Heel erg bang voor narcose

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 23:39

Ik zag er ook heel erg tegen op heb het aan gegeven toen ik bij de operatie kamer kwam. Daar hebben we besloten dat ze het narcose middel snel in gingen spuiten en niet langzaam. Ik was in 5 seconde weg.

Misschien kan jij dit ook vragen

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 00:54

Ik was bang, zo ontzettend bang, toen ik in 2018 voor het eerst in mijn leven onder het mes moest. Zo bang, dat ik op de dag zelf in tranen zat van angst.
Mijn tip daarin: geef het aan! Vertel de verpleegkundige hoe je je voelt. Vertel dat je bang bent, je bent niet de eerste die zich zo zal voelen, en ze hebben er ervaring mee. Het heeft mij heel erg geholpen, omdat ze meteen mee gingen denken. Ik kreeg een pilletje voor de rust en toen ik werd weggereden om alles voor te bereiden, kwamen de tranen alsnog. Weer die angst. De zuster zag het gebeuren, en gaf alle info, inclusief hoe bang ik was, door aan de anesthesist. Met een vriendelijke glimlach en een troostende hand op mijn schouder, werd ik gerust gesteld. Ze liet me zien hoe alles ging, vertelde me precies wat ze ging doen, en daar werd ik al wat rustiger van. Na een paar korte gesprekjes merkte ik dat de ergste spanning was weggezakt.
Toen uiteindelijk het moment daar was, vroeg de arts die mij zou opereren of ik al had bedacht waar ik over wilde dromen. Terwijl ik hem dat vertelde, zakte ik binnen no-time weg. Ik weet niet eens meer hoe ver ik ben gekomen _O- Zonder angstige gevoelens de narcose in gegaan, en zonder angst weer wakker geworden.

En het was het waard. De problemen die je hebt voor de operatie, en de opluchting in de tijd erna is het waard.
Ik zat met een hernia, bijna een dubbele. Exact 3 weken na mijn eerste pijnscheut lag ik op de operatietafel. Hoe bang ik ook was, ik ben blij dat ik het heb gedaan.
Begin dit jaar was ik weer aan de beurt, ditmaal voor mijn amandelen. Deze keer nog maar lichte spanning, maar het wel aangegeven. Wederom werd ik in elke stap meegenomen, en ben ik rustig in slaap gebracht, en ook rustig weer wakker geworden.

Beide keren heb ik voor mijn gevoel gewoon heerlijk geslapen :D

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 00:58

Ik ben 3 keer onder narcose geweest. Voor je het in de gaten hebt, ben je al weg. Ik kreeg wel pijn op de borst en pijn in mijn arm, door dat ik hartritmestoornissen heb vond ik dat wel erg vervelend. Maar voor je daar stress van hebt, ben je al in slaap. Ik vind het vooral een bijzondere gewaarwording, dat je enkele uren uit je leven mist. Volgens mij droom je ook niet, tijdens een narcose?

TS praat erover met de anesthesist. Zij kunnen je daarbij helpen. Maar dan moeten ze het wel weten. Waarschijnlijk krijg je ook een kalmerend middel voor de ingreep. Ik kreeg de eerste keer een halve tablet. Deed helemaal niets, was klaar wakker en heel helder. Bij de 2e operatie vroeg de anesthesist of ik een kalmerend middel wilde tijdens het pre operatief gesprek. Waarop ik zei dat het de eerste keer ook niets deed, dus het niet nodig was. Toen zei hij dan krijg je een hele. Die hielp wel en lag ik voor de ingreep al te slapen. Bij de 3e keer heb ik helemaal niets gehad voor de ingreep. Terwijl dat best een pittige ingreep was. Toen heb ik nog hele leuke gesprekken met de ok assistentes gehad. Was het nog best gezellig ook. Ik denk dat je het gewoon over je heen moet laten komen. Het moet toch gebeuren..

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 01:00

Tigress dat had ik ook, dat ik voor mijn gevoel erg lekker geslapen heb :')

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 01:01

Het meest negatieve dat ik over gehouden heb aan mijn narcose voor een spoedoperatie voor een acute blindedarmontsteking lang geleden was een knallende koppijn/kater achteraf. That’s it.

SophievdV

Re: Heel erg bang voor narcose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 01:04

Hier ook meerdere malen narcose gehad en geen enkele moeite mee. Je valt rustig in slaap en er is niks engs aan. Ze praten idd met je en stellen voor om aan wat leuks te denken.

En dan daarna ben je zo ineens weer wakker. Gaat heel snel.

Marieke33

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 01:08

Ik ben vorig jaar voor de 10e keer geopereerd. Aantal keer ruggeprik, maar mijn voorkeur gaat echt uit naar narcose. Dat gevoel als je wegzakt.....schaam me bijna, maar voelt echt prima, geef me totaal over. Je weet: als ik wakker wordt is het klaar en kan het alleen maar beter worden. Voelt altijd alsof ik heerlijk geslapen heb!

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 01:11

Ik heb ook heerlijk geslapen. Ik heb slaapproblemen en voelde me zo uitgerust dat ik tegen een zuster zei dat ik hoopte dat ik misschien nog even snel naar een belangrijke bijeenkomst op kantoor kon. :')

(Dat was dus niet de bedoeling)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 01:49

Kun je het niet laten inplannen (als het telefonisch moet) door bijvoorbeeld een famielied? Dat jullie samen bellen, en de afspraak inplannen?

Want inderdaad, wat je nu zegt: 'Oh als ik ingepland was werd ik deze week geopereerd. Zo stom.'
Dat zul je nu steeds voelen, maar de angst houdt je tegen om te bellen. En dat is niet vreend... Er zijn veel mensen die er tegenop kijken.
Dus als je belt samen met iemand die jij vertrouwd? Kunnen jullie ook direct aangeven dat je de narcose best spannend vind ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 01:54

5 keer onder narcose geweest. Is helemaal niet erg hoor. Je bent zo weg..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 06:58

Spinnen zijn ook niet eng, maar tegen iemand zeggen die doodsbang is voor spinnen dat spinnen niet eng zijn heeft geen zin. En vanuit theoretisch oogpunt wordt ook afgeraden om dat te zeggen want dan kan iemand zich onbegrepen voelen in zijn gevoelens. Ik zie dat hier heel veel mensen met dr beste bedoelingen wel doen namelijk

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 08:06

Herkenbaar de ervaring dat je heerlijk slaapt. Ik werd na mijn bevalling onder narcose gehecht en had tijdens de zwangerschap niet zo best geslapen, ik vond het heerlijk wakker worden met het gevoel zo diep geslapen te hebben!

Was ook wel gelijk de laatste keer dat ik zo me uitgerust voelde bij ontwaken en zoontje is intussen dik een jaar... :z :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 09:16

Ik ging ook heerlijk slapen. En een heerlijk idee dat alles al gebeurd en voorbij was als ik wakker zou worden. Dat is makkelijk! Ik had het alleen heel koud toen ik wakker werd, verder nergens last van gehad. Had gewoon lekker geslapen.

appiesjappie

Re: Heel erg bang voor narcose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 09:26

Ik heb nu 4 maand geen koliekaanvallen gehad nu ik gestopt ben met de pil.... durf het bijna niet te zeggen want je zult zien.....

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 10:57

Wat fijn dat je geen aanvallen hebt gehad TS! Misschien blijven die stenen nu zitten waar ze zitten?

In ieder geval ben ik behoorlijk gerustgesteld door alle narcoseberichten hier, wat fijn dat er tips gegeven worden. Het gaat nu al beter met de stress, ik ga nu idd tegen verpleging zeggen dat ik het echt spannend vind. Over de narcose lees ik zoveel positiefs, haha, daar ben ik niet meer bang voor. Blijft over het infuus, maar zo erg als een aanval kan dat never nooit zijn ;)

Ik hoop dat de Bokkers jou ook zo goed kunnen helpen, mocht het onverhoopt nodig zijn TS! Sterkte en laten we hopen dat je er nooit meer last van krijgt!