Corrigerende tik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Corrigerende tik

Poll eindigt op

1. Een corrigerende tik zo nu en dan kan best, als het kind agressief word
59 (13%)
2. Een corrigerende tik zo nu en dan kan best, als het kind brutaal word
133 (31%)
3. Een corrigerende tik kan niet.
233 (54%)

Totaal aantal stemmen: 425

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 22:10

Ik ben ook groot geworden met af en toe een tik of maat 44 onder mn kont.

Ik vraag me serieus af hoe diegenen die tegen tikken zijn dan hun kinderen straffen.
Let wel, ik vind kinderen niet leuk en heb ze ook niet, ik heb wel behangplak op voorraad voor het geval dat.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 22:15

Goof schreef:
xDenies schreef:
Ik zie de corrigerende tik meer als schrikreactie van een ouder. Niet als een bewuste statement in een opvoeding van, 'Ik gebruik het uitdelen van tikken als straf'. Dat denk ik persoonlijk niet.

Dan had het wel (schrik)reflex geheten.
Ik interpreteer het woord als een tik die wordt gegeven om bepaald gedrag te corrigeren. Bewust dus.
Kind vertoond bepaald gedrag, opvoeder geeft tik want wil dit gedrag niet zien.

Hoe je het ook wilt noemen. Een corrigerende tik is niet hetzelfde als slaan & schoppen. Daar zit echt nog een héél groot gat tussen. En slaan & schoppen vind ik niet kunnen, een corrigerende tik (zoals ik hem interpreteer) vind ik niet direct een ramp.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 22:16

xDenies schreef:
Ik zie de corrigerende tik meer als schrikreactie van een ouder. Niet als een bewuste statement in een opvoeding van, 'Ik gebruik het uitdelen van tikken als straf'. Dat denk ik persoonlijk niet.

Dan moet je het gewoon een schrikreactie noemen. Dat kan gebeuren.
Het is juist de term 'corrigerende tik' die gaat om het expres uitdelen van zo'n tik, niet omdat je schrikt als ouder of de situatie verkeerd hebt ingeschat of ongeduldig bent of om gevaar af te wenden of wat voor ander menselijks dan ook: nee, expres en doelgericht. En dat gerichte, dat vind ik niet aanvaardbaar.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 22:18

cissy schreef:
Ik ben ook groot geworden met af en toe een tik of maat 44 onder mn kont.

Ik vraag me serieus af hoe diegenen die tegen tikken zijn dan hun kinderen straffen.
Let wel, ik vind kinderen niet leuk en heb ze ook niet, ik heb wel behangplak op voorraad voor het geval dat.

Ik straf mijn kinderen niet.

Er is veel onderzoek gedaan naar opvoeding en uit vrijwel alles blijkt dat straffen helemaal niet werkt.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 22:18

Shadow0 schreef:
xDenies schreef:

Het is juist de term 'corrigerende tik' die gaat om het expres uitdelen van zo'n tik, niet omdat je schrikt als ouder of de situatie verkeerd hebt ingeschat of ongeduldig bent of om gevaar af te wenden of wat voor ander menselijks dan ook: nee, expres en doelgericht. En dat gerichte, dat vind ik niet aanvaardbaar.

Zoals jij het schetst vrees ik dat het voor iemand al snel zoek is wat nu corrigerend is en wat niet meer. Op die manier vind ik het ook niet aanvaardbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 22:20

Ik vind het lastig. Wil geen melenial zeiker zijn. Een tik op de vingers als een kind erggens aan zit wat niet mag, niet vanwege de pijn maar om het kind te laten schrikken is oké. Maar mijn vader sloeg toen ik 6 was regelmatig meerdere keren achter elkaar op m’n kont nadat hij m’n onderbroek en broek naar beneden had getrokken. Was geen reflex, hij moest er helemaal de trap voor op. Ik ben er niet over uit of ik hier terecht nog boos over ben of dat ik dramatisch zit te doen... het voelde wel vernederend en het was volgens mij als ik lag te huilen in bed als ik bang was.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 22:20

_Penotti schreef:
Overdrijven noem ik dat shadow. Daar zijn we in Nederland heel goed in geworden. Alles is trauma.
Maar reljeugd die branden stoken enz door hun pamperende opvoeding geven geen trauma.

Ik ken twee jongens die onder andere iemand zijn huis bijna in de fik gestoken hebben. Twee van de drie broers heeft gezeten voordat ze goed en wel 20 waren. Echt top hoor zo'n strenge opvoeding waarin je niks mag en geweld de oplossing is! B-)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 22:22

Shadow0 schreef:
xDenies schreef:

Mee eens.
Dat je een kind per ongeluk pijn doet als je hem voor die fietser wegtrekt of je arm tussen het kind en het gevaar steekt is niet hetzelfde als gericht met volle verstand een tik geven in de hoop dat hij dan voortaan niet meer per ongeluk de stoep afloopt.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 22:25

Ik ben geslagen door mijn vader, ik was zeker geen probleemkind en het werd ook nooit erger dan slaan. Ik sloeg mijn zusje daardoor ook als ik gefrustreerd op haar was, inmiddels weet ik beter en vind ik het echt niet okay dat dit mijn voorbeeld was. Slaan is geen optie om te laten zien dat iets niet mag, ook al is het maar een “tik” slaan is slaan
Het slaan en onnodig driftig worden is ook een groot deel waarom ik zelf weinig contact opneem met mijn vader. :)

Ik leerde ook niet dat ik sommige dingen niet meer mocht doen, maar leerde juist manieren zodat mijn vader er niet achter kwam.
Laatst bijgewerkt door maava op 01-10-20 22:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 22:26

Shadow0 schreef:
_Penotti schreef:
Als die tik, zonder pijn, heeft geholpen dat er geen pan van het fornuis is getrokken of de kachel aangeraakt, wat is er dan zo verkeerd?

Omdat je uiteindelijk een groot deel van de voorbereiding mist als je kinderen die zo jong zijn, en nog zo weinig controle over hun eigen gedrag, uberhaupt in die situaties laat komen.
En dat kan voorkomen hoor: iedere ouder gaat een boel situaties meemaken waarin je voorbereiding toch tekort schiet :)

Maar als je dat normaal vindt en het normaal vindt om dan een kind maar te slaan, dan eh... het is zo onaardig allemaal. Het straalt zoveel onaardigheid uit naar kinderen. Als je kinderen niet leuk vindt en er niets mee hebt, doe er dan vooral niets mee, maar dan ben je misschien niet de juiste persoon om te bedenken of het best wel kan om kinderen te slaan.

Wat vind je dan van mijn situatie? De keer (keren?) dat ik een tik op mijn vingers kreeg omdat ik graag bij mijn vaders klussen wilde kijken?

Ik had echt, echt heel vaak gehoord dat ik overal af moest blijven en toch deed ik het omdat ik nieuwsgierig en eigenwijs was (ben :+ ) . Maar uit jouw post maak ik dan op dat mijn vader me überhaupt niet in de garage had mogen laten? Tja, geen idee, misschien had ik dan wel nooit mijn eigen handigheid ontdekt. Dat is toch geen geweld / machtsvertoon / weet ik het wat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 22:28

Hier geef ik af en toe een tik. Ik waarschuw altijd 3 keer maar als ze daarna met een grote glimlach het alsnog doet, gaat ze in de hoek. Komt ze uit de hoek om het als de wiedeweerga opnieuw te doen dan is het een tik op de poep en in de hoek. Dan is het direct gedaan met dergelijk gedrag. Ze weet van heel veel zaken perfect wat wel en niet mag. Als zij het dan toch expres doet en blijft doen na herhaaldelijk waarschuwen en in de hoek dan is het een tik.

Fijn dat mensen dan vinden dat je niet in staat bent om een kind goed op te voeden. Ik kan mij dan enkel voorstellen dat ze verdorie heel brave kinderen hebben. Als ik al een half uur elke minuut een volle drinkbeker naar mijn hoofd krijg gegooid dan stopt het ergens. Als ik het dan kan oplossen met een lichte tik dan gebeurt dat. Het is wel duidelijk dat zij zich dan van alle andere straffen (In de hoek etc) geen hol van aantrekt. Oh, drinkbeker afnemen lost het ook niet op. Zij neemt dan gewoon wat anders. En nee, ik ga niet alles achter slot en grendelen steken daarom.

Je hebt nu eenmaal verschillen in karakters.

Kimbers

Re: Corrigerende tik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 22:37

Ik heb een draak van een dochter, maar kan me geen enkele situatie voorstellen waarbij ik mijn hand zal heffen.

Zelfs bij een terror kind (die ook wel eens lief zijn :') ) kan je toch gewoon consequent zijn zonder te moeten slaan? Dat betekent dan misschien 100x in de hoek zetten, maar het slaan werkt niet aangezien de grenzen opgezocht blijven worden. Dus waarom het dan blijven doen? Alleen omdat het op dat specifieke moment werkt? De boodschap blijft niet hangen.

Ik zou in ieder geval niet willen dat mijn kind enkel stopt met gedrag uit angst voor pijn of angst voor mij. Dat is imo de enige reden waarom tikken werken op de korte termijn.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 22:42

Ik ben voor!
Als je ziet tussen mij en mijn nichtjes.. Zij hebben nul komma nul respect voor hun ouders of iedereen in de maatschappij die ze in de weg zit...

Ik haal de woorden die zij tegen hun ouders schreeuwen niet eens in hun hoofd.

De hedendaagse methode 'negeren' werkt echt niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 22:45

Wij hadden zo‘n jong op stal dat zijn moeder voor de vreselijkste dingen uitschold en daar flink een pak voor op z‘n lazer kreeg. Het werd niet beter.
Dus nog steeds zie ik geen 1+1.
Het feit dat het al zo ver komt dat je je moeder zo uitscheld doet mij meer op mijn hoofd krabben eigenlijk.

Edit: oh de post waarop ik reageerde is aangepast.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 01-10-20 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 22:45

_Penotti schreef:
Verootje ik heb als puber nooit een tik gehad en praat dat ook niet goed.
Maar ik ging ook niet tegen ouders in hormonen of niet. Dat liet je echt wel uit je bol. Nu word dat nog goed gepraat ook. Tot wanhoop van de ouders.

Ik vind je best wel kort door de bocht. Er zijn voldoende ouders die vinden dat hun tikken, óók aan pubers, corrigerend te verantwoorden zijn. Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat dat echt wel invloed heeft op hoe je met je emoties en/of hormonen leert dealen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 22:47

Kimbers schreef:
Ik heb een draak van een dochter, maar kan me geen enkele situatie voorstellen waarbij ik mijn hand zal heffen.

Zelfs bij een terror kind (die ook wel eens lief zijn :') ) kan je toch gewoon consequent zijn zonder te moeten slaan? Dat betekent dan misschien 100x in de hoek zetten, maar het slaan werkt niet aangezien de grenzen opgezocht blijven worden. Dus waarom het dan blijven doen? Alleen omdat het op dat specifieke moment werkt? De boodschap blijft niet hangen.

Ik zou in ieder geval niet willen dat mijn kind enkel stopt met gedrag uit angst voor pijn of angst voor mij. Dat is imo de enige reden waarom tikken werken op de korte termijn.

Jij maakt er automatisch van dat de grenzen blijven opgezocht worden en de boodschap niet blijft hangen. Jammer, met zo veel vooroordelen direct een mening klaar hebben. Pijn, angst. Laat mij niet lachen. Mijn kind heeft geen pijn nog angst. Zij schrikt wel en weet heel goed dat ze een stap te ver is gegaan.

Fijn dat jij ze 100 keer in de hoek zet. Ik zeg nu: Het is klaar en dan is het ook gewoon echt klaar. En ik krijg nog altijd evenveel kusjes, knuffels en zij is nog altijd even enthousiast als ik haar haal uit de opvang.

De huidige jeugd had beter wat meer tikken gekregen als ik zie hoe ze tegen hun ouders doen.

Sizzle: Een flink pak krijgen is toch al totaal anders dan een tik...

Als je een paard rijd dan hebben sommigen ook een zweep bij om ze even wakker te maken als zij niet reageren. Dat doet ook geen pijn. Als je echt gaat meppen, dat is anders. Maar dat valt echt niet meer onder een tik.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 22:50

Hoe geef je een kind dat in staat is de moeder schreeuwend voor k*th“r uitmaakt een zacht corrigerend tik je dan :o?
(Dat stond namelijk eerst in die post).
Dan heb je het toch over een kind van een leeftijd dat normaal allang geleerd heeft om respect voor mens en dier te hebben?
Ik zei echt geen U en dan je wel en alstublieft omdat ik anders een tik kreeg hoor. Dat is omdat je geleerd hebt hoe je elkaar met respect behandeld.
Respect leer je toch niet door straf? Dat klink voor mij als dreigen met de hel als je stout bent. Je doet het niet voor god (of de tik) maar voor je medemens toch?
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 01-10-20 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 22:52

Dat was niet mijn post. Ik reageer enkel op jou die in een topic over een tik begint over een flink pak.

Nu, als zo iets op puber leeftijd voorvalt dan heb je gewoon een hele flinke basis gemist en ben je ver van huis. En dat gaan ze inderdaad niet opgelost krijgen met een tik, noch een flink pak rammel. Daar zou ik professionele hulp voor aanraden.

Ik vind het spijtig dat dit direct een topic van extremen wordt. Een tik voor U en dank je wel te zeggen. Komop. Logisch dat je daar geen tik voor geeft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 22:54

De post boven mij had het eerst over het fysiek corrigeren van scheldende jeugd die hun ouders de meest vreselijke dingen noemen.
Dan heb je 100 stappen gemist want respect begint zeker niet met een corrigerende tik. Dat is gewoon krom.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 22:57

Ik heb het altijd zo naar gevonden dat diegene die het dichtste bij je staan, je bescherming liefde en vertrouwen horen te geven, geweld gaan gebruiken. Voor mij is het echt not done.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 23:13

Sizzle schreef:
Hoe geef je een kind dat in staat is de moeder schreeuwend voor k*th“r uitmaakt een zacht corrigerend tik je dan :o?
(Dat stond namelijk eerst in die post).
Dan heb je het toch over een kind van een leeftijd dat normaal allang geleerd heeft om respect voor mens en dier te hebben?
Ik zei echt geen U en dan je wel en alstublieft omdat ik anders een tik kreeg hoor. Dat is omdat je geleerd hebt hoe je elkaar met respect behandeld.
Respect leer je toch niet door straf? Dat klink voor mij als dreigen met de hel als je stout bent. Je doet het niet voor god (of de tik) maar voor je medemens toch?

Ik heb dat soort taal nooit tegen mijn ouders gezegd. Omdat ik het respect had omdat niet te doen hoe boos ik soms ook mocht zijn.
Stampvoetend en met deuren slaande naar mijn kamer gelopen heb ik wel gedaan.

Als ik dat soort taal wel had laten horen dan was ik nog niet jarig geweest. Denk niet dat ik een pak slaag had gekregen, maar mijn ouders wisten heus wel wat ik als kind heel erg vond als ik dat kwijt was aan speelgoed / tv / computer of iets anders ( voor een tijd) of klusjes doen die ik stom vond en owee als ik dan weer zou zeuren of het niet zou doen. Dan werd de tijd alleen maar langer etc...
En van stal naar huis “ gesleurd” geweest als stap 1 met een heel stevig gesprek.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 23:29

Sunnda schreef:
Als ik als kind een tik kreeg had ik die verdiend en dan wist ik dat ik 35 stappen te ver was gegaan.

En praten werkt bij heel veel kinderen, maar ik weet niet of het bij mij werkte.
Nog steeds trouwens. :D

Overigens ken ik niemand die vroeger weleens een corrigeerde tik gekregen heeft en daar nu nog last van hebt.
Op verjaardagen wordt er wel altijd over gegrapt. Weet je nog pa en dan komt er weer een verhaal dat je denkt..oh ja, heb ik dat serieus gedaan als kind. Oeps!
Dan hebben we het dus wel echt over de corrigerende tik en niet over meerdere tikken of letsel.

Dit. Al kreeg ik eerder een corrigerende schop onder de kont dan een tik. Behalve als ik sneller de trap op was gerend dan dat die voet raken kon :+

Ik ging echt de grens heel ver over als kind, en dat wist ik meestal ook heel goed. Ik kreeg zeker niet onterecht op m'n flikker, maar er zit ergens een grens, die was vrij duidelijk bij ons thuis, en toch ging ik er altijd overheen. Ver overheen. En dan konden mijn ouders praten tot ze een ons weegden hoor. Ik ging er toch wel tegenin.

Ik denk dat veel bokkers in dit topic de corrigerende tik verwarren met slaan. Een tik is in mijn ogen niet hetzelfde als slaan. Van een tik krijg je geen blauwe plekken, de huid wordt niet eens rood.

Ik hou vreselijk veel van mijn ouders en hoor de "als je nu niet ophoud ga je onder de koude kraan" nog heel goed... :D

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 23:34

moonsparkle schreef:
Ik heb het altijd zo naar gevonden dat diegene die het dichtste bij je staan, je bescherming liefde en vertrouwen horen te geven, geweld gaan gebruiken. Voor mij is het echt not done.

Ik vind het mooi verwoord, maar twijfel of ik me hierin kan vinden. Ik denk dat ik emotionele straffen erger vond dan fysieke straffen (en dan heb ik het over een tikje, niet over meermaals slaan), om het zo maar even te noemen. Het ontnemen van spelen met vriendinnetjes etc. vind ik eigenlijk ook best wel een heftige straf bijvoorbeeld, en ook gewoon een vorm van machtsvertoon.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 23:41

Het moet denk ik in verhouding staan en logisch gekozen.
Ik kan me afgezien van de enkele pak voor de broek die ik als vernederend opgeslagen heb geen enkele andere straf meer herinneren dus die zullen dus wel precies juist gekozen (te onbelangrijk om te herinneren) geweest zijn

Diddykong

Re: Corrigerende tik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 00:06

En toch blijkt dat als een corrigerende tik 2 à 3x per maand uitgevoerd wordt, of vaker, dit echt schade te geven. Ik denk echt dat een tik niet goed te praten is. Nooit. Natuurlijk loopt ook bij mama of papa het emmertje een keer over. En fouten maken we allemaal. Mijn dochter is net 2, echt geen makkelijke leeftijd. Ze belandt af en toe op de gang, maar slaan vind ik echt te ver gaan. Dit is de leeftijd om nu alvast consequent te zijn. En een 14 jarige slaan, vind ik eigenlijk grenzen aan mishandeling. Op de leeftijd van 2 en in de puberteit hoort het opzoeken van grenzen bij een gezonde en normale ontwikkeling. Moet je dat zo afstraffen dan? Eigenlijk is het normaal gedrag. Ik ben er ook niet altijd blij mee :=. Maar ik snap waarom het gebeurt en kan het grotere plaatje zien. Bij jongere kinderen helpt oppakken en even wegzetten vaak al enorm. Of afleiden. Ze zijn vaak nog zo slecht in staat om hun impulsen te beheersen. Ze weten dat iets niet mag, maar hun gedrag bijsturen, dat deel in de hersenen is gewoon nog niet af.
Ik zie het van dichtbij trouwens ook gebeuren. Een van de ouders past af en toe een corrigerende tik toe, de ander nooit. En toch is het kind bij de ouder zonder tikken vele malen makkelijker te hanteren. Een tik helpt gewoon niet. Je krijgt er geen respect mee en je krijgt zeker geen kind wat beter luistert.