Ervaring huisartsenpost

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

Re: Ervaring huisartsenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 10:21

Hier wisselende ervaringen, maar vooral omdat niet alle huisartsen de ernst van bepaalde situaties inzien bij psychische ziekten. Kan het ze niet kwalijk nemen, maar zorgt wel soms voor dubbele bezoeken. :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 10:22

marleen_usar schreef:
@telpeva het is uiteindelijk zo netjes geheeld bij 1e hulp hadden ze echt hun best gedaan. Je ziet er niks meer van ik had echt een litteken verwacht.

Dus eigenlijk een goede ervaring, het enige wat minder was dat ze gezegd hebben dat de normale procedure is dat je eerst belt.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 10:24

DuoPenotti schreef:
marleen_usar schreef:
@telpeva het is uiteindelijk zo netjes geheeld bij 1e hulp hadden ze echt hun best gedaan. Je ziet er niks meer van ik had echt een litteken verwacht.

Dus eigenlijk een goede ervaring, het enige wat minder was dat ze gezegd hebben dat de normale procedure is dat je eerst belt.

Nja, laten we eerlijk zijn. Als jij iets heftigs vindt zien bij je eigen kind, gaat je moederinstict gewoon los en doe je maar wat je denkt dat goed is. Niet iedereen denkt er bij na om een afspraak te maken. :j

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 10:28

Nayomie schreef:
Nja, laten we eerlijk zijn. Als jij iets heftigs vindt zien bij je eigen kind, gaat je moederinstict gewoon los en doe je maar wat je denkt dat goed is. Niet iedereen denkt er bij na om een afspraak te maken. :j

Uiteraard, daar zeg ik ook niks van.
Maar het is ook niet raar dat toch de HAP de procedure even uitlegt.

Nu is ts misschien niet zo, maar er zijn ook mensen die dan denken, oooh...vorige keer kwam ik toch meteen aan de beurt.... volgende keer bij geen paniek rij ik ook zo aan en zeg wel dat ik het niet wist.

Je hebt er rare kwibussen bij hoor. :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 10:59

Vroeger reed je gewoon naar de EHBO, dus oudere generaties zijn dat gewoon gewend.

En huisartsen werkten vaak alleen, hadden praktijk aan huis en daar rende mensen ook gewoon naartoe om de huisarts uit bed te trekken als er iets was.
Die gezondheids centra zoals we die nu kennen, waren er nog niet. Wij kwamen toevallig in Almere wonen begin '80 er jaren en daar was het gelijk overal, maar het was echt vrij nieuw en niemand kenden dat als we het uitlegde.

Het stond in de krant als je huisarts op vakantie ging en bij wie je dan terecht kon.

Ik zeg niet dat het beter werkte, maar gelukkig hebben ook veel mensen weinig met de zorg te maken en die zijn niet altijd op de hoogte van veranderingen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:02

Ik heb geen idee hoe oud Marleen is, maar heb niet het idee dat ze zoveel ouder is?

En zowel vroeger als nu, als je naar de huisarts belde kreeg je lang geleden ook al een bandje met dat je dan naar .... moest bellen die dienst had.
Tandarts net zo.
Er zomaar heen rijden buiten openingstijden kan ik me van toen ook niet herinneren eigenlijk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:13

DuoPenotti schreef:
Ik heb geen idee hoe oud Marleen is, maar heb niet het idee dat ze zoveel ouder is?

En zowel vroeger als nu, als je naar de huisarts belde kreeg je lang geleden ook al een bandje met dat je dan naar .... moest bellen die dienst had.
Tandarts net zo.
Er zomaar heen rijden buiten openingstijden kan ik me van toen ook niet herinneren eigenlijk.

Huisartsen hadden gewoon praktijk bij huis en mensen stonden echt gewoon aan te bellen als er iets aan de hand was.
En ze kwamen ook echt wel.

En zo een bandje aan de telefoon krijgen met wie dienst heeft, is ook geen ramp. Als mensen maar iemand konden bereiken. Ook was het evengoed binnen de eigen cirkel.

In een dorp kende mensen elkaar op naam en achternaam, maar zelfs in Amsterdam werkte men per buurt/wijk en wisten ze wie wie was.
Dan wisten ze al ongeveer wie wat mankeerde, maar ook wie bijv nooit belt en als ze bellen het echt nodig is.

Dat is een hele andere manier van werken dan naar een nummer bellen waar assistentes aan de telefoon zitten die ver van de mensen af staan.

EHBO reed iedereen zo heen, maar het was echt niet drukker dan nu. Dus het systeem van nu is geen echte vooruitgang voor de patienten.

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:15

superpony schreef:
Vroeger reed je gewoon naar de EHBO, dus oudere generaties zijn dat gewoon gewend.

En huisartsen werkten vaak alleen, hadden praktijk aan huis en daar rende mensen ook gewoon naartoe om de huisarts uit bed te trekken als er iets was.
Die gezondheids centra zoals we die nu kennen, waren er nog niet. Wij kwamen toevallig in Almere wonen begin '80 er jaren en daar was het gelijk overal, maar het was echt vrij nieuw en niemand kenden dat als we het uitlegde.

Het stond in de krant als je huisarts op vakantie ging en bij wie je dan terecht kon.

Ik zeg niet dat het beter werkte, maar gelukkig hebben ook veel mensen weinig met de zorg te maken en die zijn niet altijd op de hoogte van veranderingen.

Gelukkig werkt dat niet meer zo. Niemand wil tenslotte 24/7 stand-by zijn wat werk betreft. Ook artsen hebben een sociaal leven. De werkdruk en werktijden zijn al belachelijk genoeg.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:20

Annet73 schreef:
superpony schreef:

Gelukkig werkt dat niet meer zo. Niemand wil tenslotte 24/7 stand-by zijn wat werk betreft. Ook artsen hebben een sociaal leven. De werkdruk en werktijden zijn al belachelijk genoeg.

Dat is wat men nu vindt. Ik heb zelf oudere artsen en ook oudere huisarts gehad de afgelopen jaren en die missen juist wel de oude manier van werken. Heb al vaker zowel op de poli met een arts als mijn vorig huisarts daar over gesproken en ze voelen zich enorm beperkt.

Ik had een MDL arts en huisarts die daardoor alsnog veel extra uren maakte en buiten de lijntjes dacht.

Een huisarts had gewoon de mensen in zijn eigen buurt en dus beperkt aantal patienten. Die zijn echt niet allemaal elke nacht ziek gelukkig.

Ik had ook een veearts die vrijwel gehele jaar 24/7 bereikbaar is op vakanties na. Sommige mensen kiezen voor zo een vak met ziel en zaligheid.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:20

Tijd geleden moest ik bij het ziekenhuis zijn en op het terrein daar struikel ik, ik sta op en het leek mee te vallen maar 20 meter verder kreeg ik enorme last van mijn pols. Ik hield hem ook in een bepaalde stand (geen dramatische oh hij is duidelijk gebroken stand) en mijn parkeerbonnetje kon ik niet eens meer vast houden vd pijn. Ik wist genoeg en ben eerst nog bloed gaan prikken en daarna maar meteen naar de HAP

Maar ik werd weggestuurd en moest eerst maar naar de huisarts

sta je daar, niet meer helder denken door de pijn en dan moet je maar thuis zien te komen om eerst naar de HA te gaan (die me na 2 tellen kijken weer terug stuurde voor foto's en ja hoor...gebroken)

Is vast het protocol maar dit vond ik echt zo belachelijk

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:21

SP,
Ja wat jij opsomt was hier in het dorp ook.
Maar normaals er zo heen gaan zonder afspraak kan ik me echt niet herinneren. Al zullen de "brutale" dat wel gedaan hebben.
Wij braafjes niet, we belden naar dat nummer en dan hoorde we wel of de eigen huisarts opnam als hij dienst had of dat je een bandje kreeg met ander nummer.

Wie je er ook aan kreeg, daar werd ook triage gedaan.
En echt niet dat je altijd kon komen als de huisarts dacht dat het kon wachten.
Op die manier geen verschil.
Als dat je nu geen arts er aan krijgt. Maar wel iemand met ook een gedegen opleiding om te filteren.
En dat zal zowel toen als nu wel eens fout zijn gegaan.

EHBO reed je misschien zo heen, geeft toe dat ik dat zo niet weet.
Maar ik ben er met mijn arm uit de kom ook zo heen gegaan omdat ik er 2 km vanaf was en het is nooit een probleem geweest.

Maar toen ik naast de SEH werkte heb ik ook wel gezien met wat voor flauwekul mensen er kwamen.
Dat haalde wij niet in de kop om daarmee te gaan.
Ik denk dat dat wel een mentaliteitsverschil is nu hoor.
Tenminste wel hier.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:21

Vroeger was er ook meer zorg en kenden de huisartsen je ook echt. Ik kan me herinneren dat mijn vader een rare bult op zijn oor had en daarmee niet naar de huisarts wilde. Toen ik dat melde bij onze HA Kees kwam hij spontaan een dag later langs gefietst. Het bultje bleek kanker te zijn en door die actie is er op tijd geopereerd.

Ook hadden we gewoon inloopspreekuur tussen 8 en 10. Het kon zijn dat de wachtkamer vol zat en je lang moest wachten, maar je kon ook geluk hebben en snel aan de beurt zijn.

Ik mis die betrokkenheid ontzettend, tegenwoordig ben je gewoon een nummer en als je 2 weken later voor controle komt dan weten ze niet meer waarvoor je er eerder was.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:23

Yom schreef:
Tijd geleden moest ik bij het ziekenhuis zijn en op het terrein daar struikel ik, ik sta op en het leek mee te vallen maar 20 meter verder kreeg ik enorme last van mijn pols. Ik hield hem ook in een bepaalde stand (geen dramatische oh hij is duidelijk gebroken stand) en mijn parkeerbonnetje kon ik niet eens meer vast houden vd pijn. Ik wist genoeg en ben eerst nog bloed gaan prikken en daarna maar meteen naar de HAP

sta je daar, niet meer helder denken door de pijn en dan moet je maar thuis zien te komen om eerst naar de HA te gaan (die me na 2 tellen kijken weer terug stuurde voor foto's en ja hoor...gebroken)

Is vast het protocol maar dit vond ik echt zo belachelijk

Als je moet bloedprikken is de HAP niet open lijkt me. Of heb je na 5 uur/weekend kunnen prikken?
Dan zul je bij de SEH hebben gestaan denk ik zo maar.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:23

superpony schreef:
Annet73 schreef:

Dat is wat men nu vindt. Ik heb zelf oudere artsen en ook oudere huisarts gehad de afgelopen jaren en die missen juist wel de oude manier van werken. Heb al vaker zowel op de poli met een arts als mijn vorig huisarts daar over gesproken en ze voelen zich enorm beperkt.

Ik had een MDL arts en huisarts die daardoor alsnog veel extra uren maakte en buiten de lijntjes dacht.

Een huisarts had gewoon de mensen in zijn eigen buurt en dus beperkt aantal patienten. Die zijn echt niet allemaal elke nacht ziek gelukkig.

Ik had ook een veearts die vrijwel gehele jaar 24/7 bereikbaar is op vakanties na. Sommige mensen kiezen voor zo een vak met ziel en zaligheid.

Nja, persoonlijk vind ik het wel fijn dat als ik met spoed aan mijn hart geopereerd wordt dat niet iemand dat doet die al 20 uur aan het werk is.

En sinds de jaren '80 zijn er meer dan 3 miljoen inwoners bijgekomen, waarin de mensen ook nog steeds ouder worden en er steeds meer behandeling mogelijk is en er procentueel minder mensen kunnen meebetalen aan het zorgsysteem, dus het systeem van 'vroeger' was sowieso al niet meer houdbaar.

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:38

Hier een vader en broer als huisarts. Vader werkte volgens de oude stempel. Overgang naar het huidige systeem vroeg idd de nodige aanpassing en de geautomatiseerde techniek en computersystemen haalde hem idd weleens in.

Zelf werk ik als assistente bij een huisartsenpraktijk. Heb dus redelijk goed zicht hoe het tegenwoordig in z’n werk gaaf.

Wat mensen weleens vergeten is dat het werk, ook als de praktijk dichtgaat, niet klaar is.
Zowel de artsen waar ik voor werk als mijn broer hebben dagelijks na het werk en als alle visites gereden zijn nog zo’n 1 tot 3 uur administratie te doen. Dit is werk waar ze onder werktijd niet aan toe komen (denk aan brieven aan collega’s, verzekeringsmaatschappijen en het verweken van alle uitslagen die binnenkomen, wat 24u/dag doorgaat). Daarnaast de diensten, dat is er bij, niet in plaats van het dagelijkse werk en de verplichte nascholing. Heb ik het nog niet over (multidisciplinair) overleg en accreditatie.

Moet je toch niet aan denken dat in die spaarzame vrije tijd die overblijft ook nog allerlei patiënten aan de deur komen omdat je altijd beschikbaar moet zijn?!

Een vrachtwagenchauffeur heeft een tachograaf in zijn wagen om de naleving van rij- en rusttijden te controleren.
Een fulltime (huis)arts werkt gemiddeld tussen de 50-80u in de week.
Fouten kunnen ze zich niet permitteren, maar het zijn ook maar mensen.

Wellicht totaal off-topic maar wilde dit toch even toelichten.
Zal je topic niet verder ‘vervuilen’ ts.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:51

Yom schreef:
... en daarna maar meteen naar de HAP

Eeh ik denk dat je wat dingen door elkaar haalt.
HAP = huisarts

Tijdens kantooruren: eigen huisarts
ANW/feestdag: huisartsen spoedpost (dat is dus wat anders als de huisarts overdag, zelfde artsen, alleen zorg die niet kan wachten tot de eerstvolgende werkdag van de eigen huisarts)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 12:03

Mooi gezegd Annet.
Ik kan hier eigenlijk maar 1 situatie herinneren waarbij de HA buiten werktijd thuis aangebeld werd. En dat was een noodsituatie waar direct medische hulp geleverd moest worden (hersenbloeding bij jonge vrouw) en de huisarts woonde toevallig 3 huizen verderop.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 12:07

Als kind zijnde (ik ben 42 jaar) was de praktijk van onze huisarts inderdaad aan huis. Kan me herinneren daar 's avonds ook nog wel eens te zijn geweest na een van mijn ongelukjes. Denk wel dat mijn moeder had gebeld en dat hij dan heeft gezegd "kom maar even."

Voor alle botbreuken gingen we direct door naar de EHBO. Iets wat ik al kind heel prettig vond, want dat had je niet twee keer hetzelfde onderzoekje. Later moest het wel via de huisarts en dan volstond een belletje. Na zo veel breuken kon ik zelf heel goed vertellen dat het weer zo ver was dus hoefde ik van de huisarts niet meer eerst langs te komen.

Ik kan me uit mijn jeugd geen lange wachttijden herinneren. Jaren 80 heb ik het dan over.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 12:13

Wat voor mij het grote verschil is met vroeger is dat je nu al snel het gevoel krijgt een zeur te zijn. Ik ben dit jaar al 2x voor andere zaken naar de ha geweest en toen ik gisteren merkte dat het knobbeltje in mijn borst flink groter is geworden twijfelde ik toch om "alweer" te bellen. Die twijfel was er vroeger niet omdat er toen gewoon aandacht was voor iedereen en het niet als een last gezien werd dat iemand aandacht nodig had.

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 12:17

secricible schreef:
Mooi gezegd Annet.
Ik kan hier eigenlijk maar 1 situatie herinneren waarbij de HA buiten werktijd thuis aangebeld werd. En dat was een noodsituatie waar direct medische hulp geleverd moest worden (hersenbloeding bij jonge vrouw) en de huisarts woonde toevallig 3 huizen verderop.

Dat gebeurd bij mijn broer en mijn werkgevers ook soms hoor. En dat is voor de artsen die ik ken totaal geen probleem!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 12:21

Anoeska27 schreef:
Wat voor mij het grote verschil is met vroeger is dat je nu al snel het gevoel krijgt een zeur te zijn. Ik ben dit jaar al 2x voor andere zaken naar de ha geweest en toen ik gisteren merkte dat het knobbeltje in mijn borst flink groter is geworden twijfelde ik toch om "alweer" te bellen. Die twijfel was er vroeger niet omdat er toen gewoon aandacht was voor iedereen en het niet als een last gezien werd dat iemand aandacht nodig had.

Dat ligt erg aan de huisarts moet ik zeggen.

In een vorige woonplaats, 15 jaar geleden voelde ik me al een zeur.
Een andere huisarts daar was top.

Toen gingen we hier wonen, ook bij een huisarts het gevoel van nooit serieus genomen te worden, niet fijn.
Nu andere huisarts en weer helemaal top.

Het moet ook gewoon klikken zeg maar.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 12:28

Polly schreef:
Yom schreef:

HAP = huisarts

ANW/feestdag: huisartsen spoedpost (dat is dus wat anders als de huisarts overdag, zelfde artsen, alleen zorg die niet kan wachten tot de eerstvolgende werkdag van de eigen huisarts)

Volgens mij maak je zelf ook een foutje?

Hap= huisartsen post

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 12:30

Ik vond vooral in de grote stad, waar men een zware triage heeft voor je überhaupt naar je HA (niet HAP) mag dat ik me vaak teveel voelde.
Nu in een klein dorp en hier weinig last van. Zoontje dat snel forse luchtwegklachten heeft waar ik me onzeker bij voel en mag altijd even dezelfde dag langs komen om even te luisteren als ik het niet vertrouw. Iedereen kent elkaar en ik kan ook heel concrete vragen voor medicijnen makkelijk via de assistent regelen zonder consult bijvoorbeeld. Gewoon echt hele fijne praktijk.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 12:31

Maartje

HAP is huisarts, maar dan voor buiten regulieren openingstijden.
Denk dat Polly dat bedoeld.
Bloedprikken doe je meestal (niet altijd) op gewone openingstijden van de huisarts, dus is de HAP in het ziekenhuis niet open.
Dus kan ze daar ook niet weggestuurd zijn.
Wel is de Spoed eisende hulp open. Dat is specialisatie, geen huisarts.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 12:37

Maartje1990 schreef:
Polly schreef:
Yom schreef:

HAP = huisarts

Volgens mij maak je zelf ook een foutje?

Hap= huisartsen post

Ja, dan kan ze toch niet bij de hap zijn weggestuurd omdat ze eerst naar de huisarts moet?