secricible schreef:borstverkleiningen worden ook alleen maar vergoed bij vrij specifieke medische indicaties zoals een borstamputatie.Daihyo schreef:Het zou fijn zijn als we als patiënt meer keuze zouden hebben in de vergoedingen.
Ik heb ook lipoedeem en ken de frustratie van de vergoeding rondom de lipo's. Overigens ga je het met een liposuctie alleen niet redden. Heel je levensstijl moet aangepast worden, anders zitten die kilo's er op dezelfde plek zo weer aan. Dus ook daar zou op ingestoken moeten worden.
We hebben het hier over IVF. Ik heb er prachtige dingen van gezien en blij dat het bestaat. Alleen, ik betaal er ook voor. Terwijl ik er bewust voor kies geen kinderen te krijgen, betaal ik zorgpremie voor een heel pakket wat ik nooit zal gebruiken.
Zelfde geldt voor een borstverkleining of -vergroting. Ik heb een prachtige B-cup, dus ga daar zeker geen gebruik van maken.
Waarom kan ik niet een keuze maken om dat niet vergoed te willen hebben en een liposuctie wel?
Niet voor- of tegenstanders zijn interessant, maar die keuzevrijheid (die er dus niet is) en het betalen voor iets wat je zeker weten niet gaat gebruiken, dat is wel een interessante discussie.
Maar als je alleen nog maar gaat betalen voor wat je denkt nodig te hebben, dan denk ik dat de zorgverzekering niet echt meer een lang leven beschoren is. Het idee is juist dat we allemaal wat betalen, zodat we elkaar kunnen helpen en samen de lasten dragen. Anders heeft iemand met chronische ziektes echt een onmogelijk hoge zorgpremie en iemand die gezond is zou vrijwel niks meer betalen. Zo werkt het gewoon niet.
En van pakket wisselen is dan ook geen optie meer. Dan ga je dus het vinkje "chemotherapie" aanzetten als er aanwijzingen zijn voor kanker? Met alleen de mensen die chemotherapie krijgen kun je die chemo's en andere oncologische behandelingen niet betalen...
Ik vind het ook idioot dat ik premie betaal zodat prostaatkanker behandeld kan worden. Ik heb niet eens een prostaat. And so on. Het is geen winkel waar je de spulletjes uit kan halen die voor jou het prettigst zijn, dat is een onbetaalbaar systeem. Hoe zou je dat kunnen inrichten op een realistische manier?
Wat mij betreft is dat een stukje solidariteit dat we met z'n allen moeten dragen. Maar tegelijkertijd moet er ook wel kritisch gekeken worden hoe we het in deze tijd enigzins betaalbaar gaan houden en wat mij betreft is dan toch wel een criteria dat er iig een wetenschappelijke basis moet zijn en die is er bij liposuctie dus niet.
Er was (is?) Wel een zorgverzekeraar die met bepaalde modules werkte, volgens mij FBTO.
Daar kan/kon je bijvoorbeeld de module zwangerschap aanzetten op het moment dat je een poging gaat doen zwanger te worden.
Al zie ik nu dat het om de aanvullende verzekering gaat en niet de basisverzekering.
Verder zie je nu al gebeuren dat mensen die aanvullende verzekering afsluiten waar ze het meest baad bij hebben en veel mensen kiezen helemaal niet meer voor een aanvullende verzekering.
Ergens heel fijn om niet te betalen voor wat je niet gaat gebruiken (als man heb je niets aan zwangerschap gym bijvoorbeeld)
Maar als iedereen alleen verzekerd voor wat hij denkt te gaan verbruiken, dan is het niet betaalbaar meer ben ik bang.