Shenavallie schreef:Die oergeluiden leken mij eerder over te komen als wat een dier ook doet als het maar vaak genoeg beloond wordt voor een 'kunstje'. Reactie = beloning.
De mensen kunnen zich niet uiten. Daarom doen ze dit op de enige manier waarop ze dit wel kunnen.
Mijn vader had een vasculaire dementie. Dat betekent dat zijn bloedvaten vernauwd worden waardoor hij dement was en af en toe flink van het padje. Wat mij toen opviel was dat zijn wezen, datgene die hij was, meer en meer naar de achtergrond verdween. MAAR als zijn vaten weer even om de een of andere reden open waren, dan was hij weer die hij altijd was.
Toen heb ik me gerealiseerd, dat niet zijn "IK"zijn "wezen" aan het verdwijnen was, maar dat zijn lichaam zo beschadigd raakte, dat hij zijn "IK", zijn "wezen" niet meer kon uiten.
Dus toen ik die gedachte goed tot me door liet dringen, realiseerde ik me, dat dit waarschijnlijk bij onze Monique ook zo was. Haar wezen, haar ik, hebben wij nooit leren kennen daar haar lichaam zo beschadigd was, dat zij haarzelf niet meer kon uiten, kon uitdrukken. Toen heb ik me gerealiseerd, en ik denk echt dat dit zo is, dat onze Monique en al die Moniekjes samen, mensen zijn en geen mensen die minder zijn, maar ze kunnen zich niet uiten. Ze zitten als het ware gevangen in een "gestoord" apparaat→ lichaam.
Was ik altijd al heel erg lief voor haar en probeerde ik het altijd al heel goed te doen, toen ging ik heel bewust nog meer mijn best doen. Ik vond dit namelijk bepaald een imposante gedachte, waarvan ikzelf overtuigd ben dat die waar is.