HAP of wachten tot huisarts..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 09:45

Je kunt ook de HAP bellen voor informatie te vragen en als je alles uitlegt dan beslissen de HAP medewerkers of je moet wachten of mag langskomen en wat je het beste kunt doen tot je je eigen huisarts kunt zien. Zo heb ik vanaf begin december afgelopen jaar tot mei, met een ontstoken galblaas en steentjes gezeten. Ik denk dat ik in die tijd wel 20x de HAP heb gebeld. Uiteraard in de tussentijd ook onderzoeken gehad en uiteindelijk bleek het dan toch die galblaas te zijn. Maar ze zijn altijd behulpzaam met uitleggen wat je kunt doen. Wat ik al eerder zei: Het is niet dom of stom om te vragen. En die mensen zitten daar om jou te kunnen helpen als je het niet weet. :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 09:52

Witchcraft schreef:
Je kunt ook de HAP bellen voor informatie te vragen en als je alles uitlegt dan beslissen de HAP medewerkers of je moet wachten of mag langskomen en wat je het beste kunt doen tot je je eigen huisarts kunt zien. Zo heb ik vanaf begin december afgelopen jaar tot mei, met een ontstoken galblaas en steentjes gezeten. Ik denk dat ik in die tijd wel 20x de HAP heb gebeld. Uiteraard in de tussentijd ook onderzoeken gehad en uiteindelijk bleek het dan toch die galblaas te zijn. Maar ze zijn altijd behulpzaam met uitleggen wat je kunt doen. Wat ik al eerder zei: Het is niet dom of stom om te vragen. En die mensen zitten daar om jou te kunnen helpen als je het niet weet. :)

Dat is ook wel een klacht van een heel andere orde nietwaar?
En het klopt zeker dat iedereen de tijd neemt voor een beller om goed advies te geven en dat is ook heel goed maar als het niet nodig is kunnen ze die tijd ook besteden aan mensen met echte spoed.
Een simpel telefoontje op de hap duurt met alle controle's die uitgevraagd moeten worden zo'n 8-10min. Dan is het een simpele casus zonder overleg.
Op drukke dagen staan er soms 14 mensen (!) in de wacht, dan is er volledige bezetting aan de telefoon en mensen moeten soms 40 minuten in de wacht staan voor ze geholpen kunnen worden.
De simpelste manier is te proberen om mensen die niet hoeven te bellen ook niet te laten bellen voor advies. En daar is deze casus een heel mooi voorbeeld van.

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 09:55

Nou elke hap is sowieso anders. Ik had zo steken onder in me buik dat ik niet meer kon zitten staan of liggen. Ik kwam daar en meneer was niet blij met mij komst dat had prima tot volgende ochtend kunnen wachten. Het was voor spoed gevallen niet voor dit soort dingen. Hij verdeed zijn tijd met mijn gezanik. Idem met mijn rug waar ik door heen was gegaan en niet meer kon lopen. Had ik ook prima mee kunnen wachten. Wat voor de 1 geen spoed is misschien voor de ander wel. De assistentes bepalen na je telefoontje of je langs kan komen ja of nee.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 09:57

LinsxDot schreef:
Nou elke hap is sowieso anders. Ik had zo steken onder in me buik dat ik nog meer kon zitten staan of liggen. Ik kwam daar en meneer was niet blij met mij komst dat had prima tot volgende ochtend kunnen wachten. Het was voor spoed gevallen niet voor dit soort dingen. Hij verdeed zijn tijd met mijn gezanik. Idem met mijn rug waar ik door heen was gegaan en niet meer kon lopen. Had ik ook prima mee kunnen wachten. Wat voor de 1 geen spoed is misschien voor de ander wel. De assistentes bepalen na je telefoontje of je langs kan komen ja of nee.

Lezen is moeilijk.

Liep jij er al meerdere dagen mee?
Nee dan tuurlijk kan jij naar de HAP gaan. Dan is het onbekend en dat willen/ moeten ze gaan uitzoeken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 12:38

Ik had het ook weer anders gevonden als er stond: op zondagochtend deed het ineens heel erg pijn.
Maar nu was het: het ging steeds meer pijn doen deze week maar moest iedere dag werken, nu is het zondag en ik bel dan pas vanavond want ik ga eerst nog tot 7 uur vanavond werken (met mijn hand). Dat klinkt voor mij toch niet als superdringend als je gewoon eerst nog je dag vol gaat werken, dan is dat 1e nachtje niet zo veel langer.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-19 13:41

Edit; gebeld voor de foto's, zoals al gedacht niks op de foto's te zien. Heb idd met de assistente gesproken en haar gevraagd of ze wist wat dan de vervolgstappen zouden zijn. Geen idee, HA had verder niks genoteerd, dus volgens haar het handigste om weer op spreekuur te komen. Kon vrijdag pas. Dus vrijdag weer een afspraak en hopelijk dan verder

Sizzle schreef:
Ik had het ook weer anders gevonden als er stond: op zondagochtend deed het ineens heel erg pijn.
Maar nu was het: het ging steeds meer pijn doen deze week maar moest iedere dag werken, nu is het zondag en ik bel dan pas vanavond want ik ga eerst nog tot 7 uur vanavond werken (met mijn hand). Dat klinkt voor mij toch niet als superdringend als je gewoon eerst nog je dag vol gaat werken, dan is dat 1e nachtje niet zo veel langer.

Maar daar zeg je iets dat ik niet gezegd heb, ik moest namelijk niet elke dag werken. Ik had zelfs al een keer de huisarts (donderdag) gebeld waardoor ik wist dat ze met vakantie was. Op dat moment dacht ik; dan maar volgende week, dit zit ik nog wel uit. Niet wetende dat de pijn nog erger zou worden.

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 14:49

Onali schreef:
LinsxDot schreef:
Nou elke hap is sowieso anders. Ik had zo steken onder in me buik dat ik nog meer kon zitten staan of liggen. Ik kwam daar en meneer was niet blij met mij komst dat had prima tot volgende ochtend kunnen wachten. Het was voor spoed gevallen niet voor dit soort dingen. Hij verdeed zijn tijd met mijn gezanik. Idem met mijn rug waar ik door heen was gegaan en niet meer kon lopen. Had ik ook prima mee kunnen wachten. Wat voor de 1 geen spoed is misschien voor de ander wel. De assistentes bepalen na je telefoontje of je langs kan komen ja of nee.

Lezen is moeilijk.

Liep jij er al meerdere dagen mee?
Nee dan tuurlijk kan jij naar de HAP gaan. Dan is het onbekend en dat willen/ moeten ze gaan uitzoeken.

Beetje rustig aan he. Is algemeen niet gebaseerd op 1 iemand. Quote toch ook niemand? En als t’s naar hap wilt omdat zij het wel als belemmerend er vaart en niet kan wachten. Wie ben jij om te zeggen is geen spoed? Zo vermoeiend af en toe bokt met de betweters enz. Leef en laat leven blijft moeilijk he

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 14:56

LinsxDot schreef:
Beetje rustig aan he. Is algemeen niet gebaseerd op 1 iemand. Quote toch ook niemand? En als t’s naar hap wilt omdat zij het wel als belemmerend er vaart en niet kan wachten. Wie ben jij om te zeggen is geen spoed? Zo vermoeiend af en toe bokt met de betweters enz. Leef en laat leven blijft moeilijk he

Maar je snapt het verschil toch wel van acuut en iets wat al langere tijd aanwezig is.
Daar reageer ik op met lezen is moeilijk. Kan iedereen wel hun verhaal met ja maar plaatsen. Die verhalen zijn (bijna) allemaal acuut geweest.

Had TS die dag dr hand kapot geslagen dan had ik ws ook gezegd; afhankelijk van de pijn bel voor overleg de HAP.

Jullie mogen mijn berichten best kinderachtig vinden, ik reageer gewoon nuchter en met mn goede verstand.
Rot voor TS dat het zeer doet, maar daar gaat een HAP belletje of bezoekje niks aan veranderen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 15:23

Ik vind jouw berichten niet kinderachtig Onali, ik vind ze vooral naar. TS heeft toch eerst gevraagd op bokt en niet gebeld? Iets wat een maand aanwezig is kan ook gewoon ineens erger worden. Azijn gedronken ofzo?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-19 15:45

Laten we het netjes houden :)

Ik heb de berichten van Onali ook niet als prettig ervaren, maar met die van Onali van meerderen :)
En eerlijk, er zit simpel weg een punt in :j het mag alleen wat anders geformuleerd worden. En ik kan ook begrijpen dat men zegt; dat ene dagje kan er ook wel bij. Is ook zo, maar mijn twijfel ontstond door het feit dat ik dacht dat ik niet naar de HA zou mogen met deze klachten (juist omdat ik er al een maand mee loop).

Daarnaast, als ik iets van bokt geleerd heb, dan is het wel om niet in te gaan op berichten die mij niet aanstaan, daar komt namelijk alleen gezeur van. En wat ik leerzaam vind, of belangrijk, of leuk of weet ik het wat, dat filter ik er wel uit en neem ik mee.

Ik ben iemand die niet bang is om wat te vragen en ik vind dit soort dingen daarnaast ook gewoon 'interessant' om te weten, het zal maar van pas komen :+ Ik stel liever mijn vraag op Bokt als ik iets niet weet gezien er altijd wel iemand online is en mijn vragen zou kunnen beantwoorden, dan dat ik iets doe dat bijvoorbeeld niet mag, niet kan of weet ik veel wat, omdat ik het niet wist, want ik durfde het niet te vragen.

En ook ik raak vast nog wel eens in een verhitte discussie omdat pietje iets zegt wat ik niet leuk vind, maar ik doe iig mijn uiterste best om me daar niets van aan te trekken. Ook komen woorden die geschreven zijn anders over dan wanneer je ze zegt.

Ik kan bijvoorbeeld schrijven; jij hebt lelijke schoenen & jij hebt lelijke schoenen, wie weet welk zinnetje ik op wat voor manier zeg? :+

Mungbean

Re: HAP of wachten tot huisarts..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 16:18

Dan heb ik de OP niet goed begrepen TS :)
Ik begreep eruit dat je nog geen contact gehad had.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-19 16:32

Geeft niet, geloof niet dat ik dat al gezegd had :+ maar t is dus niet zo dat ik niet ging omdat ik geen tijd had omdat ik moest werken. Ik had 2 doordeweekse vrije dagen deze week en heb toen gebeld. :j :)

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 16:34

Heb je de huisarts vandaag nog gesproken?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-19 16:37

ynskek schreef:
Heb je de huisarts vandaag nog gesproken?

Huisarts zelf niet. Ik moet vrijdag terug komen en dan kijken hoe verder.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 18:44

chanicha schreef:
Nou als die hand steeds meer pijn gaat doen zou ik niet weten waarom je niet naar de hap kan, helemaal als het in een weekend is oid.

Prima dat ts het vraagt als ze het niet weet.

Maar waarom zou je naar een huisartsen post gaan voor iets wat al een maand speelt en waar je eigenlijk geen rust mee hebt genomen. En ook de dag zelf nog mee gewerkt hebt en ook kan wachten met bellen tot na het werk.

Er wordt best veel gemopperd dat je zo lang zit te wachten bij de huisartsen post. Dat komt oa door deze dingen dat huisartsen bezig zijn met zorg dat best had kunnen wachten tot de volgende dag

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 19:07

Ik moet eerlijk bekennen dat jk de HAP ook wel eens heb misbruikt :D . Had een keer een (waarschijnlijk) virus opgelopen met enorm braken.
Ik was op zaterdagavond ziek geworden en had de hele dag gebraakt. Alleen nog maar gal. Was er doodmoe van maar het hield niet op. De dag afgewacht maar op een gegeven moment was ik zo ellendig en uitgeput dat ik (wetende dat het nou niet echt spoed was ) toch de HAP gebeld heb. En ja hoor ik kreeg het advies om maandagmorgen de eigen huisarts maar te bellen als t niet over was. Heb toen gezegd dat als mn hond zo ziek is ik met m naar de dierenarts kan (in het weekend) en dan gewoon metroclopramide krijg ( antibraakmiddel). En ik niet begreep waarom mijn hond dat wel kon krijgen en ik niet. Even overleg met de arts en toen kon mijn man het recept komen halen

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 19:28

Succes vrijdag topic starter.

#doeslief vind ik hier trouwens wel erg toepasselijk. Echt ongelooflijk hoe topic starter hier afgeschoten wordt.

Ik denk dat voor heel veel mensen de hap een grijs gebied is. En ik weet zeker dat er heel veel mensen voor minder dingen er heen gaan.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 19:48

Babootje schreef:
Ik moet eerlijk bekennen dat jk de HAP ook wel eens heb misbruikt :D . Had een keer een (waarschijnlijk) virus opgelopen met enorm braken.
Ik was op zaterdagavond ziek geworden en had de hele dag gebraakt. Alleen nog maar gal. Was er doodmoe van maar het hield niet op. De dag afgewacht maar op een gegeven moment was ik zo ellendig en uitgeput dat ik (wetende dat het nou niet echt spoed was ) toch de HAP gebeld heb. En ja hoor ik kreeg het advies om maandagmorgen de eigen huisarts maar te bellen als t niet over was. Heb toen gezegd dat als mn hond zo ziek is ik met m naar de dierenarts kan (in het weekend) en dan gewoon metroclopramide krijg ( antibraakmiddel). En ik niet begreep waarom mijn hond dat wel kon krijgen en ik niet. Even overleg met de arts en toen kon mijn man het recept komen halen

Maar daar is de HAP ook gewoon voor, dat is geen misbruik.
Ik zie ze ook regelmatig die te lang afwachten en totaal uitgedroogd met lage bloeddrukken en nierfalen in het ziekenhuis komen. Als je dat kan voorkomen met een stripje metoclopramide en een telefoontje naar de HAP lijkt dat me ook uitermate kosteneffectief, buiten dat het een stuk beter was voor jou uiteraard ;)

Een hand die al een maand pijn doet zou ik zelf niet voor bellen in de dienst als er niet ineens toename zwelling, roodheid of warmte zou zijn. Maar zeker met de wachttijden die er bij sommige huisartsen zijn voor een regulier consult snap ik het ergens ook wel dat mensen het wel doen...:+

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-19 20:11

gomir schreef:
Babootje schreef:

Maar daar is de HAP ook gewoon voor, dat is geen misbruik.
Ik zie ze ook regelmatig die te lang afwachten en totaal uitgedroogd met lage bloeddrukken en nierfalen in het ziekenhuis komen. Als je dat kan voorkomen met een stripje metoclopramide en een telefoontje naar de HAP lijkt dat me ook uitermate kosteneffectief, buiten dat het een stuk beter was voor jou uiteraard ;)

Een hand die al een maand pijn doet zou ik zelf niet voor bellen in de dienst als er niet ineens toename zwelling, roodheid of warmte zou zijn. Maar zeker met de wachttijden die er bij sommige huisartsen zijn voor een regulier consult snap ik het ergens ook wel dat mensen het wel doen...:+

Pff hou op hoor over die wachttijden _O-
Gister belde ik, en kon ik direct terecht, ze hadden het natuurlijk nog niet gezien, 5 minuten later stond ik buiten met een doorverwijzing voor foto's.
Vandaag gebeld voor de uitslag en hoe verder, en eerst volgende gelegenheid was vrijdag ochtend. Morgen zat vol, donderdag is de HA er niet, en assistente vond het verstandig als ik bij dezelfde arts zou komen, dus vrijdag ochtend pas aan de beurt.

Moet wel zeggen, ik heb laatst zo erg de griep te pakken gehad, dat ik 2x, zonder twijfel de HAP gebeld heb, en 2x ben langs geweest. Ik was zo ziek en benauwd de eerste keer, langs geweest en weg gestuurd met; je hebt griep, slik maar paracetamol en houd rust. 2 nachten later, weer gebeld, kreeg geen lucht meer, moest overgeven van benauwdheid en ik piepte aan alle kanten, voelde alsof er 20 kilo aan gewichten op mijn borst drukte. Weer langs geweest, bang voor longontsteking maar alles was goed. Weer terug naar huis en volgende ochtend melden bij huisarts. Huisarts zat om 08.00 al helemaal vol voor de rest van de dag. Of ik later even kon terugbellen want als er dan iemand uitviel.. later terug gebeld, na de tijden dat je kan bellen voor een afspraak. Had echt net weer een super hoest-aanval en benauwdheid gehad, weer gebeld, assistente schrok een beetje van mijn toestand, zaten nogsteeds vol voor die dag. Ze ging even overleggen en uiteindelijk hebben ze plek voor me gecreëerd omdat ik zo beroerd klonk aan de telefoon. Uiteindelijk heb ik echt een wonder neusspray en hoest tabletten mee gekregen, want wat ik had werkte niet. De neusspray zorgde ervoor dat als ik zo benauwd werd door het hoesten, ik iig nog door mijn neus kon ademen.
Na 2x HAP in een week, en 2x HA werd ik eindelijk geholpen op een manier waardoor ik kon op knappen. De eerste 3x werd ik weggestuurd met je hebt griep, neem maar de max aan paracetamol en rust maar uit. Maar ik was echt zo verschrikkelijk benauwd dat ik echt dacht dat ik erin zou stikken. En als je daar 's nachts in blijft, dan is je enige optie de HAP.. :+ ben nooit ziek maar hier ben ik een dikke 2 weken mee zoet geweest en thuis gezeten.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 20:15

Hier in de regio is het vrij normaal dat de ochtend en een deel van het middagspreekuur vrij gehouden word zodat mensen dezelfde dag nog terecht kunnen bij de eigen huisarts.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 20:23

Ik belde vorige week maandag ochtend om kwart over 8. Nu moet ik zeggen dat ik een dubbele afspraak nodig had volgens de assistente, maar ik kon pas vrijdagochtend om 8 uur terecht. Dat was ook de enige mogelijkheid die week. Splitsen in 2 afspraken wilden ze dan niet.
Het was de 1e werkweek na de vakantie voor hen, maar in de vakantie kan je geen afspraak maken voor de week erna. Afspraak kan je pas vanaf 8 uur's ochtends maken en alleen telefonisch... Dus dat vrij houden is hier niet zo, tenzij echt enorme spoed en dan worden andere afspraken afgebeld.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 27-08-19 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 20:23

Daar sla je de spijker wel op de kop Gomir. Huisartsen hebben het zo druk dat je vaak eerder bij de HAP terecht kan als bij je eigen huisarts. Dat vind ik wel een punt wat verbetert zou moeten worden.

Ts hopelijk kan de huisarts je van de pijn afhelpen of je doorverwijzen naar iemand die het kan!

Voor de rest. Vragen staat vrij, Ts wordt afgebrand om haar vraag terwijl ze juist hier de vraag stelt om niet onnodig de HAP te bellen? Snap niet waarom daar zo lelijk op gereageerd wordt.

Daarnaast bepaald de telefoniste of je langs mag komen of niet. Deze bepaald dus als iemand " onnodig" naar de HAP komt niet de beller.
Botbreuken zijn voor de SEH niet voor de HAP, alleen moet je in Nederland eerst naar een huisarts voordat je naar de SEH mag. De grens voor de HAP wordt ook vaak hoger gemaakt als die is, verhaal hierboven over de misselijkheid is geen misbruik maken maar daar is de HAP gewoon voor. Als je nu op een doordeweekse dag je de hele dag niet lekker voelt en dan om 17.10uur de HAP belt ipv overdag de huisarts vind ik het wat anders. Ik ga het liefst naar mijn eigen huisarts maar als in de avond of nacht iets is waar ik graag een mening van een huisarts van wil overleg ik met de HAP.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 20:27

Onali schreef:
Omdat op 30 dagen die ene dag ook niks meer uitmaakt.

Dat is ook weer wat te simpel: als je degene bent met pijn kan het heel veel uitmaken. Soms is ook gewoon je reserve op: pijn die eerst verdraaglijk is is op zeker moment onverdraaglijk en dan kan een dag heel lang zijn.
En het is natuurlijk ook de vraag of het 1 dag is: als je veel vertrouwen hebt dat je na het weekend gehoord wordt door de huisarts en daar ook serieus genomen wordt is het bv veel makkelijker vol te houden dan als je de ervaring hebt om lang te moeten wachten of afgescheept te worden en er niets mee op te schieten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 20:47

Mee eens, maar bij ondraaglijke pijn ga je doorgaans niet eerst nog je werkdag tot savonds normaal volmaken om dan kort voor het einde van het weekend op zondagavond nog te bellen, toch?

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 21:01

olga schreef:
Succes vrijdag topic starter.

#doeslief vind ik hier trouwens wel erg toepasselijk. Echt ongelooflijk hoe topic starter hier afgeschoten wordt.

Ik denk dat voor heel veel mensen de hap een grijs gebied is. En ik weet zeker dat er heel veel mensen voor minder dingen er heen gaan.

Schijnt vaste prik te zijn bij veel moeders met kinderen.
Gewoon roepen dat de koorts al uren rond de 40 graden zit.......gewoon om te mogen komen met een snotterig kind.
Tja, en als de koorts uiteindelijk toch gewoon rond de 38 graden blijft steken komt dat uiteraard van dat ene zetpilletje dat net nog even gegeven is, maar kan moeders naar huis met kind en ab kuurtje......dat mogelijk helemaal niet nodig was, maar goed, kind is stil van alle indrukken en moeder tevreden met haar receptje.
"Maar goed dat ze gebeld had"