Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Goof schreef:xDenies schreef:Ik zie de corrigerende tik meer als schrikreactie van een ouder. Niet als een bewuste statement in een opvoeding van, 'Ik gebruik het uitdelen van tikken als straf'. Dat denk ik persoonlijk niet.
Dan had het wel (schrik)reflex geheten.
Ik interpreteer het woord als een tik die wordt gegeven om bepaald gedrag te corrigeren. Bewust dus.
Kind vertoond bepaald gedrag, opvoeder geeft tik want wil dit gedrag niet zien.
xDenies schreef:Ik zie de corrigerende tik meer als schrikreactie van een ouder. Niet als een bewuste statement in een opvoeding van, 'Ik gebruik het uitdelen van tikken als straf'. Dat denk ik persoonlijk niet.
cissy schreef:Ik ben ook groot geworden met af en toe een tik of maat 44 onder mn kont.
Ik vraag me serieus af hoe diegenen die tegen tikken zijn dan hun kinderen straffen.
Let wel, ik vind kinderen niet leuk en heb ze ook niet, ik heb wel behangplak op voorraad voor het geval dat.
Shadow0 schreef:xDenies schreef:Ik zie de corrigerende tik meer als schrikreactie van een ouder. Niet als een bewuste statement in een opvoeding van, 'Ik gebruik het uitdelen van tikken als straf'. Dat denk ik persoonlijk niet.
Dan moet je het gewoon een schrikreactie noemen. Dat kan gebeuren.
Het is juist de term 'corrigerende tik' die gaat om het expres uitdelen van zo'n tik, niet omdat je schrikt als ouder of de situatie verkeerd hebt ingeschat of ongeduldig bent of om gevaar af te wenden of wat voor ander menselijks dan ook: nee, expres en doelgericht. En dat gerichte, dat vind ik niet aanvaardbaar.
_Penotti schreef:Overdrijven noem ik dat shadow. Daar zijn we in Nederland heel goed in geworden. Alles is trauma.
Maar reljeugd die branden stoken enz door hun pamperende opvoeding geven geen trauma.
Shadow0 schreef:xDenies schreef:Ik zie de corrigerende tik meer als schrikreactie van een ouder. Niet als een bewuste statement in een opvoeding van, 'Ik gebruik het uitdelen van tikken als straf'. Dat denk ik persoonlijk niet.
Dan moet je het gewoon een schrikreactie noemen. Dat kan gebeuren.
Het is juist de term 'corrigerende tik' die gaat om het expres uitdelen van zo'n tik, niet omdat je schrikt als ouder of de situatie verkeerd hebt ingeschat of ongeduldig bent of om gevaar af te wenden of wat voor ander menselijks dan ook: nee, expres en doelgericht. En dat gerichte, dat vind ik niet aanvaardbaar.
Shadow0 schreef:_Penotti schreef:Als die tik, zonder pijn, heeft geholpen dat er geen pan van het fornuis is getrokken of de kachel aangeraakt, wat is er dan zo verkeerd?
Omdat je uiteindelijk een groot deel van de voorbereiding mist als je kinderen die zo jong zijn, en nog zo weinig controle over hun eigen gedrag, uberhaupt in die situaties laat komen.
En dat kan voorkomen hoor: iedere ouder gaat een boel situaties meemaken waarin je voorbereiding toch tekort schiet![]()
Maar als je dat normaal vindt en het normaal vindt om dan een kind maar te slaan, dan eh... het is zo onaardig allemaal. Het straalt zoveel onaardigheid uit naar kinderen. Als je kinderen niet leuk vindt en er niets mee hebt, doe er dan vooral niets mee, maar dan ben je misschien niet de juiste persoon om te bedenken of het best wel kan om kinderen te slaan.
_Penotti schreef:Verootje ik heb als puber nooit een tik gehad en praat dat ook niet goed.
Maar ik ging ook niet tegen ouders in hormonen of niet. Dat liet je echt wel uit je bol. Nu word dat nog goed gepraat ook. Tot wanhoop van de ouders.
Kimbers schreef:Ik heb een draak van een dochter, maar kan me geen enkele situatie voorstellen waarbij ik mijn hand zal heffen.
Zelfs bij een terror kind (die ook wel eens lief zijn) kan je toch gewoon consequent zijn zonder te moeten slaan? Dat betekent dan misschien 100x in de hoek zetten, maar het slaan werkt niet aangezien de grenzen opgezocht blijven worden. Dus waarom het dan blijven doen? Alleen omdat het op dat specifieke moment werkt? De boodschap blijft niet hangen.
Ik zou in ieder geval niet willen dat mijn kind enkel stopt met gedrag uit angst voor pijn of angst voor mij. Dat is imo de enige reden waarom tikken werken op de korte termijn.
Sizzle schreef:Hoe geef je een kind dat in staat is de moeder schreeuwend voor k*th“r uitmaakt een zacht corrigerend tik je dan![]()
(Dat stond namelijk eerst in die post).
Dan heb je het toch over een kind van een leeftijd dat normaal allang geleerd heeft om respect voor mens en dier te hebben?
Ik zei echt geen U en dan je wel en alstublieft omdat ik anders een tik kreeg hoor. Dat is omdat je geleerd hebt hoe je elkaar met respect behandeld.
Respect leer je toch niet door straf? Dat klink voor mij als dreigen met de hel als je stout bent. Je doet het niet voor god (of de tik) maar voor je medemens toch?
Sunnda schreef:Als ik als kind een tik kreeg had ik die verdiend en dan wist ik dat ik 35 stappen te ver was gegaan.
En praten werkt bij heel veel kinderen, maar ik weet niet of het bij mij werkte.
Nog steeds trouwens.![]()
Overigens ken ik niemand die vroeger weleens een corrigeerde tik gekregen heeft en daar nu nog last van hebt.
Op verjaardagen wordt er wel altijd over gegrapt. Weet je nog pa en dan komt er weer een verhaal dat je denkt..oh ja, heb ik dat serieus gedaan als kind. Oeps!
Dan hebben we het dus wel echt over de corrigerende tik en niet over meerdere tikken of letsel.
moonsparkle schreef:Ik heb het altijd zo naar gevonden dat diegene die het dichtste bij je staan, je bescherming liefde en vertrouwen horen te geven, geweld gaan gebruiken. Voor mij is het echt not done.