Na deze crisis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 19:50

Loretta schreef:
Pandora2 schreef:
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/to ... ~a46b3f3d/

Mag dit hier ? Dit vind ik echt een hele goeie van een toparts die de grootste gruwel gezien heeft.

De machthebbers zijn met zijn allen al weer druk bezig om hun vieze spelletjes veilig te stellen en de oude situatie in hun voordeel te herstellen.

Wat bedoel je hier precies mee loretta?

LadyMadonna schreef:
Wellicht, gaat er gewoon weer 1 ouder werken - 1 ouder thuis (of beide partime) waardoor kinderen weer door hun ouders opgevoed worden ipv door het onderwijs.
Dat betekend wel dat ouders hun leven aan moeten (kunnen) passen. Dus niet twee auto’s voor de deur, 4x op (vlieg)vakantie, elke winter een nieuwe jas, etc...

Als iedereen nou al 1 ding zou doen, zou dat al zoveel schelen. Wat zou dat mooi zijn.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 19:54

LadyMadonna schreef:
Wellicht, gaat er gewoon weer 1 ouder werken - 1 ouder thuis (of beide partime) waardoor kinderen weer door hun ouders opgevoed worden ipv door het onderwijs.
Dat betekend wel dat ouders hun leven aan moeten (kunnen) passen. Dus niet twee auto’s voor de deur, 4x op (vlieg)vakantie, elke winter een nieuwe jas, etc...

Dat is dan wel heel ver terug in de tijd..

20 jaar geleden werkte mijn beide ouders al.

Wel op zn manier dat pap ons tussen de middag uit school haalde, met ons at en ons weer naar school bracht en mam die om 15:15 ons weer uit school kwam halen. Maar beide ouders in de tijd dat ik op school zat aan het werk. Mn zusje werd door vrienden en kennissen opgevangen of ging mee naar het werk.

Alleen in de Sinterklaas en Kerst periode moesten we tussen de middag overblijven op school of aten we bij een vriendinnetje van mijn zusje en kwam oma ons wat vaker uit school halen.

In de vakantie gingen we mee naar het werk van onze ouders. In ieder geval in de ochtend en dan in de middag gingen we vaak met mam terug naar huis.

LadyMadonna

Re: Na deze crisis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 19:58

Dan wordt ik kennelijk oud. Mijn moeder ging pas weer werken toen ik naar de brugklas ging :j
En tuurlijk was het leven toen anders. Toen waren we sneller en met minder tevreden :j (geldt ook voor mezelf)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 20:00

Nou denk het niet hoor Madonna mijn jongste is uit 92 en ik werkte ook niet buitenshuis toen ze heel klein was

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 20:05

LadyMadonna schreef:
Dan wordt ik kennelijk oud. Mijn moeder ging pas weer werken toen ik naar de brugklas ging :j
En tuurlijk was het leven toen anders. Toen waren we sneller en met minder tevreden :j (geldt ook voor mezelf)

Mijn moeder is geloof ik een jaar of 4 thuis geweest, eerst 2 jaar nadat ik geboren was en toen mn zusje kwam, bleef ze ook nog 2 jaar thuis.

Maar toen mn zusje 2 was, is ze weer begonnen met werk.

Bijna 8 jaar lang werkte ze van 08:45 tot zn 15:00, op vrijdag tot 21:45 en soms de zaterdagen en de zondagen. Dan kwam oma oppassen evenals op de vrijdag middag. In de vakantie gingen we gewoon mee naar het werk.

En oja :+ iedere woensdag middag waren we op ons ouders werk voor een aantal uur.

De videobanden werden grijs gedraaid, 1000en rondjes rond de kerstboom in het winkelcentrum gerend, de Bart Smith helemaal uitgekamd, de Komnar bezocht voor wat te snacken, 10.000 rondjes door het winkelcentrum tikkertje gespeeld, snel naar binnen rennen als er volwassen vervelend deden en de PlayStation Epe Escape was een grootte hit.

Onze woensdag middag @ mijn ouders hun werk
Laatst bijgewerkt door mvdende op 31-03-20 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 20:08

san4nie schreef:
Loretta schreef:

De machthebbers zijn met zijn allen al weer druk bezig om hun vieze spelletjes veilig te stellen en de oude situatie in hun voordeel te herstellen.

Wat bedoel je hier precies mee loretta?

Dat de mensen met het geld en de macht er alles aan doen om de situatie weer zo op te starten zoals het was.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 20:14

Het onderwerp is na de crisis, niet over vroeger

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 20:16

Echwel schreef:

Kan jij misschien ff kappen met zeuren over iedere post die ik op Bokt plaats?

Ik reageer op een post waar het over werkende ouders gaat...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 20:20

Echwel schreef:

Mijn vrees is dat er helaas weinig veranderd. Natuurlijk hoop ik wel op verandering. De schone lucht is iets heel moois.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 20:20

Hallo even beetje respect zeg....
Ik heb dit topic geopend met de vraag hoe het zou gaan NA de crisis....

Daar zou een nuttige bijdrage zijn om te kijken of de crisis jou ook verandert

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 20:23

Echwel schreef:

Dat bedoel je. Ik had dat al beantwoord in dit topic. Ik reageerde op het antwoord van iemand anders. Waarom zie je dat als respectloos?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 20:24

Echwel schreef:

Na de crisis ga ik niets veranderen.

Ja, ik ga de verloren sociale contacten proberen in te halen door oa etentjes, en weekendjes weg met de vereniging en met vrienden. En verschillende vrienden komen dan gezellig langs voor een housewarming.

Maar daarnaast ga ik proberen het oude leven weer zo goed als mogelijk op te pakken. Het ging namelijk best redelijk naar mijn zin.

Edit:

Oh, en voordat je valt over het feit dat ik niets wil veranderen...

Voor het milieu bijvoorbeeld..

Ik vlieg niet 5x per jaar voor vakantie. Ik vlieg niet eens 1x per jaar voor vakantie.

Ik pak regelmatig de trein. Dat zal ik ook blijven doen, ondanks dat ik nu een autotje heb.

Daar zal ik wel veel meer gebruik van gaan maken, ik ondek nu echt hoe gemakkelijk een autotje is. Maar ik heb 6 jaar lang mijn rijbewijs en al die tijd geen auto gereden.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 31-03-20 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 20:24

Lorette niet tegen jou maar tegen mvdeende...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 20:26

Echwel schreef:
Lorette niet tegen jou maar tegen mvdeende...

Oke, ik had het verkeerd begrepen. Nu zie ik waar het om ging.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 20:30

Ik ga ook niet echt iets veranderen.
Moet er ook niet aan denken om te stoppen met werken of zo, dat is echt een heel belangrijk deel van mijn leven. Wat dat betreft ben ik ook blij dat ik ook nu gewoon door kan werken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 20:33

Ik hoop dat de crisis de mensen laat beseffen dat het leven niet altijd maakbaar is en je niet altijd krijgt wat je nu wilt. Ik ben wat ouder en hoor veel vrienden met kinderen het hebben over het leven van hun kroost (tussen de 20 en 30) inmiddels jaren achterop raakt , baan onzeker, studies, bruiloft ( al drie afgezegd) samenwonen, huis kopen, maw de onzekerheid slaat gruwelijk toe.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 21:30

bigone schreef:
Ik hoop dat de crisis de mensen laat beseffen dat het leven niet altijd maakbaar is en je niet altijd krijgt wat je nu wilt. Ik ben wat ouder en hoor veel vrienden met kinderen het hebben over het leven van hun kroost (tussen de 20 en 30) inmiddels jaren achterop raakt , baan onzeker, studies, bruiloft ( al drie afgezegd) samenwonen, huis kopen, maw de onzekerheid slaat gruwelijk toe.

Als ik voor mezelf mag spreken, ik ben na 4 jaar werken weer gaan studeren in september. Deed dus al een bijzondere volgorde. Ja het is echt kak dat we niet weten hoe alles verder gaat. En al die onzekerheid over banen en werk inderdaad.
Maar alles moet precies zo volgens het uitgestippelde ideale pad. Dat kan niet altijd, zoals jij ook zegt. Hoop dat mensen dat inderdaad gaan inzien. Niet alles hoeft perfect, soms overkomen ons dingen en moet je maar het beste er van maken met elkaar.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 00:16

LadyMadonna schreef:

Hier ook hoor. En ik ben 26

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 01:30

@ lukasje en Karuna, dank jullie wel voor jullie woorden :o

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 07:37

Poeh, wat een veroordelingen zie ik bij sommigen hier.

Ik zie niet veel veranderen, denk ik, na de crisis. Al hoop ik voor de wereld dat er wel wat minder gevlogen gaat worden.
Dit jaar gescheiden, dus met mijn kinderen een heel ander leven dat we tegemoet gaan. We blijven deze zomer sowieso in NL, vliegen deden we al niet. Ik wil wel lokaler gaan kopen. Zowel qua producten als qua eten.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 08:10

Ik hoop dat er gestopt word met zinloos heen en weer vliegen!
Ik hoop ook op meer respect voor ons als landbouwers, want wij verbouwen wel het meeste van het eten wat men nu gaat hamsteren....en ook massaal als idioten komt inkopen.( en dus geen boontjes meer uit Kenia koopt!)
Waar ik boven al op hoop dat iedereen zo zorgzaam blijft voor hun naasten en dorps/stad medebewoners!

Ook dat mensen nu eens gaan beseffen wat echt belangrijk is in het leven....!, En ik hoop dat iedereen het na corona niet opnieuw hoeft mee te maken met wat dan ook

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 08:20

LadyMadonna schreef:

Nu ken ik ook wel ouders die nog nooit op vliegvakantie zijn geweest met hun 2 kinderen.
Wel hun kind op sport hebben en ook de gevraagde laptop voor op school hebben.
Ja ook 2 auto's want de ene werkt 30 km de ene kant en de andere 25 de andere.
Maar verder geen overdreven luxe hebben want ze zijn blij rond te komen en hun kinderen een beetje mee kunnen geven wat de maatstaf is van tegenwoordig. Zodat ze niet gepest worden omdat ze veel minder hebben.
Nu kun je zeggen trek je niets aan van wat een ander heeft, dat is voor een volwassene natuurlijk makkelijk gezegd, maar voor kinderen niet.
Dus veel werken er voortaan met 2.
1 voor de hypotheek en de rekeningen, de ander om een kind niet helemaal berooid op school aan te laten komen.

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 08:48

Ooit op het viva forum gelezen: een moeder had haar 2 jonge kindjes beloofd een keer met het vliegtuig te gaan, waar er dan goedkope tickets gescoord konden worden. En daar kwamen nog tips op af ook.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 08:49

@penotti: Nah kan ik het niet met je eens zijn, ben vroeger erg gepest en juist door kinderen die het niet zo breed hadden. Pesten gebeurd om vanalles. Ik kende ook mensen die op kamp woonden, mensen met heel weinig geld en juist omdat ze zo gehard waren werden ze niet gepest maar moest je eerder voor ze uitkijken. Ik zeg trouwens niet dat het nooit gebeurd hoor pesten om armoede.

Misschien is jouw ervaring anders penoti of is het je zelf misschien ook overkomen, of misschien zijn tijden in 20 jaar erg verandert. Maar ik zie daar geen reden in om allebei te werken. Denk dat er ook veel kinderen zijn die liever hun ouders wat vaker zouden zien en ik ken ook ouderen die aangeven dat ze achteraf liever meer tijd met hun kind hadden doorgebracht. Kan me wel voorstellen dat het financieel niet haalbaar is dat er één meer thuis is, alleen al aan zorgverzekeringen en huur ben je al zoveel geld kwijt en misschien verandert het nu maar een hypotheek krijg je ook bijna niet op een normaal salaris.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 01-04-20 08:54, in het totaal 3 keer bewerkt

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 08:50

_Penotti schreef:
LadyMadonna schreef:

Nu ken ik ook wel ouders die nog nooit op vliegvakantie zijn geweest met hun 2 kinderen.
Wel hun kind op sport hebben en ook de gevraagde laptop voor op school hebben.
Ja ook 2 auto's want de ene werkt 30 km de ene kant en de andere 25 de andere.
Maar verder geen overdreven luxe hebben want ze zijn blij rond te komen en hun kinderen een beetje mee kunnen geven wat de maatstaf is van tegenwoordig. Zodat ze niet gepest worden omdat ze veel minder hebben.
Nu kun je zeggen trek je niets aan van wat een ander heeft, dat is voor een volwassene natuurlijk makkelijk gezegd, maar voor kinderen niet.
Dus veel werken er voortaan met 2.
1 voor de hypotheek en de rekeningen, de ander om een kind niet helemaal berooid op school aan te laten komen.

Dit dus... Ik snap wel dat het opvoeden tegenwoordig wel eens wat te wensen overlaat. Maar momenteel heeft niet iedereen een goede baan om alleen te werken. Mijn man en ik hebben het prima met ons 1,5 jarige zoontje. Maar we moeten wel echt beide werken. Ik werk 50% in de ploegen, dat is puur om ook nog eens leuke dingen te kunnen doen met onze kleine. We gaan wel eens op vakantie, maar samen nog nooit gevlogen of naar buitenland geweest. Het is niet voor iedereen vanzelfsprekend helaas... Heb van dichtbij gezien, ouders die struggelen met 2 banen en 2 kinderen, maar alsnog niet het geld hebben om leuke dingen te kunnen doen met hun kinderen of uberhaubt op vakantie te gaan, dat hebben ze al jaren niet meer gedaan...

Na de crisis denk ik eerst ook niet dat dit gaat veranderen. Want nu moeten veel bedrijven en werknemers omhoog gehouden worden door de overheid, om de koppen boven water te houden. Dit gaat ontzettend veel geld kosten! Wat volgend jaar zeker wel weer terug te zien gaat zijn in bezuinigingen, belastingen en ziektenkosten. Dus ben bang dat de kosten nog hoger gaan worden, waar inkomsten gelijkmatiger blijven. Dus in sommige gevallen zullen ook echt wel ouders samen moeten blijven werken.