Krachttraining/powerlifting

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 09:02

Hallo, mag ik mij hier ook melden?
Krachttraining/powerlifting heeft al een tijdje mijn aandacht. Op dit moment doe ik fanatiek hardlopen en train ik voor een marathon.
Ik heb vernomen dat kracht en hardlopen niet samen gaan, althans niet als je spieren op wilt bouwen?
Op dit moment doe ik een beetje krachttraining in de sportschool, maar meer als aanvulling voor het hardlopen. Daarnaast heb ik in de sportschool niet het meeste vertrouwen in de 'trainers' daar. Dit omdat ik een 'standaard' schemaatje heb bekeken en dit al langer dan een half jaar doe zonder dat iemand hier iets aan veranderd, ook niet na dit te hebben gevraagd.
Ik zie de trainers vrolijk met jonge meiden meelopen, maar de oude :j (like me) laten ze een beetje hun ding doen.
Anyway, nu vind ik dit voor dit moment geen ramp, aangezien ik het lopen nu even belangrijker vind, maar na de marathon (1 dec) wil ik me toch meer toeleggen op de kracht/powerlifting.
Alleen: hoe ga ik hier in godsnaam aan beginnen??
In de sportschool zie ik voornamelijk jonge mensen met gewichten gooien ;) en durf ik er echt niet tussen te gaan staan of te vragen hoe en waar ik moet beginnen.
Heeft iemand tips voor een schema? Wie kan mij op weg helpen?

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 10:05

Op bodybuilding.com staan tal van schema's. Beginner tot pro, geen equipment tot een volledige gym, whatever you like. Kijk daar maar eens rond.
En als 1 of 2 oefeningen je niet aanstaan, kan je die zo vervangen door een variant die je wel wilt doen. Ik zou eerst kijken voor fullbody, Starting Strength of simpele split zonder teveel accessoire-oefeningen (5-6 oef per dag is genoeg als novice).

En je bent echt niet de enige "oudere" die in het krachthok zal staan hoor. Bij mijn gym lopen keiveel oudere mensen (ook echt opaatjes enzo) die nog met dumbbells zwieren. Ligt misschien ook aan het uur dat je gaat, iets met pensioen, werk en school :P

Needje

Re: Krachttraining/powerlifting

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 10:09

Als je main focus wel het hardlopen is is het misschien handig om te kijken of je iemand kan vinden die schema’s kan maken voor lopers.

En wat is oud?

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 11:33

@Rebel_Jits: thanks. Heb idd al op bodybuilding gevonden. En klopt idd dat het ligt aan het uur waarop ik ga. Ik ben op mijn vrije dag vaak in de ochtend te vinden in de sportschool, en dan is het bejaardenhuis aanwezig (wat overigens erg goed is, daar niet van). Omdat ze op ongeveer alle apparaten bezet hielden, ben ik verhuisd naar de middagen. Echter ik denk dat ik in de ochtend beter kan gaan, dan is het gedeelte met gewichten denk ik vrij. Thanks voor de reminder haha.

@Needje: ik heb nu een schema specifiek voor hardlopen, voor de marathon. Maar na de marathon wil ik overigens wel blijven hardlopen, dat is nu eenmaal mijn ding, maar niet meer die hele lange duurlopen. Dan wil ik meer aandacht aan krachttraining (afvallen, minder vetpercentage) besteden.
Haha.. oud was met een knipoog. Ik ben 46 jaar en voel me fitter dan ooit ;)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 12:28

Met krachttraining maak je meer massa aan en dat is nadelig voor het hardlopen omdat je dan meer hebt om mee te nemen zeg maar.
Daarom dat professionele hardlopers en zo ook wielrenners zo dun en pezig zijn.
Die houden zich dan ook echt aan compleet uitgebalanceerde voedingsschema’s.

Zo heb ik het mee gekregen. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 11:03

Bovenstaande klopt, maar om het te relativeren: voor een professionele sporter maakt het een groot verschil of ze een minuutje sneller of langzamer zijn in een marathon omdat dat het verschil tussen de prijzenpot is en totaal irrelevant zijn in de sport. Voor de rest van de mensen maakt het vaak minder uit.

Het belangrijkste om mee te nemen als je krachttraining en duurtraining combineert is of je er genoeg tijd voor hebt en voldoende kan herstellen tussendoor. Om redelijke voortgang te boeken, en dat is voor de meeste mensen hetgeen wat het meest motiverend is, zal je beide sporten meerdere malen per week moeten doen dus met 2 sporten ben je al snel dagelijks aan het trainen. Die intensiteit vraagt ook extra aandacht voor je herstel dus daar komt nog eens bij dat je op je voeding zal moeten letten.

Een voorbeeld dat krachttraining en duurtraining goed samen kan gaan is Greg Doucette (IFBB pro in de 205lbs klasse die ook aan wielrennen doet - maar hij is een redelijk uniek geval).

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 11:06

Krachttraining gaat niet altijd om spieropbouw. Plyo is ook een vorm van kracht, maar heel nuttig op sprints of veldlopen. Met plyo train je vooral anaerobisch en op coordinatie.
En als je een zwakke plek hebt, kan je die met krachttraining natuurlijk bijtrainen. Waardoor je je voetpositie kan aanpassen of een sterkere core kan krijgen (waardoor je weer langer kan lopen).

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 00:14

En hoe is het hier met iedereen? :) Ik was wel trots op mezelf laatst, afgelopen donderdag 70kg gedeadlift en dat is dus een nieuw PR!

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 00:32

Wat goed! :D
Gaat prima hier, einde van mijn volume/hypertrophy blok tomorrow (op de deload na)! Heel blij mee, ik haat volume :') Heb wel het idee dat dit blok veel goeds gedaan heeft dus we zullen het zien!

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 00:40

Dankjewel :)
Goed om te horen! Ja die afwisseling kan wel veel verschil maken lijkt mij. En ook chill dat je straks geen volume blok meer hebt, helpt ook met de motivatie :D

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-19 11:01

Frankaas wat goed!

Eulogy, weet je zeker dat je vriend niet alsnog binnenkort weer zo’n blok voor je in de planning heeft :P

Hier niet zo lekker :( geen idee wat ik gedaan heb. Maar vrijdagavond met armen en schouders trainen ineens nauwelijks kracht in m’n linkerarm. Pull bewegingen gaan wel, push totaal niet. Gisteren moest vriendin zadel op paard liggen voor mij, kreeg gewoon niet omhoog. En nu is het nog verder doorgetrokken schouder en rug in. Dus even paar dagen rust en als dan niet beter is fysio.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 16:05

Hoi allemaal! Mag ik meekletsen?
Ik ben nu sinds 3 weken aan de gang met een personal trainer, en het is de bedoeling dat ik daarna meer richting het powerliften ga. Nu doen we vooral balans en stabilisatie training,ik ben hypermobiel en ga ook de malle molen in voor verder onderzoek (ehlers danlos)
Momenteel loop ik ook bij fysio en bekken therapeut dus moet alles doseren, ook ivm snel blessures en ontstekingen ontwikkelen. Wel doen we rustig aan wat kettlebell deathlifts en squats,wat onderhands optrekken en wat schouder oefeningen (rechter schouder is zo geblesseerd geweest dat spiermassa en kracht daar minimaal is)
Kwa echte training kan ik dus nog niet echt mee praten, maar hoop wel wat op te steken!

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 20:15

@linoleum, wat balen! Hoop dat een paar dagen rust helpen inderdaad, zal wel net even iets niet lekker hebben gezeten. En anders er zeker mee naar de fysio gaan ja :\

@Joanne1987, ja tuurlijk kan je meepraten! Krachttraining blijft krachttraining, maakt niet uit hoe zwaar je nou gaat of begint :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 21:04

Menno Henselmans is idd interessant! Onderbouwt zijn artikelen altijd wetenschappelijk.

Ik denk er ook over om met een PT'er te beginnen, het is wel duur maar ik wil ook wel weten hoeveel ik dan kan bereiken! :P

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 21:07

Duur is het zeker, maar belangrijkste punt voor mij is dat ik doseer nu en sterker wordt in de kleine spieren en rondom mn gewrichten zodat ik, hopelijk, minder pijn krijg...

Maar een 12 kilo kettlebell tegen mn borst houden en 1 van 8 kilo recht in de lucht en dan maar lopen vond ik al erg zwaar haha

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-19 22:55

Joanne welkom! Als je voorzichtig begint met trainen, kan je heel eind komen ook al ben je hypermobiel! Zou zelf niet meer zonder willen, paar weken niet gaan en merk gelijk dat ik overal weer last van krijg. Sinds m’n 15e niet meer zo weinig last van m’n gewrichten gehad. Krachttraining heeft bij mij zoveel verschil gemaakt in (niet meer) luxeren en (niet meer) constante pijn. Ben zelf ook begonnen onder begeleiding van fysiotherapeut, tegenwoordig zelfstandig bezig.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 23:11

Dat zijn mooie berichten! PT is zelf ook hypermobiel, dus weet ook waar ze het over heeft
De pijn in mn gewrichten kan ik wel handelen, maar 1 verkeerde beweging en heb meteen weer een tenniselleboog, slijmbeurs ontsteking of peesontsteking die opspeelt
Ik probeer nu buiten de PT 1x per week cardio te doen of thuis wat oefeningen, maar is deze week niet gelukt. Dinsdag heftige sessie fysio gehad en woensdag rechtgezet en gedry needled bij de bekken therapeut. Buiten dat houdt ik gewoon zeker 4/5 dagen spierpijn :=
Morgen mogen we weer, ben heel benieuwd wat ze voor me in petto heeft

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 13:45

Hoi! Ik zou mij hier ook graag willen melden en met jullie mee willen praten als dat mag. :D Ik doe al enkele jaren kt en sinds deze zomer sta ik ingeschreven bij Elitefit, een sportschool waarin je verschillende journeys kunt volgen en semi-persoonlijke begeleiding op het gebied van sport en voeding krijgt. Je kunt daar drie soorten trainingsessies in kleine groepen volgen en ik volg powerbuilding. Hoewel ik niet zo bizar sterk ben als sommige andere mannen en vrouwen in de sportschool, heb ik al wel veel vooruitgang geboekt en daar ben ik best een beetje trots op! :D Ik ben naast krachttraining ook flink bezig met mijn voeding nu.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 18:17

Weer even een upje!
Inmiddels 6 trainingen gehad met de PT en kan nu 32.50 kilo squatten :')

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-19 19:14

Joanne1987 schreef:
Weer even een upje!
Inmiddels 6 trainingen gehad met de PT en kan nu 32.50 kilo squatten :')

Hartstikke goed! Echt goed squatten is ook lastig. Dat gewicht komt vanzelf wel.

Zit zelf ook op 35kg. Gaat niet zo hard met m’n knieën.

Sowieso al tijdje niet geweest. Zit al paar weken te kwakkelen tussen wel ziek/niet ziek. Dus sla maar sporten over om rust te pakken en niet ziek te hoeven melden op werk. Hopelijk wordt dat snel beter.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 22:35

Hoppa! Vandaag 40 kilo squat

Ik ga te ver door mn knieën en maak het mezelf te moeilijk soms :=

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-19 22:40

Te ver door je knieën? Je gaat niet heel snel te ver door je knieën bij een goed uitgevoerde squat. Eerder dat het moeite kost om ver genoeg te komen.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 00:03

Klopt, alleen is dat voor mn hypermobiliteit niet aan te raden. Moet box squatten met onderbenen zo recht mogelijk en niet voorbij de tenen

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 07:45

Ik zou willen dat ik de mobiliteit had voor een goede squat. :D

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 08:22

Ik heb gister wobble squats gedaan, ik kwam tot 44 kilo (5x4 herhalingen). Doen jullie die wel eens?