Borstkanker. Check jij jezelf?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 09:24

Ik vind dit een prettig instructie filmpje. Ik check de eerste van de maand mijn borsten.
Ik ben boven de 50 en laat ook in de 'tietenbus' mijn borsten checken via de mammografie.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 09:35

Sizzle schreef:
Gynocoloog is eigenlijk bijna overal standaard vanaf jonge leeftijd in Europa behalve in NL.
Blijkbaar hebben ze dus niet overal dezelfde mening.

Wat bedoel je hier precies mee ? Dat je een oproep krijgt voor de gyn om de zoveel tijd ?
Hier in belgie in elk geval niet. Hier kun je gerust van je hele leven geen gyn zien :P

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 09:38

Ja aangezien ik ook verhoogd risico heb. Via mijn moederskant en mijn moeder die zelf ook borst kanker gehad heeft. Tel daarbij dat merendeel van mijn moederskant overleden zijn aan kanker.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 09:40

Zonnetje81 schreef:
Ik check niks omdat ik mezelf niet wil laten behandelen mocht ik iets krijgen, althans zo denk ik er nu over.....

Edit: je wast jezelf toch dagelijks. Dan voel je toch of er iets is? Of zijn er echt mensen die zichzelf niet aanraken denk ik dan...

Mijn bult voel je met wassen niet, dat zit echt veel dieper :j

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 09:40

Anoniem schreef:
lor1_1984 schreef:
Klopt.
Ik ben blij dat ik genezen ben (of nou ja, schoon want toen ik bijna 5 jaar schoon was ging de grens van genezen opeens naar 10 jaar ipv 5 :+), maar nooit weer die ellende van chemokuren en alle bijwerkingen en psychische oliebol voor mij. :n

Dat snap ik dan idd. Dat verschuiven van die grens ook :+ suf! Mag ik vragen, is dat veelvoorkomend die oliebol erbij of heb je ook daarin weer een dikke pech?

Vermoeidheidsklachten hoor je wel vaker, psychische klachten ook omdat kanker best een klap is en traumatiserend kan zijn.
Maar chemo maakt meer kapot dan alleen de kanker, chemo denkt niet 'jij bent een gezond celletje dus jou laat ik met rust'. ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 09:46

marrlinde schreef:
Wat is me wel af vraag, zoals bij jou Oscar en bij Quera was het ook flink formaat tumor geloof ik: hoe lang doet zoiets er over om te groeien? Is daar iets over bekend, hoe snel de groei is en op welke termijn uitzaaiingen risico worden?

Marinde, dat is erg afhankelijk van het soort kanker. Bij de meest voorkomende soorten waar ook de screening op gericht is gaat het doorgaans om langzaam groeiende tumoren die niet sterk infiltreren en ook niet snel uitzaaien. Deze zijn over het algemeen zeer goed weg te halen en in sommige gevallrn (zoals bij mijn moeder) is niet eens een nabehandeling nodig. Daar kan je rustig pas na 2 jaar een halve centimeter hebben bijvoorbeeld. Als deze ontdekt worden gaat het ook niet in stroomversnelling in het ziekenhuis omdat zij ook weten dat het daar niet om weken gaat.

Bij Quera (en mijn collega) spreek je over een heel andere soort tumor, die zijn aggressief en zaaien veel sneller uit.
Als je zulke tumoren hebt dan zal ook gelijk alles met spoed verlopen omdat daar iedere dag telt.

Het uitzaaien op zich gebeurd niet altijd, dat is een heel op zichzelf staand process waarbij de tumor hele specifieke genen aan moet zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 09:54

janouk schreef:
[ Video ]

Ik vind dit een prettig instructie filmpje. Ik check de eerste van de maand mijn borsten.
Ik ben boven de 50 en laat ook in de 'tietenbus' mijn borsten checken via de mammografie.

Heel duidelijk filmpje inderdaad, geen poespas, maar gewoon goede instructies.

Mijn borsten zijn nogal aan de maat, ik masseer ze ook regelmatig met huidolie om de huid en het weefsel sterk en soepel te houden, ik doe dat uit gewoonte en zonder nadenken dus op de voelende manier.
Net zoals ik mij van top tot teen masserend insmeer met douchegel of zonnebrand. Ik ken mijn lichaam. Daar komt geen angst of stress bij kijken.

lor1_1984 schreef:
Vermoeidheidsklachten hoor je wel vaker, psychische klachten ook omdat kanker best een klap is en traumatiserend kan zijn.
Maar chemo maakt meer kapot dan alleen de kanker, chemo denkt niet 'jij bent een gezond celletje dus jou laat ik met rust'. ;)

Zou knap zijn als chemo dat leerde, maar dat werkt idd niet zo he? Dank je wel dat je zo open bent.
De psychische kant, je lichaam verraad je, dat gevoel?

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 10:03

Kanker heerst aan mijn mama's kant bij de mannen, en bij mijn vaderskant had mijn oma het. Ik vermijd veel zaken die echt bewezen dingen doen met je hormonen en dat kunnen uitlokken (De pil bijvoorbeeld.. die was voor mij een no go.) En ik eet gezond en werk veel aan gezonde spieren en mijn conditie.. Mijn tantes aan paps kant zijn wel kerngezond, dus ik hoop gewoon dat het toeval was allemaal. Maar als kind was ik daar echt van overtuigd dat het ook wel in mij zou rondhuizen, en zelf checken doe ik dus niet..

Ik zou het willen! Begrijp me niet verkeerd, maar ik snap die omschrijvingen hoe je dat moet doen nooit en voel me dan weird bij de huisarts om het te vragen. :') eigenlijk heel stom, maar ik kom daar maar niet doorheen..
Ik ga dat linkje van hier eens bekijken. Misschien helpt die wel. Dan zou je echt mijn held zijn Janoek. :j

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 10:13

Anoniem schreef:
lor1_1984 schreef:

Zou knap zijn als chemo dat leerde, maar dat werkt idd niet zo he? Dank je wel dat je zo open bent.
De psychische kant, je lichaam verraad je, dat gevoel?

Klopt, maar ook dat je overgeleverd bent aan de behandelingen, de nukken van de onco-verpleegkundigen etcetc.
Had bijv gevraagd om 1-2 weken pauze tussendoor omdat ik het psychisch niet meer trok maar dat mocht niet, wilde graag later op de dag chemo omdat ik om 6:15-6:30u al in de taxi zat en ivm de spits alsnog vaak te laat kwam (ritje van normaal 30 minuten en om 8u moest ik er zijn), mocht niet. -O-
Nou had ik de pech een MRSA-infectie te hebben opgelopen en ik moest geïsoleerd liggen (inmiddels mag je gewoon op zaal mits je geen open wonden hebt oid) waardoor er veel minder flexibiliteit was.
Maar heb nadat ik voor de zoveelste keer de wind van voren kreeg omdat ik te laat binnen kwam mijn internist aan zijn mouw getrokken of hij hierin wat kon betekenen en ineens kon ik gewoon 's middags behandeld worden. :+

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 10:26

Zonnetje81 schreef:
Ik check niks omdat ik mezelf niet wil laten behandelen mocht ik iets krijgen, althans zo denk ik er nu over.....

Zo denk ik er ook over.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 10:27

LadyMadonna schreef:
Zonnetje81 schreef:

Edit: je wast jezelf toch dagelijks. Dan voel je toch of er iets is? Of zijn er echt mensen die zichzelf niet aanraken denk ik dan...

Mijn bult voel je met wassen niet, dat zit echt veel dieper :j

Ik bedoel meer dat je de veranderingen die je kan voelen toch wel opmerkt met wassen ofzo. Dat je niet extra alles hoeft te bekijken. :-)

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 10:27

Ik zelf doe het niet veel, niet voelen tenminste. Kijk er wel naar of ik veranderingen zie.

Ik ben wel benieuwd hoe 'vererfbaar' het is. Mijn oma en tante van vaderskant hebben het beide gehad. Loop ik dan al extra risico?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 10:30

lor1_1984 schreef:
Klopt, maar ook dat je overgeleverd bent aan de behandelingen, de nukken van de onco-verpleegkundigen etcetc.
Had bijv gevraagd om 1-2 weken pauze tussendoor omdat ik het psychisch niet meer trok maar dat mocht niet, wilde graag later op de dag chemo omdat ik om 6:15-6:30u al in de taxi zat en ivm de spits alsnog vaak te laat kwam (ritje van normaal 30 minuten en om 8u moest ik er zijn), mocht niet. -O-
Nou had ik de pech een MRSA-infectie te hebben opgelopen en ik moest geïsoleerd liggen (inmiddels mag je gewoon op zaal mits je geen open wonden hebt oid) waardoor er veel minder flexibiliteit was.
Maar heb nadat ik voor de zoveelste keer de wind van voren kreeg omdat ik te laat binnen kwam mijn internist aan zijn mouw getrokken of hij hierin wat kon betekenen en ineens kon ik gewoon 's middags behandeld worden. :+

Pffff dat gezeik er omheen was dan echt kansloos zeg. Dat moet niet nodig zijn.

Zonnetje81 schreef:
Ik bedoel meer dat je de veranderingen die je kan voelen toch wel opmerkt met wassen ofzo. Dat je niet extra alles hoeft te bekijken. :-)

Oh zo. Ja je hoeft er natuurlijk niet met een loep op en elke millimeter constant na te lopen. Maar diegenen die zich bijvoorbeeld met een spons wassen of snel snel zeep smeren die hebben ze niet in handen of kijken ook niet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-11-19 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 10:33

Eerlijk gezegd zelden, en om de keer ga ik naar de tietenpletbus.

Wel wil ik iedereen die slechte diagnoses heeft gekregen een hart onder de riem steken, ook al weet ik niet zo goed de juiste woorden er voor.

Inmiddels ben ik een aantal vriendinnen en een vriend, wat collega´s en kennissen kwijtgeraakt aan deze afschuwelijke ziekte.
Mijn beste vriendin is gelukkig schoon nu, ik hoop haar nog vele jaren gezond naast me te hebben.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 10:36

Ik zou ook heel goed moeten overwegen of, als ik ooit iets krijg, een behandeling zou laten doen.

Heb bij mijn man gezien wat een ellende die behandelingen gaven.

En ik ben alleen.
Kan mij niet voorstellen dat ik door zulke zware trajecten op mijn ééntje geworsteld geraak.
Ook niemand die voor mijn dieren kan zorgen.
Dus tja... hope and pray dat er mij niks overkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 10:42

Gelukkig wordt er steeds meer meteen een pijnloze, snelle echo gemaakt in plaats van dat vreselijke tosti-ijzer.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 10:44

Heb nooit mijn borsten gechecked, maar op een avond zat ik op de bank en voelde echt per toeval een bultje. En ga normaal niet snel naar de huisarts, maar ik had hier echt meteen een naar gevoel bij. Werd meteen dooverwezen voor een echo, mammografie en biopt.

En helaas klopte dat gevoel. Ik heb in 2014 op 29 jarige leeftijd
hormoon gevoelige borstkanker gekregen, met uitzaaingen in 2 oksellymfen. Wow dat was echt ff een rollercoster..

Spoed ivf ivm kans op onvruchtbaarheid, 2 operaties, 6x chemo, 21 bestralingen en 10 jaar hormoon therapie (kunstmatig in de overgang)

Vind het nog steeds zo wonderlijk dat ik dat plekje van andehalve cm ontdekt heb per toeval!

Dus nee nooit gechecked, maar zeker wel verstandig om te doen!

luuntje

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 10:51

Regelmatig controleer ik mijn borsten.

Afgelopen september een hele pijnlijke borst.
Zat een bult in van formaat doppinda.
Naar de huisarts, door naar het ziekenhuis.
Mammografie gehad en een echo.

Arts die de echo maakte zei, geen kanker.
Maar een hele rare bult. Waarschijnlijk een ontsteking.
Twee weken na de echo op zijn advies een nieuwe echo laten maken. Bult was kleiner.
Moet het in de gaten blijven houden.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 10:52

Ik check het wel regelmatig ivm borstkanker aan moederskant.

Mijn moeder is in 2017 in de bus ertussen uit gepikt, ze hadden “iets” gezien

Na alle onderzoeken bleek er een kwaadaardige tumor(tje) van 1 cm te zitten.. ook zat de hele borst vol met kwaadaardige kalkspatjes, deze borst is in zijn geheel verwijderd, en hebben ze met eigen weefsel een “nieuwe” borst gemaakt

Nu in mei 2019 erachter gekomen dat de kanker helaas is uitgezaaid naar de botten en lymfeklieren en de “gezonde” borst, maar ook in haar “nieuwe” borst zit het weer.
inmiddels zijn we 6 chemo’s verder, en is de kanker nog steeds actief. Ze zijn nu aan het bedenken hoe verder. Moeilijke tijd voor haarzelf, maar ook voor ons als familie.

Ik vind dit topic heel goed, zodat we er misschien eerder bewust van zijn.

Voor iedereen die een slechte diagnose heeft gekregen, of waar een familie/bekende etc, een slechte diagnose heeft gehad.
Heel veel sterkte

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 10:56

Maartje1990 schreef:
Edit: misschien had ik het wat anders kunnen formuleren, ik vind (bijna) dagelijks (of zelfs wekelijks) gewoon zorgelijk veel.

Het is zo zinloos om dat te melden. Maar ik zie dat je verder genegeerd wordt dus laat ik dat ook maar gewoon doen.

Anyway.

Ik hoop dat vrouwen ook regelmatig een uitstrijkje laten maken. Niet pas tot je 30e wachten mensen!

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 11:06

MarcoBorsato schreef:
Ik hoop dat vrouwen ook regelmatig een uitstrijkje laten maken. Niet pas tot je 30e wachten mensen!

Kan dit gewoon zomaar, ook zonder klachten? De laatste keer dat ik dit opperde bij een (vrouwelijke) huisarts werd ik raar aangekeken en dat het allemaal niet nodig was. :o

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 11:09

Ja! Ik had helemaal geen klachten, al jaren in een monogame relatie en toch pap3b. Het is echt zo gepiept en zo zo zo zo belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 11:16

Memories schreef:
MarcoBorsato schreef:

Kan dit gewoon zomaar, ook zonder klachten? De laatste keer dat ik dit opperde bij een (vrouwelijke) huisarts werd ik raar aangekeken en dat het allemaal niet nodig was. :o

Ja. En je kunt zelfs om een zelfafnameset vragen. Hoewel ik geen moeite heb met even in de beugels. Het is voor mijn bestwil.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 11:23

Maar de zelftest gaat alleen over HPV, dus ik was sowieso de sjaak :')

Maar na een ingreep nu pap1 en HPV vrij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 11:29

Daaaaaar miste ik een stukje idd. Dus gewoon hup de beugels in. Is die ingreep heftig?

Gelukkig maar dat je voorzover we weten vrij bent van rare dingen, je hebt nog heel veel wachtenden voor je. :+