. Geen idee of dat met een blikje met dag ook zo werkt, maar misschien beter gewoon niet doen. Neem liever iets als thee (zonder suiker, evt. smaakje, maar let hier ook op zoetstoffen).

Dat is niet waar. In zero frisdrank zit minder dan 1 kcal per glas. Geen suiker, maar een suikervervanger zoals bijvoorbeeld aspartaam. Probleem bij sommige mensen is alleen dat hun lichaam daar op reageert zoals op inname van suiker waardoor je later trek krijgt omdat je bloedsuiker dipt. Ik merk dat bij mezelf echter nooit.

Weet ik, ik zei ook in niet-zero (dus reguliere) frisdrank zit veel suiker :D In zero-frisdrank zit idd niks.
Maar als je niet weet hoe je lichaam eigenlijk reageert op aspartaam kan je dit dus denk ik beter laten staan. Het zou zonde zijn als je afvallen onbewust tegenwerkt door juist extra suikers op te slaan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 14:16

Ik las te snel zie ik. Nu zie ik het ook staan hoe jij het bedoeld had.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 14:33

Vergeet ook niet de olie te tellen waarmee je kookt! Tikt flink aan. En de magerste hellofresh maaltijden zijn toch ook minimaal 500/600kcal, en afgaande op wat je zegt twijfel ik ook of je wel echt zo laag zit in kcal per dag als dat je denkt. Op je schema van een paar maanden geleden zit je denk ik bijna aan het dubbele, namelijk.

Misschien een schema plaatsen van wat je nu ongeveer eet? Dan kunnen we wat makkelijker meedenken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 14:41

plutolover schreef:
ik denk dat ik niet extreem veel loop in een bak tijdens lessen. Wel beweeg ik daardoor meer dan 2 jaar geleden toen ik nog helemaal geen lessen gaf en dezelfde baan had als nu. 3 dagen op kantoor waarvan dat nu 2 dagen zijn.

Dat is geen wandelen, dat is slenteren of af en toe een stap verzetten.
Een hakf uur wandelen is een begin, maar is echt alsnog heel weinig.
Ga eens een uur per dag in flink tempo wandelen, zorg dat je hartslag wat omhoog gaat, ga aan het werk.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 14:41

plutolover schreef:

Ik lees al een tijdje mee. Waarom ga je niet naar een dietist om je probleem te bespreken? Met de tips hier ben je tot nu toe niet (genoeg) opgeschoten. Je wilt wel maar het lukt niet. Logisch dan toch om eens met iemand om de tafel te gaan zitten die er verstand van heeft? Die kan je ongetwijfeld helpen zodat het je wel gaat lukken. Lijkt me zinvoller dan zelf aan te blijven prutsen, zonde van alle moeite die je doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 14:42

Hoi TS,

Als je een hormonale spiraal hebt kan dat wel een verschil geven. Maar dat is geen zekerheid. Om dat te weten moet je een andere, niet-hormonale anticonceptie gebruiken en dan afwachten, weken, maanden of een jaar.

Na 30 wordt het ook gewoon moeilijker om gewicht te verliezen.
Dan moet je super doelgericht te werk gaan wat voeding en beweging betreft.
Wat als twintiger werkte werkt nu misschien helemaal niet meer.

Persoonlijk zou ik de gewoonte van frisdrank drinken alvast laten varen :o zelfs al is het zero, beter is gewoon om geen frisdrank meer te drinken, want op jaarbasis drink je door deze gewoonte toch meer gesuikerde frisdrank dan je misschien zelf in de gatne hebt. Je hebt het écht niet nodig en er zijn veel lekkere en gezonde alternatieven hiervoor.

Vasten en strenge diëten zou ik ook links laten liggen, beter is om een balans te vinden die je heel je verdere leven kan volhouden. En wellicht zal je later je voedingspatroon nog een keer mogen bijsleutelen. Naarmate je ouder wordt heb je gewoon minder nodig.

Als ik je eetpatroon zie zou ik ook kijken naar je koolhydraten, witte broodjes, bolletjes,.. bevatten te weinig vezels. Probeer tijdens de lunch ook veel groenten te eten, zodat je minder vleeswaren/kaas/pindakaas nodig hebt om voldaan te zijn.

Verder wat sport betreft moet je ook hier doelgericht werken. Af en toe wandelen, paar keer per week paardrijden, brengt nog maar weinig verandering aan eens je lichaam een bepaald gewicht gekozen heeft t(in jouw geval 66 kg). Ga echt aan krachttraining doen in combinatie met de juiste conditietraining. Persoonlijk zou ik hiervoor advies inwinnen bij iemand die er wat van kent.

Ik herken het herken het heel goed hoor, dat je lichaam een vast gewicht heeft gekozen en dat het daar stellig bij blijft :) dan moet er echt iets fundamenteels gaan veranderen wil je dit nog kunnen wijzigen. En dat begin met je dagelijkse gewoontes allemaal gezond te maken, in combinatie met een goed sportplan.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 20:58

TS: Denk eraan dat vergeten te eten ook heel erg slecht is! Je lijf gaat dan andere voeding opslaan en op die manier van je dan ook niet af. Je lichaam wil dan namelijk gaan overleven....

Spiraal eruit is een heel goed idee! Dat heb ik een tijdje geleden ook gedaan, ik ben nu al ruim 2 jaar zonder hormonen en ik voel mij stukken beter! Helaas niet afgevallen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 21:05

Nee hoor, ik zit aan mijn 3e spiraal en ik ga inmiddels richting -35kg. :j

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 21:14

ivy_power89 schreef:
Als ik jouw verhaal hier boven lees denk ik niet dat het door de spiraal komt.
Ik zit aan de hormonen, en afvallen lukt mij ook.
Tis echt een kwestie van ieder pondje gaat door het mondje, dus ipv verminderen in snoepen kun je beter helemaal stoppen.

En zoals hierboven al genoemd wordt, ga naar een diëtist, die kunnen heel nuttig zijn

Mijn spiraal is er sinds 2 maanden uit en afvallen lukt nu opeens wel.

Plus het werkt niet bij iedereen hetzelfde, het is niet omdat het bij de een geen invloed heeft dat dat bij de ander ook zo is.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 21:19

Beetje hetzelfde hier. Of het echt aan mn spiraal ligt geen idee, stoppen met de pil gaf ook kgs bij :'). Ik heb jaren wel onregelmatig gegeten, maar laatste jaren wel echt gezond, ik eet weinig khd, laat staan suiker, ik eet nu regelmatig met zelfs af en toe tussendoortje. Geen grote hoeveelheden meer,... ik probeer wat meer te bewegen, maar ik ben ook vrij druk met werk dus s avonds ontbreekt me de energie nog wel eens. Meeste dagen red ik 10.000 stappen met gemak. Vooral intensiever trainen kan ik denk ik nog voordeel uit halen, alleen werkt mn lijf niet altijd mee en dat is dan moeilijk. Lazy fit girl vind ik wel een fijne voor eetveranderingen.project gezond was een goede tip, even voor aangemeld, ik mis soms een beetje inspiratie. Ik eet stukken gezonder dus dqn 5jaar geleden maar alsnog levert dat vrij weinig op wat gewicht betreft. Ik wil er graag 10kg vanaf (vnl buik en bovenbenen).

Spiraal eruit is hier geen optie ivm endometriose, dus ik kom niet zo makkelijk van die hormonen af.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 21:32

Petrichor schreef:
TS: Denk eraan dat vergeten te eten ook heel erg slecht is! Je lijf gaat dan andere voeding opslaan en op die manier van je dan ook niet af. Je lichaam wil dan namelijk gaan overleven....

Dit is echt een hardnekkige fabel.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-21 22:56

Ik ga vrijdag in overleg met de dokter kwa spiraal.

Want niet afvallen is natuurlijk niet de enigste reden. Er zijn meerdere redenen.

Mocht ik geen verschil merken kan ik altijd over paar jaar weer terug gaan.

Genetisch ben ik ook aangelegd met een stevige kont en stevige benen.

Ik zit ook tijdje niet lekker in m’n vel, en denk door de hormonen..

Ik hoop alleen niet als ik voor de koper ga dat ik erge buikpijn of iets ga krijgen of dat m’n lichaam de koper spiraal niet wilt.

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 23:33

Goed dat je gaat overleggen met de dokter. Laat je ook bloedprikken of heb je dat al gedaan? Ik heb niet je hele topic gelezen maar ik heb veel last van hormoon gerelateerde klachten en ik moet er daarom op letten dat mijn vitamine D niet te laag is. Als mijn vitamine D laag is val ik ook veel moeilijker af dan wanneer dit netjes op peil is. Kleine moeite om een gebrek uit te sluiten!

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 07:45

Bij mij is de oorzaak van niet af kunnen vallen wel mijn (mirena)spiraal.
In overleg met mijn hele fijne huisarts heb ik hem er zelfs als test uit laten halen en er was binnen 2,5 maand 9,8 kilo af, zónder veranderingen in mijn eet- en beweegpatroon. Helaas kan ik niet zonder spiraal ivm hele heftige menstruatie. Nieuwe erin en binnen no time zat er 10,3 kilo aan. Weer zonder veranderingen in eten en bewegen. Mijn husarts en ik zijn er dus van overtuigd dat het in mijn geval door de spiraal komt. Maar iedereen is anders, dus het zal bij iedereen een andere uitwerking hebben.