Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
kwita schreef:Matheno schreef:Je gezondheid is vele malen belangrijker dan werk. Ziek melden en rust nemen dus.
Dit heeft me lang gekost ,toen ik eindelijk zo ver kwam was ik al veel te ver gekomen....Meld je ziek het is niet anders!
MarjanB schreef:Meelezer hier met nu ff weinig tijdmaar Google eens op tijdcontigent opbouwen. Stoppen als niet meer gaat met meer uur gaat je niet helpen. Juist minder uur wat haalbaar is en haalbare opbouw gaat je helpen. Anders kom je elke keer in patroon van overbelasten terecht. Succes!
genja schreef:@manubres weet niet of je het zo bedoeld maar ik lees het een beetje zo. Dat je vindt dat ts geen burn out heeft maar overspannen is. Kijk uit met zulke opmerkingen wil namelijk niet zeggen omdat je het zelf mee gemaakt hebt je ook voor een ander kan beoordelen. Ieder mens is weer uniek en behandeld arts moet diagnose stellen.
manubres schreef:genja schreef:@manubres weet niet of je het zo bedoeld maar ik lees het een beetje zo. Dat je vindt dat ts geen burn out heeft maar overspannen is. Kijk uit met zulke opmerkingen wil namelijk niet zeggen omdat je het zelf mee gemaakt hebt je ook voor een ander kan beoordelen. Ieder mens is weer uniek en behandeld arts moet diagnose stellen.
Het is niet zozeer specifiek voor TS maar in het algemeen.
Maar er wordt gewoon vaak te snel "burn out" gezegd, terwijl het over overspannenheid gaat. Ook door huisartsen. Ik wil niks afdoen aan de klachten van TS. Maar meer een soort wake-up call. Dat je denkt dat je al 4 uur kan werken, wil niet zeggen dat je dit ook moet doen. Maar als je dat nog kan, is er waarschijnlijk eerder sprake van overspannenheid en ligt een burn out op de loer als je niet oppast...
manubres schreef:Ik denk dat er soms te snel over "burn out" gepraat wordt. De fases zijn: langdurige stress - overspannenheid - burn out. Als je overspannen bent dan is het "oranje", verander je niks dan wordt het "rood" en ben je eigenlijk te laat/te ver gegaan...en spreek je over een "burn out". Overspannenheid is omkeerbaar, als je de bron van stress weg haalt zal er na enkele maanden herstel optreden . Als er sprake is van een "burn out" dan is er vaak blijvende schade en duurt een herstel 1-2 jaar met vaak nog jarenlang restverschijnselen. Bij een burn out is het hormonale stressregulatiesysteem volledig verstoord. Er is sprake van een te hoge Cortisol spiegel dat continu stress gevoelens geeft. Een persoon met burn out kan totaal geen spanning verdragen (geen tv kijken met bijv. enge/zielige film of journaal etc), geen prikkels verdragen (geluiden, mensen om zich heen), is vreselijk moe (afwasmachine inruimen is al teveel), geheugenverlies, concentratieproblemen, angst/paniek aanvallen…
Herstel gaat heel langzaam en er zijn veel periodes van terugval. Er wordt wel gezegd dat er bij een burn out sprake is van een (soms blijvende) hersenbeschadiging.
Dat een burn out alleen werk gerelateerd is hoeft niet altijd. Vaak gaat het samen met problemen in de privé sfeer. Ook zijn bepaalde karakters gevoelig om een burn out te krijgen: zorgzaam, verantwoordelijk, perfectionistisch, plichtsgetrouw, sensitief, altijd voor een ander klaar willen staan, geen nee kunnen zeggen...
Hoe ik het kan weten? Ik heb het zelf doorgemaakt. Niet gestopt toen ik overspannen was...ik had de kracht nog wel om door te gaan. Daarna heeft mijn lichaam ingegrepen en ben ik volledig "out" gegaan midden op straat en met ambu afgevoerd...daarna was mijn burn out een feit. Het was vreselijk...acute fase 1-2 jaar, maar nog steeds restverschijnselen.
Duss...ben je overspannen STOP!!! voordat het te laat is!!!
Dit is een mooi en duidelijk filmpje:
https://youtu.be/neD7DevsMnM
manubres schreef:Het is niet zozeer specifiek voor TS maar in het algemeen.
Maar er wordt gewoon vaak te snel "burn out" gezegd, terwijl het over overspannenheid gaat. Ook door huisartsen. Ik wil niks afdoen aan de klachten van TS. Maar meer een soort wake-up call. Dat je denkt dat je al 4 uur kan werken, wil niet zeggen dat je dit ook moet doen. Maar als je dat nog kan, is er waarschijnlijk eerder sprake van overspannenheid en ligt een burn out op de loer als je niet oppast...