Het leed dat krullend haar heet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:54

DideH schreef:
Ik heb wel eens wat zitten googlen op die methode, maar haakte dan vrij snel af vanwege al die regeltjes. Hoe zijn jullie daar ooit doorheen gekomen? :=

Ik wil het dan graag binnen 3 zinnen duidelijk hebben welke producten ik dan zou moeten gebruiken en niet eerst allemaal testen, waar vervolgens dan een product of 25 uit komt, moeten doen := Maar misschien ben ik daar gewoon te ongeduldig voor :')

Je hebt inderdaad een groep CGM’ers die strenger in de leer zijn dan een gemiddelde gereformeerde. Maar dat is imo echt niet nodig.

Ik ben begonnen met:
- een shampoo
- een conditioner
- een gel

En heb ook niet vooraf allerlei tests gedaan, ain’t nobody got time for that }:0 . Ik heb destijds bij Kruidvat de Petal Fresh rosemary&mint shampoo en conditioner gekocht en een huismerk gel. Die gebruik ik nog steeds, alhoewel ik ook wat andere producten er heb bijgekocht in de loop van de tijd. https://www.aukjeswereld.nl/curly-girl- ... -kruidvat/

Ik ben toen begonnen met alleen kammen als het nat is en er flink wat conditioner in zit. Na het douchen op zeiknat haar een beetje conditioner (als leave-in) er nog in kneden, daarna gel erin en vervolgens in een microvezelhanddoek (of oud T-shirt) wikkelen.

Het lijkt soms heel ingewikkeld en dat kan je het ook maken, als je dat wilt, en ik wil dat niet. Het is wel jammer als dat ingewikkelde afschrikt want ik denk dat je met een paar simpele stappen echt al mooiere krullen en gezonder haar kunt bereiken :).

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:05

Grappig, dan heb ik gewoon de goede producten al in huis. Conditioner gebruik ik nooit. Ik krijg daar heel vet haar van, en het wordt zwaar waardoor het helemaal niet fijn in model wil.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:52

SusanH schreef:
Grappig, dan heb ik gewoon de goede producten al in huis. Conditioner gebruik ik nooit. Ik krijg daar heel vet haar van, en het wordt zwaar waardoor het helemaal niet fijn in model wil.

je producten moeten wel aan de eisen voldoen :))

ik heb ook een simpele shampoo, conditioner, leave in en gel. allemaal van de kruidvat overigens :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:00

Wat ik dan wel bijzonder vindt is dat de kokos boost shampoo van Andrelon, die sulfaatvrij is er niet bij staat. Wel de conditioner en de gel. Die elke dag shampoo van Andrelon heb ik ook een tijdje gebruikt. Maar daar krijg ik geen mooie krullen van. Haar wordt juist een beetje slap door die shampoo. De prinsessenshampoo had ik voor mijn dochter. Ook uit nood wel eens gebruikt. Heel fijn voor je haar alleen die geur is vreselijk.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:11

SusanH schreef:
Wat ik dan wel bijzonder vindt is dat de kokos boost shampoo van Andrelon, die sulfaatvrij is er niet bij staat. Wel de conditioner en de gel. Die elke dag shampoo van Andrelon heb ik ook een tijdje gebruikt. Maar daar krijg ik geen mooie krullen van. Haar wordt juist een beetje slap door die shampoo. De prinsessenshampoo had ik voor mijn dochter. Ook uit nood wel eens gebruikt. Heel fijn voor je haar alleen die geur is vreselijk.

Kan zijn dat er dan toch een ingrediënt in zit wat niet cg is. Zie je wel vaker van een lijn dat niet alles ervan cg is.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:24

SusanH schreef:

Volgens isitcg.com, waar ik de ingrediëntenlijst in heb gekopieerd en geplakt, komt dat door de sodium laureth sulfate en isopropyl alcohol.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:32

Ok. Nou mijn haar doet het prima op die shampoo. Het is ook niet makkelijk met al die ingewikkelde namen. En daarbij, het is een methode. En een methode hoeft niet voor iedereen de beste aanpak te zijn.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:42

Mijn haar is enorm vooruit gegaan door de CGM. Het is inmiddels een centimeter is 10 langer dan het de afgelopen jaren wilde worden en het groeit nog steeds. In het begin is het wel zoeken geweest naar de juist producten en mijn haar (en ik) hebben erg moeten afkicken van alle siliconen die ik erin smeerde om het nog enigszins te temmen.

Ik ben ook een stuk minder geld kwijt dan daarvoor want het enige waarmee mijn haar nog een beetje te temmen was waren hele dure shampoo's en conditioners. En tegenwoordig red ik me prima met vrij goedkope producten. Voor mij werkt de shampoo bar van Nature Box heel fijn. Dat maakt fijn schoon maar ook net té. Alleen moet ik dan af en toe een keer een wat sterkere shampoo gebruiken om te voorkomen dat ik build-up krijg.

SusanH schreef:
Mijn haar wordt niet snel vet maar wel heel snel te zwaar van conditioner. Ik doen tegenwoordig eerst conditioner, daarmee ontklit ik en daarna was ik het met shampoo. Dat werkt voor mij ideaal.

Earth

Re: Het leed dat krullend haar heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:51

Ik kijk ook naar de cg methode maar ga het niet strak aanhouden hoor. Ik dacht eerst dat ik perse de olapex producten moest aanschaffen, maar blij dat ik dat niet heb gedaan. Wat een geld is dat zeg :')
Hier een aantal voorbeelden van producten.
Ik heb nu de budget producten gekocht. De Love beauty and planet producten met grijze dop vallen hieronder en die zijn nu 1+1 gratis bij de kruidvat. Das 9 euro voor shampoo en con ongeveer. Dat vind ik een prima prijs.
Afbeelding
Afbeelding

tjara2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 16:22

Ik had altijd heel kort haar met iets slag. Toen in het voorjaar de kappers niet meer mochten knippen besloot ik mijn haar te laten groeien.
Ben ondertussen van heel kort boven mijn oren tot ruim onder mijn oren.
Maar man, de ene pluk haar krult als een poedel, dan een pluk waar gewoon "slag" in zit.
Het pluist, staat alle kanten op en met dit regenachtige weer word het alleen maar erger.
Achter mijn oren staat het wijd uit en op de achterkant van mijn hoofd ligt het voor mijn gevoel plat met iets slag.
Ik ben 46 en heb echt nog nooit zulke krullen gehad, ben nu ook beetje wanhopig, dacht dat ik de lastige lengte had gehad en nu is het gewoon ontploft -O-

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 16:50

Heb je een foto?

tjara2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 17:16

Afbeelding
Met veel gel om het bovenop een beetje plat te maken.
Wanneer ik het na het douchen gewoon laat drogen is het net een hoge bult, bijna geen krul.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 18:55

Wat goed dat ik dit topic heb gevonden!!

Mag ik iemand die goed verstand heeft vd CG methode en producten een privé berichtje doen voor wat vragen?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 19:47

Je mag mij wel een berichtje sturen maar je kunt het hier ook vragen dan hebben anderen er misschien ook nog iets aan.

Lastige lengte Tjara. Lijkt toch wel alsof het krult maar er nu nog te weinig rek op komt om het naar beneden te laten zakken.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 20:10

Ik ben sinds een aantal maanden met de Curly Girl methode bezig. Werkt voor mij perfect! :) Laat sinds een jaar ongeveer mijn haar weer lang groeien na 15 jaar kort.

Afbeelding

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 20:36

Hier ook CG methode. Voor mijzelf nog steeds zoekende aangezien ik snel vet haar of pluizig haar heb, die tussenweg is moeilijk te vinden. Masr door de CGM kan ik nu wel mijn haar los dragen en heb ik veel minder haaruitval.

Voor mijn dochter nooit anders gedaan dan CG vanaf geboorte en ze heeft nu al zoveel mooier haar dan ik gelukkig. De routine kort en simpel. 's ochtends nat maken met plantenspuit, leave in er in (novex) met zachte babyborstel eventueel klitten eruit borstelen, kneden en klaar.

Afbeelding

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 20:48

Katja schreef:
Je mag mij wel een berichtje sturen maar je kunt het hier ook vragen dan hebben anderen er misschien ook nog iets aan.

Lastige lengte Tjara. Lijkt toch wel alsof het krult maar er nu nog te weinig rek op komt om het naar beneden te laten zakken.

Wil het ook zeker hier plaatsen hoor maar wilde met mijn vragen TS haar topic niet vervuilen :D

Mijn haar is nu ongeveer zo (wisselend wat voor weer het is, vanmiddag in de regen gelopen bij eerste foto):

Afbeelding

Zo draag ik het altijd:
Afbeelding

Nu is mijn haar soms best plat bovenop, ik heb heel fijn haar en soms ook best droog. Maar bovenop m’n hoofd wilt het soms nog weleens snel vet worden en bij verkeerde shampoo krijg ik last van jeuk en schilfers :-(

Ik heb deze producten besteld bij CG:

Afbeelding

Nu begreep ik dat ik alles met proteïne heb besteld :') is dat erg?
Daarbij ga ik eind november naar een krullenkapper die volgens de CC1 methode knipt, ben hier ook erg benieuwd naar.

Dus kan iemand mij vertellen of ik op de juiste weg ben? Hoe zorg ik ervoor dat mijn haar meer volume krijgt? Andere tips hoor ik ook graag!!

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 21:06

Wat doen een krullen kapper anders dan een gewone ?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 21:10

YMJArabians schreef:
Ik ben sinds een aantal maanden met de Curly Girl methode bezig. Werkt voor mij perfect! :) Laat sinds een jaar ongeveer mijn haar weer lang groeien na 15 jaar kort.

[ [url=m/fySBWl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauw, wat een schitterende krullen zeg! Wat is jouw routine? :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 21:20

Dammie schreef:

Droog knippen en kijken hoe de krul zich vormt.

Afbeelding

Ik gebruik nu curlygirl movement producten maar dit was in het voorjaar. Sls vrij wassen of no poo, shaper van de Hema en diffuser erop.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 21:28

Wat een prachtig haar heb je YMJArabians!

Ruby1995 schreef:
Wil het ook zeker hier plaatsen hoor maar wilde met mijn vragen TS haar topic niet vervuilen :D

Mijn haar is nu ongeveer zo (wisselend wat voor weer het is, vanmiddag in de regen gelopen bij eerste foto):

[ [url=m/jGHvXt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo draag ik het altijd:
[ [url=m/4QZwXH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu is mijn haar soms best plat bovenop, ik heb heel fijn haar en soms ook best droog. Maar bovenop m’n hoofd wilt het soms nog weleens snel vet worden en bij verkeerde shampoo krijg ik last van jeuk en schilfers :-(

Ik heb deze producten besteld bij CG:

[ [url=m/KevJ88.png]Afbeelding[/url] ]

Nu begreep ik dat ik alles met proteïne heb besteld :') is dat erg?
Daarbij ga ik eind november naar een krullenkapper die volgens de CC1 methode knipt, ben hier ook erg benieuwd naar.

Dus kan iemand mij vertellen of ik op de juiste weg ben? Hoe zorg ik ervoor dat mijn haar meer volume krijgt? Andere tips hoor ik ook graag!!
Ik vrees dat de producten die je besteld hebt vooral erg zwaar zijn voor je haar. Cantu doet het vooral goed bij mensen met sterke krullen en dat geldt ook een beetje voor shea moisture. Heb je de elasticiteit van je haar bepaald? Alles met proteïne is meestal wel te heftig tenzij je haar heel poreus is en enorm elastisch. Als je haar heel droog is heb je waarschijnlijk eerder moisture nodig dan proteïne.

Dammie schreef:
Een andere manier van knippen en dan zijn er ook nog weer heel veel verschillende technieken bij krullenkappers en niet alles werkt voor iedereen.
Mijn haar kun je echt stijl knippen vooral als ze het snijden dan gaat de krul er enorm uit. Met curlsys krijg ik wel mijn krul maar krijg ik rare plukken dus voor mij werkt droog knippen zoals bijvoorbeeld deva cut het beste.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 21:40

@katja, ooo balen... mmm..
welke specifieke middelen (merk etc) adviseer jij voor mij? De bestelde spullen kan ik denk nog wel terug sturen (Weet niet of er nog iets bij zit waarvan jij denkt dat handig is)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 21:59

Leuk dat cg methode zo in is! Ik heb mij er nog nooit in verdiept. Iedereen is natuurlijk vrij om te doen wat ie zelf het beste acht. Ik had het topic ook niet echt bedoeld om cg methode te promoten. Maar om elkaar tips te geven. Ik krijg bijv het idee dat schuim ook niet heel fijn werkt. Ik heb vanochtend crème (Andrelon perfecte krul) direct gedaan ipv eerst schuim en het ging direct beter zitten. :o

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 22:08

Soms scheelt de volgorde enorm. Ik kan heel goed gel en dan schuim doen maar andersom werkt veel minder fijn terwijl voor andere mensen dat juist weer goed werkt. Dat is ook zo lastig dat het voor iedereen zo anders is.

Ruby1995 schreef:
@katja, ooo balen... mmm..
welke specifieke middelen (merk etc) adviseer jij voor mij? De bestelde spullen kan ik denk nog wel terug sturen (Weet niet of er nog iets bij zit waarvan jij denkt dat handig is)
Dat vind ik dan weer lastig om dat zo even te verzinnen. Ik heb zelf heel veel gehad aan de proefjes van curly girl proberen. Takkeduur als je het gaat uitrekenen maar het heeft er wel voor gezorgd dat ik veel beter weet wat bij mijn haar past waardoor ik in de goede richting kon gaan kopen. Zij kan je wel adviseren wat handig is om te proberen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 22:20

Ik heb die creme van Andrelon ook gehad. Bij mij werkt dat juist helemaal niet fijn. beetje hetzelfde effect als conditioner. Maar nu ik een beetje heb gelezen hoeveel soorten krullend haar er zijn en dat je ook nog rekening moet houden met hoe poreus je haar is, of je dik of dun haar hebt, dat maakt natuurlijk nogal verschil welke producten fijn werken bij je.