Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Aan wie je was kan je niets meer veranderen, aan wie je bent kan je wel iets veranderen. En dat ben je nu aan het doen. Wees mild naar het lieve kind dat zich van geen kwaad bewust was. Wees lief voor het mens dat je nu bent. Je bent hard aan het werk om voor dit mens een mooi leven te scheppen. Dat ben je waard.
Zanthi schreef:Misschien goed om hier weer eens een update te geven, wellicht dat iemand de gouden tip heeft.
Momenteel gaan we gestaag door met de sessies en de beelden. De laatste was weer behoorlijk heftig (nieuw beeld), waardoor ik uiteindelijk mn nagelafdrukken in mijn arm had staan aan het einde van de sessie.
Ik loop er momenteel heel erg tegenaan dat ik mezelf blijkbaar ook nog voor een groot deel schuldig vind aan het hele gebeuren. Er kwam heel erg naar voren dat ik toen wel het gevoel had dat het raar was, maar dat ik me toch om liet kopen met snoep en het toen ‘toch toeliet’’.
Ergens weet ik wel dat ik toen nog maar klein was en nogal machteloos was, maar toch voel ik me echt een dom wicht dat ik toen niets heb gedaan. Ik stel mezelf heel erg de vraag: ‘waarom was ik toen zo makkelijk omkoopbaar..’
Heeft iemand hier misschien ervaring mee, of heeft de gouden tip dat ik dat zelfverwijt uit mn kop krijg?
Zanthi schreef:(...) waar ik het met de therapeut over heb gehad. Ze vroeg het me ook in het perspectief te zetten van: 'wat als je nichtjes van dezelfde leeftijd ditzelfde nu zouden overkomen, zouden die ook 'volwassen' kunnen reageren, zoals je zelf graag had willen reageren op dat moment?'
Citaat:Maar toch knaagt er iets aan me dat zegt: ja maar die sterke wil die ik nu heb, die zat ook al in dat kind. Waarom zou ik dan niet nee kunnen zeggen?
Citaat:Dat vind ik echt heel stom van mezelf, dat ik wel kan inzien dat het niet realistisch is om dat te vragen van een kind, maar toch reken ik mezelf erop af, omdat ik vind dat ik inderdaad dat 'perfecte' kind had moeten zijn wat jij noemt