Afvalschema

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:54

Shaggy09 schreef:
Dat werkt niet zo voor iedereen. Iedereen heeft een andere stofwisseling/energieverbruik. Ik hoef nooit te bewegen en ik kom geen gram aan terwijl ik een vriendin heb die de kilo's eraan ziet vliegen als ze een week niks doet.

Dan eet je vriendin dus boven haar onderhoudt en jij op jouw onderhoud. *\o/*
Mag toch hopen dat je begrijpt dat iedereen anders is en waar jij met 3000 kcal niets aankomt een ander daar giga van aankomt en een knetterhard sportende misschien zelfs afvalt. :+

Shaggy09

Re: Afvalschema

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 17:31

Dat zeg ik toch? Dat het voor iedereen anders is.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 17:35

Nee de basis is juist voor iedereen hetzelfde. Minder eten als dat je verbruikt.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 17:37

Je moet niet minder gaat eten, dat is dus een foute opvatting die veel mensen maken. Je moet eten, je moet energie hebben om de dag door te komen en om dus te kunnen bewegen. Het is alleen heel belangrijk dat je gezond eet en dat je de vettige producten die je eet eraf kan sporten.
Je kan wel op water en brood gaan leven en op de bank hangen maar daar wordt je niet gezonder van.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 18:09

TS wil afvallen.
Je kan zo gezond eten als je wil. Zolang jij niet onder onderhoud eet val je niet af. Punt. Dat is waar het nu om gaat. (en ja, bij afvallen kan het zijn dat je wel eens honger hebt en wat minder energie. Niet zo raar gezien je onder onderhoud eet. :+ )
Jij doet nu net of het niet uit maakt hoeveel je eet als je maar gezond eet. En dat is gewoon dikke onzin.

mirna6308

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 18:13

Needje schreef:
TS wil afvallen.
Je kan zo gezond eten als je wil. Zolang jij niet onder onderhoud eet val je niet af. Punt. Dat is waar het nu om gaat. (en ja, bij afvallen kan het zijn dat je wel eens honger hebt en wat minder energie. Niet zo raar gezien je onder onderhoud eet. :+ )
Jij doet nu net of het niet uit maakt hoeveel je eet als je maar gezond eet. En dat is gewoon dikke onzin.

Volgensmij klopt dat van persoon hierboven wel, waneer je bvb 200 cal eet en 300 verbrand heb je toch weer -100 en als je zo door gaat.... dit is mijn te minste altijd wijs gemaakt _/-\o_

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 18:51

mirna6308 schreef:
Needje schreef:
TS wil afvallen.

Volgensmij klopt dat van persoon hierboven wel, waneer je bvb 200 cal eet en 300 verbrand heb je toch weer -100 en als je zo door gaat.... dit is mijn te minste altijd wijs gemaakt _/-\o_

Maar was Shaggy bedoeld is dat je altijd een minimum aantal calorieën moet eten, wat varieert per persoon, om je lichaam draaiende te houden. Als je hieronder gaat zitten ben je gewoon heel slecht bezig en langzaam je lichaam aan het uitputten.
Je beweging en metabolisme zullen bepalen hoeveel extra's je moet eten bij je basis om je lichaam weer met de extra beweging te onderhouden om een strakker lichaam te krijgen. Zit hier iets onder en je zal ook meer qua bestaand/opgehoopt vet afvallen.

Maar kilo's zeggen niks, koop een weegschaal welke ook vet en spierpercentage kan berekenen en zorg ervoor dat je vet omlaag gaat zonder dat je spier enorm omlaag gaat, want dat gebeurd enorm veel en is super ongezond.

En het is niet voor niets dat er zoveel boeken/topics/programmas etc zijn over diëten en afvallen. Men vind het gewoon erg lastig, en dat is ook oke, besef dat wel. Dus wees al blij met een halve kilo per week en stop je energie en tijd ook in dingen wat je wel leuk vind (niet eten dan hè :+ ). Mentale gezondheid is ook enorm belangrijk.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 19:00

Needje schreef:
TS wil afvallen.

Nee hoor zo doe ik helemaal niet. Maar als jij iedere avond Macdonalds eet dan kom je sneller aan dan wanneer je gewoon een gezonde maaltijd eet waar minder vetten in zitten.

Inderdaad Toverbal, iedereen heeft hier zijn eigen opvattingen over. Maar we weten hopelijk toch wel allemaal dat afvallen begint bij bewegen en een gezond eetpatroon.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 19:07

Het probleem van heel weinig eten is dat je lichaam in spaarstand gaat. Daarom moet je zo precies zijn; genoeg eten om dat te voorkomen en wel minder eten dan dat je verbrandt.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 19:08

Technisch gezien moet je indd minder dan de standaard cal. Eten om af te vallen. Maar, gezond eten stilt meer en langer de honger. Je gaat dus eigenlijk vanzelf wat minder eten en vaak voel je je beter waardoor je meer beweegt. In het begin is het dus het beste als je gezond eet zoveel als normaal en vanuit daar, met die langdurige en stabiele energie en bloedsuikerspiegel, wat begint te minderen. Afvallen is een levensstijl. Je kunt niet verwachten terug te gaan naar niks doen en vet eten. Natuurlijk moet een koekje etc. Kunnen want anders houd je het ook niet vol.
Dus ts, probeer echt in babystapjes jouw levensstijl te veranderen, in een paar maanden gewoon minder eten kom je er niet mee want 9/10 keer gaat het na die maanden fout en ben je juist zwaarder. Of nou ja, dit ik mijn ervaring(!)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 19:54

Wij zijn het gewoon niet eens Shaggy. Prima.
Bij mij begint afvallen met minder eten als onderhoud.
En een gezonder leven bij gezonder eten en bewegen. Maar dat gezond eten kan ook om gewoon op gewicht te blijven of zelfs aan te komen. Gezond eten staat iig niet synoniem aan afvallen.

Ik heb zelf al aangegeven dat het voor haar het beste is om te beginnen met veel groenten en voldoende eiwitten te eten. Voordeel van veel groenten en eiwitten is idd dat het langer verzadigd.
Overigens heb je als mens ook gewoon minimaal 0.8g vet per kg lichaamsgewicht per dag nodig om gezond te blijven.

TS als je wil bepalen wat je onderhoud ongeveer is kan je theecalculator.net gebruiken.
Op sedentary of hooguit light exercise.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 20:25

Heb nooit gezegd dat gezond eten synoniem staat aan afvallen. Maar jij vond het enorme bullshit dat je moet bewegen om af te vallen, ik zie dat niet zo.

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 20:37

Needje schreef:
Voordeel van veel groenten en eiwitten is idd dat het langer verzadigd.
Overigens heb je als mens ook gewoon minimaal 0.8g vet per kg lichaamsgewicht per dag nodig om gezond te blijven.

Het voordeel van (veel groenten en) eiwitten zijn dat het essentiële bouwstenen zijn voor onderhoud en opbouw van spieren, zodat je spieren niet worden opgevroten door het eigen lichaam bij te weinig/verkeerde energie inname (kcal) en te hoge verbranding. Het langer verzadigen is een extraatje :) de groenten zijn meer waterinname en vitaminen en mineralen, soms ook vezels.
'Bij verbranding van 1 gram eiwitten komt er energie vrij; 4 kilocalorieën. Dit is evenveel als bij koolhydraten. Echter, worden eiwitten bij voorkeur gebruikt als bouwstof en niet als brandstof.' https://www.fit.nl/voeding/zorgen-eiwitten-gevoel

Vergeet alsjeblieft niet dat je koolhydraten ook hard nodig hebt. Dus een snee brood moet je ook zeker niet laten staan. Doe er dan kaas op met een dun laagje boter ipv pindakaas en hagelslag. Vult nog is goed ook zodat je niet over een uur ook toch nog even een sultana koekje erbij pakt voor het gaatje, en verteerd veel beter.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 20:39

Omdat dat gewoon de waarheid is Shaggy. De ENIGE manier om af te vallen is minder consumeren als dat je verbrandt.
(Of vet wegzuigen maar daar gaat het hier nu niet over :) )
Of dat gezond is laat ik daar buiten.

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 21:01

Ik heb vandaag perongelijk 2100 kcal gegeten... Voortaan maar alleen de tweede pauze van school eten, want heb nu eigenlijk ook 2 keer geluncht

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 21:06

Mag ik vragen wat je hebt gegeten?

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 21:14

Es_ther schreef:

Afbeelding

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 21:19

Heel eerlijk, zijn dat ook niet de gezondste dingen. Door wit brood al te vervangen door volkoren, een krentenbol te vervangen voor yoghurt/smoothie/volkoren crackers ben je al een heel eind. Qua beleg kan je kiezen voor mager beleg zoals kipfilet, smeerkaas 10 of 20+, met wat komkommer, tomaat etc.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 21:23

Photograph schreef:
Es_ther schreef:

[ [url=m/YJuGwU.png]Afbeelding[/url] ]

Dit is sowieso geen gezond eetpatroon.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 21:23

Photograph schreef:
Ik heb vandaag perongelijk 2100 kcal gegeten... Voortaan maar alleen de tweede pauze van school eten, want heb nu eigenlijk ook 2 keer geluncht

TS alsjeblieft pas hiermee op. Dit zijn begin gedachtes van een verstoorde eetrelatie die heel makkelijk kunnen overgaan op een eetstoornis. Geloof me, je hebt liever een BMI van 27 dan een eetstoornis. Eetmomenten overslaan is absoluut niet de oplossing. Als je wilt afvallen is het onrealistisch om elke dag een bepaald aantal kcal te willen eten. Je lichaam heeft elke dag wat anders nodig. Sommige dagen heb je meer kcal nodig dan andere. 2100 kcal is een heel normale hoeveelheid. Calorie tellen kan ook verslavend werken totdat je op een gegeven moment niet meer zonder kunt.

Focus je op 2 stukken fruit, genoeg groente en veel beweging die jij leuk vind om te doen. Het maakt niet uit wat als je er maar plezier uit haalt. Dan komt het echt wel goed.

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 21:28

Es_ther schreef:
Heel eerlijk, zijn dat ook niet de gezondste dingen. Door wit brood al te vervangen door volkoren, een krentenbol te vervangen voor yoghurt/smoothie/volkoren crackers ben je al een heel eind. Qua beleg kan je kiezen voor mager beleg zoals kipfilet, smeerkaas 10 of 20+, met wat komkommer, tomaat etc.

Is yoghurt gezonder dan brood? Ik at voorheen namelijk elke ochtend aardbei yoghurt, yoghurt perzik...

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 21:43

Needje schreef:
Omdat dat gewoon de waarheid is Shaggy. De ENIGE manier om af te vallen is minder consumeren als dat je verbrandt.

Ik kan het hier alleen maar heel erg mee eens zijn.
Dit werkt gewoon zo. Behalve bij de 0,1 procent die schildklierproblemen heeft of andere specifieke problemen met de gezondheid.

Als je elke dag 1000kcal bij de mac wegwerkt of 1000kcal aan groenten, fruit en zuivel o.i.d., van beiden val je af. Alleen heeft het eerste meer slechte gevolgen voor je gezondheid.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 21:47

Dat diner is dat een grapje of niet?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 21:47

Supervixen schreef:
Needje schreef:

Ik kan het hier alleen maar heel erg mee eens zijn.
Dit werkt gewoon zo. Behalve bij de 0,1 procent die schildklierproblemen heeft of andere specifieke problemen met de gezondheid.

Als je elke dag 1000kcal bij de mac wegwerkt of 1000kcal aan groenten, fruit en zuivel o.i.d., van beiden val je af. Alleen heeft het eerste meer slechte gevolgen voor je gezondheid.

En zit ik van 1000 kcal aan gezonde producten vaak langer vol dan 1000 kcal aan Mac voer (wat volgens mij 1 hamburger mer friet al is)

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 21:48

marleen_usar schreef:
Dat diner is dat een grapje of niet?

Tja, dat heb je als je moet eten wat de pot schaft. Ik bepaal hier in huis als 16-jarige niet wat wij ‘s avonds gaan eten.