Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Prrrr schreef:Dat voorbespreken lijkt me juist niet zo'n goed idee. Je wil graag weten wat een kind vindt, niet wat de ouders met het kind hebben voorbereid.
Maflinger_S schreef:Uit interesse open ik dit topic maar ik vraag me af of het privacyverhaal het "probleem" niet gewoon verlegt?
Je krijgt als ouders een brief waarin staat dat er tijdens een gezondheidsonderzoek van je kind op school iets is waargenomen waarover ze met het kind willen praten. Als ouder krijg jij niet te weten wat dat is maar je krijgt wel die brief? Als ouder, of de relatie met je kind nu wel of niet goed is en alles wel of niet bespreekbaar is, wil je dan toch gewoon het naadje van de kous weten? Zoals iemand hierboven schrijft, als het om (een vermoeden van) huiselijk geweld zou gaan maakt zo'n brief wellicht onbedoeld al heel wat los.
Prrrr schreef:Dat voorbespreken lijkt me juist niet zo'n goed idee. Je wil graag weten wat een kind vindt, niet wat de ouders met het kind hebben voorbereid.
Lusitana schreef:Mindim schreef:Ten eerste is mijn OP vrij algemeen, verder deel ik ook weinig persoonlijke dingen? Ik heb ook nergens genoemd dat ik bij de gesprekken wil zitten, dat mijn kind geen privacy krijgt of iets in die trant of dat ik meen alles te weten. Toch wordt er van alles gesuggereerd en een mening gevormd over een situatie die helemaal niet is benoemd en daar houd ik niet zo van.
Met persoonlijk bedoel ik dat je jezelf (ik vorm) en je zoon noemt en niet met een stelling komt of een losse situatie van Pietje en Marietje.
En op het moment dat je begint over ik heb dit en dat niet genoemd, maak je het weer persoonlijk. Die reacties gaan over het algemeen gewoon over zeer breed genomen titel van je topic: kind 12 en privacy. Daarmee wordt het topic maatschappelijk gehouden. Het is niet te voorkomen dat er reacties zijn die niet specifiek zijn wat je zoekt of vraagt.
De situaties die worden benoemd staan los van die van jou, het gaat meer over waarom om vervolggesprekken gevraagd kan worden enzo.Jij trekt het naar je toe. Niemand zegt of suggereert of neemt iets specifieks over jouw situatie, ik geloof dat alleen Ayasha het over "indien houw zoon" heeft gehad en indien is een belangrijk woord. En ik heb persoonlijk gezegd waarom ik zelf vind dat het misschien verstandig is zulke vervolggesprekken wel te laten plaatsvonden . Maar dat is dus ook algemeen.
Bedenk dat "je" niet altijd jij persoonlijk hoeft te betekenen het kan ook "men" betekenen en dat "een ouder" of "ouders" ook niet persee over jou persoonlijk gaat en dat mensen ook op elkaars reactie reageren.
Je zegt dat je op kantoor niet geholpen zult worden, maar weet je dat zeker, ik bedoel waar baseer je dat op? Hebben ze je dat gezegd? Oprechte vragen, want ik vind dat dus ook apart.
Overigens, als het om de rekeningen gaat, kun je dan gewoon niet via je bank nagaan hoe of wat? Daar is het dan toch vanaf gegaan? Als je contact betaalt hebt, dan moet je inderdaad zelf je administratie overzichtelijk houden, ik vind dat geen raar antwoord.
Enfin, een mod heeft het al verplaatst, want als je het niet breed maatschappelijk gehouden wordt, dan hoort het hier ook niet thuis. Je zult dan ook weer een ander soort mensen treffen die anders reageren denk ik, dus wellicht heb je het daar veel prettiger voor je gevoel.In elk geval succes.
Jessix schreef:Ik kan me er wel wat bij voorstellen. Toen ik 15 jaar was had ik mij eerste serieuze vriendje, een baan waarmee ik 100 gulden op een zaterdag verdienden, ging ik uit met vriendinnetjes en ging mijn moeder echt niet meer mee naar binnen bij de huisarts. Ik had het dan ook niet fijn gevonden als informatie zou worden gedeeld. Dat deed ik zelf wel.
Geen idee natuurlijk hoe jouw zoon daarin is. Maar wil hij helemaal niets zeggen over het gesprek met de GGD?
Ik werk nu zelf in de jeugdzorg en daarin is de regel uiteraard ook gebruikelijk. Je wil juist laagdrempelig en veilig zijn voor jongeren om binnen te komen. Vaak gewone puberproblemen hoor, niets ernstigs. En heel lang gratis dus dan komen er helemaal geen brieven of facturen. Als de veiligheid van een jongere in gevaar is dan volgen er andere protocollen.
Ayasha schreef:Dat heeft Ayasha inderdaad.Maar wie een hond wil slaan vind licht een stok.
Ik heb er gelukkig geen last van als het een ander irriteert.
Hoop voor Ts dat het snel opgelost geraakt en als de zoon ook geen zin heeft in het gesprek, is er dan niet de mogelijkheid om het te weigeren?
Uit gaande van de open communicatie zal er uit dat gesprek niets komen dat TS niet al weet. Dus hoe nuttig is het dan nog om een gesprek te voeren waar de betrokken partijen geen zin in hebben en waar niks uit gaat komen dat nieuw of behulpzaam is?
Nu weet ik niet hoe moeilijk dat is met dat soort organisaties. In BE kan het CLB/kind en gezin nogal eens stom doen rond zo'n dingen. (alsin: Als je niet gaat gaan ze er gewoon van uit dat er reden is tot zorgen.)
Dat met die orthodont rekening vind ik wel helemaal krom. Heb je die boete daadwerkelijk moeten betalen TS?
Slaat toch nergens op? Jij kan op geen enkele manier info krijgen en dan gaan ze je nog beboeten ook?
Ik geloof dat ik daar wel pittig van geworden zou zijn.
Mindim schreef:Jessix schreef:Ik kan me er wel wat bij voorstellen. Toen ik 15 jaar was had ik mij eerste serieuze vriendje, een baan waarmee ik 100 gulden op een zaterdag verdienden, ging ik uit met vriendinnetjes en ging mijn moeder echt niet meer mee naar binnen bij de huisarts. Ik had het dan ook niet fijn gevonden als informatie zou worden gedeeld. Dat deed ik zelf wel.
Geen idee natuurlijk hoe jouw zoon daarin is. Maar wil hij helemaal niets zeggen over het gesprek met de GGD?
Ik werk nu zelf in de jeugdzorg en daarin is de regel uiteraard ook gebruikelijk. Je wil juist laagdrempelig en veilig zijn voor jongeren om binnen te komen. Vaak gewone puberproblemen hoor, niets ernstigs. En heel lang gratis dus dan komen er helemaal geen brieven of facturen. Als de veiligheid van een jongere in gevaar is dan volgen er andere protocollen.
Mijn zoon gaat nog niet uit, heeft geen baan en is niet bijster sociaal en zit al meer dan een jaar voor het grootse deel thuis vanwege corona , wat hij wel fijn vindt. Dus nee, dingen zoals uitgaan en dergelijke spelen nog niet. Verder wonen we in een gehucht met weinig voorzieningen in de nabijheid.
Het gesprek met de GGD is nog niet geweest.
Jessix schreef:Ja zo zie je maar de een is de ander niet.
Maar ik mis in je verhaal nog wel een beetje het standpunt van je zoon. Weet hij wel waar het gesprek over gaat? Vindt hij het vervelend dat jij daar niet bij betrokken bent? Hij kan misschien bellen en info vragen? Ook zeggen dat hij wil dat jij op de hoogte bent of er zelfs bij bent.
Jouw zoon heeft recht op een privé gesprek maar dat wil nog niet zeggen dat het moet. Als hij zich niet fijn voelt daarbij kan hij dat wellicht gewoon aangeven.
Ceffyl schreef:Goof schreef:Ik heb net een hele mooi pb van TS gehad met verdere info. Zonder die info kun je eigenlijk niet goed reageren op de situatie omdat die net anders is dan gemiddeld.
TS heeft mijns inziens iig alle reden om dit gesprek af te zeggen.
Ik lees al een tijdje mee, maar ik vind dit altijd zo gek. TS vraagt ervaringen, mensen reageren daarop. En dan op pagina drie roept iemand ‘Ja maar jullie weten het hele verhaal niet, dus je kunt er niets van zeggen.’ En dan denk ik, waarom vraag je in hemelsnaam om ervaringen als je daar niks mee kan wanneer men het hele verhaal niet kent en je dat hele verhaal niet wilt delenWat wil je dan hiermee?
Mindim schreef:Jessix schreef:Ja zo zie je maar de een is de ander niet.
Maar ik mis in je verhaal nog wel een beetje het standpunt van je zoon. Weet hij wel waar het gesprek over gaat? Vindt hij het vervelend dat jij daar niet bij betrokken bent? Hij kan misschien bellen en info vragen? Ook zeggen dat hij wil dat jij op de hoogte bent of er zelfs bij bent.
Jouw zoon heeft recht op een privé gesprek maar dat wil nog niet zeggen dat het moet. Als hij zich niet fijn voelt daarbij kan hij dat wellicht gewoon aangeven.
Nee, gelukkig niet, dat zou maar een saaie boel worden, allemaal dezelfde mensen!
Hij mag gaan als hij dat wil. Ik heb met de GGD gesproken en heb niet geinformeerd naar het onderwerp waarom hij er uit wordt gepikt, maar heb wat info bij hen neergelegd. Gaf een beter beeld vonden ze en waren er blij mee.
Hij mag hetzelf weten, hij wil liever niet, maar durft geen nee te zeggen denk ik.