Kalmeringsmiddelen en Alzheimer.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Natasja71

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 08:42

@Britta31
Veel sterkte vandaag en pas inderdaad goed op je vader :knuffel:

Mariska_28

Re: Kalmeringsmiddelen en Alzheimer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 08:44

Wat een verschrikkelijke ziekte is het toch. Heel veel succes en sterkte met de verhuizing!

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 08:47

Heel veel succes en sterkte!

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 10:10

Wat " fijn" dat ze nu al kan verhuizen. Heel veel succes en sterkte. Hoop dat t voor je vader ook rust gaat geven

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 11:05

Sterkte! En zeker ook heel veel sterkte voor je vader, voor hem is het heel erg dubbel.
Geen stress en acute zorgen om je moeder meer, maar wel gescheiden van haar verder leven.

Hopelijk valt het hem mee, kan hij een beetje genieten van de rust, wetende dat er voor zijn vrouw goed gezorgd wordt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 11:08

Heel veel sterkte! Niet alleen voor je moeder, maar ook voor je vader en natuurlijk voor jou.
Hopelijk heeft je vader zich er al een beetje in berust en kan hij bij visite zich nu op de mooie momenten met zijn vrouw concentreren nu de zorg uit handen is genomen.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 11:19

Heel veel sterkte voor jullie allemaal. Hopelijk geeft het rust.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 11:22

Heel veel sterkte vandaag voor jullie allemaal.

Mooi geschreven Cayenne, sluit ik mij helemaal bij aan.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 14:38

Het ging goed.We hadden verteld vanmorgen dat ze een nachtje ging logeren.Natuurlijk niet leuk en ze vertrouwde het ook niet helemaal.We kwamen binnen en gelijk al een praatje op haar manier met iemand die daar werkt.Toen naar haar kamer en even met ons gezin iets gedronken.Na een half uurtje is ze meegenomen naar de huiskamer.Maar ze wilde niet alleen mee gaan.Mijn zus mee en ze was gelijk aan het kletsen.Ook deed ze gelijk mee met een bal over gooien.Daarna zijn we nog mee gegaan met mijn vader.Nu hopen dat het vannacht goed gaat.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 15:22

Wat fijn dat het goed ging! Hoe voelen jullie je er zelf onder?
Geeft het al een beetje rust of moet dat echt nog groeien?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 15:33

Het geeft al een beetje rust.Ook omdat het brengen goed ging.Ze is daar veilig en weten ook hoe ze met haar om moeten gaan.Het ging ook echt niet meer thuis.Ze was dag en nacht aan het rommelen.Liep ook weg.De laatste 4 nachten is er ook een waakzuster geweest.Mijn vader is gelukkig heel nuchter.Hij heeft zich al voorbereid.Beetje een nieuwe dag indeling gemaakt en wij zijn er ook nog om hem te steunen.Bedankt voor jullie raad en steun.Het hondje lobke is ook meegegaan en ze heeft het hondje niet meer los gelaten.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 17:54

TS, wat hebben jullie goed je best gedaan om de juiste zorg voor jullie moeder te vinden.
Waar ze nu is, is de kennis en de mogelijkheid om haar 24/7 het aller beste te geven, wat ondanks jullie enorme liefde voor haar thuis niet meer voldoende was.

Ik hoop dat jullie nog veel mooie herinneringen in dit huis kunnen maken en wens jullie het aller beste. :)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-20 20:09

Het gaat goed met mijn moeder.Ze begint al te wennen.Nog wel huilerig als we komen,maar ik merk toch dat ze ons kinderen soms niet herkend.Ze denkt vaak dat ik haar zus ben.De kleinkinderen kent ze helemaal niet meer.Mijn vader nog wel,maar zijn naam herkend ze soms ook niet meer.Ze help graag mee met de huishoudelijke dingen in het tehuis en ze ligt ook goed in de groep.Alleen heeft ze nu een mannelijke bewoner waar ze een klik mee heeft.Ze lopen gearmd rond.En zitten hand in hand naast elkaar.Vandaag was hij ook even op haar kamer bij ons en ze had ook haar hand op zijn knie.Dat is wel moeilijk voor mijn vader.Maar nu besloten om het zo te laten.Maar als mijn vader bij haar is kan de mannelijke bewoner daar niet bij zijn.Dat houden ze nu in de gaten.Nou ja,wel een teken dat ze haar draai daar aan het vinden is.Mijn vader krijgt ook zijn rust terug en de regelmaat is er ook weer.Het is goed zo.Nog bedankt voor jullie advies en steun.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 20:14

Sterkte britta, het is lastig zulke beslissingen te nemen als kind zijnde weet ik uit ervaring ookal weet je dat het het beste is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 20:24

Mijn schoonmoeder , bijna 85 en 55 jaar getrouwd had na drie dagen op de gesloten afdeling ook een nieuwe man. Heel sneu voor schoonvader maar het went, het is wel het omhulsel maar geestelijk zijn ze vaak voor 95 % weg. Ontzettend moeilijk maar hoort het ziektebeeld. Na een maand had ze een kind gekregen , babyborn en die werd trouw verzorgd door ma en nieuwe pa. De liefde was ook snel weet over hoor .
Het lijkt vreemd maar zwaar dementerende mensen zien in de spiegel een vreemde, de persoon die ze waren toen ze 20 , 30 waren want dat zijn de deurtjes die nog open zijn en daar gedragen ze zich soms ook naar.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 20:30

Begrijpen doe ik het wel, maar het lijkt me verschrikkelijk. Wel heel fijn dat ze al aardig gewend is. Het is een vreselijke ziekte, je geliefde is er nog, maar in feite ben je hem/haar helemaal kwijt.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 20:34

Dat gaat behoorlijk snel, de aftakeling. Het klinkt misschien gek, maar dat is misschien wel zo fijn, voor haarzelf ook vooral. De beginstadia zijn het ergst voor de persoon zelf. Hoe sneller die voorbij zijn des te beter.

Wel heel naar voor je vader dat ze een nieuwe 'vriend' heeft.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 20:58

Wat is je vader moedig! Zo lang voor zijn vrouw gezorgd! Echt heel knap van hem. Ook voor jullie als kinderen een enorme pluim dat jullie alles zo goed mogelijk hebben geregeld. Fijn dat je moeder haar draai heeft gevonden.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 21:00

Moeilijk hoor, dat ze zover geestelijk heen is dat ze jullie niet meer herkent of tenminste niet altijd.
En dat ze dus kwijt is dat ze een man en gezin heeft.

Voor haar niet erg, als ze zo dement is zal ze de realiteit ook niet meer missen.
Maar enorm verdrietig voor de 'achterblijvers'

Fijn wel dat ze haar draai lijkt te vinden.

Hoe is je vader er onder nu hij de rust terug heeft. Kan hij zijn draai een beetje vinden?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-20 21:04

Ja,hij krijgt weer regelmaat en een dagplanning.Alleen de avonden en s'nachts.Dan zit hij toch alleen.Maar hij begint nu wel zijn rust terug te krijgen.En elke dag een paar uurtjes op bezoek natuurlijk.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 21:06

Zwaar hoor, TS.
Probeer jezelf voor te stellen dat jouw moeder zoals Bigone al zegt steeds verder terug gaat in haar tijd. Over het algemeen worden eerst de meest verse herinneringen gaten, steeds verder terug, tot dat je ze letterlijk weer kind ziet worden. (Vechten met elkaar, huilen, fysiek contact willen zoals hand in hand, plagen, etc)

Dat is ook de reden dat er op de deur vaak foto’s van de bewoners geplaatst worden zoals zij er uit zagen toen ze jong waren. Ze herkennen inderdaad een spiegelbeeld niet meer, omdat dat niet de tijd is waarin het brein denkt dat het leven zich nu af speelt.

Als je dit in gedachten houdt, zul je dingen gaan opmerken en weet je in welke tijd ze nu zal zitten ongeveer. Ze herkend jou misschien als haar zus, omdat jij nog niet geboren bent. Het klinkt zo gek, maar jouw vader is nu misschien onbekend voor haar.

Wij gebruiken de meisjes namen van dames bewoners, dat herkennen ze beter dan hun getrouwde achternaam.

Ik hoop dat jullie veel steun aan elkaar hebben en haar steeds met een gerust hart achter laten, het is zo zwaar en de ziekte is zo verschrikkelijk. Dikke knuffel!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 21:16

Giolli schreef:
Zwaar hoor, TS.
Probeer jezelf voor te stellen dat jouw moeder zoals Bigone al zegt steeds verder terug gaat in haar tijd. Over het algemeen worden eerst de meest verse herinneringen gaten, steeds verder terug, tot dat je ze letterlijk weer kind ziet worden. (Vechten met elkaar, huilen, fysiek contact willen zoals hand in hand, plagen, etc)

Dat is ook de reden dat er op de deur vaak foto’s van de bewoners geplaatst worden zoals zij er uit zagen toen ze jong waren. Ze herkennen inderdaad een spiegelbeeld niet meer, omdat dat niet de tijd is waarin het brein denkt dat het leven zich nu af speelt.

Als je dit in gedachten houdt, zul je dingen gaan opmerken en weet je in welke tijd ze nu zal zitten ongeveer. Ze herkend jou misschien als haar zus, omdat jij nog niet geboren bent. Het klinkt zo gek, maar jouw vader is nu misschien onbekend voor haar.

Wij gebruiken de meisjes namen van dames bewoners, dat herkennen ze beter dan hun getrouwde achternaam.

Ik hoop dat jullie veel steun aan elkaar hebben en haar steeds met een gerust hart achter laten, het is zo zwaar en de ziekte is zo verschrikkelijk. Dikke knuffel!

Mooie uitleg. Zo klinkt het (voor mij als buitenstaander dan) eigenlijk wel heel logisch dat ze bepaalde personen niet meer (her)kent, om het feit dat ze nog niet in haar leven waren op de leeftijd waarin zij zich nu bevindt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 21:21

Mij is toen uitgelegd dat je dementie kunt zien als een boek wat je achterstevoren leest, op het moment dat ma mij echt niet meer kon plaatsen waren er 25 jaar weg.
Mijn eigen moeder heeft mij altijd herkend maar bij haar ging de lichamelijke aftakeling ( en achteraf ondeskundige verzorging) zo snel dat ze na diagnose nog maar acht maanden geleefd heeft.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-20 21:46

We noemen mijn vader ook Wim als we pa zeggen denk ze dat het over haar vader gaat.Heel bizar.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 21:49

Giolli schreef:

Oh wat goed! Dat zouden ze overal moeten doen. Misschien zelfs de voornaam op een gegeven moment. Dat klinkt misschien wat disrespectvol naar buiten toe, want je spreekt een ouder persoon niet aan bij zijn voornaam, maar als dat voor die persoon nou het fijnst is... Ze voelen zichzelf geen 'meneer' of 'mevrouw' meer.

Mijn opa ging op een gegeven moment met mij flirten. Best een bizarre ervaring, maar dan weet je wel hoe ver terug hij op dat moment ongeveer zit.