Het belang van uitstrijkjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 20:29

tengeltje11 schreef:
ergens kan ik je daarin volgen,maar wat als het dan (bijna) te laat is?
dan gaat het echt letterlijk om leven en dood en kan je niet anders.

dus dan kan je toch echt wel beter actief aan de slag met die angst en spanning en ook vaginisme kan aangepakt worden.

Daar kan (en mag imo) jij niet over oordelen wat iemand daarmee moet. Jij weet niet welk verhaal, welke situatie, etc, er achter schuil gaat

Veraaaaah

Re: Het belang van uitstrijkjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 20:42

Ik ben na klachten ook bij de HA beland. Daar lichte afwijking gevonden (pap2) en na een half jaar terug. Toen helaas nog steeds pap 2 en doorgestuurd omdat ik hoog risico HPV heb.

Bij de gyn is een coloscopie gedaan en alles zag er verder rustig en prima uit. Moet nu wel over een jaar terugkomen!

Ik heb liever een keer een onderzoek te veel dan te weinig... snap ook niet dat mensen niet mee zouden willen werken?

bantu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 20:53

lienbono schreef:
bantu schreef:
Het nadeel vond ik van de thuistest trouwens dat je per post uitslag krijgt...ook als het niet goed is.

Test zelf heel makkelijk te doen.

Dat is bij ons zo ook als je naar de gyn gaat.

Zo te lezen gaat het overal dan anders.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 20:56

Citaat:
snap ook niet dat mensen niet mee zouden willen werken?

In mijn jonge jaren in een HA praktijk paar jaar gewerkt. Ik snap dit dus wel. Het is kwetsbaar gebied en teveel mensen hebben door kl..tzakken buitengewoon nare ervaringen met dat kwetsbaar gebied opgelopen en dat gaan ze echt niet aan de grote klok hangen.
Dan moet je weer met je benen wagenwijd open.........wat denk je dat er dan gebeurt in je hoofd.....
Ik werd als assistente er vaak bij geroepen met name als trauma aanwezig was.....zo sneu en triest.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 20:59

Veraaaaah schreef:
Ik heb liever een keer een onderzoek te veel dan te weinig... snap ook niet dat mensen niet mee zouden willen werken?

Ook jij kan dit niet voor een ander beoordelen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 21:08

LadyMadonna schreef:
Veraaaaah schreef:

Ook jij kan dit niet voor een ander beoordelen

Doet ze toch ook niet, ze stelt een vraag.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 21:20

Ik oordeel ook niet. Ieder zijn keus. Mijn keus is het om wel mee te doen!

Ik snap heel goed dat nare ervaringen je tegenhouden. Heb zelf ook mijn uitstrijkje een half jaar te lang uitgesteld omdat ik er zo tegenop zag.

Ik doe het zelf wel. Liever er op tijd bij dan te laat. Maar nogmaals iedereen moet doen waar ze zichzelf prettig bij voelen.

hagelslagJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 21:24

pien_2010 schreef:
Citaat:
snap ook niet dat mensen niet mee zouden willen werken?

In mijn jonge jaren in een HA praktijk paar jaar gewerkt. Ik snap dit dus wel. Het is kwetsbaar gebied en teveel mensen hebben door kl..tzakken buitengewoon nare ervaringen met dat kwetsbaar gebied opgelopen en dat gaan ze echt niet aan de grote klok hangen.
Dan moet je weer met je benen wagenwijd open.........wat denk je dat er dan gebeurt in je hoofd.....
Ik werd als assistente er vaak bij geroepen met name als trauma aanwezig was.....zo sneu en triest.

Ik vind het idd echt geen fijn onderzoek.
De gynocoloog die ik eerst had was een vrouw, maar ik voelde mij niet fijn bij jaar. Ben 2x daar geweest ofzo.nu heb ik een man en altijd 1 van zn assistentes erbij zodat er geen rare dingen gebeuren.
En echt, wat een top kerel! Droogkloot eerste klas.
En elke x praten we doelloos over vrachtautos enzo zodat ik niet nadenk over dat wat hij doet _O-

Mn zusje heeft dezelfde gynmanarts en zegt ook dat het een droogkloot is.

Maar ondanks dat het een man is, het voelt niet raar ofzo.
En omdat hij nu 5 of 6 x een onderzoek bij mij gedaan heeft heb ik inmiddels minder problemen ermee.
Natuurlijk geld het niet voor iedereen dat hoe vaker je erheen gaat hoe makkelijker het word.

Er spelen zoveel factoren mee!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 21:24

Whale schreef:
mvdende schreef:
Heb je ook kans op baarmoederhalskanker als je nooit seks hebt? Want het HPV krijg je volgens mij door seksueel contact?

Volgensmij is de kans heeeeel klein dat je het krijgt zonder seksueel contact.

Bij mij belandt de uitnodiging in de prullenbak wanneer ik 30 ben.

Iedereen draagt de cellen bij zich. En als je het wel zou hebben dan sla je je echt voor je hoofd.
Zelf geen partner en geen avontuurtjes. Maar ik laat me toch elke keer checken. Overigens ben ik wel blij dat als ik de volgende keer geen cellen heb ik pas over 10 jaar moet

Horsetopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 21:26

Is het tegen HVP dat je die inenting krijgt als puber?

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 21:26

purny schreef:
Iedereen draagt de cellen bij zich. En als je het wel zou hebben dan sla je je echt voor je hoofd.
Zelf geen partner en geen avontuurtjes. Maar ik laat me toch elke keer checken. Overigens ben ik wel blij dat als ik de volgende keer geen cellen heb ik pas over 10 jaar moet

Tja, dan zou ik het nu ook kunnen hebben en er pas over 8 jaar achter komen (bij wijze van)

Maar goed, de één doet het wel, de ander doet het niet. Iedereen hun eigen keuze.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 21:30

Hagelslag wat fijn! Man of vrouw heb je fijn en niet fijn. Ligt aan de mens .
Ikzelf die bij voorkeur kiest voor vrouwen, heb heel bewust gekozen voor een man voor mijn mammografie. Van de vrouw werd ik zo bang. Hij doet normaal en stelt me op me gemak en praat simpel (alle uitleg en uitslag ih frans hé).
Zo fijn dat je een fijn iemand hebt.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 26-11-19 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 21:30

Horsetopia schreef:
Is het tegen HVP dat je die inenting krijgt als puber?

Ja. Maar er schijnen wel 100 soorten HPV te zijn begreep ik.

hagelslagJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 21:35

pien_2010 schreef:
Hagelslag wat fijn! Man of vrouw heb je fijn en niet fijn. Ligt aan de mens .
Ikzelf die bij voorkeur kiest voor vrouwen, heb heel bewust gekozen voor een man voor mijn mammografie. Van de vrouw werd ik zo bang. Hij doet normaal en stelt me op me gemak en praat simpel (alle uitleg en uitslag ih frans hé).
Zo fijn dat je een fijn iemand hebt.

Jaa het is gewoon een fijne kerel.
Sws vind hij mijn beroep machtig.
Dus tsja dat helpt wel.
Toen mn zusje stage liep bij de dierentuin vroeg hij heel droogklotig terwijl ze op de stoel zat hoe de dierentuin was enzo.
En dat helpt.
Hij is voorzichtig, proffesioneel en snel.
Toen hij een pijnlijk monster moest nemen ivm pap heeft hij netjes gezegd hoe en wat hij deed.
Was heel kort pijnlijk daarna alleen vervelend.
Dus ja ik heb volgende week zelfs weer mijn controle afspraak en ga braaf heen.
En ondanks dat ik er luchtig over doe heb ik spanning voortijd en naderhand denk ik, joh stuk onnozel. Die stres is nergens voor nodig

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 21:45

Ik ben nog nooit geweest, ben 36 nu.
Bij de eerste oproep was ik zwanger en bij de 2e oproep ook..
Tussendoor gaf ik borstvoeding en nu weer en onze huisarts zei dat je het dan ook niet hoefde te doen want dat het dan altijd 'fout' is door de invloed van de hormonen.

Hof_Arcadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 22:28

Alweer twaalf jaar geleden behandeld in Nijmegen. pap 4 was het. In Nederland wordt je om de vijf jaar opgeroepen. Ze gaan ervan uit dat het virus vijf jaar nodig heeft om zich te ontwikkelen tot kanker. De vrouwelijke artsen in het ziekenhuis vertelden dat ze zelf wel ieder jaar een uitstrijkje deden. Het heeft in Nederland ook met geld te maken. Woon nu tien jaar in Duitsland waar het normaal is dat alle vrouwen ieder jaar een uitstrijkje laten doen. Je wordt meteen even helemaal nagekeken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 11:47

tengeltje11 schreef:
Anjali, dat mensen dachten hiv te krijgen door aanrakingen is 50j terug( mag ik hopen?)

Stukje gekopieerd over hpv :
Hoe kan je HPV humaan papillomavirus krijgen?
HPV krijg je door seksueel contact met iemand die HPV heeft. Ook door het aanraken van penis of vagina en door orale seks kan HPV worden overgedragen. HPV is heel besmettelijk.

Dus stel iemand zat aan zijn of een andere positieve penis, wast zijn handen niet, geeft jou een hand en jij eet wat later een koek(zonder tussendoor je handen te wassen), dan kan je gewoon besmet worden.

Tuurlijk is die kans niet groot,maar Ze is er.

50 jaar geleden bestond er nog geen aids,dat kwam hier pas vanaf 1980. Dat van die koek met besmette handen dat lijkt me sterk,want die koek komt niet in de buurt van je baarmoedermond toch.Overigens snap ik nu best dat sommigen weigeren handen te schudden.Ik houd daarbij voortaan mijn handschoenen maar aan....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:38

anjali schreef:
Overigens snap ik nu best dat sommigen weigeren handen te schudden.Ik houd daarbij voortaan mijn handschoenen maar aan....
Misschien dat daarom hier door iedereen zo gekust wordt, handen schudden is er niet bij. Zelden. _O-

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:52

Vindt heel belangrijk elke 5 jaar krijg ik een brief en laat mij altijd checken. Vanaf dat je 30 jaar wordt.
Onderzoek valt mij mee ga altijd naar een vrouwelijke huisarts die de behandeling goed verteld en dat je gaat ontspannen.
Borst onderzoek nog ik nog niet gehad dit zouden van mij wel veel eerder mogen doen. Pas bij 50 jaar duurt nog even.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:55

Ik zou echt niet wachten tot je dertigste voor een uitstrijkje..

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 13:23

Anjali, ook oraal is het besmettelijk.
Dus een besmette penis in je mond is ‘raak’, maar dus evenzeer een hand die een besmette penis vasthad.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 13:39

Dat het bevolkingsonderzoek bmhk pas met 30 start is net niet alleen geld, hoor.

Gezien de statistieken
(...een statisticus verdrinkt in een sloot van gemiddeld 30 centimeter diep...)
is het te verantwoorden om vrouwen zonder klachten niet te testen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 13:46

Vroeger werd ik al vanaf mijn 22 ste om de2 jaar door de huisarts getest. Dat was heel normaal en gewon standaard. Hierin Frankrijk ook weer bij de Huisarts. Heb ik niet eens om hoeven te vragen. Ook om de2 jaar.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 13:49

Vanaf 30 vind ik ook laat hier in Nederland. Veel vrouwen zijn rond die leeftijd ook zwanger of geven borstvoeding. Daardoor wordt het nog langer uitgesteld. Ik ken iemand die over de 40 is en nog nooit is gegaan, steeds zwanger bij de oproepen of borstvoeding.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 13:51

Maar waarom zou je wachten? Niet iedereen krijgt klachten...