Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Saskia9 schreef:Het probleem is vaak meer, of je eraan toe bent om er tijd voor te nemen. Ook op werkdagen zijn er pauzes, er is geen werkgever die bepaald dat een werknemer niet mag eten, want het is een levensbehoefte.
Dus ligt het probleem vaak in de mens zelf. Teveel stress, in een kringetje vast zitten, niet weten wanneer je dan tijd hebt, terwijl die tijd gewoon genomen moet worden.
Het is hetzelfde principe als afvallen, er moet iets doorbroken worden, en om dat te kunnen doen en wat te tools daarbij zijn kan bij iedereen anders liggen. Bij willen aankomen, maar ook bij afvallen. Het is dus eigenlijk hetzelfde. En die oorzaak ligt bij iedereen anders.
Gini schreef:Sheran schreef:Yep, maar vertel dan ook hoe... Tegen dikke mensen zeg je ook niet 'eet gewoon minder'.
Wanneer die persoon geen normaal eetpatroon heeft en 15 keer op een dag eet? Dan is 'eet gewoon minder' een prima advies.
MyWishMax schreef:Jammer dat het topic nu deze kant op gaat, terwijl er juist een aantal mensen eerder al aangegeven hebben hoe vervelend en kwetsend het kan zijn. Ik zie deze reacties ook niet voorbij komen in een afval topic, dan komt er meteen een rel.
Ik had gehoopt dat er ook weer serieuze tips zouden komen. Zelfs in het geval van ts, natuurlijk moet ze wel gewoon eten, maar ze is docent die 10 of 20 minuten pauze heeft. Als ik thuis zit ben ik met een gewone kleine lunch of snack al langer bezig om het alleen op te eten.
Ts, met je koeltas, kan je daar ook een beker met een shake in doen? Want drinken mag je wel tijdens lessen toch? Voor mij werkt het dus om heel vaak kleine beetjes te eten. Dat gaat bij jou al minder makkelijk maar Als je een deel kan drinken is het misschien beter te doen?
En stress is een ramp, dat herken ik. Ik krijg dan gewoon niks naar binnen, mijn lijf gaat dan echt in protest als ik mezelf dwing om te eten. Kan je voor jezelf nagaan waar de stress vandaan komt?
Sheran schreef:En uiteraard kun je pauze nemen, maar feit is wel dat je iets geschikts moet zien te vinden (snel, veel calorieën) in een zeer korte pauze.
Gini schreef:Maar waarom is het kwetsend om iets aan te halen wat TS zelf in haar openingspost schrijft? Namelijk dat het "probleem" haar levensstijl is. Een normaal, gezond eetpatroon is gewoon de basis. Vandaaruit vertrekt het. Het is gekend dat als je snel snel iets tussendoor in je mond gooit, dat dat minder gezond en minder effectief is. Ook die noten, ja, die zijn calorierijk, maar TS vindt ze niet lekker, en dat is zonde en dat houd je dan ook niet lang vol.
Dus het advies om over te stappen naar een gezond eetpatroon vind ik eigenlijk veel toepasselijker en gezonder dan iemand aanraden om maar bouwsteentjes te nemen. Waarom ervaar je dat advies als kwetsend en vervelend?
MyWishMax schreef:Daar was ik al bang voor. De normale lesgeefstress is meer werkdruk en tijdelijk haasten, denk ik. Dat zou alleen niet eens heel veel invloed hebben denk ik? Natuurlijk wel een beetje maar dat is andere soort stress. Corona is gewoon ***, tegen die stress zou ik niks weten. Behalve hopen dat het snel verdwijnt.Ik snap hem ook heel goed, ik kan veel dingen ontwijken maar jij zit er middenin.
Sheran schreef:@Gini: een opmerking als 'meer eten' is geen nuttig advies voor een levensstijlverandering. 'Meer calorierijke dingen eten' roept bij mij enkel de vraag op: hoe/wanneer dan? Het voelt dus als een beetje een leeg advies, want zoals anderen ook al zeggen, fysiek lukt het ook niet om maar te blijven proppen. Dan moet je andere keuzes maken, ja, maar wat voor keuzes? Dan moet je met tijd nemen om te eten, ja, maar hoe dan? Dat zijn dingen die ik zou willen weten...
Sheran schreef:Ik was ooit bij een diëtiste geweest, maar die was achteraf niet zo goed denk ik. Destijds at ik overigens helemaal niet zo heel gezond, veel vruchtenhagel op brood enzo. Moest een eetdagboekje bijhouden en ze zei: ja, je eet op zich wel genoeg. Ja, hier zou je wel van aan moeten komen. Probeer anders overal wat slagroom bij te doen.
Toen was ik er wel klaar mee daar