Fit met yoga

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pressent

Re: Fit met yoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 17:23

Ja voor mij is de ochtend erg prettig, wel merkte ik in het begin wel weer dat ik even moest doorzetten. Dus echt een paar weken trouw elke dag beginnen met yoga. Nu mis ik het als ik een dag oversla.
Maar s'avonds yoga en daarna chill met een kop thee op de bank is ook heerlijk indedaad. Dan slaap je daarna ook goed.

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:09

Heeft iemand tips voor goede filmpjes of apps voor Yin yoga?

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:35

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:26

Dankjewel!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 13:53

Welke app (of eventueel videos) kunnen jullie aanraden voor een beginner?

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:40

Maartje_M schreef:
Welke app (of eventueel videos) kunnen jullie aanraden voor een beginner?

Ik doe heel veel yoga met 'yoga with bird' op YouTube. Hele fijne, rustige video's die ik goed bij kan houden. Ze heeft ook een aantal video's die wat meer kracht vereisen, dat staat dan wel aangegeven. Maar het meerendeel is rustige restorative yoga met veel strekken. Ik hou nogal wat spanning vast in mijn lichaam dus ik vind ze heel fijn.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 15:51

Ik doe tegenwoordig 2x per week de lessen "yogalates" bij de gymclub... opwarming is yoga, dan pilates en dan weer yoga als stretch/cooling down. Erg leuke lessen!
Ik dacht altijd dat pilates er totaal niets mee te maken had, maar deze oefeningen, het principe van adememen, kan ik wel erg waarderen.

vroeger deed ik fanatiek dagelijks yoga, al wat was het maar een ochtendgroet, maar tegenwoordig ben ik al blij als 2x per week lukt ...

Vroeger ook Bikram gedaan, maar op mijn huidige woonplek is het nergens in de buurt te vinden.
Aerial zou ik ook graag proberen!!! maar dus ook niet in de buurt -O-

Iemand een idee waar je meer kan vinden of tutorials bvb over de asana rebel?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 20:54

Fair schreef:
Ik doe heel veel yoga met 'yoga with bird' op YouTube. Hele fijne, rustige video's die ik goed bij kan houden. Ze heeft ook een aantal video's die wat meer kracht vereisen, dat staat dan wel aangegeven. Maar het meerendeel is rustige restorative yoga met veel strekken. Ik hou nogal wat spanning vast in mijn lichaam dus ik vind ze heel fijn.

Dank je, die ga ik proberen!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 21:07

Ik meld me hier ook. Heb een fysiek beroep en ben einde van de dag flink moe. Merk dan ook dat ik stijf ben en moeilijk op gang kom als ik na een uurtje van de bank opsta in de avond. Welk type yoga zou mij hierin het beste kunnen ondersteunen?
En hoe ervaren jullie het doen van yoga naast een druk leven. Krijgen jullie het makkelijk ingepast in je dag en hoe vaak per week lukt het?
Kortom ik zit vol met vragen en probeer er achter te komen of dit iets voor mij zou kunnen zijn.
Lessen zijn lastig, minstens 20 minuten met de auto bij ons vandaan en op onmogelijke tijden dus zal het sowieso moeten met video's.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 21:09

Ik vind dat ik dit ook moet doen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-22 21:44

Lizy, ik zoek vaak een les van een half uur en doe dat in de avond. Daarna spring ik onder de douche en ga ik nog even helemaal ontspannen op de bank hangen. Daar maak ik dan wel bewust tijd voor, heerlijk. En je gaat het fysiek echt snel merken als je dat 2 á 3 keer in de week doet. Ik heb het een paar weken niet gedaan en dan krijg ik meteen weer fysieke klachten.

Voor jou en voor Maartje: als je op youtube zoekt op 'yoga for beginners' krijg je genoeg lesjes. Probeer eens verschillende uit van verschillende personen en kijk wat er bij je past. Ik vind zelf een actievere vorm van yoga fijn omdat je dan niet alleen met soeplesse maar ook met kracht en balans bezig bent, maar ik doe eens in de zoveel tijd ook een yin yoga les tussendoor om echt even goed te ontspannen en stretchen.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 09:09

Doet iemand van jullie ook nog meditatie/prayanama naast de yoga/asana?

Zelf doe ik ashtanga yoga, dat is een dymamische vorm waarbij je beweegt op je ademhaling en iedereen keer dezelfde serie yogahoudingen (asanas) uitvoert. Ik heb onlangs een workshop daarover gevold van twee Canadese instagramyogi's wat supertof was!
Sinds kort doe ik het nu 1x per week in een studio. Die rechtstreekse begeleiding zorgt ervoor dat je nog geconcentreerder en minder afgeleid bent. Een aanrader dus voor wie de mogelijkheid heeft!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 09:44

Volgens mij is bij elke vorm van yoga de ademhaling belangrijk. Yoga was oorspronkelijk ook alleen meditatie/ademhaling. De asana’s zijn daar pas later bijgekomen.

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 10:31

Bij de Yoga les die ik volg is het laatste kwartier van de les (1 uur in totaal) een "eind ontspanning"
Een kwartier lang liggen (onder een dekentje) met muziek en wat gemompel van de lesgever.
Ik vind dat erg lang, maar misschien is dat wel overal zo?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 10:40

Eind ontspanning verschilt bij ons nog wel. Ook maar net hoeveel tijd er nog is.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 13:03

Ik probeer iedere dag 20 minuten te mediteren. Lukt helaas niet altijd in de drukte. Met yoga begin ik nu pas net dus, maar dan wel thuis en niet in een les

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 13:22

Wat voor yoga mat hebben jullie? Ik gebruik nu een oud fitness matje, maar oud is wel het keyword hier, want hij is niet meer zo heel dik en ik heb er ook niet zo veel grip op. Er zijn zo veel verschillende matten... welke kunnen jullie aanraden?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 15:00

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-22 16:06

Goof schreef:
Ik heb inmiddels een nieuwe mat (en de vorige geretourneerd) en ben blij met deze. Hij is wel dunner, 0.6 cm, dat is het enige dat ik jammer vind maar ik geloof dat het wel te doen is.
Verder vind ik het materiaal en de grip superfijn. Deze is wel anti-slip.

Het is deze mat:
[ [url=m/BWYRC6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb deze mat en ben er nog steeds superblij mee! Hij is stevig, antislip en dik genoeg.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 16:21

@Maartje, ik heb een Liforme maar die is meteen wel heel prijzig. Evt. heb ik er nog wel eentje te koop want ik heb er twee en ik gebruik er geen twee. Vind de uitlijning wel heel fijn.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 06:16

Bedankt voor de tips! Ik vond over de €100 wel prijzig idd voor iets waarvan ik nog moet kijken of ik het ga volhouden :o

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 10:47

Ik heb er een van Love Generation (https://www.bol.com/be/nl/p/love-genera ... 0470/?s2a= ) en ben er wel tevreden mee. Kon nog iets beter anti-slip zijn, maar voor de rest wel een goede stevige mat (en maar 50 euro).

Edit: dezelfde dus als Goof, maar dan de niet premium versie!

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 08:23

Zijn hier mensen die echt verschil merken in het materiaal van hun yogamat? TPE leek me wel wat omdat het lekker stroef is, maar ik ben wel op zoek naar een lekkere dikke mat en dat zie ik niet zo snel van dat materiaal...
Mijn huidige mat is 8mm en PVC (gewoon een goedkope van Decathlon) maar de katten hebben daar zo vaak hun nagels in gezet dat ik hem onderhand echt moet gaan vervangen :')

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 23:04

Ik heb er eentje van tunturi. Lekker dik, dus geen zere knieën. Goede grip. 20 euro bij bol.

Midoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 23:11

Ik heb een Manduka prolite al een paar jaar. Daarvoor eentje van decathlon.
Die manduka is wat duurder maar een erg fijne mat.