How to: Drastisch eetgewoonten omgooien

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

beatje

Re: How to: Drastisch eetgewoonten omgooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 08:22

In het kader wat je eten wilt
https://www.purepascale.com/nl/puur-lic ... SB7XArljTM wij eten volgens haar principes. en je hebt ook
https://koken.vtm.be/open-keuken-met-sa ... wE&referre
Dit zijn vlaamse kokkinnen ik neem aan dat je die in nl ook hebt.De recepten van Sandra zijn vind ik als je begint eenvoudiger ,en als je daar mee bezig bent schuif je van zelf over naar pascale waarvan de recepten iets ingewikkelder zijn,tenminste de ingredieten zijn duurder vind ik.Ik denk dat je als 18 jarige ook aan je budget moet denken.
Ik vind het knap dat je de stap wilt maken.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 08:25

First of all, gefeliciteerd! Motivatie is de aller eerste stap! Zelf ben ik nooit overgewicht gehad, maar een vriendin van mij is van 110 kg terug gegaan naar 60 kg in 1.5 jaar. Ik heb dit proces van heel dichtbij meegemaakt. Bij haar is de klik begonnen met jawel: weightwatchers. Eerst kocht ze alleen maar hun producten en in verloop van de tijd wist ze ongeveer wel wat vermijden en ging ze ook haar eigen gerechten bereiden omdat ze bang was dat in Weightwatchers producten toch meer verborgen rommel zat dan goed was.

Zij heeft dit wel niet in één keer gedaan en omdat suiker ook een 'verslaving' is heeft ze dit stukje bij beetje uit haar dagelijkse voeding gehaald door de suiker te vervangen door andere zoetmakers. Wat ze wel vermeed vanaf het begin waren zetmeelrijke voedingswaren zoals witte deegwaren, die vermeed ze en als ze er zin in had gebruike ze de volkoren variant.

Brood at ze niet meer, wel één croissant per week omdat ze dit zo lekker vind en het ook belangrijk vond zo nu en dan even niet aan het afvallen te hoeven denken. Ook frisdrank en sowieso alle suikerhoudende snacks zoals snickers en dergelijke. Ze dronk vrij veel frisdrank en heeft gemerkt dat zelf koolzuurhouden water maken met de sodastream al een hoop hielp om 'gewoon' water te drinken, en als ze dan echt zin had in zoets had ze light siropen van Sodastream.

Verder had ze één keer per week een cheatday, maar wel altijd op een dag waarop ze gesport had. Dit was volgens haar belangrijk voor het moraal. Ook at ze normale porties gewoon 3 keer per dag en als tussendoortje verving ze haar repen door fruit. En sporten, om de dag zowel krachttraining als cardio afwisselend, dat heeft ze nooit overgeslagen. Ze had op 80 kg wat problemen omdat ze niet meer afviel maar ongemerkt deed zo nog steeds vrijwel dezelfde trainingen als in het begin, dat heeft ze toen een beetje moeten opschroeven en daarna ging het weer verder.

Verder is dit natuurlijk geen exacte wetenschap, aangezien noch die vriendin noch ik dietisten zijn, maar eerder een 'persoonlijke' ervaring. Een heel boekwerk, hopelijk kan je er enkele tips uit halen!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 08:36

Renee1991 schreef:
@ Ibbel Ik denk dat het vooral mis gaat bij dat het gros van de Nederlanders met uitzondering van het diner alleen maar boterhammen eet. En dat ze daarom alternatieven promoten. Een keer een boterham is helemaal niet slecht voor een mens hoor.

Waar het mis gaat is dat mensen niet begrijpen dat groenten en fruit ook uit koolhydraten bestaan. En voor het lichaam maakt het sod all uit waar die KH vandaan komen, uiteindelijk wordt het eerst allemaal C6H12O6 (suiker dus, precies diezelfde suiker als in suikerklontjes), wat vervolgens de verbrandingsmotor in gaat...
En of je dus 3x per dag brood eet of broccoli, maakt uiteindelijk niets uit.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 08:39

Ibbel schreef:
Groente- en fruitsmoothy is koolhydraten (inclusief een hoop suikers uit het fruit) plus een beetje plantaardig eiwit, en vezels, brood is koolhydraten plus een beetje plantaardig eiwit en vezels (als het bruin brood is). Persoonlijk zie ik het hele nut van brood vervangen door fruit/groente niet, behalve dat je met fruit en groente meer vitamines binnen krijgt.

Ik eet dus salades volgens de creatieve ideeën uit de smoothie mode.
Aangezien er ook noten/zaden bij komen, bevat het ook eiwitten en vetten.

@ balen hoor TS!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 08:41

secricible schreef:
Mja, over keto kun je echt een boek schrijven vind ik. Voor sommige mensen echt een ontzettend goed dieet, maar te vaak wordt het gezien als de quick fix omdat je de eerste paar weken heel veel afvalt (wat overigens water is en geen vet, maar motivationeel kan dat wel echt winst boeken).
Ik ben echt zwaar tegenstander van keto zonder de juiste begeleiding, maar het is wel een diet dat voor bepaalde doelgroepen veel winst kan opleveren.
Ik heb het zelf ook gedaan een maand en kreeg er idd bergen energie van dus snap wel wat je zegt, maar het is niet compleet ongevaarlijk.

Net zoals calorieën tellen ook niet compleet ongevaarlijk is. Mijn persoonlijke ervaring is dat calorieën tellen enorm inwerkte op mijn gemoed, waardoor ik (nadat ik een tijdje vrij was geweest van problemen) toch weer eetgestoord gedrag ging vertonen.
Toen ik stopte met calorieën tellen (en daarmee focussen op wat ik niet mocht) maar overstapte naar een dieet waarbij benadrukt werd wat ik vooral wél mocht en op het goed in je vel komen te zitten, ging ik wel afvallen.
Ik ben er dan ook van overtuigd dat de juiste mindset helpt bij het afvallen en dat calorieën tellen daarin juist enorm kan tegenwerken. Natuurlijk is het uiteindelijk zo dat je op die manier ook minder binnen krijgt, maar dat is alleen maar een gevolg.
Natuurlijk is dat niet wetenschappelijk onderbouwd, maar er is heel veel niet wetenschappelijk onderbouwd als het aan komt op voeding, de exacte werking van het lichaam etc. Maar het voorstellen alsof het zo simpel is dat calorieën tellen altijd werkt voor iedereen, dan doe je de complexiteit van het lichaam in mijn ogen dus vreselijk tekort. Er zal vast een causaal verband aangetoond zijn, maar dat zegt nog niets over hóe het werkt.
Zo'n omslag als TS wil maken kan daarom in haar geval gewoon een hele goede zet zijn, ik vind het dan ook nogal respectloos om op deze manier de discussie aan te gaan, maar dat heb ik jou en IMANDRA vaker zien doen helaas.

@TS: een smoothie kun je ook vrij makkelijk zelf maken natuurlijk... is een kwestie van de juiste groente en fruit in een blender gooien, of in een kan en malen met een staafmixer.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 08:49

Je hoort mij ook niet zeggen dat kcal tellen de beste methode is. De beste methode is kcal schrappen. Hoe je dat doet zal voor iedereen anders zin . Maar keto vind ik meer niet geheel ongevaarlijk omdat het fysiek risico’s kan opleveren.

Ibbel schreef:
Waar het mis gaat is dat mensen niet begrijpen dat groenten en fruit ook uit koolhydraten bestaan. En voor het lichaam maakt het sod all uit waar die KH vandaan komen, uiteindelijk wordt het eerst allemaal C6H12O6 (suiker dus, precies diezelfde suiker als in suikerklontjes), wat vervolgens de verbrandingsmotor in gaat...
En of je dus 3x per dag brood eet of broccoli, maakt uiteindelijk niets uit.

Hear hear. Bij gezonde mensen ziet ons lijf geen verschil tussen de verschillende khd. Net zoals de idioterie rondom kokosbloesemsuiker of honing enz. Enz. Waarbij wel gezegd moet worden dat een boterham een stuk kcal-dichter is dan een stronk broccoli, dus met broccoli kun je jezelf beter volstoppen zonder dik te worden.

Pepperrr schreef:
Wilde de dag eigenlijk beginnen met een groenten en fruit smoothie en had degene die boodschappen doet daarom gevraagd of zij die mee wil nemen. Dus niet meegenomen. Twijfel wat ik ga doen, eerst naar de winkel of toch een boterham?

Begin eens met een goede kom kwark met een beetje fruit of granen. Veel eiwitten voor de verzadiging en fruit en/of granen voor de vezels. En dan niet overdrijven in de hoeveelheden die je er in gooit.
Als je kiest voor smoothies, let dan op dat de vertering van een smoothie in je mond moet beginnen en dat je dus echt een flink deel overslaat door je eten naar binnen te slokken. Daarnaast helpt kauwen ook bij de verzadiging. Er een salade van maken zoals hier genoemd werd is dan echt een beter idee.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 08:56

@achterom: dus onwaarheden weerleggen vind jij respectloos?

En kcal tellen is niet gevaarlijk, zelfs niet in jouw voorbeeld. Het is gevaarlijk om te weinig kcal te eten (of te veel) en jezelf dingen ontzeggen heeft niks met kcal tellen te maken. Ik kan alles eten, van pizza tot ijs tot mac, maar hou er gewoon rekening mee dat ik dat niet elke week kan doen en mezelf niet helemaal vol moet proppen maar gewoon maat moet houden. Als je het inplant is ‘slecht eten’ echt geen probleem.

En misschien werkt kcal tellen niet voor ieder gezond mens maar kcal minderen wel.

En wbt wetenschap en kcal... ja, het is wel een simpel rekensommetje. En ook gewoon wetenschappelijk te verklaren, dus weet niet waar je vandaan haalt dat dat niet zo is?

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-19 08:56

Yoghurt/kwark kan ik niet eten. Dan zit ik na een uur weer op de wc helaas. Een klein beetje kan ik hebben maar een hele kom zit ik direct aan de schijt :+

Heb voor nu even een simpele smoothie gemaakt. Vanmiddag ga ik naar mijn ouders en blijf ik daar dit weekend, dus wellicht dat zij ook lekkere recepten hebben als ontbijt. Na het weekend ga ik echt even zitten voor goede ontbijten en lunches!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 09:10

IMANDRA schreef:
@achterom: dus onwaarheden weerleggen vind jij respectloos?

En kcal tellen is niet gevaarlijk, zelfs niet in jouw voorbeeld. Het is gevaarlijk om te weinig kcal te eten (of te veel) en jezelf dingen ontzeggen heeft niks met kcal tellen te maken. Ik kan alles eten, van pizza tot ijs tot mac, maar hou er gewoon rekening mee dat ik dat niet elke week kan doen en mezelf niet helemaal vol moet proppen maar gewoon maat moet houden. Als je het inplant is ‘slecht eten’ echt geen probleem.

En misschien werkt kcal tellen niet voor ieder gezond mens maar kcal minderen wel.

En wbt wetenschap en kcal... ja, het is wel een simpel rekensommetje. En ook gewoon wetenschappelijk te verklaren, dus weet niet waar je vandaan haalt dat dat niet zo is?

Als je je wilt verdiepen in wetenschappelijke bronnen, zoals jij voorwendt te doen, dan is het misschien ook handig om te weten dat in de wetenschap eigenlijk weinig echt zeker is.
Maar omdat het simpele rekensommetje jou aanspreekt is het dus waar? Zo werkt het niet, daarmee verspreid je zelf ook onwaarheden.
Wat ik zeg is dat het van belang is om te weten waaróm er een causaal verband lijkt te zijn en voor zover ik weet is de wetenschap nog helemaal niet zo ver. Dat aangetoond zou zijn dat je afvalt als je calorieën vermindert zegt me daarom niet zo heel veel, want ik heb nog steeds niet gezien waarom dat zo zou zijn. Maar als je het waarom weet, kun je ook veel beter kijken wat voor de specifieke persoon werkt.
Trouwens, zoals je hebt kunnen lezen is de TS geen gezond persoon (no pun intended trouwens, maar het gebruik van antidepressiva is wel degelijk een factor om rekening mee te houden).
Wat jij zelf doet trouwens is hetgeen wat voor jou werkt aanprijzen als de waarheid en je schermt daarbij ook nog eens met wetenschappelijke feiten. Maar ook jouw mening is slechts een mening, en in die zin niet meer of minder waard dan de mijne, of die van TS.
secricible schreef:
Je hoort mij ook niet zeggen dat kcal tellen de beste methode is. De beste methode is kcal schrappen. Hoe je dat doet zal voor iedereen anders zin . Maar keto vind ik meer niet geheel ongevaarlijk omdat het fysiek risico’s kan opleveren.

En waarom is dat de beste methode? Omdat je dat leert als diëtist? In hoeverre is dat evidence based?
Het jammere is dat je, voor zover ik weet, als diëtist weinig leert over psychische risico's. Terwijl dat wel iets is om rekening mee te houden. En naar mijn mening ook grote invloed kan hebben op het resultaat.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 09:21

Anders houden jullie even op met deze discussie of gaan jullie verder via pb? Ts heeft al aangegeven dat dit niet de bedoeling is van haar topic.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 09:32

Pepperrr schreef:
Yoghurt/kwark kan ik niet eten. Dan zit ik na een uur weer op de wc helaas. Een klein beetje kan ik hebben maar een hele kom zit ik direct aan de schijt :+

Heb voor nu even een simpele smoothie gemaakt. Vanmiddag ga ik naar mijn ouders en blijf ik daar dit weekend, dus wellicht dat zij ook lekkere recepten hebben als ontbijt. Na het weekend ga ik echt even zitten voor goede ontbijten en lunches!

En een lactose vrij alternatief voor yoghurt of kwark? Het fijne van eiwitten is dat het goed vult. Amandelmelk met havermout bijvoorbeeld, met wat vruchten?

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-19 09:35

Is er zeker wel, maar dat is 5x zo duur. Moet wel een beetje betaalbaar blijven :=

Anyway, ik heb een groepsapp gestart voor extra motivatie! Nog mensen die daar baat bij hebben? Als je je nummer naar mij pb't zet ik je erin :)/

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 09:49

Pepperrr schreef:

Ach wat jammer. Ik begin de ochtend met een kommetje kwark met fruit en dat vult goed :j.

Maar als je dat niet kunt eten houdt het op.

Misschien een fruitsalade dan? Lactose vrije producten zijn wel wat duurder, maar als het goed vult wel de moeite?

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 10:00

Wat goed dat je gemotiveerd bent om het roer om te gooien!

Zou je kunnen beschrijven wat je normaal gesproken in een dag at? Gewoon gemiddeld genomen?

Waar ik vooral op zou letten is dat je niet heel strak dieet, afvalt en op je gewenste gewicht zit en vervolgens stopt en weer helemaal terug valt in je oude patroon. Het is echt je hele routine omgooien maar het zo gezond en haalbaar mogeijk maken.
Daarnaast zou ik altijd iets van wortels of zoiets dergelijks in huis halen. Een smoothie hoef je bv helemaal niet op te kauwen dus kan minder ‘voldoening’ geven. Als je echt iets wilt kauwen: altijd wortels pakken, zit amper wat in maar haal je wel ‘voldoening’ uit. Heel veel succes, jij kan dit!

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-19 10:09

Deni11 schreef:
Wat goed dat je gemotiveerd bent om het roer om te gooien!

Zou je kunnen beschrijven wat je normaal gesproken in een dag at? Gewoon gemiddeld genomen?

Waar ik vooral op zou letten is dat je niet heel strak dieet, afvalt en op je gewenste gewicht zit en vervolgens stopt en weer helemaal terug valt in je oude patroon. Het is echt je hele routine omgooien maar het zo gezond en haalbaar mogeijk maken.
Daarnaast zou ik altijd iets van wortels of zoiets dergelijks in huis halen. Een smoothie hoef je bv helemaal niet op te kauwen dus kan minder ‘voldoening’ geven. Als je echt iets wilt kauwen: altijd wortels pakken, zit amper wat in maar haal je wel ‘voldoening’ uit. Heel veel succes, jij kan dit!

Ik ga idd ook echt mijn routine helemaal omgooien. Mijn ouders hebben idd ook de fout gemaakt om hun oude patroon weer te volgen en daar zit alles ook alweer aan..

Waar mijn eten ongeveer uit bestond:

Sochtends: 2 boterhammen met enorm dik chocopasta en hagelslag, soms de andere met veel boter en vleesbeleg. Veel beleg ben ik mee begonnen omdat glutenvrij brood gewoon niet te vreten is, en perongeluk er enorm in doorgeslagen ben. Ik at 1,5 pot chocopasta leeg in een week.

Smiddags: Soms niks, soms een zak chips, soms brood met dus ook weer enorm veel beleg.

Tussendoor: Chips of chocola.

Avond: Meestal wel gewoon groente vlees en aardappels in normale porties. Donderdag was pizzadag.

En vaak savonds ook nog een cracker met chocopasta.

Verder dronk ik alleen maar ranja.

Echt vet slecht dus... Ik baal weer van mezelf als ik dit zo teruglees. Hoe heb ik dit kunnen doen? |(

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 10:14

IMANDRA schreef:
De 11 criteria zijn:

- Vaker en in grotere hoeveelheden gebruiken dan het plan was.
- Mislukte pogingen om te minderen of te stoppen.
- Gebruik en herstel van gebruik kosten veel tijd.
- Sterk verlangen om te gebruiken.
- Door gebruik tekortschieten op het werk, school of thuis.
- Blijven gebruiken ondanks dat het problemen meebrengt in het relationele vlak.
- Door gebruik opgeven van hobby’s, sociale activiteiten of werk.
- Voortdurend gebruik, zelfs wanneer je daardoor in gevaar komt.
- Voortdurend gebruik ondanks weet hebben dat het gebruik lichamelijke of psychische problemen met zich mee brengt of verergert.
- Grotere hoeveelheden nodig hebben om het effect nog te voelen oftewel tolerantie.
- Het optreden van onthoudingsverschijnselen, die minder hevig worden door meer van de stof ..

wauw... best een confronterend lijstje :\

TS heel veel succes met je doelen! gaat zeker goedkomen :D

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 10:20

Waar iedereen valt over het eten wil ik toch toevoegen dat wat je eet verbranden veel belangrijker is. Ben 1.65 en 65kg. Nog nooit aan diëten gedaan. Recent eens benieuwd hoeveel kcal ik nou eigenlijk eet. Bijna 3000. Daar schok ik zelf wel van. Echter ben ik altijd actief. Dus ga niet teveel de focus leggen op eten, maar vooral verbranden zoals je in je begin post ook aan gaf

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 10:25

Mwah, wat je met beweging verbrandt is heel makkelijk te overschatten helaas, zeker als vrouw.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 10:25

quickie schreef:
Waar iedereen valt over het eten wil ik toch toevoegen dat wat je eet verbranden veel belangrijker is. Ben 1.65 en 65kg. Nog nooit aan diëten gedaan. Recent eens benieuwd hoeveel kcal ik nou eigenlijk eet. Bijna 3000. Daar schok ik zelf wel van. Echter ben ik altijd actief. Dus ga niet teveel de focus leggen op eten, maar vooral verbranden zoals je in je begin post ook aan gaf

Nou, met ts dr lijstje mag ze écht wel op haar eten gaan letten.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-19 10:30

Eten is inderdaad het grootste ding bij mij... Als dat oke is denk ik dat de ergste kilo's eraf vliegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 10:31

Eet je kast van nu leeg, en koop enkel nog gezonde dingen. Geen pasta en wit brood en dat soort dingen, want dat zijn de dingen die het hardst gaan. Koop andere koolhydraten zoals bruine rijst en donkerbruin brood. Koop geen frisdrank, maar drink gewoon de hele dag water. Eet bergen groenten en vis en kip, geen rood vlees. Vind je het lastig om lekker te koken, koop dan het "chickslovefood skinny six" kookboek; staan geweldige en lekkere recepten in. Eet geen fastfood en geen suikertroep, en houd bij wat je eet. Je hoeft niet perse veel minder te eten, maar wel anders dan dat je nu doet.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-19 10:37

Resistance schreef:
Eet je kast van nu leeg, en koop enkel nog gezonde dingen. Geen pasta en wit brood en dat soort dingen, want dat zijn de dingen die het hardst gaan. Koop andere koolhydraten zoals bruine rijst en donkerbruin brood. Koop geen frisdrank, maar drink gewoon de hele dag water. Eet bergen groenten en vis en kip, geen rood vlees. Vind je het lastig om lekker te koken, koop dan het "chickslovefood skinny six" kookboek; staan geweldige en lekkere recepten in. Eet geen fastfood en geen suikertroep, en houd bij wat je eet. Je hoeft niet perse veel minder te eten, maar wel anders dan dat je nu doet.

Heb mijn kastinhoud al gedoneerd aan mijn huisgenoot :P

Ik heb een tarwe allergie. Glutenvrij brood is gewoon niet te vreten zonder flink beleg. Er is wel keuze in tussen meerzaden, zonder zaden, maar het smaakt allemaal het zelfde. Of eigenlijk nergens naar. En nog kurkdroog ook. Vandaar heg besluit van helemaal geen brood meer :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 10:37

Pepperrr schreef:
Eten is inderdaad het grootste ding bij mij... Als dat oke is denk ik dat de ergste kilo's eraf vliegen.

Dat denk ik ook. Vooral chips en chocoladepasta zijn echt enorme caloriebommen en je hebt er niks aan.

Af en toe wel gewoon eens wat lekkers kan heus wel. Ik heb gisteren nog een lekkere kitkat gehad :P.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 10:41

Pepperrr schreef:
Ik heb een tarwe allergie. Glutenvrij brood is gewoon niet te vreten zonder flink beleg. Er is wel keuze in tussen meerzaden, zonder zaden, maar het smaakt allemaal het zelfde. Of eigenlijk nergens naar. En nog kurkdroog ook. Vandaar heg besluit van helemaal geen brood meer :)

Heb je al eens een groentespread, zoals die van Zonnatura, of hummus op je brood gedaan? Bijvoorbeeld Mazaa heeft ontzettend veel soorten en daar zit vaak wat meer smaak aan dan aan chocopasta, vind ik, dus gebruik je er minder van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 10:44

Pepperrr schreef:
Resistance schreef:

Heb mijn kastinhoud al gedoneerd aan mijn huisgenoot :P

Helemaal geen brood is ook goed! :) Wel zorgen dat je een goede vervangende vuller dan hebt. Ik eet zelf ook geen brood.

Mijn lijstje ongeveer:

O:havermout of yoghurt met bessen en iets van zaden, of een ei gebakken in rucola met wat knoflookyoghurt
T: beetje komkommer of paprika in humus gedoopt
L: salade met tonijn en avocado oid
T: 2 blokjes lindt sinaasappelchocola
A: véél groenten, en iets van vis of kip. Er zijn een heleboel hele goede kookboeken die je heel goed verder kunnen helpen; Ottolenghi, LEON, Comptoir Libanais, etc... goede kookboeken helpen écht. :j En eigenlijk alles is wel gezond wat erin staat.

En alleen maar water of thee, de hele dag.

Dat is natuurlijk niet een lijstje wat je per sé hoeft te volgen; je moet het zelf inrichten zoals jij het fijn vindt en waar je je goed bij voelt.