Maximum leeftijd voor kindje?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Windbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 02:49

superpony schreef:
Windbloem schreef:
Vooroordeel? Ik reageer op iemand die zegt dat het nadelig is om laat kinderen te krijgen. Wel in de context lezen hè.

Nee, je had een lange reactie met je eigen mening. Maakt niet uit, jouw mening, maar dan ook een reactie daarop kunnen aanvaarden.

:')

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 03:27

Voor mezelf hou ik de leeftijd van maximaal 30 aan. Mijn man is 6 jaar ouder en we hebben nu 1 dochter van 2. Ik was 24 en mijn man 30 toen ze werd geboren. Ik denk zelf dat het risico snel toeneemt na mijn 30e. Maar dat is wat ik van mijn eigen lijf denk. Mijn schoonouders zijn nu allebei al 70 en mijn ouders 55 en 47. Wat ik zie is dat mijn schoonouders alle tijd hebben en echt genieten van hun kleinkinderen (10) en mijn ouders werken nog en zijn drukdruk maar passen ook op de kleinkinderen (3) en zijn heel ondernemend tot tegenstelling van mijn schoonouders

paddraigh

Re: Maximum leeftijd voor kindje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 07:53

Doen waar je je goed bij voelt!
Mijn jongste is 9 en ben zelf 35 heb er 3..
Wij kozen bewust om jong ouders te zijn.. Ieder zijn ding

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-19 12:43

Mijn ouders werden opa en oma toen ze 41 en 47 waren (Ik was 11 toen ik tante werd).
Inmiddels zijn ze 69 en 75, de kinderen van mijn broer zijn groot (mijn broer is zelf al opa). Maar mijn ouders zijn nog steeds super leuk en actief. Leuke dingen doen met mijn kinderen, ze logeren er mijn ouders passen op als het nodig is.

De moeder van mijn ex is een stuk jonger, maar die doet nooit iets met de kinderen. Ze vindt het ook te druk als ze komen.

De ouders van mijn vriend zijn rond dezelfde leeftijd als mijn ouders, maar wel minder vitaal. Hun kleinkinderen zijn allemaal al groot (mijn vriend is de jongste).

Maar van de leeftijd van de grootouders laten we het sowieso niet afhangen. Ik heb als kind ook altijd oude grootouders gehad. Ik was het jongste kleinkind en een nakomertje. Maar ik wist niet beter en ik heb er niets aan gemist ofzo.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 13:00

TinkerTreas, Ik las laatst wel een stuk dat grootouders erg belangrijk zijn voor kinderen. Maar zoals bij alle onderzoeken, je kan ze invullen zoals je wilt natuurlijk......

Ik heb 1 echte oma gehad en was daar stapel gek op. Ze was bovend e 100 geweest nu, maar van mij had ze eeuwig mee mogen gaan. Ondanks haar leeftijd heb ik altijd moeite gehad met haar overlijden.

Nooit opa's gehad, dus dat intrigeerde me wel wat een opa was, hoe dat zou zijn etc. De andere oma was niks waard.
Feitelijk heeft onze zoon exact dezelfde situatie.

Wij hadden een klant die 33 was toen ze oma werd. Dat is echt heel jong, maar zelf heel jong moeder geworden en alles is dan anders en opgeschoven etc. Ook dat zal dan wel wennen.

En heb genoeg klanten gehad die gelijk met hun dochter nog zwanger waren.

Ik denk dat het deels wel waar is dat kinderen je jong houden. Ook grootouders mits ze betrokken zijn.

Maar neemt niet weg dat ene zwangerschap pittig is en je herstel langer kan zijn. Mensen zeggen; ik ben ouder, wijzer, meer klaar voor een kind. Maar soms worden mensen als ze ouder zijn ook sneller moe, krijgen een korter lontje etc.
Bij 40 een baby, is bij 50 een tiener......Elke leeftijd heeft zijn dingen en die moet je allemaal weer leuk vinden, accepteren etc

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 13:22

Ik denk niet dat je een keuze voor wel of geen kinderen van de leeftijd van grootouders of wat anderen daarvan vinden moet laten afhangen. Denk ook niet dat je eigen leeftijd het belangrijkste is, maar wel je eigen instelling.
Tenslotte is helemaal niet gegarandeerd hoe je leven verkoopt. Ook een jong iemand kan wat gaan mankeren.
In andere topics wordt wel eens gesproken over ouders die spijt hebben, ik zou daarin wel eens de statistieken willen zien met de verschillen tussen verschillende leeftijden waarop kinderen geboren werden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 14:18

Veel mensen denken er wel aan. Ze doen een opleiding, hebben een goede baan etc. Zonder betrouwbare oppas gaan veel mensen het niet redden. Het is niet voor niks dat mensen dichtbij elkaar willen wonen en grootouders massaal oppassen.

Absoluut heel mooi als je een andere oplossing hebt zoals creche of thuisblijven, maar dat is echt niet voor iedereen weggelegd.
Ik zelf was anti creche en had een andere oplossing in mijn hoofd, maar al doende toen onze zoon een jaar was toch voor de creche gekozen voor 2 dagen pw en het zo samen kunnen redden. En achteraf ontzettend blij mee, want hij heeft echt ene hele leuke tijd gehad en ging met veel plezier altijd.

Neemt niet weg dat voor een avond ik toch een beroep deed op mijn moeder eens in de zoveel tijd. En later vroeg zoonlief er zelf om of hij bij oma ( en om ) mocht logeren.

En zonder mijn eigen oma hadden zowel mijn moeder als mijn tante het niet gered denk ik. Of misschien wel, maar nu was het altijd gezellig en leuk met oma.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-19 14:24

Mijn kinderen gaan naar de opvang/bso
Mijn ouders passen wel op, maar geen hele dagen. Alleen als ik ergens naartoe moet ofzo.

Het is voor ons gelukkig niet noodzakelijk dat ze oppassen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 14:24

Hier zijn zowel mijn ouders als die van mijn vriend al gestroven. Mijn moeder toen ik 20 was, mijn vriend zijn vaxer toen hij 16 was. Paar jaar geleden dan ook de 2 andere ouders.
Onze kinderen hebben dus geen grootouders wat ik heel jammer vind maar het is wat het is.
Ik was 32 bij de oudste en 34 bij de jongste.
Fysiek zou ik er een 3de niet meer aankunnen en voor ons is het goed zo maar als je dit wel kan, wie ben ik of überhaupt iemand om er iets over te vinden,

Nu zijn wij wel van het principe dat grootouders niet moeten fungeren als gemakkelijke en goedkope opvang, bij ziekte enzo ok maar voor de rest voor leuke momenten samen te beleven.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 14:37

Voor mij zouden de gezondheidsrisico's voor moeder en kind heel zwaar wegen bij het krijgen van een kind op oudere leeftijd. Bij mij zou de grens dan ook écht op 35 hebben gelegen. En voor de man een paar jaar erbij. In geval van een groot leeftijdsverschil waarbij de vrouw een stuk jonger is kan ik me voorstellen dat de man dan wel wat ouder is wanneer hij vader wordt.
Het zou daarnaast mijn voorkeur hebben dat kinderen redelijk jonge, vitale ouders hebben en eventueel nog grootouders. Niet alle familie is gezellig en niet iedereen is een lang leven gegeven, maar als je wel een hechte familie hebt zou ik dat mijn kinderen zo veel mogelijk willen meegeven.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 15:40

dromertje2 schreef:
Hier zijn zowel mijn ouders als die van mijn vriend al gestroven. Mijn moeder toen ik 20 was, mijn vriend zijn vaxer toen hij 16 was. Paar jaar geleden dan ook de 2 andere ouders.
Onze kinderen hebben dus geen grootouders wat ik heel jammer vind maar het is wat het is.
Ik was 32 bij de oudste en 34 bij de jongste.
Fysiek zou ik er een 3de niet meer aankunnen en voor ons is het goed zo maar als je dit wel kan, wie ben ik of überhaupt iemand om er iets over te vinden,

Nu zijn wij wel van het principe dat grootouders niet moeten fungeren als gemakkelijke en goedkope opvang, bij ziekte enzo ok maar voor de rest voor leuke momenten samen te beleven.

Dat is echt heel rot.

En het is zoals het is. Jullie weten dat, maar de kinderen raken gewend zonder. Maar ook zij zien het bij anderen en zullen weleens moeilijke vragen stellen.

Grootouders zijn niet een goedkope of makkelijke dumpplek natuurlijk. Tenminste dat is niet hoe het zou moeten gaan. Beiden kanten incl de kinderen moeten er een goed gevoel bij hebben. Grootouders die het leuk vinden om quality time met de kleinkinderen te hebben, ouders die met een gerust hart en vertrouwen hun kostbare bezit ergens achterlaten en kinderen die een leuke tijd hebben met grootouders.

In deze tijd is het wel een noodzakelijke afweging voor veel mensen of dat kan, omdat opvang reteduur is geworden.

Fysiek kon ik ook geen kinderen meer krijgen helaas. Maar leeftijd zegt niet alles. Mijn oma haar eerste was gehandicapt ( een jongen ) en de 3 meiden daarna gezond.
Bij mijn moeder was de 2e toen ze 33 was gehandicapt. En dat is geen handicap die je kan voorkomen, zien etc. Ik was ook dragen en had met een jongen een risico, maar heb onwijs veel geluk gehad.
Net als mijn nicht die op haar 39e een jongen kreeg.

En ik was pas 21 toen mijn eerste zwangerschap met 6 mnd mis ging. Puur natuur, doe je niks tegen, zeker toen destijds nog niet.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 17:22

Leeftijd is maar een nummer. Belangrijker dan een jonge of oude moeder vind ik ouders met een stabiel leven en veel liefde, zodat een kind veilig en geborgen kan opgroeien.

Tja, opa's en oma's kunnen vroeg doodgaan, maar dit geld helaas ook voor ouders. Kijk maar naar Quera, zo jong gestorven. Arme kindjes |( , wat dat betreft weet je toch niet van te voren wat het leven je brent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 18:05

Qua gezondheidsrisico's zou ik het echt eerder plannen, alle kinderen voor je 35ste. Want de kansen op problemen nemen daarna fors toe. Maar ja, als het leven nou eenmaal anders loopt dan gepland en je kinderwens is heel sterk...

Je zou in ieder geval vooraf even langs de huisarts kunnen gaan om je gezondheid te laten checken.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 18:20

En zelfs dan heb je geen garantie. Ik was 25 bij mijn eerste, 28 bij de tweede en was perfect gezond. Toch kreeg ik zwangerschapsvergiftiging en had ik het bijna niet overleefd. Garanties heb je nooit.
Ik ben nu 34,geen ouders die heel betrokken zijn, daar zou ik het nooit voor laten of doen. Of er hier ooit nog één bij komt? Geen idee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 18:52

Garanties heb je nooit. Risico's verkleinen kan wel.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 20:07

Mazida schreef:
Leeftijd is maar een nummer. Belangrijker dan een jonge of oude moeder vind ik ouders met een stabiel leven en veel liefde, zodat een kind veilig en geborgen kan opgroeien.

Tja, opa's en oma's kunnen vroeg doodgaan, maar dit geld helaas ook voor ouders. Kijk maar naar Quera, zo jong gestorven. Arme kindjes |( , wat dat betreft weet je toch niet van te voren wat het leven je brent.

Ik loop al dagen hoe ik dit voorbeeld nou respectvol hier neer kan zetten.

Alsof jong ouders worden garantie geeft dat je kinderen op oudere leeftijd hun ouders verliezen. Was het maar zo’n feest. Natuurlijk hoort het zo te zijn, maar het leven is niet voorspelbaar: het komt zoals het komt.

En daarom, lieve TS: volg je hart. Garanties heb je nooit, maar met een overdosis liefde redden kinderen het wel. En laten we hopen voor jullie kinderen dat jullie gewoon lekker 100 worden!

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 20:35

Mijn oudste is geboren toen ik (ruim) 36 was. Ja, ik had haar liever eerder gehad, maar eerst lukte het niet om zwanger te worden en toen niet om zwanger te blijven, en is onze oudste na ruim 6 jaar dokteren geboren. Toen ze ruim een half jaar was, wilden we wel proberen om nog een keer zwanger te worden, met het idee tot maximaal 40 jaar door te gaan. Mocht het niet lukken, dan was het niet anders. Gelukkig kwam nummer 2, een half jaartje voor ik 40 werd.

Je kunt van alles willen en plannen, maar het loopt soms anders. Ik wil maar zeggen, als je op je 27e twee kinderen hebt, is het best makkelijk te zeggen dat je echt niet na je 35e moeder zou willen worden...
Kortom, volg je hart, stel je eigen grenzen en laat vooral mensen denken wat ze willen. Je kinderen houden je jong, zo is het ook nog eens een keer. Garanties geeft niemand je.

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 21:05

Ik ben 25 en moet er eigenlijk (nog) niet aan denken. Maar laten we het van een ander perspectief zien: Mijn moeder kreeg mij 10 dagen voor ze 41 werd. Nu ben ik 25 en zij 66 (Bijna 26 en 67) en heeft mijn moeder gewoon veel pech gehad en mij alleen opgevoed. Mijn vader ben ik veel te vroeg verloren. Hij was 2 jaar ouder dan mijn moeder. Nu ik terug kijk wenste ik dat ze 10 jaar jonger waren geweest, zodat we samen van de paarden konden genieten. Nu is ze gewoon te angstig, ziet slecht, heeft al een kunstknie.. Voor mij is de max. wel 35, tenzij je nog gezond bent en in een goede situatie zit.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 21:13

Het is inderdaad heel erg persoonlijk en eigenlijk maar net wat je zelf wil. Ik vind kinderen sowieso een gruwel, maar vind mezelf met mijn 32 ook veel te oud om een kind te krijgen. Mijn moeder was jong toen ze mij kreeg, net een maandje 21. Een paar jaar geleden begon haar gezondheid te kwarren. Als ze 10 jaar ouder geweest was, zat ik dus in de bloei van mijn leven als ik die zorgen erbij zou krijgen. Ik zeg hiermee zeer zeker niet dat iedereen dit zal overkomen, want ik zag een prachtig voorbeeld van een 'oude' moeder die nu met pensioen is en met haar dochter de wereld rondreist bijvoorbeeld. Maar ook dat is zeker niet iedereen gegund. Over het algemeen is de regel dat de kwaaltje komen wanneer je ouder wordt en ik zou dat zelf mijn kind niet aan willen doen. Zo was de moeder van mijn 3,5 jaar jongere ex dik 10 jaar ouder dan mijn ouders. Zat in een rolstoel, liep alleen maar te kwarren met haar gezondheid en die kinderen wisten niet beter. Ik vraag me echt af of je wel aan kinderen moet beginnen als je zelf niet gezond bent (was zij haar hele leven al niet, vandaar dat ze zo laat kinderen kreeg, is niet via de natuurlijke weg gegaan).

Ik heb toevallig een paar weken geleden dit gesprek met mijn collega gehad. Zij is 35, vrijgezel en wil wel nog graag kinderen... Ik kan er niet daadwerkelijk over meepraten omdat het innerlijke klokje bij mij mist, maar ik denk dat als die begint te tikken, je je leeftijd vanzelf wel aanpast aan je huidige leven?

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 21:25

Niet leeftijd gerelateerd, maar mijn moeder zit ook in een rolstoel, heeft tot mijn 15e nog wel met krukken en een beugel om dr been kunnen lopen (kinderpolio gehad als kleuter). Vader van iemand die ik ken is door een ongeluk in zn jeugd rolstoelgebonden. Waarom zouden zij geen kinderen mogen krijgen? Het warme nest is een stuk belangrijker, en nee, mijn moeder kon fysiek niet alles maar ik ben nooit iets tekort gekomen. Wel mee gekregen dat niet alles vanzelf sprekend is, dat hard knokken je verder brengt dan jezelf zielig vinden en dat je ook wat voor een ander kan doen...
Mijn moeder is nu 68, mijn vader ook. Passen op 5 kleinkinderen, de kinderen zijn hardstikke gek met ze. Oudste is 7 en ook zij gaan prima om met deze beperking.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 23:54

Ehm.. ik zeg er duidelijk bij dat zij naast die rolstoel altijd al met haar gezondheid stoeide? Misschien heb ik het niet helemaal in volle details verwoord, maar ze had veel, veel meer aan de hand dan alleen die rolstoel. Een rolstoel is nou niet dat je zegt per definitie schadelijk voor het opgroeien van een kind, ik vind de voorbeelden dus eigenlijk ook totaal niet geschikt om te vergelijken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 02:41

Het zegt echt niks. Mijn schoonmoeder is bijna 10jr jonger dan mijn moeder. Kwam toen onze zoon ong 5 was in een rolstoel. Maar zowel daarvoor als sindsdien was het type; kan niks, wil niks, doet niks......En mijn moeder heeft altijd alles gedaan.
Gaat trouwen op haar 77e nog steeds op pad met onze zoon.

Maar had tm 2017 ook nog mijn toen overleden zwaar gehandicapte broer thuiswonen.

Mijn zoon was denk 4jr dat ik ziek werd. Had ik nooit zien aankomen en alles op alles gezet om er toch volledig te zijn of anders goede oplossingen te vinden.

Heb een hele sterrke, goede band met mijn zoon. We kunnen overal over praten en hij weet dat ik ontzettend veel van hem hou. Ik ben vaak geopereerd en als er ooit iets was mis gegaan of gaat, weet hij in ieder geval dat hij zeer gewenst en geliefd was.
Iets wat echt niet iedereen kan zeggen en heel belangrijk is.

Je ouders verliezen is waardeloos, maar het gevoel dat je kan meegeven voor het verwerken is imo belangrijk.

Er is geen beste leeftijd om ouder te worden. En er is geen beste leeftijd om je ouders te verliezen. Maar hoe is alles bepalend.
Ik heb veel minder moeite met de dood van mijn vader dan mijn man met zijn vaders verlies. Hoe rot dat ook klinkt. Hij was 21 toen hij hem verloor en ik 22 toen ik mn vader verloor.

Maar ik ken iemand van 65 die binnen 2jr beide ouders kwijtraakte 88 en 90jr en dara ontzettend veel verdriet en moeite mee heeft. Waren ontzettend close.

Een handicap zegt ook niet alles. Mijn broer was zwaar gehandicapt. Onze zoon is daramee opgegroeid en die was stapelgek op zijn oom en andersom. Toen hij overleed hebben we het allemaal enorm zwaar gehad, maar mijn zoon en ik hebben er echt teveel verdriet van. Het was een ander leven, maar wij waren het gewend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 06:30

Het zegt wel iets. Ik zie hier zoveel mensen zeggen: Leeftijd is niet alles, het zegt niets, ik ken die man en ik ken die vrouw etc etc. Maar de statistieken zijn er en die liegen niet. De leeftijd van 35 is niet uit de lucht komen vallen. Niemand heeft een papier van 1 tot 100 gemaakt en met de ogen dicht een cijfer aangewezen. Net zoals niemand het verzint dat het voor iemand met een fysieke of mentale handicap etc moeilijker gaat/sneller fout loopt.

Wil dat daarmee zeggen dat elke ouder boven de 35 of met een handicap of weet ik veel wat alle pech tegen heeft? Nee, ook zeker niet. Maar de kans is groter.

Ts vraagt om een mening en ik zie hier redelijk wat mensen in de verdediging schieten richting andere bokkers. Ik vraag mij af waarom je jou moet verdedigen. Iedereen mag daar zijn eigen mening over hebben. Net zoals je een mening mag hebben over of roze nu een mooie kleur is of niet.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 06:46

Die statistieken gaan nog steeds, ook boven de 35, over enkele procenten. Voor ons geen reden tot zorg.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 08:34

Persoonlijk zou ik ook meer moeite hebben met de risico's die je neemt tegenover de kinderen die er al zijn.

Wat als het niet zo gaat als je hoopt?
Gehandicapt kind of zelf een complicatie overhouden aan de bevalling?

Dat zal altijd invloed hebben op de andere kinderen.

Mijn mening over leeftijd en kinderen verschilt per cases, omdat iedereen anders in het leven staat, zowel financieel als gezondheid als ervaring en vangnet.
Wel vind ik dat het belang van het kind voorop moet staan en niet de kinderwens van de ouders.