Galstenen en koliekaanvallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 18:56

appiesjappie schreef:
Hadden jullie dan ook niet het gevoel dat jullie moesten blijven bewegen? Ik vind het lekker om stil te liggen

Ik zat altijd rechtop. Na een tijdje kon ik weer gaan liggen. Laatste aanval leek het net of ik moest bevallen :') . Ik ijsbeerde kreunend de hele kamer door. Kon mijn schoenen niet aantrekken en de autoriem kon niet vast.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Galstenen en koliekaanvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 19:00

Ik lag plat op mijn rug, met mijn armen boven mijn hoofd. Het liefste had ik met holle rug gelegen, als dat had gekund.
Maar als de stenen niet zo groot zijn, is het logisch dat het minder pijn doet en sneller voorbij is dan bij bijvoorbeeld een volledige blokkade van de galwegen.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 19:04

Lalidan schreef:
Ik lag plat op mijn rug, met mijn armen boven mijn hoofd. Het liefste had ik met holle rug gelegen, als dat had gekund.
Maar als de stenen niet zo groot zijn, is het logisch dat het minder pijn doet en sneller voorbij is dan bij bijvoorbeeld een volledige blokkade van de galwegen.

Ik had twee stenen ter grootte van een paasei in mn blaas. Je mag me pb-en voor een foto (want het is niet zo heel erg fruitig om te zien zeg maar :') )

Denk juist dat als het kleine steentjes zijn (gruis) dat dat heftiger is vanwege inderdaad het blokkeren van de galwegen

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 19:16

Die grote komen inderdaad je galblaas niet uit. Maar gruis gaat vrij makkelijk door je galwegen (irriteert, maar blokkeert zelden). Het zijn de grotere stenen die nog net klein genoeg zijn om uit de blaas in de galwegen te komen die het ergste zijn.
Dus het is inderdaad niet hoe groter, hoe erger, het is de middenmaat die de meeste ellende veroorzaakt.

Pb hoeft niet, ik weet hoe het eruit ziet.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 19:30

Als je zo bang bent voor de narcose ga vast het preoperatieve traject in. Normaal krijg je dan ook een gesprek met de anesthesist daar kan je al je vragen en angsten neerleggen.
Mijn ervaring op het werk is dat die vaak een hoop angsten weg kan halen.

Zelf geloof ik echt niet dat je de stenen als ze op een echo echt gezien zijn je ze met bitterzout weg kan krijgen eerlijk gezegd

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-19 20:09

Ik gebruik ook geen bitterzout meer. Ik denk inderdaad dat ik deze week gewoon ga bellen. Dan ben ik in iedergeval weer een stapje verder. Heb ik misschien een stok achter deur

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 20:11

appiesjappie schreef:
Ik gebruik ook geen bitterzout meer. Ik denk inderdaad dat ik deze week gewoon ga bellen. Dan ben ik in iedergeval weer een stapje verder. Heb ik misschien een stok achter deur

Je moet ook een beetje aandringen hoor... ze zijn niet zo snel met diagnose/prognose. Bij mij niet, bij een vriendin ook niet.

Ergens ook wel logisch natuurlijk, ze willen niet voor "niks" gaan opereren/behandelen, maar ik heb er zelf 2 jaar op gewacht en dan word je echt niet vrolijk.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 20:20

Gimme_Joy schreef:
appiesjappie schreef:

Je moet ook een beetje aandringen hoor... ze zijn niet zo snel met diagnose/prognose. Bij mij niet, bij een vriendin ook niet.

Ergens ook wel logisch natuurlijk, ze willen niet voor "niks" gaan opereren/behandelen, maar ik heb er zelf 2 jaar op gewacht en dan word je echt niet vrolijk.

Volgens mij willen ze ts wel opereren maar twijfelt ze zelf nog omdat ze bang is voor de narcose.

Ts inderdaad goed om te bellen schrijf al je vragen en angsten die je hebt op over de narcose op. Misschien goed om aan te geven dat je veel vragen hebt voor anesthesist dan plannen ze vaak indien mogelijk extra tijd in.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 20:21

Ow pardon. Dan inderdaad duidelijk zijn over je angsten is het beste!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 21:07

Citaat:
Zelf geloof ik echt niet dat je de stenen als ze op een echo echt gezien zijn je ze met bitterzout weg kan krijgen eerlijk gezegd

...en zo komen de praatjes in de wereld.
Gesteld dat iemand opteert voor de optie 'via deskundig advies en begeleiding stenen klein krijgen en langs natuurlijke weg laten verdwijnen',
dan kan bitterzout kan een nuttige rol spelen, maar deze rol - nee.

Als je het zo stelt, geloof ik er ook geen barst van. ;) :n

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-19 21:15

Ik ben inderdaad al bij de chirurg geweest en zij wil mij opereren. Het had geen haast zei ze het waren kleine steentjes.ik moest zelf maar aangeven wanneer ik er klaar voor was. Ik heb gewoon twijfels aan alles

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 21:41

appiesjappie schreef:
Hadden jullie dan ook niet het gevoel dat jullie moesten blijven bewegen? Ik vind het lekker om stil te liggen

Dat had ik wel ja, bewegen was een must voor mij. Maar ik kon met een diclofenac na een 15-20 minuten weer naar bed (had alleen 's nachts pijn)

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-19 21:55

Ja ik heb ook alleen s avonds of s nachts .Maar 1 keer in de 2 weken of soms 3 weken. Het blijft echt een raar iets ik vind stil liggen het lekkerst

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 22:08

Ik lag doodstil op mijn buik op de koude stenen vloer,met handen boven mijn hoofd.
Nooit het bewegen idee gehad.. en om nog even over je angst te praten, ik was zo bang voor het ziekenhuis en de narcose dat ik deed aan projectiel spugen. Meerder malen. Maar tien het gebeurd was wilde ik weer. Daarna nooit meer bang geweest..

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-19 22:19

Oh ja dat vind ik inderdaad ook heerlijk dan op de koude tegels in de douche liggen. Maar dan op mijn zijn en inderdaad armen boven mn hoofd

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 09:14

Janneke2 schreef:
Citaat:

...en zo komen de praatjes in de wereld.
Gesteld dat iemand opteert voor de optie 'via deskundig advies en begeleiding stenen klein krijgen en langs natuurlijke weg laten verdwijnen',
dan kan bitterzout kan een nuttige rol spelen, maar deze rol - nee.

Als je het zo stelt, geloof ik er ook geen barst van. ;) :n

Het is natuurlijk wel iets meer dan dat. Je moet eerst een week lang een intensief natuurlijk appelsap drinken, dat verzacht de galgangen (in de week daarvoor al flink afbouwen qua voeding).
En het bitterzout met citroen en olijfolie is alleen voor het slapen gaan meen ik.
Heel exact weet ik het niet, ik heb de kuur immers niet gedaan.
Maar bekenden van mij wel, en ik heb zelfs de steentjes in handen gehad...

Iedereen is vrij te doen wat hij/ zij wil.
Maar operaties en medicatie voorschrijven en met diagnoses gooien wordt toch best scheutig gedaan in ziekenhuizen. Is mij ook overkomen.
Toch blij dat ik daar niet altijd mijn oren naar laat hangen.

Kritisch zijn op alternatieven is goed. Maar verdiep je er wel even in voordat je het verwerpt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 09:31

Citaat:
Het is natuurlijk wel iets meer dan dat. Je moet eerst een week lang een intensief natuurlijk appelsap drinken, dat verzacht de galgangen (in de week daarvoor al flink afbouwen qua voeding).

...eerlijk gezegd was mijn voorbereiding langer en uitgebreider dan dit.
Citaat:
En het bitterzout met citroen en olijfolie is alleen voor het slapen gaan meen ik.

Nee, ook weer anders - maar dat is aan de begeleidende arts.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 09:45

Janneke2 schreef:
Citaat:

...eerlijk gezegd was mijn voorbereiding langer en uitgebreider dan dit.
Citaat:

Nee, ook weer anders - maar dat is aan de begeleidende arts.

Psies.... daarom geef ik ook aan het niet exact te weten.
Maar wil maar aangeven dat het meer is dan even een glas bitterzout naar binnen tikken en klaar!

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 10:06

Dit zat er bij mij in, de chirurg was er zo van geschrokken dat hij ze zelf kwam brengen toen ik was uitgeslapen :')

Afbeelding

Ik kon trouwens niks lang volhouden tijdens mijn aanvallen, was echt even liggen, even lopen, even zitten en dat de hele tijd door...

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-19 17:27

Wow jeetje wat een stenen. Ik heb nog steeds mijn twijfels. Pfff zo moeilijk.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 11:42

Ik heb afgelopen dinsdag de operatie ondergaan na 14 jaar last gehad te hebben. Vergelijkbare stenen als hierboven en ook enkele veel kleinere erbij.

Hoe snel konden jullie weer stalwerkzaamheden doen of paardrijden?