Suzanne F. schreef:Interessante discussie! Leuk om de verschillende verhalen, inzichten en ervaringen te lezen. Mannen en vrouwen hebben inderdaad verschillende karaktereigenschappen maar zijn beiden nodig om een kind sociaal-emotioneel gezond op te voeden? En zijn deze eigenschappen zo omdat het maatschappelijk gewenst is of omdat het echt zo in de genen zit? Nurture of nature. Er zijn ook vrouwen met mannelijke eigenschappen en andersom. Ik ken ook hele vrouwelijke mannen die in gedrag typisch moedergedrag zouden vertonen. En er zijn ook moeders die voetballen met hun zoon en zeggen dat hij Pietje een knal voor z’n Kanis moet geven als hij geschopt heeft. Dus wat maakt het nou dat een kind gezond opgroeit? Niet perse de piemel van vader, misschien wel de eigenschappen die hij meebrengt. Maar is dat perse genetisch/geslachtsbepaald?
Mijn nichtje groeit op zonder moeder en je merkt toch wel emotionele achterstand op enkele vlakken. Ook kan ze bepaalde emotionele rollen of banden niet snappen. Zij wordt enkel door haar vader opgevoed en heeft onbewust nu al een extra zorgende rol. Zij is nu 7 en meet haarzelf een soort moeder/zorgende rol aan. Dus nee, ik vind het niet ok dat een kind bewust met maar 1 ouder opgroeit. Nu is dit mijn ervaring van maar 1 kind maar dit is wat ik zie
Een homoseksueel koppel zie ik wel als gelijkwaardig. Daar heb je duidelijk de 2 rollen in. Een kind groeit op in een maatschappij waar 2 ouders hebben normaal is/zo hoort. Als je echt de ene rol volledig weg vaagt doe je in mijn ogen jou kind te kort.