Mijn weg naar alleen een baby krijgen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 12:48

Siesjuh schreef:
Ik geloof niet zo in de toegevoegde waarde van een vader, immers, 2 vrouwen kunnen ook prima een kind krijgen en opvoeden.

En 2 vaders kunnen ook prima een kind opvoeden, wat aangeeft dat een moeder ook geen toegevoegde waarde heeft.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 12:55

enzino schreef:
Siesjuh schreef:
Ik geloof niet zo in de toegevoegde waarde van een vader, immers, 2 vrouwen kunnen ook prima een kind krijgen en opvoeden.

En 2 vaders kunnen ook prima een kind opvoeden, wat aangeeft dat een moeder ook geen toegevoegde waarde heeft.

Opvoeden wel, krijgen niet ;-) . Maar het blijft ook in die gevallen belangrijk dat het kind ook contacten heeft met mensen van het andere geslacht.

Edit: Ik denk dat het belangrijkste is dat een kind een veilige en fijne thuissituatie heeft, uit welke mensen van welk geslacht dat dan bestaat, is irrelevant. Een kind moet zich gewenst en geliefd voelen en mogelijkheden hebben om dingen te ontdekken (waarvan ik denk dat het kennen van het andere biologische ouderdeel zeker deel uitmaakt). Maar als de basis goed is, kan een kind in principe de hele wereld aan

Suzanne F.

Re: Mijn weg naar alleen een baby krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 13:42

Interessante discussie! Leuk om de verschillende verhalen, inzichten en ervaringen te lezen. Mannen en vrouwen hebben inderdaad verschillende karaktereigenschappen maar zijn beiden nodig om een kind sociaal-emotioneel gezond op te voeden? En zijn deze eigenschappen zo omdat het maatschappelijk gewenst is of omdat het echt zo in de genen zit? Nurture of nature. Er zijn ook vrouwen met mannelijke eigenschappen en andersom. Ik ken ook hele vrouwelijke mannen die in gedrag typisch moedergedrag zouden vertonen. En er zijn ook moeders die voetballen met hun zoon en zeggen dat hij Pietje een knal voor z’n Kanis moet geven als hij geschopt heeft. Dus wat maakt het nou dat een kind gezond opgroeit? Niet perse de piemel van vader, misschien wel de eigenschappen die hij meebrengt. Maar is dat perse genetisch/geslachtsbepaald?

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 13:52

Wat een spannend traject TS! Ik volg je graag in de weg naar een knap babytje :D

Suzanne F. schreef:
Maar ik meen het serieus hoor. Het was een reactie op iemand die aangaf dat het zo ontzettend slecht is als een kind zonder vader opgroeit.
Ik wil dan weten wat een vader zo bijzonder maakt. Een voorbeeld? Normen en waarden bijbrengen? Voetballen op zondag? De kost verdienen? Ik zie geen meerwaarde in een vader wat een moeder alleen of 2 vrouwen ook niet zouden kunnen doen.

Er zit wel degelijk een essentieel verschil tussen moeders en vaders. Beiden rollen zijn vrij essentieel voor de ontwikkeling van een kind, wat niet weg neemt dat je als enkele ouder een hoop kunt compenseren.

Uit onderzoek is bijvoorbeeld gebleken dat meisjes die een goede band hebben met hun vader, steviger in hun schoenen staan. Bovendien komen er onder meisjes met een goede relatie met hun vader significant minder tienerzwangerschappen voor, zijn ze pas op latere leeftijd seksueel actief en hebben zij vaker stabiele relaties. Een goede relatie met de vader verstevigt bovendien het zelfbeeld, ze maken minder stresshormonen aan, zijn minder gevoelig voor depressies, hebben een actievere levenshouding en nemen sneller verantwoordelijkheid voor hun eigen succes en geluk.

Een goede relatie tussen vader en moeder draagt bij aan een veilige hechting, en draagt een voorbeeldfunctie uit van hoe een dochter met een man omgaat of hoe een zoon zijn vrouw hoort te behandelen.
Daarnaast is bewezen (universiteit van Oxford) dat de volledige afwezigheid van een vader (ongeacht de band met de moeder) vaker gedragsproblemen en agressie veroorzaken. En doordat vaders over het algemeen minder tijd doorbrengen met hun kinderen zijn zij minder bekend met een betrouwbare vocubulaire zoals moeders deze hanteren, waardoor hun woordkeuzes bijdraagt aan een grotere expressiviteit en woordenschat.
Vaders zijn in hun communicatie ook veel directer (stellen meer w-vragen) terwijl moeders vaker refereren aan hun eigen gevoelens. Komt de dochter verliefd thuis, dan wordt dat door de moeder bijvoorbeeld vaker ontvangen als een punt van herkenning terwijl een vader het wie, wat, waarom, wanneer wil weten en daarmee een brug slaat naar de sociale wereld buiten het gezin.

Over het algemeen hebben vaders meer de neiging hun kinderen uit te dagen, grenzen te verleggen, lichamelijk en intellectueel. Maar uit eerdere onderzoeken bleek ook dat als vaders vanaf het begin betrokken zijn bij de opvoeding van hun kinderen, de kans op een echtscheiding lager is en dat het goed is voor het welbevinden van het kind. Kinderen hebben minder problemen op school, vertonen socialer gedrag, spijbelen minder en leren beter omgaan met agressie.

Maar ik denk dat als je voor bewust alleenstaand moederschap kiest, je wellicht ook wat bewustere keuzes maakt met betrekking tot compensatie. En bovendien kan bijvoorbeeld een broer, oom, beste vriend, opa etc. ook een (vervangende) rol spelen.

Ik ben zelf grotendeels grootgebracht door mijn moeder (ook jarenlang helemaal geen contact met mijn vader, ik ben nu 31). Ik heb pas sinds mijn 19e een wat frequenter contact met mijn vader, waarvan de laatste 4 jaar pas wat hechter met vrijwel dagelijks contact en bemerk toch ook echt wel dat dit een enorme impact heeft op mijn visie op het leven. Hij maakt het mogelijk om wat nuchterder naar het leven te kijken, en geeft me beduidend meer zelfvertrouwen dan dat mijn moeder ooit heeft gedaan (die vond het moeilijker om knopen door te hakken, waar mijn vader gewoon zegt: Cut or crap, choose!).
Mijn oudste heb ik de eerste twee jaar alleen opgevoed, het was een hele gevoelige/empathische jongen. Of zoals mijn man destijds zei: "Een zachtgekookt ei". Ik vond het heel lastig om zijn wat resolutere/harde benadering te zien, maar zag er ook al snel de voordelen van. Hij deed dingen die hij eerder niet durfde omdat ik wss onbewust mijn angst op hem projecteerde bijv. Maar hij kreeg bijvoorbeeld ook dankzij mijn man meer zelfvertrouwen in interactie met anderen, in die zin zou ik ook bij bewust alleenstaand moederschap wel altijd proberen te zorgen om een 'vaderfiguur' nabij te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 14:00

Suzanne F. schreef:
Interessante discussie! Leuk om de verschillende verhalen, inzichten en ervaringen te lezen. Mannen en vrouwen hebben inderdaad verschillende karaktereigenschappen maar zijn beiden nodig om een kind sociaal-emotioneel gezond op te voeden? En zijn deze eigenschappen zo omdat het maatschappelijk gewenst is of omdat het echt zo in de genen zit? Nurture of nature. Er zijn ook vrouwen met mannelijke eigenschappen en andersom. Ik ken ook hele vrouwelijke mannen die in gedrag typisch moedergedrag zouden vertonen. En er zijn ook moeders die voetballen met hun zoon en zeggen dat hij Pietje een knal voor z’n Kanis moet geven als hij geschopt heeft. Dus wat maakt het nou dat een kind gezond opgroeit? Niet perse de piemel van vader, misschien wel de eigenschappen die hij meebrengt. Maar is dat perse genetisch/geslachtsbepaald?

Mijn nichtje groeit op zonder moeder en je merkt toch wel emotionele achterstand op enkele vlakken. Ook kan ze bepaalde emotionele rollen of banden niet snappen. Zij wordt enkel door haar vader opgevoed en heeft onbewust nu al een extra zorgende rol. Zij is nu 7 en meet haarzelf een soort moeder/zorgende rol aan. Dus nee, ik vind het niet ok dat een kind bewust met maar 1 ouder opgroeit. Nu is dit mijn ervaring van maar 1 kind maar dit is wat ik zie :) Een homoseksueel koppel zie ik wel als gelijkwaardig. Daar heb je duidelijk de 2 rollen in. Een kind groeit op in een maatschappij waar 2 ouders hebben normaal is/zo hoort. Als je echt de ene rol volledig weg vaagt doe je in mijn ogen jou kind te kort.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 14:11

DeMolenhoek schreef:
Suzanne F. schreef:

Mijn nichtje groeit op zonder moeder en je merkt toch wel emotionele achterstand op enkele vlakken. Ook kan ze bepaalde emotionele rollen of banden niet snappen. Zij wordt enkel door haar vader opgevoed en heeft onbewust nu al een extra zorgende rol. Zij is nu 7 en meet haarzelf een soort moeder/zorgende rol aan. Dus nee, ik vind het niet ok dat een kind bewust met maar 1 ouder opgroeit. Nu is dit mijn ervaring van maar 1 kind maar dit is wat ik zie :) Een homoseksueel koppel zie ik wel als gelijkwaardig. Daar heb je duidelijk de 2 rollen in. Een kind groeit op in een maatschappij waar 2 ouders hebben normaal is/zo hoort. Als je echt de ene rol volledig weg vaagt doe je in mijn ogen jou kind te kort.
Daar heb je duidelijk 2 rollen? De meeste grote onzin van dit weekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 14:13

Ja vind je? De rol van een koppel, wederzijdse liefde, zorgen voor elkaar etc. Niet de man en vrouw rol hé. Daar doel ik niet op. Maar hoe om te gaan in een relatie met elkaar etc.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 14:16

Wow DMH wat heb jij een kortzichtige visie op homokoppels? daar heb je echt niet altijd de twee rollen.
Edit: ok het gaat er dus om dat er een relatie is die het kind opvoedt.
je nichtje lijkt mij ook eerder een geval waarbij die vader gewoon bepaalde eigenschappen mist, misschien door de situatie of door karakter, dat weet ik niet.

Ik vind jouw uitspraak van te kort doen heel cultureel bepaald. Jij vindt twee ouders dus essentieel. Sommige culturen vinden de hele familie of zelfs het hele dorp essentieel voor de opvoeding van een kind. In sommige culturen worden de meisjes door de moeders opgevoed en gaan de jongetjes van kleinsaf mee met de mannen en groeien daar op. Al die kinderen in al die verschillende situaties worden groot. Dus ik denk niet dat het 1 per sé beter of slechter is dan het ander.

Voor mij staat of valt goed opvoeden en zorgen voor samen met liefde, stabiliteit, financiële situatie, intellectueel en emotioneel vermogen en gezond zijn van de ouder(s), etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 14:18

Fijn dat jij uit dat stukje haalt dat ik kortzichtig ben. Ik ga deze discussie zelfs niet aan als iemand mij beoordeeld op dat stukje tekst. Vraag dan om meer uitleg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 14:27

Waarom moet dit Überhaupt een discussie zijn eigenlijk? Het mooie van iets vinden, is dat je het mag houden.

TS heeft goedkeuring van een hoop artsen en psychologen. Waarom denkt bokt eigenlijk dat zij ook nog toestemming moeten geven?

Iets vinden is helemaal prima. Iets totaal anders vinden is ook goed. Maar niet iedereen hoeft altijd maar overal achter te staan toch?

Ik zie koppels die om veel slechter redenen een kind willen. Om hun relatie te redden bijvoorbeeld, hebben die dan meer 'recht' omdat ze met twee zijn?

Het zou mij een worst wezen welke keuzes iemand in het leven maakt. Ja dit is een keuze waarbij iemand anfers, de toekomstige baby, bij betrokken wordt. Maar is dat eigenlijk niet altijd zo?

Ondanks dat het niet mijn keuze zou zijn, mijn kinderwens is niet koste wat het kost en ik vind het vreselijk zwaar. (Ja, ook al zijn alle clichés waar, hij is ook de liefde van mijn leven.:+) Ik hoop wel dat TS ons gaat blijven mee nemen in haar traject, want ik vind het én erg interessant én ik ben blij voor ts dat ze groen licht heeft!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 14:32

DeMolenhoek schreef:
Ja vind je? De rol van een koppel, wederzijdse liefde, zorgen voor elkaar etc. Niet de man en vrouw rol hé. Daar doel ik niet op. Maar hoe om te gaan in een relatie met elkaar etc.
Ik had beter eerst kunnen vragen wat je bedoelde met die uitspraak.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 14:49

Iedereen heeft een mening maar kijk eens om je heen, ik ben nu bijna 34 iedereen krijgt na mijn idee het ene na het andere kind maar meer dan de helft van de stallen zie ik niet samen oud worden. Als een kind liefde om zich heen heeft van familie maakt dat in mijn ogen echt niet uit in welke samenstelling dat is.

En TS doet het nu alleen maar ze blijft heus haar hele leven niet alleen? Teminste klinkt niet alsof dat jou insteek is. Wie weet komt er binnenkort een leuke partner op je pad en heeft het gewoon 2 ouders..

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 15:08

Suzanne F. schreef:

Daar is natuurlijk al heel vaak onderzoek naar gedaan: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3904543/

Je kunt op Google zoeken naar: “childhood without father pubmed” en dan krijg je een hele waslijst.

Zonder TS te kennen en te willen oordelen...ze is eerder wel afgewezen op psychische gronden. En uiteindelijk ergens geaccepteerd. Daar zou ik me meer zorgen over maken in het kader van het welbevinden van het kindje dan het missen van een vader.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 15:18

Veel succes ts! Je hebt zo te lezen een goed vangnet en gaat er helemaal voor, ik zou willen dat alle ouders er zo aan zouden beginnen :D

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 16:00

Wat je niet hebt dat mis je niet. That's my two cents.

TS, ik hoop dat de ontstane discussie je niet weerhoudt om te blijven posten, ik volg graag je topic. :)

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 16:03

Ik denk niet dat het de bedoeling was dat dit een discussietopic zou worden :o

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 16:03

Laat degenen die willen discussiëren een ander topic openen.
Dan kan TS verder haar verhaal vertellen.

carineken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-20 16:16

Wow, ik had wel verwacht een discussie maar die heb ik zo ook al gehoord.
Maar dat er zoveel mensen zijn die oprecht willen volgen hoe het gaat is wel fijn.
Wel dus ik had gisteren de schuimecho. Alvast aan de balie gemeld dat ik erg zenuwachtig was en de dame zei ja als je wilt doen we dat vandaag niet maar ik had zoiets, als het nodig is doen we dan ineens.
De fertiliteitsarts was al oo de hoogte gebracht dat ik erg zenuwachtig was maar heeft me enorm gerust gesteld. Ik kon meevolgen op het scherm en ze wees alles aan zodat ik wist naar wat ik keek op het scherm.
De uitslag is dat bij beide eileiders doorgankelijk zijn.
Dus hoera daarvoor.
Dan moest ik nog bloed laten prikken want de vorige keer was de waarde van mijn schildklier op het randje van te traag en om zwanger te worden moet die beter zijn.
25/11 heb ik de volgende afspraak om het verdere verloop te bespreken.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 16:19

Denk dat je het aardig hoed geregeld en overdacht hebt.
Alleen een vraag hoeveel zou je na de geboorte van het kind moeten werken ? Als ik in mijn omgeving zie is Max 3 dagen echt genoeg voor het kind. Ze moeten als ze pech hebben op die dagen vroeg het huis uit ( of oppas moet thuis plaats vinden ) en zijn ook laat weer thuis . Heeft best impact op het kind

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 17:10

enzino schreef:
Siesjuh schreef:

En een vader alleen ook. Je vrouw zal maar overlijden en jij blijft achter met 2 baby's.

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 17:12

Wauw wat super stoer en heel veel succes *\o/*
Ik volg zeker mee!

carineken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-20 17:27

genja schreef:
Denk dat je het aardig hoed geregeld en overdacht hebt.
Alleen een vraag hoeveel zou je na de geboorte van het kind moeten werken ? Als ik in mijn omgeving zie is Max 3 dagen echt genoeg voor het kind. Ze moeten als ze pech hebben op die dagen vroeg het huis uit ( of oppas moet thuis plaats vinden ) en zijn ook laat weer thuis . Heeft best impact op het kind

Ik ben van plan na de bevalling 4 dagen per week te gaan werken, de dagen dat ik dan moet werken komt vooral in de eerste plaats mijn moeder erg vroeg naar mij zodat de baby in zijn/haar eigen bedje kan slapen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 17:43

Heb je nagedacht wie het kind opvoedt mocht er wat met jou gebeuren? Lijkt me ook wel essentieel.
(vraag ik ook aan oudere mensen die bij mij een pup kopen :') )

carineken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-20 18:06

Mocht er met mij iets gebeuren, kan het kindje terecht bij 1 van mijn zussen. Mocht er iets gebeuren met mij, gaat mijn paard naar mijn lesgever.

Aethelwulf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 20:05

Super stoer van je, ik wens je alle geluk en gezondheid voor jou en je kindje! Jouw kindje zal super gewenst zijn en ondanks dat mensen er hun mening over zullen hebben; dat hebben ze altijd.. Of je nu wel of geen kinderwens hebt, wanneer je die tot uiting brengt (of kindvrij blijft), hoe je je kinderen opvoedt.. Overal zal altijd commentaar op zijn.

Volg je eigen hart en geniet ervan <3