Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
MonteKarlo schreef:Wat fijn dit topic!
Ik ben in september afgestudeerd, waarbij ik mijn onderzoek tijdens de eerste golf uit heb moeten voeren, en verdedigen vlak voor de tweede golf.
Ik heb super veel aan moeten passen in mijn onderzoek, het was continue creatief denken, omwegen zoeken om toch resultaten te krijgen, geen fysiek school inderdaad waardoor 'even snel iets vragen' meer tijd en energie ging kosten. Het was continue aan staan, scherp zijn, overleven. En nu zit het erop, ben direct fulltime het werkveld in gegaan (ziekenhuis, medisch technoloog). Vorige maand mijn diploma op gehaald (het was letterlijk ophalen, gewoon tekenen en weer wegwezen). Nu is er ruimte in mijn hoofd en kan ik er op reflecteren, en denk ik echt... wat heb ik gedaan, hoe heb ik dit ooit voor elkaar gekregen, hoe ben ik zo onuitputtelijk geweest? Ineens trapt vermoeidheid de deur in en ook een gevoel van ontevredenheid, wat ik ook voorbij zag komen. Is mijn diploma wel even veel waard als een student die vorig jaar afstudeerde? Zoveel gedachtes om te blokken of om over na te denken en een plekje te geven.
Sclimpre schreef:MonteKarlo schreef:Wat fijn dit topic!
Ik ben in september afgestudeerd, waarbij ik mijn onderzoek tijdens de eerste golf uit heb moeten voeren, en verdedigen vlak voor de tweede golf.
Ik heb super veel aan moeten passen in mijn onderzoek, het was continue creatief denken, omwegen zoeken om toch resultaten te krijgen, geen fysiek school inderdaad waardoor 'even snel iets vragen' meer tijd en energie ging kosten. Het was continue aan staan, scherp zijn, overleven. En nu zit het erop, ben direct fulltime het werkveld in gegaan (ziekenhuis, medisch technoloog). Vorige maand mijn diploma op gehaald (het was letterlijk ophalen, gewoon tekenen en weer wegwezen). Nu is er ruimte in mijn hoofd en kan ik er op reflecteren, en denk ik echt... wat heb ik gedaan, hoe heb ik dit ooit voor elkaar gekregen, hoe ben ik zo onuitputtelijk geweest? Ineens trapt vermoeidheid de deur in en ook een gevoel van ontevredenheid, wat ik ook voorbij zag komen. Is mijn diploma wel even veel waard als een student die vorig jaar afstudeerde? Zoveel gedachtes om te blokken of om over na te denken en een plekje te geven.
Ik denk dat je zelf het antwoord op je vraag geeft: om je diploma te behalen heb je continu moeten bijsturen en creatief zijn. Ik denk dat een diploma behaald in deze tijd net die meerwaarde heeft. Je kunnen aanpassen aan veranderende situaties is enorm belangrijk en tegelijk iets waar veel mensen moeite mee hebben. De generatie die nu afstudeert heef tdaar zeker een stapje voor op de anderen.
laraxXxemma schreef:Siamsmeesje schreef:Voor iedereen:
Ik weet voor mezelf wel waar een deel van de vermoeidheid door komt. Inderdaad hele dagen voor het scherm, want dat zijn je lessen nu, en geen moment meer alleen
Ik laad juist op door een uurtje alleen te zijn. Dus 's ochtends in de auto naar de uni, en 's middags/'s avonds op de terugweg. Het lijkt niet veel, 2x drie kwartier, maar even alleen met je eigen muziek, geen geklets aan je hoofd en even geen scherm of boek om in te kijken. Daar kom ik van bij, en dat is nu ook over.
Net als studeren in de bibliotheek, daar hadden we een reserveringssyteem en je kon kiezen voor stilte-plaatsen. Heerlijk, maar ook dat mag voorlopig niet meer.
Je zou natuurlijk nog steeds je rondje auto kunnen rijden. Las laatst iets van een artikel die vertelde dat doen alsof je naar je werk/studie reisde en eveneens ook weer terug je zou helpen met in die mindset te komen en je productiever zou zijn. Dus stel je wil 9 uur beginnen dan stap je kwart over 8 in de auto, rij je een rondje, kom je 9 uur weer aan thuis en dan ga direct je aan je studie.
Earth schreef:Begrijpelijk dat je baalt Calipso. Weet je ook wat de ocd triggert?
CalipsoLover schreef:Welkom Juliedo! Ik kan me best voorstellen dat dat nu extra moeilijk is. Goed dat je gebruik maakt van die counseling. Woon je permanent in Zwitserland of enkel voor je studie? Fijn dat je wel nog naar de uni kan om te gaan studeren. Dat gaat hier nu niet... Wel fijn dat je jezelf alvast gaat verwennen met een roadtrip.
Ik zit momenteel ook in de lesHeb besloten om ook een afspraak te gaan maken met de schooltherapeut. Ik heb tijdens de eerste lockdown een soort OCD ontwikkeld, ben hiervoor al eens naar de dokter geweest, had er bij de versoepelingen nog steeds last van maar wel gecontroleerd. Nu daarin tegen, de tweede lockdown in België, is het echt vreselijk geworden. Maar ik krijg het dus totaal niet onder controle en binnen zitten maakt het alleen erger... Ik baal nu even echt enorm...
Es_ther schreef:Vandaag hele dag meetings gehad. Wel nuttig, want ik kan hun methode toepassen in mijn onderzoek, maar daardoor minder concentratie. Wel bijna 2 uur met 3 klasgenoten gebeld en gespard over onze ontwerpen, dus dat was wel fijn. Maar wel vermoeiend.
Merk dat ik het vooral naar vindt dat mn woonkamer ook mn werkkamer is. Vriend zit in de studeerkamer en ik heb de woonkamer/eettafel geclaimd, maar je zit wel de hele dag in de zelfde ruimte.
Maar ik vind het onzin om naar stage te gaan als het niet hoeft.