Ontpillen, hoe ging het bij jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 22:31

Wat grappig, mijn huid is juist beter geworden sinds ik ben gestopt. Ik had altijd last van die hormonale, echt diepe acnepitten/cystes rond mijn menstruatie, dingen die echt een week nodig hadden om rijp te worden, vervolgens een week nodig hadden om er helemaal uit te komen en vervolgens nog een paar dagen om de wond te laten genezen. Met andere woorden: drama. Die heb ik nauwelijks meer. Rond mijn ongesteldheid wel her of der een pukkeltje maar die zijn zo oppervlakkig dat ze de dag erna weer weg zijn.

Ik had niet echt een reden om te stoppen en zat eigenlijk in een probeerfase toen ik dinges leerde kennen. Toen was de keuze al snel gemaakt: lekker blijven stoppen want de kinderen die ik niet wil gaan er toch nooit komen als het niet meer geleverd kan worden :)). Over het algemeen voel ik me veel fijner, alleen wordt er wel opgemerkt wanneer ik dus ongesteld ga worden omdat ik dan blijkbaar een grumpy pants aan heb :'). Na 3 jaar overigens nog steeds geen regelmatige cyclus. Pas dacht ik 'm te hebben om de 5 weken, maar de laatste keer na nu is ook alweer ruim 7 weken geleden, dus het blijft onregelmatig. Nouja, prima, ik heb iemand die dus aan mijn gedrag merkt dat het eraan komt, dus een hele erge verrassing is het niet _O- . Het is wel wat heftiger (als in meer krampen), maar ook korter: een dag of 3 terwijl ik met de hormonen altijd een dag of 5 zoet was. Maar toen voelde ik er nauwelijks wat van.

Na een jaartje heb ik wel nog 1 periode gebruik ervan gemaakt (ik heb al vanaf mijn 16e nuvaring), maar na die 3 maanden ook weer gestopt. Dus nu echt al 2,5 jaar helemaal zonder.

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 22:33

Ik zat na 2 maanden stoppen helemaal onder de pukkels in m'n gezicht.
Libido nog hoger hahah.
Verder voelde ik mentaal de eerste 6 maanden niet veel verschil, na een halfjaar voelde ik me wel fijner.

@marlies ik heb hier inderdaad ook last van gekregen, nooit geroken maar nu veel sneller zweten en met geur.... dat is wel wat minder

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 23:22

Mn krampen zijn eigenlijk zelfs wat minder dan met de pil en het bloedverlies ook.
Althans dit is m’n eerste keer zonder de pil dus ik hoop niet dat het nog weer heftiger wordt.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 23:40

ApplePapple schreef:
Ik dacht er al langer over om te stoppen, maar door dit topic de knoop doorgehakt. Eens kijken wat het doet.
Ik ben dagen van te voren niet te genieten, en tijdens erg emotioneel en zie alles heel erg zwart in.
Dus ben benieuwd.

Ja heb ik ook. Gek genoeg in de derde week van mn pil ben ik ontzettend sacherijnig. Zeker als ik wat drukker ben met werk. Dan ben ik ook zo onredelijk naar iedereen. Soms ligt het aan hen maar in die periode echt volledig aan mij..

Veriye

Re: Ontpillen, hoe ging het bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 23:57

Ik ben toen gestopt om zwanger te worden en geen 2 weken later was de test positief :+

Ik ben nu aan het overleggen om een spiraal te laten plaatsen. Na de zwangerschap heb ik nog 2/3maanden geen pil geslikt en ik voelde mij veel beter. Nu ben ik weer snel moe, futloos, geen libido, veel hoofdpijn etc. Soms aan het deppressieve toe. Dus wil kijken of een spiraal hier verandering in brengt.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 01:10

MarliesV schreef:
Dames hebben jullie ook verschil in hoe je ruikt?

Ik moet tegenwoordig alles wat ik aan heb gehad met mountainbiken gelijk in de was doen, de zweetlucht is niet te harden.

Zelfs de buitenste laag van de drie. Dat had ik eerder zeker niet.

Zeker! Veel meer geur, maar niet per se op de negatieve manier. Heel interessant hoe dat zo snel terugkwam zodra ik met de pil stopte.
Een ergere zweetlucht heb ik alleen niet. Ligt misschien ook aan je deo/andere gewoonten?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 02:20

CairnTerrier schreef:
Toch wel redelijk snel bij jullie. Misschien een stomme vraag :') , maar zolang je eigen cyclus niet op gang is gekomen ben je ook niet vruchtbaar, toch?

De pil zorgt ervoor dat de cyclus wordt lamgelegt en er dus geen eicel rijpt. Het bloed dat eruit vloeit tijdens stopweek is door baarmoeder aangemaakt (mindere mate) en krijgt in stopweek ruimte om afgevoert te worden. Gebeurt dit niet (bv bij doorslikken van pil) dan breekt lichaam dit zelf af en maakt na een tijd geen bloed meer aan.
Theoretisch ben je dus niet vruchtbaar totdat je eigen natuurlijke cyclus weer op gang is, echter weet je nooit waar je lichaam zit in de cyclus. Op dag 14 van de cyclus ben je meest vruchtbaar en het is niet zodat je lichaam netjes op dag 1 begint ofzo.. Of even aangeeft waar ze is qua dagen.
Dus ik zou het praktisch niet gokken.

Overigens ook eens geprobeerd te stoppen. Gelijk foute boel, weer dubbel van de pijn en klachten. Net als hoe het was voordat ik begon. Voor mij mag dat echt voor altijd afgeschaft worden. Kan helemaal niks dan. Zelfs in bed liggen is ellendig. No thnx.

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 08:36

Ik ben in juli gestopt, omdat ik heel vaak hoofdpijn had. Dat is wel echt voorbij nu gelukkig! Heus af en toe nog wel eens, maar niet meer 3 a 4 dagen per week heel heftig. Duurde wel tot eind november tot ik weer een soort van ongesteld was (2 dagen heeeeel licht). Eind december was ik het weer en toen was mij weer duidelijk waarom ik aan de pil was gegaan :+
Een klein nadeel: mijn huid is iets minder eraan en zeker tijdens de laatste menstruatie had ik echt wel wat puisten -O-
Bijkomstig voordeel: vanaf eind september vlogen er ineens 5 kilo’s af!
Er zijn dus wel een paar kleine nadelen, maar die wegen niet af tegen de voordelen!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 09:28

Lynnepinny schreef:
MarliesV schreef:
Dames hebben jullie ook verschil in hoe je ruikt?

Ik moet tegenwoordig alles wat ik aan heb gehad met mountainbiken gelijk in de was doen, de zweetlucht is niet te harden.

Zelfs de buitenste laag van de drie. Dat had ik eerder zeker niet.

Zeker! Veel meer geur, maar niet per se op de negatieve manier. Heel interessant hoe dat zo snel terugkwam zodra ik met de pil stopte.
Een ergere zweetlucht heb ik alleen niet. Ligt misschien ook aan je deo/andere gewoonten?

Het enige wat veranderd is, is die pil waarmee ik gestopt ben. En daarna heb ik dus met sporten die extra lucht die vrijkomt (gelukkig sport ik in de buitenlucht haha).
Overdag geen last van gelukkig. Ik hoop stiekem dat het nog wel wat 'hersteld'. Want tof is het niet, was me een ongeluk en ff rustig een uurtje zitten na het sporten is er niet bij, dat is vies.

Vind het wel bijzonder dat we met zijn allen zo vaak hoofdpijn hebben gehad en eigenlijk dit wel aardig geaccepteerd is, bij mij wel tenminste, hoort er bij of zo.
En nu het weg is, denk ik, manman wat doen we onszelf aan!

Deze menstruatie weer 3 dagen ipv 4/5 met de pil. Dit is de 2e maand achter elkaar.
Ben heel benieuwd hoe het gaat als ik de volgende menstruatie het spiraaltje laat plaatsen.

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 11:06

MarliesV schreef:
Het enige wat veranderd is, is die pil waarmee ik gestopt ben. En daarna heb ik dus met sporten die extra lucht die vrijkomt (gelukkig sport ik in de buitenlucht haha).
Overdag geen last van gelukkig. Ik hoop stiekem dat het nog wel wat 'hersteld'. Want tof is het niet, was me een ongeluk en ff rustig een uurtje zitten na het sporten is er niet bij, dat is vies.

Vind het wel bijzonder dat we met zijn allen zo vaak hoofdpijn hebben gehad en eigenlijk dit wel aardig geaccepteerd is, bij mij wel tenminste, hoort er bij of zo.
En nu het weg is, denk ik, manman wat doen we onszelf aan!

Deze menstruatie weer 3 dagen ipv 4/5 met de pil. Dit is de 2e maand achter elkaar.
Ben heel benieuwd hoe het gaat als ik de volgende menstruatie het spiraaltje laat plaatsen.

Ik had met pil 4 dagen (redelijk licht achteraf gezien)
Zonder pil 5 dagen (combinatie licht/gemiddeld)
Met koperspiraal 6/7 dagen (gemiddeld/zwaar)

met spiraal begint het nu wel minder zwaar te worden gelukkig na 4,5/5 maanden

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:54

Zoals ik zei ben ik dus op 21 december gestopt met de pil en afgelopen 22 januari was het dan zover, ik werd ongesteld. Ik hou mijn cyclus bij met de app Clue. Ik ben ongeveer 9 jaar aan de pil geweest en heb er verschillende uitgeprobeerd, maar ik kreeg toch altijd weer wat kwaaltjes na langdurig gebruik. Dus besloten om de overstap te gaan maken naar een spiraal en op aanraden van de huisarts ga ik mijn eigen cyclus 2x doormaken om een goede keuze hierin te kunnen maken. :j

Tot nu toe eigenlijk geen klachten gehad. De eerste dag wat buikpijn, daarna bijna niets meer. Dag 1 was ook prima onder controle te houden met ibuprofen. Geen spierpijnen meer, geen ontzettende krampen, geen puistjes, geen pms... HEERLIJK! *\o/*

Jintexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 06:58

Ik ben nu 2 weken gestopt en zit in de 1e week na mijn menstruatie.
Nu heb ik echt een opgeblazen gevoel en heel veel moeite met het naar de wc gaan voor ontlasting te krijgen.
Ook heb ik regelmatig van die menstruatie buikpijntjes tussendoor.

Zijn dit herkenbare dingen voor jullie?

Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 14:40

xCODA schreef:
Zoals ik zei ben ik dus op 21 december gestopt met de pil en afgelopen 22 januari was het dan zover, ik werd ongesteld. Ik hou mijn cyclus bij met de app Clue. Ik ben ongeveer 9 jaar aan de pil geweest en heb er verschillende uitgeprobeerd, maar ik kreeg toch altijd weer wat kwaaltjes na langdurig gebruik. Dus besloten om de overstap te gaan maken naar een spiraal en op aanraden van de huisarts ga ik mijn eigen cyclus 2x doormaken om een goede keuze hierin te kunnen maken. :j

Tot nu toe eigenlijk geen klachten gehad. De eerste dag wat buikpijn, daarna bijna niets meer. Dag 1 was ook prima onder controle te houden met ibuprofen. Geen spierpijnen meer, geen ontzettende krampen, geen puistjes, geen pms... HEERLIJK! *\o/*

Ik ben dus rond dezelfde tijd gestopt, hier nog geen menstruatie. Wel kramp, opgeblazen gevoel en pijnlijke tepels, dus lichaam is wel ergens mee bezig ;)
Ik heb last van een angststoornis, maar merk wel dat ik dat wat nuchterder kan zien ofzo. Moeilijk te omschrijven, maar minder last van!

Voelt trouwens een beetje alsof je voor de allereerste keer ongesteld moet worden, bij alles denk ik; gaat het nu gebeuren?

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 14:49

Ik had voorheen altijd last van hormonale schommelingen. Gedurende de stopweek voelde ik me heel erg emotioneel. Toen besloten om te stoppen en sindsdien ook geen last meer van deze schommelingen.
Helaas wel veel bultjes/acne op mijn borst en rug gekregen -O- Ik hoop dat dat na verloop van tijd nog wat minder gaat worden.

nafnaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 15:00

Nikki_ schreef:
xCODA schreef:

Ik ben dus rond dezelfde tijd gestopt, hier nog geen menstruatie. Wel kramp, opgeblazen gevoel en pijnlijke tepels, dus lichaam is wel ergens mee bezig ;)
Ik heb last van een angststoornis, maar merk wel dat ik dat wat nuchterder kan zien ofzo. Moeilijk te omschrijven, maar minder last van!

Voelt trouwens een beetje alsof je voor de allereerste keer ongesteld moet worden, bij alles denk ik; gaat het nu gebeuren?

Ik ben dus in oktober gestopt (of november, zolang dat ik het alweer vergeten ben) en nog steeds niet ongesteld. Lichaam geeft ook gene tekenen van kramp etc.. voor het eerst hoop ik gewoon om ongesteld te worden :+

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 15:29

Ik voel me stukken beter en idd libido weer zoals het hoort. Had na het stoppen eerst maanden geen ongesteldheid, toen een keer heel heftig, toen weer niks, en pas na anderhalf jaar ofzo was het weer normaal.
Ik ga nooit meer aan de pil. Wat een troep!
Om geen soa te krijgen vraag ik degene met wie ik seks heb (dat is dus niet elke keer een ander, want dan zou het ingewikkeld worden) om een soa test, en om niet zwanger te worden, gebruik ik sensiplan. Dit is in theorie even betrouwbaar als de pil, en in de praktijk betrouwbaarder. Het vergt wel wat discipline maar dan heb je ook wat

Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-21 11:20

Oke ik ben sinds gistermiddag duizelig wanneer ik op sta of voorover buig, kan dat ook van het ontpillen komen?
Ik heb gisteravond met de huisartsenpost gebeld en die dachten aan iets met het evenwichtsorgaan maar het gaat vandaag wel beter dan gisteren dus laat het even rusten. Als het erger wordt, ga ik natuurlijk naar de huisarts.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 11:25

Ik slikte de naamloze variant van de Yasmin. Heb hem 10 jaar geslikt. Ik kreeg meer puistjes in het begin. Maar ik ben 10 kilo afgevallen en mijn libido is veel beter geworden. Ik heb wel veel meer pijn in mijn borsten voor mijn menstruatie en ben in diezelfde tijd ook depri. Maar dat gaat over als ik een paar dagen in mijn menstruatie zit.

Ik wil nooit meer aan de pil. Ik raak vrij makkelijk zwanger is gebleken :D , dus we moeten na de bevalling dus wel even goed nadenken wat we gaan doen. We willen zeker nog een tweede kindje, maar niet gelijk :o

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 11:31

Gimme_Joy schreef:
Ik slikte de naamloze variant van de Yasmin. Heb hem 10 jaar geslikt. Ik kreeg meer puistjes in het begin. Maar ik ben 10 kilo afgevallen en mijn libido is veel beter geworden. Ik heb wel veel meer pijn in mijn borsten voor mijn menstruatie en ben in diezelfde tijd ook depri. Maar dat gaat over als ik een paar dagen in mijn menstruatie zit.

Ik wil nooit meer aan de pil. Ik raak vrij makkelijk zwanger is gebleken :D , dus we moeten na de bevalling dus wel even goed nadenken wat we gaan doen. We willen zeker nog een tweede kindje, maar niet gelijk :o

Mag ik vragen hoelang het bij jou duurde tussen het stoppen van de pil en zwanger worden? Vanaf volgende week vrijdag stop ik met de pil en ben erg benieuwd of je ook zwanger kunt worden vóórdat je eerste ''eigen'' menstruatie op gang komt.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 11:36

Oh daar kan ik je helaas niet bij helpen. Ik ben in april 2018 gestopt en ik raakte in september 2020 zwanger. Dat was een maand nadat we waren gestopt met condooms. Daarvoor hebben we het dus niet geprobeerd. Ik heb 2 jaar de tijd gehad om te ontpillen. Overigens is dat niet een bewuste keuze geweest. In maart 2018 is mijn galblaas verwijdert omdat ik galstenen had. Dat kan een gevolg zijn van langdurig gebruik van de pil. (al is er geen arts die dat gaat toegeven helaas)

Ik hoor hele wisselende verhalen. Ik ken vrouwen die direct na het stoppen zwanger raakten, maar ook vrouwen die een jaar hebben moeten ontpillen. Ik denk dat het ook afhankelijk is van welke pil je gebruikt hebt en voor hoe lang.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 11:42

Ik was 10 jaar aan de pil en werd tijdens het slikken zwanger :')
Er valt niks te zeggen over hoe snel je zwanger zou kunnen raken, dat is zo verschillend.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:19

Hier zo’n 10 jaar de pil geslikt en dat ging gepaard met de nodige hoofdpijn...
Sinds ik anderhalf jaar geleden er mee stopte, was de hoofdpijn ook meteen verdwenen. Mijn cyclus was eigenlijk vrijwel meteen normaal.

Ben nu 34 weken zwanger, maar denk niet dat ik na de geboorte van mijn kindje terug wil aan de pil. Die hoofdpijn mis ik als ehh kiespijn :+ en wil dat voor geen goud meer terug. Dan maar elke maand ongesteld, ik heb het er voor over.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:52

CairnTerrier schreef:
Gimme_Joy schreef:

Mag ik vragen hoelang het bij jou duurde tussen het stoppen van de pil en zwanger worden? Vanaf volgende week vrijdag stop ik met de pil en ben erg benieuwd of je ook zwanger kunt worden vóórdat je eerste ''eigen'' menstruatie op gang komt.

Dat kan zeker, aangezien de eisprong (en dus het moment van bevruchting) altijd plaatsvindt voor je menstruatie.

Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-21 11:18

Nou, mijn menstruatie is nu op dag 3, vind het opvallend snel, eind december gestopt :)
Ben erg benieuwd, dit voelt voor mij ergens als een reset moment.

Hoe gaat het bij jullie?

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:59

ik ben al sinds mijn 13e ongeveer aan de pil. toen begonnen met de Diane35 vanwege zeer hevige acne. nu ben ik 37 en van acne naar droge huid en eczeem gegaan. maar als sinds mijn pubertijd ben ik altijd maar moe. ben ook vrij vlak in mijn emoties, en vraag mij af hoe dit alles zonder pil zou zijn.
gebruik allang de Diane35 niet meer maar een lichtere pil. voor degene die bovenstaande herkennen: hoe hebben jullie het stoppen met de pil ervaren mbt vermoeidheidsklachten en vlakke emoties?

nadeel zou ik wel vinden dat de ongesteldheid niet meer uitgesteld kan worden, en nadeel voor mij (en partner) is gedoe met een condoom. maar ja, als ik me er wel een stuk fijner door ga voelen...

ben wel heel bang wat er met mijn huid gaat gebeuren. acne is sinds 2 jaar goed onder controle, heb nu een drogere huid en eczeemgevoelig.... wat gaat daar dan weer mee gebeuren....