WMO huishoudelijke hulp klacht indienen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nickolay

Re: WMO huishoudelijke hulp klacht indienen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-20 17:06

Mijn wmo consulente is zelf lang eruit geweest door ziekte. Maar ik las hier dat ze weer werkt, dus ik zal deze week even contact met haar opnemen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 02:24

MyWishMax schreef:
Hevonen schreef:
Normaliter krijg je dan vervanging. Als mijn hulp niet kan, regelen we altijd iets anders.

Die vervanging moet er wel zijn. Ik hoor ook vervanging te krijgen, maar vaak komt er niemand en mag ik blij zijn als er de week erna wel iemand komt.

Hier hetzelfde.
Ze kunnen bijna geen invalkrachten meer vinden en de paar die er afgelopen zomer waren hebben het zodanig verpest dat die ontslagen zijn en op een zwarte lijst gezet. :+
Plus ze hebben nu een systeem dat er per wijk/postcodegebied een team is en bij ziekte/vakantie etc moeten ze het onderling regelen en jij als cliënt moet je maar schikken.
Kun je niet dan heb je je andere afspraak maar af te zeggen/verplaatsen en anders krijg je gewoon geen hulp. 8)7
De keren dat ik vakantiekrachten over de vloer had die gewoon niet luisterden of er een zooi van maakten zijn ook niet meer te tellen, er staat inmiddels een notitie bij mijn gegevens dat ik alleen vaste krachten krijg en ik informeer hoe lang mijn vaste hulp op vakantie is en geef dan aan of ik überhaupt vervanging wil en hoe vaak.
Maar je moet helaas wel voor jezelf opkomen en soms je poot stijf houden om het geregeld te krijgen. :o

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 10:48

Geen klik of schaamte, door de mand gevallen met de weinige uren. Ik mag hopen dat ze een volgende client die ze doet controleren of ze wel de uren werkt die ze moet werken.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 23:12

Fijn dat het nu (hopelijk) is opgelost TS!

Ik las hier meerdere keren: "contact opnemen met de WMO". Maar dat gaat niet. Ik weet niet of mensen doorhebben dat de WMO voor Wet Maatschappelijke Ondersteuning staat? :+

Gemeente is verantwoordelijk voor de "inkoop van zorg voor de Wmo (en Jeugdwet)", waardoor zij voor de Wmo zorg inkopen bij bijvoorbeeld thuisorganisaties. Die krijgen dan een vast tarief per "product" per uur (bijv. Hulp in huishouding) wanneer zij door de gemeente gecontracteerd worden. Die aantallen (cf. die urenbriefjes die jij tekent) worden dan tegen die tarieven gedeclareert bij jouw gemeente.

Vandaar dat je bij het direct contact over je zorg naar een thuiszorgorganisatie moet, maar dat de gemeente ook benieuwd is naar hoe die zorg verloopt. Mocht het tegenvallen bij veel inwoners van de gemeente dan contracteert de gemeente die organisatie volgend jaar niet meer. :)

*kruipt weer onder meeleessteen*

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 23:34

In deze regio hebben de meeste gemeentes een WMO afdeling wat vaak 'WMO' wordt genoemd en beslist de WMO consulent hoeveel uren mensen bijvoorbeeld krijgen aan huishoudelijke hulp of individuele begeleiding.

Daardoor is het wel gebruikelijk om te zeggen dat je 'de WMO' belt, wat dan eigenlijk het WMO loket/gemeente of je eigen WMO consulent is ;) Dat is in ieder geval in het Noorden gebruikelijk, misschien wel door heel NL maar dat weet ik niet want tot zover reikt mijn werkgebied niet :')

Maar allemaal bijzaak, als de nieuwe maar goed bevalt :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 01:45

LienC schreef:
In deze regio hebben de meeste gemeentes een WMO afdeling wat vaak 'WMO' wordt genoemd en beslist de WMO consulent hoeveel uren mensen bijvoorbeeld krijgen aan huishoudelijke hulp of individuele begeleiding.

Daardoor is het wel gebruikelijk om te zeggen dat je 'de WMO' belt, wat dan eigenlijk het WMO loket/gemeente of je eigen WMO consulent is ;) Dat is in ieder geval in het Noorden gebruikelijk, misschien wel door heel NL maar dat weet ik niet want tot zover reikt mijn werkgebied niet :')

Dit ja, bedoel met WMO inderdaad gewoon de afdeling van de gemeente en in het geval van TS haar eigen WMO consulent. :j

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 07:16

LienC schreef:

Wmo-loket of wmo-consultent dat ken ik hier inderdaad wel, maar de uitspraak "de wmo bellen", die ken ik inderdaad niet. Wellicht dat het dan inderdaad daaraan ligt!

En dat laatste is inderdaad het belangrijkste! :)

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 08:44

Het is gewoon een verkorte manier van zeggen dat we de wmo afdeling van de gemeente bellen. Wij hebben er inderdaad een aparte afdeling voor en dat was in mijn oude gemeentes ook zo. Oftewel mijn wmo consulente. Dat is alleen zo'n mond vol, dat je al snel zegt dat je de wmo gaat bellen.
Ik woon in een niet zo'n grote gemeente, toen ik hier net 2 dagen woonde zat mijn consulente al bij me thuis alles te bespreken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 08:48

Het is hier zelfs binnen de gemeente een normaal gebruik. Maar zal misschien streek of persoon afhankelijk zijn. In elk geval snap ik dat je de wet zelf niet kan bellen. :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 12:19

De nieuwe hulp is er vandaag op woensdag? Zo ja, hou je ons op de hoogte?

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 12:27

germie schreef:
De nieuwe hulp is er vandaag op woensdag? Zo ja, hou je ons op de hoogte?

Ja ze is al vanaf 9 uur bezig. Heel erg blij mee. *\o/* *\o/*
Volgende week komt ze ook 1,5 uur. Om wat achterstallige dingen te doen. En dan elke 2 weken 3 uur.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 12:28

Fijn dat het zo is afgelopen.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 12:34

Wat fijn dat ze volgende week dan nog wat achterstallige dingen komt doen om daarna het ritme op te pakken

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 19:35

Voel je je ook prettiger bij deze hulp?

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 20:28

Hevonen schreef:
Fijn dat het zo is afgelopen.

Deze vind ik inderdaad ook wel een belangrijke. Zekker na de vorige hulp moet er gewoon wat vertrouwen terug komem.

Wil wel even zeggen dat heg heel netjes is dat ze volgemde week anderhalf uur komt voor wat achterstallig werk. Fijn dat het zo opgepakt wordt TS

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 21:55

Nou eigenlijk was deze week extra, omdat vorige week afgezegd werd. En volgende week kan ze niet de volledige tijd. Maar ik ben allang blij dat ze op zo´n korte tijd iemand konden regelen.
Het klikt zeker beter, maar verder wacht ik het nog even af

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 22:53

Nickolay schreef:
Nou eigenlijk was deze week extra, omdat vorige week afgezegd werd. En volgende week kan ze niet de volledige tijd. Maar ik ben allang blij dat ze op zo´n korte tijd iemand konden regelen.
Het klikt zeker beter, maar verder wacht ik het nog even af

Ow ja was even kwijt wat nu je vaste weken waren.
Maar zoals ik het dan nu lees komt ze volgende week 1.5 uur en dan van af die week er op om de 14dagen 3 uur.
Het is ook kort dag als de hulp al een afspraak had. Fijn dag jullie het dan zo op konden lossen.
Tuurlijk is het nog even afwachten. Maar haal er wel uit dat je eerste ervaring met deze hulp positief. Hopelijk zet het nu in een positieve lijn voort.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 00:06

Even je topic doorgelezen. Fijn dat je een andere hulp hebt gekregen. Goed dat je het aankaartte.
Ik herken je verhaal. Ik heb 3 uur hulp per week. Mijn hulp was vaak zoek of kon niet en als ze wel kwam kwam ze iets later en eerst kletsen en de koffie pauze duurde ook lang en ze stopte 20 min eerder. Kortom fysiek was ze ongeveer 3 uur aanwezig maar echt aan het werk 1.5 uur. Ze deed dan badkamer woonkamer en dan was ze klaar.
Ik kreeg een keer zonder dat ik het wist een invaller. Ze was dus weer eens ziek. Zo ging dat keer op keer. Dit tegen de invaller gezegd. De invaller ging mijn hele huis poetsen en deed ook nog eens dingen extra. Echt toen gingen mijn ogen open. De invaller heeft het aangekaart bij haar collega. Was zelfsturend team. Mijn eigen hulp boos. Uiteindelijk heeft ze toe gegeven. En nu is de invaller mijn vaste hulp. Echt super fijne hulp. Ze kletst gezellig en als ze te lang kletst werkt ze langer door.
Ik durfde het ook niet aan te geven maat blij dat ik het wel gedaan heb.
Trouwens mijn hulp had ook autopech als smoes gebruikt een keer haha. En korter werken omdat ze tropenrooster had terwijl de hitte al voorbij was.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 00:21

Ik ben gelukkig gezegend met een hele fijne hulp.
Ze gaat soms iets eerder weg maar haalt het eigenlijk altijd weer op een andere tijd in dus dat heft elkaar ook weer op.
Ze stuurt me aan en ik kan het ook gewoon aangeven als iets mij niet bevalt oid, net zoals zij dat naar mij doet.

Maar wat ik in mijn eerdere post zei heb ik ook gedoe gehad met invalkrachten.
Niets mis mee om vakantiekrachten etc te sturen maar ze moeten hun werk wel goed doen of op zijn minst open staan om te leren.
Ik leg standaard een briefje neer met wat er gedaan moet worden, volgorde mogen ze zelf weten en de spullen staan klaar voor gebruik plus dat ik aanwijs waar de rest vd schoonmaakmiddelen etc staan voor het geval ze een ander product fijner vinden werken.
Ga je dan tig keer vragen wat je moet doen en waar de spullen staan, dweil je zo nat dat mijn (toen nog zeil) vloer opbolt en een tropisch zwemparadijs er droog bij lijkt of gebruik je 5 ( :oo) doppen allesreiniger op 3cm water voor het dweilen waardoor ik 's avonds mijn nek bijna breek als ik onder de douche vandaan kom en mijn vloer nagedweild moet met azijn omdat er bijna een schuimparty gehouden kan worden dan is het klaar en hoef je van mij niet meer terug te komen. :o
Overigens bel ik dan naar de organisatie, die regelen dan een andere invaller of vaste kracht als het ff lukt. :)

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 03:34

Dat is fijn een betere hulp. Helaas krijgt mijn mantelzorger/partner 36 uur op jaarbasis, 3 uur per maand voor schoonmaken dus. Zelf red ik het niet meer en partner werkt naast de mantelzorg ook nog gemiddeld 60 uur per week dus wil hem niet nog is belasten met schoonmaken. Helaas ontsloeg het bedrijf mijn ontzettende fijne hulp en zou ik een nieuwe krijgen. Die is 1x geweest en hoorde 3 uur lang niks anders dan geklaag over haar leven, haar werk en dat het bedrijf klote was. Ze zou melden dat ze niet zo ver wilde fietsen naar mij toe en dat ik volgende keer moest rekenen op een ander......nou reken er maar niet op dus. Bedrijf heeft tekort personeel in de buurt en heb nooit meer wat gehoord. Dit jaar weer nieuwe aanvraag doen en dan kijken of er andere in de lijst staan die niet vol zitten.

Wel de hulp die ik eerst had inmiddels terug maar dan zelf ingehuurd. Hoop dat de 36 uur dit jaar wel weer lukt zodat igg huisje 2x per maand gedaan kan worden.

Hoop voor jou ook dat het straks beter gaat qua hulp. Weet niet of jij nog deels eigen bijdrage betaald maar zo ja ook jij betaald voor de afgesproken uren.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 09:21

Ja ik betaal de bijdrage aan het CAK. Maar ik heb meerdere pgb's. Dus dat is niet alleen hiervoor.

Ik heb ook een pgb voor paarden coaching sessies. En daar ben ik super blij mee. Heb ik veel meer aan dan de dure therapie die ik in het ziekenhuis kreeg