Doordenderen met een burn out

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Doordenderen met een burn out

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 12:35

Onpaard, jouw gebrek aan bepaalde vitamines eerst maar op peil brengen. Dan voel je je waarschijnlijk al een stuk beter.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 13:17

Goed dat je je ziek gemeld hebt!

Burn-out ontstaat vaak uit een combinatie van factoren gerelateerd aan je werk (bv hoge werkdruk) en bepaalde kenmerken van jou als persoon (bv perfectionisme). Aan de factoren op je werk kan je niet zoveel veranderen (je kan natuurlijk wel van werk veranderen, maar verder kan je niet heel veel doen...). Aan kenmerken van jezelf kan je wel werken. Tegenwoordig zijn er o.a. perfectionismecoaches, burn-outcoaches,... Naast begeleiding door GGZ-ondersteuner kunnen zij je ook helpen om anders te leren omgaan met bv de werkdruk, je zelfvertrouwen vergroten, grenzen aangeven,...

Veel beterschap iig.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 13:34

Matheno schreef:
Je gezondheid is vele malen belangrijker dan werk. Ziek melden en rust nemen dus.

Dit heeft me lang gekost ,toen ik eindelijk zo ver kwam was ik al veel te ver gekomen....Meld je ziek het is niet anders! :o

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 13:46

kwita schreef:
Matheno schreef:
Je gezondheid is vele malen belangrijker dan werk. Ziek melden en rust nemen dus.

Dit heeft me lang gekost ,toen ik eindelijk zo ver kwam was ik al veel te ver gekomen....Meld je ziek het is niet anders! :o

Mij hebben ze uiteindelijk gedwongen om tijdelijk te stoppen met werken (eigen bedrijf). Ik zat achteraf gezien niet zo heel ver van een complete instorting en ziekenhuisopname af. At nog maar minimaal, dronk gelukkig nog wel mijn liters thee. Die 6 maanden herstel die onpaard noemt klinken voor mij dan ook als een droom. Heeft mij eerder 3 jaar gekost voordat ik weer een beetje fatsoenlijk mee kon draaien en nu nog moet ik oppassen.

Voor onpaard: zodra jouw vitamines weer goed op peil zijn zullen jouw klachten waarschijnlijk al zo goed als over zijn. De klachten klinken voor mij in ieder geval voornamelijk als echt lichamelijk en niet als de burn-out zoals ik die ervaren heb. Voor mij was de gedachten alleen al aan iets actievers dan uit bed komen een mokerslag. Heb echt maanden gelopen op pure wilskracht en karakter want verder was er niets meer van me over.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 14:56

Tjeempie lizy wat heftig. Waarom zat je zo dicht bij een ziekenhuis opname? Was je zo afgevallen door t niet eten?

Ik hoop dat als al mn waardes weer goed zijn ik weer functioneer. Ik kan nu bijna niks. Ik kan een beetje rond lopen in huis. Alles wat ik meer doe dan schiet mn lichaam in de stress en wordt ik heel beroerd.

Die laatste zin had zo van mij kunnen zijn. Ik heb veel te lang doorgelopen met mn klachten.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 21:08

MarjanB schreef:
Meelezer hier met nu ff weinig tijd :') maar Google eens op tijdcontigent opbouwen. Stoppen als niet meer gaat met meer uur gaat je niet helpen. Juist minder uur wat haalbaar is en haalbare opbouw gaat je helpen. Anders kom je elke keer in patroon van overbelasten terecht. Succes!

Hier ben ik het dus helemaal mee eens. Je bent ontzettend loyaal aan je werkgever, vindt het werk eigenlijk heel erg leuk, je durft dus straks waarschijnlijk niet eerder te stoppen als je niet meer kan... Of je merkt het zelf te laat op dat je aan je eind zit... ( Dan ben je al te ver)...

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 22:37

Ik denk dat er soms te snel over "burn out" gepraat wordt. De fases zijn: langdurige stress - overspannenheid - burn out. Als je overspannen bent dan is het "oranje", verander je niks dan wordt het "rood" en ben je eigenlijk te laat/te ver gegaan...en spreek je over een "burn out". Overspannenheid is omkeerbaar, als je de bron van stress weg haalt zal er na enkele maanden herstel optreden . Als er sprake is van een "burn out" dan is er vaak blijvende schade en duurt een herstel 1-2 jaar met vaak nog jarenlang restverschijnselen. Bij een burn out is het hormonale stressregulatiesysteem volledig verstoord. Er is sprake van een te hoge Cortisol spiegel dat continu stress gevoelens geeft. Een persoon met burn out kan totaal geen spanning verdragen (geen tv kijken met bijv. enge/zielige film of journaal etc), geen prikkels verdragen (geluiden, mensen om zich heen), is vreselijk moe (afwasmachine inruimen is al teveel), geheugenverlies, concentratieproblemen, angst/paniek aanvallen…
Herstel gaat heel langzaam en er zijn veel periodes van terugval. Er wordt wel gezegd dat er bij een burn out sprake is van een (soms blijvende) hersenbeschadiging.

Dat een burn out alleen werk gerelateerd is hoeft niet altijd. Vaak gaat het samen met problemen in de privé sfeer. Ook zijn bepaalde karakters gevoelig om een burn out te krijgen: zorgzaam, verantwoordelijk, perfectionistisch, plichtsgetrouw, sensitief, altijd voor een ander klaar willen staan, geen nee kunnen zeggen...

Hoe ik het kan weten? Ik heb het zelf doorgemaakt. Niet gestopt toen ik overspannen was...ik had de kracht nog wel om door te gaan. Daarna heeft mijn lichaam ingegrepen en ben ik volledig "out" gegaan midden op straat en met ambu afgevoerd...daarna was mijn burn out een feit. Het was vreselijk...acute fase 1-2 jaar, maar nog steeds restverschijnselen.

Duss...ben je overspannen STOP!!! voordat het te laat is!!!

Dit is een mooi en duidelijk filmpje:
https://youtu.be/neD7DevsMnM
Laatst bijgewerkt door manubres op 09-09-19 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

genja

Re: Doordenderen met een burn out

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 22:59

@manubres weet niet of je het zo bedoeld maar ik lees het een beetje zo. Dat je vindt dat ts geen burn out heeft maar overspannen is. Kijk uit met zulke opmerkingen wil namelijk niet zeggen omdat je het zelf mee gemaakt hebt je ook voor een ander kan beoordelen. Ieder mens is weer uniek en behandeld arts moet diagnose stellen.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 23:04

genja schreef:
@manubres weet niet of je het zo bedoeld maar ik lees het een beetje zo. Dat je vindt dat ts geen burn out heeft maar overspannen is. Kijk uit met zulke opmerkingen wil namelijk niet zeggen omdat je het zelf mee gemaakt hebt je ook voor een ander kan beoordelen. Ieder mens is weer uniek en behandeld arts moet diagnose stellen.

Het is niet zozeer specifiek voor TS maar in het algemeen.
Maar er wordt gewoon vaak te snel "burn out" gezegd, terwijl het over overspannenheid gaat. Ook door huisartsen. Ik wil niks afdoen aan de klachten van TS. Maar meer een soort wake-up call. Dat je denkt dat je al 4 uur kan werken, wil niet zeggen dat je dit ook moet doen. Maar als je dat nog kan, is er waarschijnlijk eerder sprake van overspannenheid en ligt een burn out op de loer als je niet oppast...

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 23:27

manubres schreef:
genja schreef:

Maar er wordt gewoon vaak te snel "burn out" gezegd, terwijl het over overspannenheid gaat. Ook door huisartsen. Ik wil niks afdoen aan de klachten van TS. Maar meer een soort wake-up call. Dat je denkt dat je al 4 uur kan werken, wil niet zeggen dat je dit ook moet doen. Maar als je dat nog kan, is er waarschijnlijk eerder sprake van overspannenheid en ligt een burn out op de loer als je niet oppast...

Ben het met manubres eens, de diagnose burnout wordt vaak ten onrechte gegeven.
Maar ik heb wel begrepen dat er een verschuiving is, vroeger was burnout iets voor 40ers....
Maar tegenwoordig met de je moet altijd ON staan cultuur, telefoon, informatie, oortjes, gamen etcetc is er een enorme verschuiving gekomen.

Het is duidelijker geworden dat het er mee te maken heeft dat je je UIT knop moet vinden en veeeeeeeel vaker hanteren.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 11:58

manubres schreef:
Ik denk dat er soms te snel over "burn out" gepraat wordt. De fases zijn: langdurige stress - overspannenheid - burn out. Als je overspannen bent dan is het "oranje", verander je niks dan wordt het "rood" en ben je eigenlijk te laat/te ver gegaan...en spreek je over een "burn out". Overspannenheid is omkeerbaar, als je de bron van stress weg haalt zal er na enkele maanden herstel optreden . Als er sprake is van een "burn out" dan is er vaak blijvende schade en duurt een herstel 1-2 jaar met vaak nog jarenlang restverschijnselen. Bij een burn out is het hormonale stressregulatiesysteem volledig verstoord. Er is sprake van een te hoge Cortisol spiegel dat continu stress gevoelens geeft. Een persoon met burn out kan totaal geen spanning verdragen (geen tv kijken met bijv. enge/zielige film of journaal etc), geen prikkels verdragen (geluiden, mensen om zich heen), is vreselijk moe (afwasmachine inruimen is al teveel), geheugenverlies, concentratieproblemen, angst/paniek aanvallen…
Herstel gaat heel langzaam en er zijn veel periodes van terugval. Er wordt wel gezegd dat er bij een burn out sprake is van een (soms blijvende) hersenbeschadiging.

Dat een burn out alleen werk gerelateerd is hoeft niet altijd. Vaak gaat het samen met problemen in de privé sfeer. Ook zijn bepaalde karakters gevoelig om een burn out te krijgen: zorgzaam, verantwoordelijk, perfectionistisch, plichtsgetrouw, sensitief, altijd voor een ander klaar willen staan, geen nee kunnen zeggen...

Hoe ik het kan weten? Ik heb het zelf doorgemaakt. Niet gestopt toen ik overspannen was...ik had de kracht nog wel om door te gaan. Daarna heeft mijn lichaam ingegrepen en ben ik volledig "out" gegaan midden op straat en met ambu afgevoerd...daarna was mijn burn out een feit. Het was vreselijk...acute fase 1-2 jaar, maar nog steeds restverschijnselen.

Duss...ben je overspannen STOP!!! voordat het te laat is!!!

Dit is een mooi en duidelijk filmpje:
https://youtu.be/neD7DevsMnM

Dit is ook hoe ik het begrepen heb. :j
TS, luister heel goed naar je lichaam (en geest), je hebt er maar eentje. Wees er zuinig op. :(:)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 12:19

manubres schreef:

Medisch gezien is burn-out geen diagnose.
Psychologen hanteren wel een aantal vragenlijsten ("je hebt een burn-out als je hoog scoort op deze vragenlijst").

Voor 'overspannenheid' geldt in wezen hetzelfde. Geen medische diagnose, de psycholoog zal vooral focussen op 'mag je je ontspannen van jezelf, is er druk uit de omgeving en hoe ga je daar mee om, etc'.

Overigens ben ik het wel eens met het filmpje dat het stresssysteeem een grote rol speelt "en snap ik er niets van" hoe zowel de meeste artsen dat gewoon negeren en psychologen er next to no thing vanaf weten.
(Logisch gevolg: het herstel duurt jaren. Niet omdat het zo is, "burn out zou nauwelijks herstellen", maar omdat er met mensen geklungeld wordt.)