Zoon (10 jaar) liegt vaak

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 13:59

Zebrastreep schreef:
Klopt ik werk er dus het is afstandelijker als ouders. Ik snap ook wel dat het voor ouders veel persoonlijker kan zijn als je kind liegt dan als begeleider. Immers als begeleider ga je s'avonds weer naar huis en laat je het los. Ouders kunnen veel meer moeite hebben om het los te laten.
Omdat methoden inderdaad rechtlijnig zijn en weinig rekening houden met variabelen is er bij organisatie waar ik werk daarom ook niet gekozen voor een vaste methodiek. Het zijn vaak verschillende delen uit verschillende methodieken met als hoofdvorm toch wel de Gentle Teaching. Ik vindt dat je met Gentle Teaching veel kunt bereiken en een erge fijne methode en ook passend bij mij. Ik ben totaal niet van het schreeuwen tegen iemand ( wat ik ook wel heb gehoord in instellingen ) maar het juist anders oplossen. Ook vindt ik erg fijn aan die methodiek dat je eerst een vertrouwingsband op moet bouwen en daarna pas gaat begrenzen. Zo krijg je ook veel meer inzicht hoe iemand is als persoon en wat hij of zij leuk vindt om te doen. Ook merk ik dat situatie's uit handen nemen ( als iemand vastloopt) makkelijker gaat. Nu is het wel zo dat de visie en missie van de organisatie is dat mensen gelukkig zijn en er zo veel mogelijk tijd gaat naar de bewoners en niet naar papierwerk. Het papierwerk wordt dan meer gedaan door de zorgondernemers , maar ook die zijn vrijwel bijna elke dag op de groep te vinden. Ik denk dat ik de geef mij de vijf methode heel interessant ga vinden om meer inzicht te krijgen maar niet dat ik het volledig toe ga passen tijdens het werken.

Een bewonersgroep is denk ik wel iets anders en van een ander kaliber, dan een kind met milde ASS die het 'gewone' leven mee draait.
Dan zit je niet intern of is de tijd met een begeleider niet dusdanig dat een vertrouwensband opgebouwd kan worden.
In mij beleving zijn dit twee hele verschillende dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 14:03

Ik vind dit gedrag juist niet verklaarbaar vanuit ass. Zou het gewoon aankijken en rustig blijven benoemen dat je weet dat hij niet de waarheid spreekt. Denk dat hij er overheen gaat groeien.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 14:05

Gaat het echt om liegen? Snapt je zoon dat ook daadwerkelijk, gezien zijn ASS?
Kinderen met ASS maken nl. vaak heel andere ('foute') koppelingen dan dat wij dat doen.
Heeft Geef me de Vijf een mooi filmpje over, even kijken of ik dat hier kan linken.

https://youtu.be/-mgxZHexvHE

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 14:07

Heel goed dat je hier vragen over stelt TS! Informatie uitwisselingen verschillende vragen en eigen ervaringen zijn altijd erg helpend om een andere kijk te creëren op je zoontje!
Ik kan het boek geef me de vijf zeker aanraden, ik ben naar heel veel lezingen en cursussen geweest van Colette en ik denk dat het voor jouw zoontje een eyeopener kan zijn.
Ga vooral terug naar de de oorzaak,
Wat is het ongewenste gedrag en waarom en hoe uit zich dat?
Wat gebeurt er voorafgaand en in welke situaties (wanneer waar en bij wie?)
Wanneer kwam het gedrag niet voor in soortgelijke situaties? Wat was er toen anders?
Wat maakt dat hij zo reageert? Vraag door met een leeg hoofd zonder aan namens op de 5

Pak de oorzaak aan met behulp van structuur, hoe leer je in het boek of in een cursus.
Ik werk op een woongroep met mensen die een verstandelijke beperking hebben en ASS, ik heb verschillende samenvattingen voor je van het boek en de cursussen, geef even je mail door via een PB dan stuur ik je ze! Succes!

Koekie73

Re: Zoon (10 jaar) liegt vaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 14:12

Nou ja, helemaal eens met CK88!
Ik heb 2 pubers met autisme en ben groot fan van GMD5. Wij krijgen sinds kort begeleiding van Autimaat en kan het van harte aanbevelen. Niet alleen voor jezelf, maar zeker ook voor jouw kind.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 14:31

Mindim schreef:
Zebrastreep schreef:
Klopt ik werk er dus het is afstandelijker als ouders. Ik snap ook wel dat het voor ouders veel persoonlijker kan zijn als je kind liegt dan als begeleider. Immers als begeleider ga je s'avonds weer naar huis en laat je het los. Ouders kunnen veel meer moeite hebben om het los te laten.
Omdat methoden inderdaad rechtlijnig zijn en weinig rekening houden met variabelen is er bij organisatie waar ik werk daarom ook niet gekozen voor een vaste methodiek. Het zijn vaak verschillende delen uit verschillende methodieken met als hoofdvorm toch wel de Gentle Teaching. Ik vindt dat je met Gentle Teaching veel kunt bereiken en een erge fijne methode en ook passend bij mij. Ik ben totaal niet van het schreeuwen tegen iemand ( wat ik ook wel heb gehoord in instellingen ) maar het juist anders oplossen. Ook vindt ik erg fijn aan die methodiek dat je eerst een vertrouwingsband op moet bouwen en daarna pas gaat begrenzen. Zo krijg je ook veel meer inzicht hoe iemand is als persoon en wat hij of zij leuk vindt om te doen. Ook merk ik dat situatie's uit handen nemen ( als iemand vastloopt) makkelijker gaat. Nu is het wel zo dat de visie en missie van de organisatie is dat mensen gelukkig zijn en er zo veel mogelijk tijd gaat naar de bewoners en niet naar papierwerk. Het papierwerk wordt dan meer gedaan door de zorgondernemers , maar ook die zijn vrijwel bijna elke dag op de groep te vinden. Ik denk dat ik de geef mij de vijf methode heel interessant ga vinden om meer inzicht te krijgen maar niet dat ik het volledig toe ga passen tijdens het werken.

Een bewonersgroep is denk ik wel iets anders en van een ander kaliber, dan een kind met milde ASS die het 'gewone' leven mee draait.
Dan zit je niet intern of is de tijd met een begeleider niet dusdanig dat een vertrouwensband opgebouwd kan worden.
In mij beleving zijn dit twee hele verschillende dingen.

Dergelijk kan er wel een vertrouwingsband worden opgebouwd. Daarom is het bij ons ook gericht op de individu. Zo zijn er wel eens lastige situaties maar agressie komt niet voor. Waarom? Omdat de omgeving zo is opgebouwd dat het bestaat uit rust en regelmaat. De vertrouwingsband bestaat niet zoals uit een vriendschap ( dat zou ook niet kunnen) maar meer dat de cliënten zich veilig kunnen voelen. Doordat de begeleider een 'relatie' ontwikkeld met de cliënt wordt het veel meer mogelijk om op stressvolle momenten de juiste ondersteuning te kunnen bieden en je kan schadelijk gedrag voorkomen ( zoals agressie of automutilatie). Mensen zijn gemaakt om een relatie aan te gaan waarin ze zich geliefd , veilig en verbonden voelen.

Voorbeeld je bent net een nieuwe medewerker op een nieuwe groep en de cliënten kennen je nog niet goed genoeg: een cliënt is een weekend naar huis geweest en heeft enorm veel spullen meegenomen. Cliënt mag zelf de tassen uitpakken maar het is zoveel dat het overzicht compleet weg is en de cliënt verzuipt in de situatie. De cliënt is uren bezig en vergeet alles om zich heen en zal zich ook niet klaar maken om op bed te gaan of te gaan eten. Nu kun je niet ingrijpen maar dan is de kans dat de cliënt doorgaat tot midden in de nacht groot. Je kan ingrijpen maar dit zal zonder dat de cliënt je vertrouwt de cliënt nog meer onzekerheid geven en nog meer verzuipen in de situatie. Of je neemt het over. En dat over nemen kan alleen als de cliënt je vertrouwt. Zo heb ik deze situatie wel mee gemaakt dat ik de cliënt nog niet goed genoeg kende. Gevolg cliënt wordt boos , loopt nog meer vast en snapt er niks van. Nu heb ik veel tijd gestopt in het leren kennen van de cliënt en haar de ruimte te geven dat de cliënt mij ook leert kennen ( voor zover mogelijk dat kan). Als deze situatie nu weer voorkomt kan ik de cliënt helpen en het eventueel overnemen door te helpen zonder dat de cliënt vast loopt of boos wordt. Er zijn dan ook wel prima afspraken te maken. Keuze is dan het op een later moment teruggeven wanneer er genoeg tijd voor de cliënt is om daar een paar uur mee bezig te gaan. Cliënt verzuipt dan niet in de situatie en heeft dan ook de eigen regie waar de cliënt de spullen neer wilt zetten en de kamer in wilt richten. Als ik niet bezig was geweest met het vertrouwen had ik nog bij punt 1 gestaan en was er veel frustratie voor de cliënt. En dat vertrouwen is een proces wat altijd door blijft lopen. Ik vindt dat het goed werkt en de methodiek sluit aan waar ik mij prettig bij voel. Ik wil absoluut als begeleider geen gevoel hebben van ik bepaal wat er gebeurd maar meer dat het samen gedaan wordt. En er is gewoon weinig frustratie wat voor de cliënt heel belangrijk is maar zelf ook een fijn gevoel geeft als je een situatie op een rustige en prettige manier op kunt lossen.

Zo zou je zelf ook boos worden als een onbekend iemand je kamer inloopt en zegt nou dat gaan we even niet doen. Als er iemand binnenkomt die je vertrouwt en die zegt dat dan zou dat al heel anders voelen en zou je daar sneller in meegaan dan in iemand die je niet kent dat komt doen. Ik probeer mij altijd in te beelden hoe komt dat over op de ander als ik dit zeg of dit doe. Daardoor ben je ook veel meer bewust van de keuzes die je maakt als begeleider en het is belangrijk om jezelf af te vragen waarom doe ik dit of dat?

Nu ben ik nog in de leer maar mijn werkgever weet er ontzettend veel van en ik merk als begeleider zijnde dat je je zelf ook goed er door leert kennen en je veel meer verdieping krijgt in de cliënt en de manier van het begeleiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 15:07

Zebrastreep schreef:
Dergelijk kan er wel een vertrouwingsband worden opgebouwd. Daarom is het bij ons ook gericht op de individu. Zo zijn er wel eens lastige situaties maar agressie komt niet voor. Waarom? Omdat de omgeving zo is opgebouwd dat het bestaat uit rust en regelmaat. De vertrouwingsband bestaat niet zoals uit een vriendschap ( dat zou ook niet kunnen) maar meer dat de cliënten zich veilig kunnen voelen. Doordat de begeleider een 'relatie' ontwikkeld met de cliënt wordt het veel meer mogelijk om op stressvolle momenten de juiste ondersteuning te kunnen bieden en je kan schadelijk gedrag voorkomen ( zoals agressie of automutilatie). Mensen zijn gemaakt om een relatie aan te gaan waarin ze zich geliefd , veilig en verbonden voelen.

Voorbeeld je bent net een nieuwe medewerker op een nieuwe groep en de cliënten kennen je nog niet goed genoeg: een cliënt is een weekend naar huis geweest en heeft enorm veel spullen meegenomen. Cliënt mag zelf de tassen uitpakken maar het is zoveel dat het overzicht compleet weg is en de cliënt verzuipt in de situatie. De cliënt is uren bezig en vergeet alles om zich heen en zal zich ook niet klaar maken om op bed te gaan of te gaan eten. Nu kun je niet ingrijpen maar dan is de kans dat de cliënt doorgaat tot midden in de nacht groot. Je kan ingrijpen maar dit zal zonder dat de cliënt je vertrouwt de cliënt nog meer onzekerheid geven en nog meer verzuipen in de situatie. Of je neemt het over. En dat over nemen kan alleen als de cliënt je vertrouwt. Zo heb ik deze situatie wel mee gemaakt dat ik de cliënt nog niet goed genoeg kende. Gevolg cliënt wordt boos , loopt nog meer vast en snapt er niks van. Nu heb ik veel tijd gestopt in het leren kennen van de cliënt en haar de ruimte te geven dat de cliënt mij ook leert kennen ( voor zover mogelijk dat kan). Als deze situatie nu weer voorkomt kan ik de cliënt helpen en het eventueel overnemen door te helpen zonder dat de cliënt vast loopt of boos wordt. Er zijn dan ook wel prima afspraken te maken. Keuze is dan het op een later moment teruggeven wanneer er genoeg tijd voor de cliënt is om daar een paar uur mee bezig te gaan. Cliënt verzuipt dan niet in de situatie en heeft dan ook de eigen regie waar de cliënt de spullen neer wilt zetten en de kamer in wilt richten. Als ik niet bezig was geweest met het vertrouwen had ik nog bij punt 1 gestaan en was er veel frustratie voor de cliënt. En dat vertrouwen is een proces wat altijd door blijft lopen. Ik vindt dat het goed werkt en de methodiek sluit aan waar ik mij prettig bij voel. Ik wil absoluut als begeleider geen gevoel hebben van ik bepaal wat er gebeurd maar meer dat het samen gedaan wordt. En er is gewoon weinig frustratie wat voor de cliënt heel belangrijk is maar zelf ook een fijn gevoel geeft als je een situatie op een rustige en prettige manier op kunt lossen.

Zo zou je zelf ook boos worden als een onbekend iemand je kamer inloopt en zegt nou dat gaan we even niet doen. Als er iemand binnenkomt die je vertrouwt en die zegt dat dan zou dat al heel anders voelen en zou je daar sneller in meegaan dan in iemand die je niet kent dat komt doen. Ik probeer mij altijd in te beelden hoe komt dat over op de ander als ik dit zeg of dit doe. Daardoor ben je ook veel meer bewust van de keuzes die je maakt als begeleider en het is belangrijk om jezelf af te vragen waarom doe ik dit of dat?

Nu ben ik nog in de leer maar mijn werkgever weet er ontzettend veel van en ik merk als begeleider zijnde dat je je zelf ook goed er door leert kennen en je veel meer verdieping krijgt in de cliënt en de manier van het begeleiden.

Jij hebt het over een bewonersgroep met clienten, maar daar gaat het hier toch niet over? Het gaat over kinderen met een milde ASS, die gewoon thuis wonen, naar de basisschool gaan en af en toe eens een professional zien. Dat is toch niet te vergelijken met wat jij hier nu schetst, dat is een heel ander iets. Wij zien eens in de week a 2 weken een professional, mijn zoon is introvert en de vertrouwensband ontstaat daar niet hoor.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 15:25

Mindim schreef:
Zebrastreep schreef:

Jij hebt het over een bewonersgroep met clienten, maar daar gaat het hier toch niet over? Het gaat over kinderen met een milde ASS, die gewoon thuis wonen, naar de basisschool gaan en af en toe eens een professional zien. Dat is toch niet te vergelijken met wat jij hier nu schetst, dat is een heel ander iets. Wij zien eens in de week a 2 weken een professional, mijn zoon is introvert en de vertrouwensband ontstaat daar niet hoor.

Dat snap ik dat het om een thuiswonend kind gaat. Maar waar ik nu dan stage loop wordt ook gekeken naar het individu en niet alleen naar de gehele groep. Tevens kan die methodiek ook gebruikt worden voor mensen met een lichte problematieken. Het is dus een vrij brede methodiek wat wel zou kunnen helpen. Het is niet aanvallend bedoel maar wou meer mijn ervaring delen hoe goed de methodiek werkt voor de cliënten waar ik stage loop en dan wordt per individu gedaan.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 15:41

@zebrastreep vast goed bedoeld, maar dat kun je echt niet vergelijken.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 16:07

Ik vind het wel goed dat Zebrastreep die afstand noemt :j

Dit merkte ik ook erg als 'milde' ASS'er die wel in therapie was en ook naar een logeerhuis ging (1x per maand) met een zelfde soort methode. Een kind hoeft niet meteen uit huis om zo'n afstandssituatie en vertrouwenssituatie met een hulpverlener te hebben.

Mijn ouders namen het liegen heel persoonlijk, en vooral mijn moeder dacht er altijd allerlei boze intenties bij. Dit hielp niet, want hierdoor werd ik nog banger voor straf/teleurstelling (en vertrouwde ik mijn ouders niet in dat ze me snapten), en ging ik dus meer liegen.

Een hulpverlener zoals die op het logeerhuis was veel neutraler en kon dus, met die genoemde opgebouwde vertrouwensband en ook het vertrouwen in mij - "Ik ga ervanuit dat je het goed oplost", "Het is niet erg dat je fouten maakt als je ze maar oplost en niet gaat verstoppen" (mijn liegen kwam uit perfectionisme en angst om iets fout te doen) - ervoor zorgen dat ik minder ging liegen en eerlijker kon zijn als er iets mis ging of als ik dacht iets fout gedaan te hebben. Er waren daar ook hele heldere, duidelijke regels, iets waar ik automatisch beter bij functioneerde omdat alles overzichtelijk was.

Voor de TS zou ik dus zeker niet hulpverlening afschrijven, dat kan ook een stukje rust brengen in de opvoeding. Dat hoeft heus niet meteen zware therapie te zijn, maar juist een laagdrempelig logeerhuis of club waar de begeleiders, die meer afstand hebben dan ouders, dit soort boodschappen kunnen overbrengen. Er zijn bijvoorbeeld ook outdoorclubs voor kinderen met autisme waar ze energie kwijt kunnen, een vriend van mij heeft het daar heel leuk gehad en heel veel geleerd. :D

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 16:18

Heel bijzonder dat sommige labels lijken te kunnen plakken adhv 4 korte berichten van TS.

TS ik ben benieuwd of de huidige begeleiders enig idee hebben waar dit uit voortkomt?

Ik kan alleen praten vanuit 2 eigen ervaringen.
In beide gevallen was er altijd een oorzaak met als gevolg dat het kind loog.
Hierbij kan je denken aan een te drukke situatie waarbij kind niet kan aangeven dat het hem eigenlijk te druk is, dit resulteerde dan bv in propjes door de klas gooien ---> liegen 'dat heb ik niet gedaan' -----> eruit gestuurd worden, want kind liegt wel = rust op de gang ipv in een drukke klas moeten zitten.

In het andere geval bereikte het kind wat met liegen, denk aan andere kinderen keken tegen hem op ipv dat ze hem pesten, kreeg aandacht van volwassenen dat dit negatief was maakte voor hem geen verschil omdat door de visuele cirkel er geen positiviteit meer was.

In het eerste geval was het vrij makkelijk op te lossen, door het betreffende kind te leren dat hij een vinger kon opsteken en om een time-out kon vragen buiten de klas.
In het 2e geval moest vooral het kind vertrouwen krijgen in zichzelf en leren onder woorden te brengen wat hem dwarszat zonder dat ouders dit direct invulde of strafte.
(kind gaf aan dat neefje hem pest, terwijl die alleen had gezegd even zelf te willen spelen, ouders boos want kind zou wel liegen, kind voelde zich eigenlijk alleen afgewezen door neefje maar kon dit niet verwoorden en kreeg daarnaast ook nog straf voor iets wat in zijn beleving wel voelde als pesten maar werd afgedaan als liegen).

Als ik jou situatie's naast elkaar leg dus zowel de radiatoren als zwembad vraag ik mij af hoe de algehele communicatie van je zoon is?
Kan het zijn dat hij bang was dat hij straf zou krijgen als hij eerlijk zou zeggen dat hij dit gezegd heeft of was er een andere oorzaak waardoor hij mogelijk ruzie zocht met zijn zusje?

Liegen komt vanuit mijn ervaring vooral voort uit weinig zelfvertrouwen en weinig vertrouwen in de omgeving, ik ken natuurlijk jouw kind niet en weet niet of dit op hem van toepassing is of dat hij echt mede door zijn ass bepaalde dingen niet goed kan koppelen.
Maar op basis van jouw berichten zou ik in zo een zwembad situatie ervoor kiezen om het wel te benoemen dus:
L. mama heeft jou wel horen zeggen dat zus irritant is dat mag jij gewoon eerlijk tegen mij zeggen, ik wil alleen graag weten waarom vind jij dat?
Hoe kunnen wij er dan samen voor zorgen dat jullie allebei weer lekker kunnen zwemmen zonder dat jij je irriteert?

Straffen heeft naar mijn idee alleen zin als het kind zich echt bewust is van het lieggedrag en je hem/haar daar direct over hoort.

*kleine toevoeging, ik zie meerdere adviezen voor coaching, hier in de omgeving schieten coaches echt als paddestoelen uit de grond en niet altijd in het positieve (lees wij kunnen vaak daarna puinruimen) dus let wel op met inschakelen van een coach dat deze of een achtergrond heeft in de jeugdzorg of ervaring heeft met ASS.
en voordat ik allemaal coaches op mijn dak krijg, dit is mijn ervaring en zegt niet iets over jullie kwaliteiten

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 16:22

Ik vind de uitspraken hier, bijna diagnoses over een kind van 10 kwalijk. Narcisme? Anti-sociale persoonlijkheidsstoornis. Het zal je kind maar zijn waar mensen wat over roepen...

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 16:27

Nabster schreef:
Ik vind de uitspraken hier, bijna diagnoses over een kind van 10 kwalijk. Narcisme? Anti-sociale persoonlijkheidsstoornis. Het zal je kind maar zijn waar mensen wat over roepen...

Ene kant eens maar het is ook iets wat je kunt verwachten als je het op een forum plaatst. Mensen gaan dan hun mening of inzichten delen. Denk als TS dat je je daar ook zeker heel bewust van moet zijn als je iets plaatst. En dan niet alleen over onderwerpen als dit. Je legt wel een kwetsbare kant van je zelf open. Ik zou persoonlijk als ik een kind had waar dit voorkwam het eigenlijk niet op internet delen. Ook omdat kinderen vaak erg kwetsbaar zijn. Maar ik snap de TS ook goed het is lastig als je even vastloopt ergens mee en je het lekker even van je af kunt schrijven en er mensen luisteren of belangstelling tonen in je situatie.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 16:46

Nabster schreef:

Belachelijk gewoon. Sowieso diagnoses roepen is kwalijk en al helemaal als het om een kind gaat.
Dat gaat veel te ver en heeft ook niets te maken met het delen van ervaringen of inzichten op een forum.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 18:10

Koekie73 schreef:
Nabster schreef:

Belachelijk gewoon. Sowieso diagnoses roepen is kwalijk en al helemaal als het om een kind gaat.
Dat gaat veel te ver en heeft ook niets te maken met het delen van ervaringen of inzichten op een forum.

Ik denk dat veel van dit soort opmerkingen uit goede bedoelingen komen, maar heel erg uit de eigen ervaring en/of referentiekader.

Ik denk toch dat relatief weinig mensen ervaring hebben met een kind met ASS dat (veel) liegt maar wel op is gegroeid tot een functionerende volwassene, maar mensen hebben vaak wel via tv/film ervaring met extreme verhalen waarin liegen als kind voorkomt bij kinderen die als volwassene ernstig verstoord gedrag vertonen.

Als dat je enige referentiekader is, denk je dat dit misschien inderdaad een probleem is dat vaak tot ernstig disfunctioneren kan leiden. Net als mensen die een volwassene kennen die compulsief liegt.

Het lastige is dat het inderdaad waar is dat volwassenen die ernstig verstoord (lieg)gedrag vertoonden dit als kind ook deden, maar dat je andersom niet kunt redeneren dat elk kind dat liegt op zal groeien tot een volwassene die compulsief liegt of narcistisch is. Een beetje zoals je kunt zeggen dat alle Nobelprijswinnaars slim zijn en als kind al slim waren, maar niet dat alle slimme mensen Nobelprijswinnaars worden.

Verreweg de meeste kinderen groeien over dit gedrag heen (hetzij na milde therapie) en worden normaal aangepaste volwassenen. Alleen de extreme gevallen hoor je, of lees je op internet. Daarom wilde ik juist ook mijn persoonlijke ervaring delen. :j Zodat TS en anderen weten: er zijn oplossingen, er zijn redenen, en het is heel waarschijnlijk dat het niet afloopt met een gedragsgestoorde volwassene.

Ook goed om te onthouden: voor liegen zijn legio redenen (angst voor straf, perfectionisme, onbegrip, manipulatie, uit de situatie willen, het overzicht kwijt zijn) en de meesten hiervan zijn niet omdat het kind geen emoties of empathie heeft. Van buitenaf lijkt liegen soms manipulatief, zinloos, of gemeen (hier werd ik als kind soms van beschuldigd), terwijl mijn drijfveer veel meer angst was dan iets anders.

Nancy96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 18:39

Misschien ontkent je zoon dat hij dit tegen zijn zusje heeft gezegd omdat hij niet goed verwoorden kon waarom hij zijn zus irritant vond, dat hij het makkelijker vind om te ontkennen dan uit te leggen?
ik vind liegen dan ook wel wat zwaar klinken, maar ik snap dat het lastig is om er voor je gevoel dan vat op te krijgen.

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-20 18:50

Bedenkt voor de vele zeer uitgebreide reacties.

Morgen is het zijn verjaardag wat toch altijd wat extra spanning oplevert bij hem. Dus we hebben al een dagplannen opgemaakt.

Ik zal alles nog eens rustig nalezen en nog eens reageren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 19:34

Zebrastreep schreef:
Nabster schreef:

Er wordt alleen maar gezegd: Let op.
Als kind had ik het niet zo in de gaten; meer zo van "daar heb je hem weer". Met 16 / 17 jaar best wel in de gaten dat de manier waarop mijn broer loog en hoe vaak echt niet normaal was. Maar dan krijg je zo iemand niet zo makkelijk meer naar een hulpverlener. Mijn broer heeft inderdaad op volwassen leeftijd de diagnose NPS (Narcisme) gekregen. Helaas was hij toen al niet meer te helpen. Toen hij heel jong was waarschijnlijk nog wel. Maar het was een andere tijd. Hij was erg slim, waarschijnlijk hoogbegaafd en werd zwaar gepest. Thuis (en op school) was daar weinig aandacht voor. Mijn ouders hadden dat niet in de gaten. Echt een andere tijd....
Laatst bijgewerkt door Babootje op 19-07-20 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 19:38

Bij het lezen van je eerste bericht moest ik denken aan een boek dat ik las. Daarin wordt ook een hoofdstuk gewijd aan liegen.

https://www.bruna.nl/boeken/het-boek-waarvan-je-wilde-dat-je-ouders-het-hadden-gelezen-9789463820530?channable=e11996.OTc4OTQ2MzgyMDUzMA&&gclid=Cj0KCQjw3s_4BRDPARIsAJsyoLNsToFYGGDMSapXTPU8UBL4OTXtj4uKa6IIcwkKFXqORjo3ESiuBzQaAg7OEALw_wcB

Overigens liegen volwassenen ook heel vaak. Dat leven we onze kinderen voor. Het is voor kinderen soms moeilijk te begrijpen wanneer ze wel en niet mogen liegen.

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 20:16

[/quote]

Soms is bepaald gedrag ook gewoon irritant hoor, daar hoeft heus geen onverwerkt jeugdtrauma van de ouder in verwerkt te zijn. Als een kind altijd anderen schopt en slaapt, om zijn ruimte te creeeren en je vind dit als ouder irritant, dan lijkt me dat heel normaal, dat wil niet zeggen dat daar aan een onverwerkte emotie aan ten grondslag ligt. Soms is het ook gewoon machteloosheid en soms graag willen dat je kind 'normaal' functioneert, want je ziet ook hoe anderen op zijn gedrag reageren en hoe ze het kind mijden en hoe eenzaam een kind er van kan worden.[/quote]

Ik begrijp en snap wat je zegt mindim en is dit gedrag eenmalig of sporadisch dan ben ik het ook helemaal met je eens. Mijn ervaring en dit is ook eigen ervaring leert toch dat heel veel gedrag van een kind verandert als je als ouder zijnde bereid bent naar je eigen stukken te kijken.

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-20 20:33

Zo kids gaan slapen. Terug een moeilijke dag met veel incidenten. Zoals niet willen meehelpen (2 keer), boos op restaurant omdat hij uit de kinderkaart moet kiezen, ruzie uitlokken met broer en zus. Hij is wel gestraft vandaag omdat ik hem gewoon stout en onbeleefd vond. Straf en reden uitgelegd en dan begrijpt hij dat en ondergaat hij zijn straf. Hij was wel boos op zijn broer omdat hij op zijn computer mocht spelen en hij vond dat dat niet mocht. Dan wel uitgelegd dat het niet aan hem is om de regels te bepalen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:24

Ygritte: heel zinnige bijdragen, heel erg mee eens!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:25

Als onze zoon overprikkeld is over al veel incidenten heeft gehad heel banketstaaf maar wij gaan dan absoluut niet naar een restaurant voor alle partijen word dat een strijd wellicht is er daar ook winst te behalen.

Doseren

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:25

Ik persoonlijk ben van mening dat je met een goed structuur en consequent zijn heel veel kan bereiken.
Bij ons was het altijd als er gelogen werd waren er consequenties en werd er vaak iets wat leuk was weggenomen (bv geen spel computer voor een week niet spelen geen tv alles wat leuk was werd ontnomen) daarintegen als de waarheid verteld werd waren er altijd beloningen (wat langer op blijven iets lekkers of een uitje) als je het liegen gaat negeren ga je alleen bevestigen dat ze kunnen wegkomen met een leugen. Je moet wel echt 100% zeker zijn dat er gelogen wordt... verder geen discussie uitlokken maar een kans geven er eerlijk voor op te komen zo niet dan volgt er een consequentie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:53

kiomiamigo schreef:

Soms is bepaald gedrag ook gewoon irritant hoor, daar hoeft heus geen onverwerkt jeugdtrauma van de ouder in verwerkt te zijn. Als een kind altijd anderen schopt en slaapt, om zijn ruimte te creeeren en je vind dit als ouder irritant, dan lijkt me dat heel normaal, dat wil niet zeggen dat daar aan een onverwerkte emotie aan ten grondslag ligt. Soms is het ook gewoon machteloosheid en soms graag willen dat je kind 'normaal' functioneert, want je ziet ook hoe anderen op zijn gedrag reageren en hoe ze het kind mijden en hoe eenzaam een kind er van kan worden.[/quote]

Ik begrijp en snap wat je zegt mindim en is dit gedrag eenmalig of sporadisch dan ben ik het ook helemaal met je eens. Mijn ervaring en dit is ook eigen ervaring leert toch dat heel veel gedrag van een kind verandert als je als ouder zijnde bereid bent naar je eigen stukken te kijken.[/quote]

Hmmm en toch vind ik dat te kort door de bocht.