Levensreddende operatie wordt niet vergoed?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 15:13

secricible schreef:
borstverkleiningen worden ook alleen maar vergoed bij vrij specifieke medische indicaties zoals een borstamputatie.

Daihyo schreef:
Het zou fijn zijn als we als patiënt meer keuze zouden hebben in de vergoedingen.
Ik heb ook lipoedeem en ken de frustratie van de vergoeding rondom de lipo's. Overigens ga je het met een liposuctie alleen niet redden. Heel je levensstijl moet aangepast worden, anders zitten die kilo's er op dezelfde plek zo weer aan. Dus ook daar zou op ingestoken moeten worden.

We hebben het hier over IVF. Ik heb er prachtige dingen van gezien en blij dat het bestaat. Alleen, ik betaal er ook voor. Terwijl ik er bewust voor kies geen kinderen te krijgen, betaal ik zorgpremie voor een heel pakket wat ik nooit zal gebruiken.
Zelfde geldt voor een borstverkleining of -vergroting. Ik heb een prachtige B-cup, dus ga daar zeker geen gebruik van maken.
Waarom kan ik niet een keuze maken om dat niet vergoed te willen hebben en een liposuctie wel?

Niet voor- of tegenstanders zijn interessant, maar die keuzevrijheid (die er dus niet is) en het betalen voor iets wat je zeker weten niet gaat gebruiken, dat is wel een interessante discussie.

Maar als je alleen nog maar gaat betalen voor wat je denkt nodig te hebben, dan denk ik dat de zorgverzekering niet echt meer een lang leven beschoren is. Het idee is juist dat we allemaal wat betalen, zodat we elkaar kunnen helpen en samen de lasten dragen. Anders heeft iemand met chronische ziektes echt een onmogelijk hoge zorgpremie en iemand die gezond is zou vrijwel niks meer betalen. Zo werkt het gewoon niet.

En van pakket wisselen is dan ook geen optie meer. Dan ga je dus het vinkje "chemotherapie" aanzetten als er aanwijzingen zijn voor kanker? Met alleen de mensen die chemotherapie krijgen kun je die chemo's en andere oncologische behandelingen niet betalen...

Ik vind het ook idioot dat ik premie betaal zodat prostaatkanker behandeld kan worden. Ik heb niet eens een prostaat. And so on. Het is geen winkel waar je de spulletjes uit kan halen die voor jou het prettigst zijn, dat is een onbetaalbaar systeem. Hoe zou je dat kunnen inrichten op een realistische manier?

Wat mij betreft is dat een stukje solidariteit dat we met z'n allen moeten dragen. Maar tegelijkertijd moet er ook wel kritisch gekeken worden hoe we het in deze tijd enigzins betaalbaar gaan houden en wat mij betreft is dan toch wel een criteria dat er iig een wetenschappelijke basis moet zijn en die is er bij liposuctie dus niet.

Er was (is?) Wel een zorgverzekeraar die met bepaalde modules werkte, volgens mij FBTO.

Daar kan/kon je bijvoorbeeld de module zwangerschap aanzetten op het moment dat je een poging gaat doen zwanger te worden.

Al zie ik nu dat het om de aanvullende verzekering gaat en niet de basisverzekering.

Verder zie je nu al gebeuren dat mensen die aanvullende verzekering afsluiten waar ze het meest baad bij hebben en veel mensen kiezen helemaal niet meer voor een aanvullende verzekering.

Ergens heel fijn om niet te betalen voor wat je niet gaat gebruiken (als man heb je niets aan zwangerschap gym bijvoorbeeld)

Maar als iedereen alleen verzekerd voor wat hij denkt te gaan verbruiken, dan is het niet betaalbaar meer ben ik bang.

miccamaaike

Re: Levensreddende operatie wordt niet vergoed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 15:24

Je weet toch niet wat je gaat verbruiken. Sommige dingen zijn in te schatten uiteraard. Maar een verzekering is toch ook juist bedoelt voor de dingen die je niet ziet aankomen. Dat is ook een beetje t principe van een verzekering, dat dingen die je niet aan ziet komen vergoed worden.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 15:34

miccamaaike schreef:
Je weet toch niet wat je gaat verbruiken. Sommige dingen zijn in te schatten uiteraard. Maar een verzekering is toch ook juist bedoelt voor de dingen die je niet ziet aankomen. Dat is ook een beetje t principe van een verzekering, dat dingen die je niet aan ziet komen vergoed worden.

Klopt! Daarom ben ik ook goed aanvullend verzekerd.

Maar bijvoorbeeld zwangerschap, nieuwe bril, orthodontist enz zijn weldegelijk dingen die best wel te plannen zijn.

En bijvoorbeeld moest ik in 2017 eigenlijk voor controle voor mn hart, maar dat uitgesteld tot begin 2018, zodat ik het eigen risico van 2017 niet kwijt was. Uiteindelijk in februari 2018 op controle geweest en november 2018 geopereerd.

Ik wist dus dat ik in 2018 op controle moest, dus mn eigenlijk risico natuurlijk niet omhoog gezet en even goed naar mn aanvullende verzekering gekeken.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 15:38

mvdende schreef:
Maar bijvoorbeeld zwangerschap, nieuwe bril, orthodontist enz zijn weldegelijk dingen die best wel te plannen zijn.

zwangerschappen zijn niet te plannen. PUNT
Laatst bijgewerkt door Keet op 08-09-20 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 15:38

Ja voor dingen die je aan ziet komen kan dat natuurlijk prima. Ik heb mijn eigen risico ook omlaag gezet toen ik zwanger was, leek me toch wel verstandig. Maar bril / ortho zijn aanvullende dingen, dus daar zoek je vaak sowieso wel een aanvullend pakket op uit.

Maar de basiszorg is niet altijd voorspelbaar, ook een zwangerschap niet. Dus het is dan toch logisch dat dat voor iedereen standaard verzekerd is. Fijn dat jij je hartoperatie kon plannen, maar als dat iets accuuts wat geweest, dan ben je toch blij dat dat standaard verzekerd is.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 15:51

Je kan beter geld wegleggen per maand dan dat je je aanvullend verzekerd voor een bril. Er zit toch voor dat soort dingen een bepaalde clausule in.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 15:55

Keet schreef:
mvdende schreef:

Wat knap van je dat je een zwangerschap kan plannen. Je maakt jezelf belachelijk, keer op keer. Misschien is het verstandiger dat je niet deelneemt aan discussies hier op Bokt.
Ik weet dat je autisme hebt en een andere kijk op deze wereld daardoor. Maar je gedrag hier is echt not done en de dingen die je hier verkondigd ook nie

Of je accepteert dat ook autisme iets is wat de psyche beinvloedt en neemt de post met een korreltje zout of negeert het.
Dat moet met een gezond brein toch prima lukken. Het is een keuze om je zo druk te maken.

Ik vind dit soort dingen altijd lastig. Mijn eerste reactie is dat dit gewoon vergoed moet worden. Aan de andere kant is er dus iets met de wetenschappelijke kant waarom het niet vergoed wordt en denk ik: we moeten ook niet alles gaan vergoeden omdat het zou kunnen helpen. Dan zouden sommigen hun geitenwollensokken laten vergoeden.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 15:58

Keet schreef:
mvdende schreef:

Wat knap van je dat je een zwangerschap kan plannen. Je maakt jezelf belachelijk, keer op keer. Misschien is het verstandiger dat je niet deelneemt aan discussies hier op Bokt.
Ik weet dat je autisme hebt en een andere kijk op deze wereld daardoor. Maar je gedrag hier is echt not done en de dingen die je hier verkondigd ook nie

Als je geen mannelijke vriend hebt is dat best wel planbaar hoor.
Niet dat ik een idee heb van haar relatie status. Maar zo raar is die opmerking niet.

Ik vind jou opmerking wel erg onvriendelijk eigenlijk.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 16:04

Sunnda schreef:
Of je accepteert dat ook autisme iets is wat de psyche beinvloedt en neemt de post met een korreltje zout of negeert het.
Dat moet met een gezond brein toch prima lukken. Het is een keuze om je zo druk te maken.

Ik vind dit soort dingen altijd lastig. Mijn eerste reactie is dat dit gewoon vergoed moet worden. Aan de andere kant is er dus iets met de wetenschappelijke kant waarom het niet vergoed wordt en denk ik: we moeten ook niet alles gaan vergoeden omdat het zou kunnen helpen. Dan zouden sommigen hun geitenwollensokken laten vergoeden.

:)
Laatst bijgewerkt door Keet op 08-09-20 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 16:07

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 16-02-25 02:30, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 16:09

Keet schreef:
mvdende schreef:

Ik vind, gezien het feit dat er te pas en te onpas verkondigd wordt dat mvdende autisme heeft en daarom wat ongenuanceerd kan zijn, dat jij behoorlijk onbeschoft reageert op haar post. Die ik nog niet eens zo raar vind.

Misschien betrek je het op jezelf, dat kan hoor. Maar bedenk dan dat moeilijk zwanger worden niet de standaard is.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 16:10

Keet schreef:
Sunnda schreef:

Dank je, mijn zoon heeft autisme, dus weet heel goed hoe het is om met dergelijk gedrag te moeten handelen. Alleen hij is 5 en snapt nog niet hoe egoistisch hij soms is. Mvdende is volwassen, woont zelfstandig dus zou zich beter moeten kunnen gedragen en beseffen wat ze zegt en doet dan mijn 5 jarige.

Hier wil ik even op inhaken. Dat ze volwassen is en daarom beter zou moeten weten zegt niks. Een kind van 5 kan zich alle kanten op ontwikkelen. De ene met autisme is de andere niet, dus wat je zegt is niet altijd kloppend in iedere situatie.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 16:14

mvdende word er vrijwel constant op gewezen dat haar gedrag die ze hier vertoond niet door de beugel kan en nog blijft ze doorgaan met hetzelfde gedrag. Daar kan zij niks aan doen maar wellicht kan ze rekening houden met wat ze post...

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 16:25

Beetje vervelend dat er nu over een topicdeelnemer wordt gepraat, in plaats van haar rechtstreeks aan te spreken . Het is geen klein kind (En jullie zijn dat ook niet, toch?)

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 16:29

Ik praat niet over iemand, ik zeg juist dat leeftijd niks zegt. Autisme is complex, en hoe meer erop in gehakt gaat worden hoe minder helpend.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 16:44

Maar een zwangerschap is toch enigszins planbaar? Zolang je anticonceptie en condooms gebruikt, weet je dat een zwangerschap niet echt te verwachten is en als je er voor kiest om te gaan proberen zwanger te worden en dus stopt met anticonceptie en condooms, dan weet je dat de kans op zwangerschap behoorlijk groot is.

Het is niet op één dag planbaar nee, maar als je in december je zorgverzekering gaat bepalen voor het volgende jaar, dan kun je denk ik wel de inschatting maken of er een zwangerschap aan zit te komen of niet?

Voor de meeste mensen is een zwangerschap een goed bedachte keuze, verassingen kunnen natuurlijk altijd. Een keuze die neem ik aan ook gebaseerd wordt op de huidige stand van zaken (onderling, ruimte genoeg in huis, huisdieren enz) maar als je echt absoluut geen kinderen wil, dan zijn er ook genoeg mogelijkheden om echt geen kinderen te krijgen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 16:48

Inschatten? Op de KANS misschien. Maar de werkelijkheid is heel anders.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 16:51

rien10 schreef:
Inschatten? Op de KANS misschien. Maar de werkelijkheid is heel anders.

Ik ken anders genoeg verhalen van mensen die bewust stoppen met condoom en/ of anticonceptie en binnen een paar maanden zwanger zijn.

En ook van mensen die na 1 of 2 zwangerschappen en kinderen het genoeg vinden en ook niet meer zwanger worden door de maatregelen die zij nemen om een zwangerschap te voorkomen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 16:52

mvdende schreef:
maar als je echt absoluut geen kinderen wil, dan zijn er ook genoeg mogelijkheden om echt geen kinderen te krijgen.

Geen enkele anticonceptie werkt 100%.. alleen onthouding.
Zelfs bij mensen die "geholpen" zijn komt het voor dat de boel weer vanzelf hersteld en er toch een zwangerschap ontstaat.

De basisverzekering is voor iedereen en daar zitten al veel dingen automatisch bij in.
Je kan moeilijk schiften wat je niet verzekerd wil hebben, iedereen betaald voor iedereen en je weet nooit wanneer jij iets krijgt en dan blij bent dat je daarvoor wel (automatisch) verzekerd bent.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 16:52

Zwanger worden is voor 1 op de 6 stellen niet vanzelfsprekend. Da's nog best een flink percentage waarvoor het dus niet planbaar is.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-20 16:54

Hoe gaan we van een lipoedeem en vragen over financiering en fondsen naar of je wel of geen zwangerschap kunt plannen?!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 17:01

Even on topic
Denk dat deze mevrouw eerst aan al haar andere problemen moet werken.
Dus idd afvallen evt met hulp.en daarna verder kan kijken
Plastische chirurgie wordt best vergoed, alleen als alles verder klopt

Heeft ze al eens gesprek bij obesitas kliniek gehad,bv Velp die daar echt heel ver in zijn

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 17:04

Echwel schreef:
Even on topic
Denk dat deze mevrouw eerst aan al haar andere problemen moet werken.
Dus idd afvallen evt met hulp.en daarna verder kan kijken
Plastische chirurgie wordt best vergoed, alleen als alles verder klopt

Heeft ze al eens gesprek bij obesitas kliniek gehad,bv Velp die daar echt heel ver in zijn

Liposuctie bij lipoedeem wordt bij geen 1 van de zorgverzekeraars vergoed (ook niet bij aanvullend) omdat er geen wetenschappelijk bewijs is dat het (langdurig)helpt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 17:05

Miss wel een operatie, daar doelde ik eerlijk gezegd op

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 18:24

bigone schreef:
Ts, lipoedeem komt in principe voor in onderste gedeelte van het lichaam, afvallen heeft er geen invloed op. Deze dame is dus “ veel te zwaar” en heeft daardoor knieklachten . Die zwaarte zit ook in bovenlichaam en daar kun je met afvallen wel iets aan doen . Misschien moet ze dat eerst doen zodat ze door haar overgewicht aan de bovenkant het minder benauwd heeft . Want lipoedeem komt bij mijn weten niet voor rondom hart en longen .

Dat laatste vroeg ik me ook af, want de levensverwachting hangt niet af van haar benen. Dan zouden ze met een beenamputatie klaar zijn.
En als een beenamputatie medisch noodzakelijk zou zijn omdat haar leven er vanaf zou hangen zouden ze dat doen. Dus dat is het hoofdprobleem idd niet.