Kinderwens? Of toch niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 13:28

cursebreaker schreef:
Maar het is ook echt zo dat (en ook heel cliché maar toch); vanaf het eerste moment dat onze zoon in onze armen lag, leek het net alsof mijn hart groter werd. Het is zo'n onbeschrijflijk gevoel wat je ervaart als je je kindje mag verwelkomen. En vanaf dan vraag je je regelmatig af: hoe hebben we ooit zonder je geleefd?

Dat denk ik ook als ik een nieuwe puppy heb :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 13:31

Ik ben ook niet voor of tegen, maargoed dat zegt Shaggy ook niet specifiek :)

Jaat, iedereen moet het lekker zelf weten, het is een hele keuze hoor als je twijfelt :j
Een heel proces om te doorlopen.

Dikke prima als mensen wel voor kinderen kiezen, net zo dikke prima als ze het niet doen.
Ieders keuze kan je gewoon prima respecteren daarin en er is in principe geen goed of fout als de keuze uit je hart komt en je denkt vanuit het geluk van je (potentiële) kind :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 13:54

pmarena schreef:
Natasja: Dat zal sowieso wel zo zijn, precies dezelfde situatie ervaart de ene persoon als zwaarder dan de andere persoon :j

Maar op zich blijft het denk ik voor iedereen zwaar als je tegen een hoopje leed aan zit te kijken en het slapen een groot probleem is. Een kindje dat gewoon een paar uur gaat slapen als je het weglegt is echt een zegen waarvoor je heel hard in je handjes mag knijpen :j Dat is gewoon een totaal andere beleving van het moeder / vaderschap dan 24/7 in een onrustige situatie zitten.

Dat ouders dan heel nauwgezet voorzichtig met hun kind gaan doen, is gewoon een gevolg van hoe hun kind blijkt te zijn. Dat leer je snel genoeg hoor, dat slaap heilig is := Maar omstanders halen oorzaak en gevolg dan door elkaar en zeggen dat hun kind moeilijk is doordat ouders zelf niet makkelijk genoeg zijn := Die zien dan niet dat dat nauwgezet er mee omgaan, juist een gevolg is en niet een oorzaak :(:)

En het is ook maar net wat je gewend bent. Als ik andere mensen heel vermoeid hoor klagen over dat ze oh zo'n slechte, slopende nacht gehad hebben... en dan vertellen ze hoe die nacht precies was... nou 9 van de 10 keer zouden wij dan dolblij met zo'n nacht zijn geweest dat eerste jaar of misschien zelfs de eerste 2 :=

Het is toch vaak dat mensen een oordeel klaar hebben en dat is zo jammer. Een "moeilijk" kind zal wel komen doordat je zelf niet makkelijk genoeg bent / het niet goed doet. En als je het zwaar vindt dan zal dat wel komen doordat je het zo "ervaart" want die ander denkt dan dat hij / zij er beter mee om kan gaan weet je wel...terwijl de situatie toch vaak totaal anders is maar dat kunnen mensen met mazzel zich vaak moeilijk voorstellen. Die ander zal wel een beetje een aansteller zijn die het als zwaar "ervaart" :=

Dat een beetje neerkijken op mensen die het al daadwerkelijk pittig hebben dat is zó jammer....daar help je ze ook niet mee :)

Ik heb toch meermaals van moeders gehoord dat het zwaar is als het allemaal niet zo makkelijk gaat, maar dat het eigenlijk nog erger is dat mensen er dan een mening over hebben en ook nog eens met de vinger gaan wijzen dat het je eigen schuld wel zal zijn. Het verhaal van Pien illustreert dat mooi, dat zus wat hoog van de toren blaast....dat is super vervelend als je dat er ook nog bij krijgt :(:)

Zulke mensen gun je dan toch (bijna?) echt een volgend kindje dat ze even een reality-check geeft dat ze gewoon mazzel hebben gehad met die eerste O:) Zodat ze uit je haren gaan en in plaats van het nog zwaarder voor je maken, je een stukje wederzijds begrip kan krijgen :+:

Dreamy: wat zonde van je relatie, wat moet dat pijn doen :(:)
Maar het is wat het is. Als je op dit moment niet klaar bent voor een kindje dan is het niet anders....
Wat de toekomst brengt dat zie je dan wel weer. Super zonde natuurlijk als je over een poosje wel ineens broeds zou worden en je vriend dan al elders onder de pannen is...maar je weet niet hoe het leven loopt, het enige dat je weet is dat de weg van je vriend.... of ex... nu afbuigt van de jouwe. Sterkte er mee :(:)

Ohhh ik kijk niet neer op mensen die het als zwaar ervaren hoor. Ik wilde ook zeker het niet laten lijken dat ik het als een makkie ervaren heb.

Soms vond ik het ook loodzwaar. Zeker de combinatie van een pittige baan met hele kleine kinderen heb ik als erg pittig ervaren.

En dan heb ik geen huilbaby’s gehad of kinderen die heel vaak ziek waren.

Daar moet je ook maar geluk mee hebben.

Shaggy09

Re: Kinderwens? Of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 13:56

Ik bedoelde dat niet letterlijk natuurlijk. Ik herken alleen wat meningen uit het bewust kinderloos topic.
Ik hoop dat iedereen die deze keuze wilt of moet maken het doet omdat diegene dat zelf graag wilt. En niet omdat anderen dit of dat zeggen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 13:57

pien_2010 schreef:
NatasjavE schreef:
Je hebt denk ik gelijk. Maar zou het kunnen dat als je zelf makkelijk bent(wat is dat eigenlijk :') ) je je kinderen als makkelijker ervaart? Of ze dat nu ook zijn of niet?
Nee hoor. Ik ben altijd heel gemakkelijk geweest. Maar een kind wat tot zijn 4de 's nachts huilt, waarbij niets gevonden wordt, dat breekt je enorm op. Dan kun je nog zo gemakkelijk zijn, dat trek je gewoon niet.
Nu weet ik inmiddels dat dit betreffende kind vanaf baby al zich kapot verveeld heeft en huilde vanwege de beperking die het klein zijn aan hem gaf. Namelijk hoe groter hij werd hoe beter het ging met hem en minder er gehuild werd en nu is het een man die echt zoveel dingen doet, 2 zware studies tegelijkertijd gedaan, altijd verschillende zaken tegelijkertijd mee bezig om te organiseren en daarin ook succesvol, altijd op stap en reizen en vooral heel erg veel zien, of zoals zijn vrouw liefdevol zegt: "G. staat gulzig in het leven" <3 → vond ik zo prachtig toen ze dat zei en zo waar.

Ohhh heel pittig Pien..dat lijkt me loodzwaar.

Gulzig in het leven die vind ik wel heel mooi.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 14:00

NatasjavE schreef:
Wij zeiden vroeger altijd, het enige dat je kunt kiezen is om GEEN kinderen te krijgen, de rest is allemaal geluk of pech hebben.
Als je kinderen wilt krijgen, heb je geluk als je ze ook daadwerkelijk kun krijgen, want ook dat is nog niet zo zeker;
Alle kinderen zullen welkom horen te zijn, want daarin heb je al geen keuze wat voor soort kindje je zult krijgen.
Een van de weinige dingen in het leven dat niet maakbaar is, dat is het wel kunnen krijgen in het leven.

Aanvulling:
het was toen loodzwaar, maar ik heb er zoveel voor terug gekregen tot op de dag van vandaag <3 . Hij was zo'n grappig kind, enorm pittig en echt stout, maar zo vreselijk leuk. Ik heb van hem genoten.

Toen ik ooit met mijn kinderen naar mijn werk ging (zusters in een klooster die allemaal uit het onderwijs kwamen), kreeg ik de dag erna te horen, dat iedereen spontaan was gaan bidden dat G goed terecht zou komen _O- , want ze vonden het wel kaliber......Dat vond ik toen zo vreselijk geestig en goed gezien.
We hebben geluk gehad, hij is heel goed terecht gekomen...
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 11-11-19 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 14:00

Ik heb niet alles gelezen, maar bij twijfel niet doen.
Beter spijt van geen kind, dan spijt van wel een kind.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 14:04

pien_2010 schreef:
NatasjavE schreef:
Wij zeiden vroeger altijd, het enige dat je kunt kiezen is om GEEN kinderen te krijgen, de rest is allemaal geluk of pech hebben.
Als je kinderen wilt krijgen, heb je geluk als je ze ook daadwerkelijk kun krijgen, want ook dat is nog niet zo zeker;
Alle kinderen zullen welkom horen te zijn, want daarin heb je al geen keuze wat voor soort kindje je zult krijgen.
Een van de weinige dingen in het leven dat niet maakbaar is, dat is het wel kunnen krijgen in het leven.

Heel erg waar.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 14:36

Ik ben ook niet anti sterker nog eerst wouden we wel maar na goed nadenken en afwegen niet meer

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 14:45

Oh Natasja sorry als je het zo opvatte hoor, de rest van mijn betoog was meer algemeen en niet op jou gericht :)

Ik vind van Pien de opmerking over dat het je nederig maakt ook wel een hele mooie. Dat is inderdaad precies wat het doet. Ik had vroeger ook wel mijn mening klaar over dat je zelf makkelijke kinderen maakt enzo. Wat deels wel waar is...maar vast ook niet altijd op gaat want ook dat zal wel geluk zijn als al je goede zorgen en alle energie die je er in stopt, ook daadwerkelijk goed uitpakt naarmate ze ouder worden :)

Net zoiets als van die kinderen die vreselijk snel in huilen uitbarsten. Ik dacht ook altijd dat komt omdat die ouders er meteen zo overdreven op reageren. Wij hebben dat nooit gedaan en die kleine van ons is best een bikkeltje, die valt, wrijft een keer en gaat weer door +:)+ Maar ik ben wel nederig geworden en zal niet beweren dat dat alleen maar komt doordat wij er "goed" mee omgaan....want ook dat zal wel gewoon geluk zijn dat dat er in aanleg toch al in zit :j

Je gaat beter beseffen dat het leven niet helemaal maakbaar is, dat je moet dealen met wat er komt en je gaat meer je zegeningen tellen voor wat wel goed / makkelijk gaat :)

Overigens denk ik ook wel dat het moederschap makkelijker wordt naarmate je minder balletjes hoog te houden hebt. Of je kindje nou super makkelijk of heel intensief is...als je niet allerlei dingen hebt die per-sé voor een bepaalde deadline gedaan moeten worden, dan kan je toch makkelijker mee gaan in de flow en is de acceptatie ook makkelijker dan dat je maar blijft hopen dat je (kindje) eindelijk nog wat slaap krijgt ofzo. Juist die hoop maakt het zo slopend. Als je niks verwacht dan kan het alleen maar meevallen en lijkt het al meteen beter te gaan ;)

Vandaar dat ik het iedereen ook wel gun om de mogelijkheid te hebben om zich (een tijdje) volledig op het kindje te richten want ook dat is een zegen als je dan niet met allerlei andere verplichtingen in je maag zit. Ik vond de combinatie met een eigen zaak ook heel pittig :j

En vanuit hier alle respect voor een stukje "leedvermaak" voor je zus dat die grof gezegd een koekje van eigen deeg kreeg. Uiteraard schaam je je een beetje voor dat gevoel, doe ik ook :j maar hee je bent ook maar een mens en precies dat gevoel is exact wat ik probeerde te vangen in een vorige post. Je gunt haar geen problemen maar wel dat stukje inzicht en nederigheid en ik kan me prima voorstellen dat dat haar ook veel beter in haar werk heeft gemaakt, dat stukje inzicht dat mensen met een wat intensiever kind het niet per-sé verkeerd doen :)

En ja ook een pittiger kind dat altijd wat anders functioneert dan volgens de boekjes, is een zegen :j
Het is pittig, het is intensief...maar het is ook heel mooi om te zien dat zo'n mensje zijn eigen weg volgt, zijn eigen gebruiksaanwijzing heeft, en zijn eigen pad in het leven heeft waar je deel van uit mag maken om hem daarin zo goed mogelijk proberen te begeleiden zodat hij zelfstandig en goed beslagen ten ijs de wereld in kan :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 14:54

Magrathea schreef:
Ik ben ook niet anti kind hoor, haha
Ik ben anti ondoordachte beslissingen
Ik ben anti "kinderen omdat het hoort" of "kinderen omdat mijn partner dan bij me blijft" of andere idiote redenen
Ik ben anti mensen die hun kinderen maar een eind weg laten doen en het idee hebben dat hun kinderen zichzelf wel opvoeden, ofzo. Of van die mensen die opvoeden zonder het woord "nee" := verschrikkelijk.

Relaxte mensen die er nuchter in staan en vol voor het ouderschap willen gaan: top, ga je gang +:)+

Precies dit!
En ook het 'Maar je krijgt er zoveel voor terug!' of 'Het heeft alleen maar liefde nodig'.
Nou, voor die voldoening heb ik kinderen gewoon niet nodig, maar als anderen dat willen is het toch prima?

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 15:11

Ik ben op dit moment net over de helft van mijn 1e zwangerschap heen. Ik had tot mijn 25e ok geen kinderwens. Daarna steeds een beetje meer, maar eigenlijk pas echt toen ik 30/31 was. Zelfde vragen: past het in ons leven? Wat verandert er allemaal? Kan ik nog wel blijven paardrijden?

Toen toch het besluit genomen, bleek dat het allemaal niet zo vanzelf ging. Nar anderhalf jaar eindelijk zwanger. Roze wolk? Nee voor mij niet. Zwangerschap loopt wegens complicaties via het ziekenhuis. Gelukkig is alles nog goed te combineren met werk... Paardrijden staat op een laag pitje. Ik wil nog heel graag en voel me er prima bij, alleen door die complicaties mag ik niet altijd. Nu dus toch een bijrijder gezocht en, na een paar tegenvallers, gelukkig een hele fijne gevonden. Dit geeft wel rust, want ik houd er helemaal niet van om het niet zelf te doen.

Ja, ik vind het heel jammer dat ik minder kan paardrijden. De kroeg en feestjes? Daar waren we normaal gesproken een paar keer per week, maar sinds ik zwanger ben maximaal 1x per maand. Ik mis het niet eens. Op de een of andere manier gaat dat vanzelf. De behoefte is er niet meer.

Het klinkt misschien niet zo, maar toch zou ik als ik het van tevoren had geweten, ook weer zo hebben gedaan.

Succes met je beslissing!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 15:11

Ik vind dat ieder het voor zichzelf moet weten, de een is niet meer dan de ander.
Zelf heb ik wel kinderen en kleinkinderen en zou het voor geen miljoen willen missen maar dat wil niet zeggen dat het zaligmakend is, voor mij ja maar niet voor iedereen.
Degene die geen kinderen wil, prima, eigen leven en eigen wil, ik zal nooit op iemand neerkijken die geen kinderen wil.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 15:41

Onze kinderen zijn nu vijf en zeven.
Mijn man had niet perse een kinderwens, ik wel en hij is daar gelijk in meegegaan. Ik vind het inmiddels wat rustiger worden maar jeetje het is wel zwaar hoor. Het is maar goed dat je je dat niet van tevoren beseft. Bij ons was het geen kwestie van ons leven aanpassen, we waren al thuisblijvers en niet van verre reizen ofzo. Om die reden zou ik het ook niet afwachten, je kunt het vast en zeker wel bij elkaar passen allemaal.
Zelf zou ik alleen zoveel opvang nodig hebben wel als struikelblok zien. Ik zou het zelf niet fijn vinden om een kind vier dagen per week naar de opvang te doen.

Wij hadden eerst ook wat twijfel over de timing. Eigenlijk wilde ik eerst een vast contract. En ook het paardrijden was ik bang voor dat ik dat niet zou kunnen combineren. Misschien toch eerst naar het Z en dán pas kinderen?
Gelukkig heeft ons alles dit toch niet tegen gehouden. Want ik heb pas sinds twee jaar een vast contract en mijn oudste is 7,5. Dan hadden we voor niks zo lang gewacht. Z ben ik ook mét kinderen gewoon geworden.
Hoe ouder je wordt hoe zwaarder het toch wel is denk ik. Mijn zwager krijgt straks de eerste op bijna 41. Dat scheelt zo'n tien jaar met ons, ik zou er niet meer aan moeten denken, volgens mij is dat echt zwaar.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 16:21

Tja ik had nooit een kinderwens totdat ik mijn man leerde kennen. Nu hebben we er 2 en is nummer 3 onderweg. We hebben hoogtepunten en dieptepunten en nu ik hier met twee pittige ukken (3 en 2 jaar) zit die beiden hebben besloten dat middagslaapjes voor watjes zijn vervloek ik ze stiekem wel. Hele planning weer aan gort...
En aan de andere kant moet ik ook wel lachen om die stronteigenwijze peuters want ik had ook niet anders mogen verwachten met 2 net zulk eigenwijze ouders. :=
Het is loeizwaar en mooi tegelijkertijd. Er zijn dagen dat ik het liefst in een hoekje kruip om te huilen van wanhoop en er zijn dagen dat ik de wereld met ze aankan.
Zou ik het weer doen met de kennis die ik nu heb? Geen idee. Heb ik er spijt van? Absoluut niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 16:29

Citaat:
en ze hebben besloten dat middagslaapjes voor watjes zijn vervloek ik ze stiekem wel. Hele planning weer aan gort...
_O- heerlijke post.
Dit zijn de tropenjaren Lizy, gaat echt over. Lachende knuffel krijg je, jij heerlijke moeder....

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 16:34

Dat snap ik dus niet.
Letterlijk alles waarbij ik met enige regelmaat emotioneel aan de grond zit zou ik toch zien als "slecht voor mij en mijn (mentale) gezondheid", hoe leuk de hoogtepunten ook zijn. Het heeft ervoor gezorgd dat ik en mijn ex nu uit elkaar zijn, want hoewel we echt veel om elkaar gaven en ontzettend veel mooie momenten samen hebben beleefd moesten we gewoon erkennen dat je zulke dieptepunten niet hoort te hebben.

Dat zal met een kind wel anders voelen want daar kun je niet tegen zeggen "we gaan nu uit elkaar succes ermee" maar dat is dan misschien juist de reden waarom ik het niet wil :o

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 17:01

Misschien ook een stuk karakter wat bij mij meespeelt. Ik ben een vechter dus zal altijd blijven vechten voor de dingen die ik de moeite waard vind hoe zwaar dat ook is.
Daarnaast heb ik gewoon een ontzettend lieve, fijne, sterke man die me altijd steunt en waarmee ik de wereld aan kan. (En dat komt dan van iemand die altijd heeft geroepen dat ik net zo lief de rest van mijn leven alleen bleef :') )

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 17:15

Margrathea, hoe je het ervaart is zo persoonlijk. Ik heb best wel eens staan huilen van frustratie maar nooit emotioneel aan de grond gezeten, meer dat ik 't even 5 minuten zát was en dan weer door. Ik vind het ook niet zwaar. Het is wel eens moeilijk maar het grootste deel van de dag vind ik het hartstikke leuk. Dat vind ik juist zo bijzonder, het zijn niet alleen de hoogtepunten maar ook de kleine dagelijkse dingen waar ik heel blij van kan worden. :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 17:21

Dani schreef:
Margrathea, hoe je het ervaart is zo persoonlijk. Ik heb best wel eens staan huilen van frustratie maar nooit emotioneel aan de grond gezeten, meer dat ik 't even 5 minuten zát was en dan weer door. Ik vind het ook niet zwaar. Het is wel eens moeilijk maar het grootste deel van de dag vind ik het hartstikke leuk. Dat vind ik juist zo bijzonder, het zijn niet alleen de hoogtepunten maar ook de kleine dagelijkse dingen waar ik heel blij van kan worden. :)

Mee eens.

Ik vind het met de kinderen gewoon nog gezelliger in huis. De gezellige kletspraat als ze uit school komen.
Na het eten met z’n alle op de bank een serie kijken met een kopje thee en dat ze zo lekker tegen je aan kruipen.
Op zondag een appeltaart bakken en opeten met te veel slagroom bij het haardvuur.

Geen bijzonder dingen maar gewoon gezellig.(en misschien daarom wel bijzonder)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 17:23

Tja, 't is niet dat ik mijn vorige relatie niet de moeite waard vond.

Maar ik heb zo hard gewerkt om te komen waar ik nu - bijna - ben, dat ik eigenlijk vind dat ik gewoon een beetje aardig voor mezelf moet zijn. Uitdagingen aangaan waar ik energie uit ga halen, in plaats van een loterij pakken waarvan je geen idee hebt wat eruit komt.

Dat heeft erg weinig te maken met karakter, meer met dat ik er liever zeker van wil zijn dat ik mezelf gelukkig maak - wie gaat het anders doen? ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 17:40

Ik snap dat heel goed hoor, het is rete spannend aan kinderen dat je niet weet wat je exact voor kind zal krijgen, maar wèl dat je weet dat JIJ er verantwoordelijk voor bent om er fijne, tevreden mensen van te maken. Daarmee leg je nogal wat op je eigen bordje :=

Rationeel gezien is het wellicht verstandiger om die gok niet te nemen. Maar als je echt behoefte voelt om die intens diepe, mooie momenten mee te maken...dan neem je alle eventueel bijbehorende ellende voor lief :)

Je moet het samen zien te rooien met je kind en dat avontuur moet je aanspreken :)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 18:16

Magrathea schreef:
Tja, 't is niet dat ik mijn vorige relatie niet de moeite waard vond.

Maar ik heb zo hard gewerkt om te komen waar ik nu - bijna - ben, dat ik eigenlijk vind dat ik gewoon een beetje aardig voor mezelf moet zijn. Uitdagingen aangaan waar ik energie uit ga halen, in plaats van een loterij pakken waarvan je geen idee hebt wat eruit komt.

Dat heeft erg weinig te maken met karakter, meer met dat ik er liever zeker van wil zijn dat ik mezelf gelukkig maak - wie gaat het anders doen? ;)

Maar wat je gelukkig maakt is ook per persoon erg verschillend. Ik heb de doelen die ik had bereikt en kwam tot de conclusie dat ik daar helemaal niet gelukkig van werd. Dus heb ik mijn leven omgegooid. En er zijn ongetwijfeld een heleboel mensen die me gek zouden noemen maar dat zijn zij en dit ben ik. Met al mijn eigenaardigheden en voor sommigen onbegrijpelijke keuzes.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 19:57

Je kunt het nog zo rationeel benaderen, maar een kinderwens heb je, of niet. Kies het pad dat jou gelukkig maakt en laat een ander voor zichzelf kiezen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 20:22

Ryder schreef:
Mooi om alle argumenten te zien. Ik heb slechts 1 aanvulling, betreft het argument ‘doe het niet want je kind kan een afwijking of gedragsprobleem hebben’. Ik heb zo’n kind (ASS). En dan nog zou ik mijn kind voor niets ter wereld willen ruilen. Ja, hij is arbeidsintensiever dan het gemiddelde kind. Terwijl ik absoluut geen verzorgend type ben van mijzelf. Maar ook daar vond ik wel een weg in. Hij is perfect zoals hij is, alleen niet gemiddeld. Wat dat betreft is het misschien waar dat ‘je kind makkelijk is als je zelf makkelijk bent’, in de zin van hoe je ermee om gaat. Ik ervaar het ouderschap wel als intensief maar dat betreft ook mijn andere kind dat niks heeft. Maar allebei mijn kinderen ervaar ik als makkelijk en relaxed. Alleen moet je met de een een beetje anders omgaan dan met de ander.

Dan heb jij geluk dat je goed kunt omgaan met je kind met ASS. Wat als het een neuroblastoom was geweest? Of verstandelijke handicap? Of een forse fysieke beperking, of heftige epilepsie?