De waarde van een mensenleven (gehandicapte kinderen)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 13:57

Chubby schreef:
Lusitana schreef:
Begrijp me niet verkeert, als een persoon wel gewoon blijft leven, vind ik dat ook prima, het zijn de ouders die het willen en er voor opdraaien, als zij er mee kunnen leven, wie ben ik om er wat van te zeggen?

Ouders 'draaien er niet alleen voor op'. Die doen in zijn algemeenheid een beroep op hun netwerk, kunnen niet/minder werken ivm de zorg voor hun kind, kunnen voor die zorg een budget krijgen van hun gemeente, er worden zorgkosten gemaakt voor onderzoek, opnames, medicatie, hulpmiddelen.

Ik zeg niet dat zij de enige zijn die er voor opdraaien, ik heb het ook niet over financiele gevolgen, maar zij zijn wel de verantwoordelijken voor hun keuze.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 14:06

Duhelo schreef:
SusanH schreef:
Maar is het een leven lang lijden als je een verstandelijke beperking hebt? Ja, het is frustrerend om te zien dat anderen om je heen wel trouwen en kinderen krijgen. Een carrière hebben. Maar het leven is ook veel meer dan dat. Ik denk dat als ik vanmiddag op mijn werk zou vragen of mijn cliënten het leven de moeite waard vinden ik een volmondig ja als antwoord zou krijgen.

Maar is dat een realistisch antwoord? In een mens is er ook een heel groot overlevingsinstinct aanwezig. Mensen (en dieren) hebben (bijna) altijd de neiging om te overleven, hoe miserabel of belabberd hun leven ook is.
Ik denk dat een logischere vraag zou zijn: Als je kan kiezen, wil je blijven zoals je bent of zou je liever helemaal gezond zijn? (en dan kan je die vraag enkel stellen aan mensen die wel nog genoeg bij de zijne zijn. Op een bepaalde grens is een mentale beperking in die mate dat ze ook het besef niet hebben wat kan (de personen die altijd blijven steken op 4-5 jarige leeftijd bv, die hebben vaak het besef niet dat het anders kan / zou moeten zijn, dus ik doel wel specifiek op mensen met een beperking en dat ook beseffen dat ze een beperking hebben.)

De mensen waar ik over spreek zijn allen wilsbekwaam op.dit vlak. Dus ja het antwoord is net zo valide als van een normaal begaafd persoon. Niks ignorance is bliss deze mensen weten heel goed dat zij in de ogen van de meeste mensen een beperking hebben. Heb het dan wel over mensen met een lichte verstandelijke beperking. De doelgroep die zelf ook weer dat ze een beperking hebben.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 14:12

SusanH schreef:
De mensen waar ik over spreek zijn allen wilsbekwaam op.dit vlak. Dus ja het antwoord is net zo valide als van een normaal begaafd persoon. Niks ignorance is bliss deze mensen weten heel goed dat zij in de ogen van de meeste mensen een beperking hebben. Heb het dan wel over mensen met een lichte verstandelijke beperking. De doelgroep die zelf ook weer dat ze een beperking hebben.

Die kunnen inderdaad een plausibel antwoord geven. Maar ik ben vrijwel zeker dat ze zo goed als allemaal "nee" zullen antwoorden op de vraag "zou je liever niet meer leven", en dat er volgens mij wel een heel deel "ja" gaan antwoorden op de vraag "als je mag kiezen, zou je dan liever helemaal gezond / normaal zijn?"

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 14:13

pien_2010 schreef:
pien_2010 schreef:

Dat is een "ramp" omdat het een illusie is. Hierdoor staan mensen niet meer open voor dingen die hun overkomen. Dan kunnen ze dat leven niet meer aan. Terwijl het inherent aan het leven is dat we tegenwoordig al veel meer kunnen regelen en voorkomen, maar we altijd met onverwachte zaken die niet fijn zijn geconfronteerd zullen worden. C'est la vie→ dat is het leven!

_San87_ schreef:
Maar dan is het in leven houden van een gehandicapt kind dus ook een ultieme vorm van proberen het leven maakbaar te laten zijn. Zonder toeters en bellen zou het immers een natuurlijke dood sterven.

Dat is dus niet wat ik zeg, want ik zeg tevens in mijn vorige post:

pien_2010 schreef:
.
Dus ja, ik ben blij dat mensen van te voren aan selectie kunnen doen waarvoor bepaalde zware handicaps niet meer zullen voorkomen. Ik vind het goed dat mensen zwangerschappen kunnen afbreken als zij een kindje dragen dat zwaar gehandicapt is. Het trekt een enorme wissel op het gezin, op de ouders en op het kindje zelf.

Maar ook een gehandicapt leven is of kan een volwaardig leven zijn. Het leven is niet maakbaar en er zullen altijd mensen zijn die met een handicap, zwaar of in lichtere mate mee geboren worden, of die later door een ongeluk cq ziekte gehandicapt raken. Het zijn vaak hele fijne waardevolle mensen die helaas te weinig kans krijgen in de maatschappij om zich zelf te ontplooien, daar mensen vaak niet verder kijken als de misvorming.

Mijn reactie die jij aanhaalt is puur een reactie op jouw vraag
_San87_ schreef:
Waarom is het eigenlijk zo'n ramp dat het leven maakbaar is/wordt? Is dat niet ook gewoon onderdeel van onze evolutie?
Mijn reactie geeft aan dat het leven niet maakbaar KAN zijn (op alle fronten) en dat jouw stelling dus een illusie in houdt. Omdat je meer en meer de gevolgen ziet van mensen die denken dat het leven wel maakbaar is, geef ik je dus mijn reactie.

Hier gaat wat mis. Dikgedrukte heb ik niet getypt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 14:15

Sclimpre schreef:
_San87_ schreef:

Dat klopt. Maar dat gaat om fokken 'ter verbetering', hier gaat het om testen ter voorkoming.

'Maakbaar' gaat imo verder dan enkel testen ter voorkoming. Als je instemt met 'maakbaar' moet je toch ook wel vooruitkijken naar de evolutie van de wetenschap (en de maatschappij) en kijken of je het nog wel eens bent als dat een stap verder gaat.

De stap verder is testen of embryo's gezond zijn zodat erfelijke ziekten niet overgedragen worden. Dat gebeurt tegenwoordig ook en ik vind dat een heel goede ontwikkeling.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 14:38

Duhelo schreef:
SusanH schreef:

Die kunnen inderdaad een plausibel antwoord geven. Maar ik ben vrijwel zeker dat ze zo goed als allemaal "nee" zullen antwoorden op de vraag "zou je liever niet meer leven", en dat er volgens mij wel een heel deel "ja" gaan antwoorden op de vraag "als je mag kiezen, zou je dan liever helemaal gezond / normaal zijn?"

Ik zou ook liever dingen heel anders willen of gewild hebben. Dat is toch universeel? Ik vind het een beetje kromme vergelijking eerlijk gezegd. Het ging namelijk om de vraag of hun leven de moeite waard is, en dan doelen we op hun leven zoals dat nu is.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 14:50

Wesco schreef:
secricible schreef:
De vraag was in hoeverre niet-gebruikte cryo's vernietigd mogen worden, niet of een fertiliteitsbehandeling wel of niet vergoed moet worden. Dat is een discussie die volgens mij niks met de OP te maken heeft.

Nou in zekere zin wel mensen die boven een bepaalde leeftijd nog kinderen krijgen hebben meer kans op een gehandicapt kind.

Ook ik zie niet in wat deze vraag met de OP te maken heeft.

Zeker gezien de leeftijd van de vrouw vaak jonger is dan de 40 die wordt benoemd en de fertiliteitskliniek binnen wandelt en de kans dat de embryo gezond is aanzienlijk is. Niet goed kwalitatief zijnde embryo’s kunnen nl niet ingevroren worden omdat ze deze procedure niet halen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 15:00

secricible schreef:
elnienjo schreef:
Ik mag hopen dat een mens die in zo'n staat geboren is en in leven wordt gehouden daar geen bewustzijn van heeft. Ik vind het echt enorm mensonterend wat ze op die manier iemand aan doen. En waarom? Om als kasplantje op bed te liggen tot je hart eindelijk 'n keer vanzelf stopt? Wat zal de tijd dan enorm lang duren. Arm arm mens.

Dat mag je hopen ja, maar weten doe je het niet. Uit de tekst van Shenavallie:

Citaat:
Sommigen lagen ook alleen maar de hele dag op bed vooruit te staren. Een enkeling kon dan nog wel met oergeluiden reageren, maar echt een gesprek was het niet.

Het feit dat een enkeling dit nog kan geeft een bepaalde mate van zelfbewustzijn aan.

Daarnaast vind ik het ethisch volledig verkeerd dat iemand anders voor een levend, volwassen persoon mag beslissen dat diens leven beëindigd mag worden. Wie mag dat beslissen dan? Een ouder? Een arts? Een rechter? Ik vind dit echt heel heel moeilijk.
Als je vast kan stellen dat iemands bewustzijn echt verdwenen is vind ik het nog anders, maar ik heb geen idee of dat vast te stellen is. Dat zou voor mij een keerpunt zijn.

Als ik puur naar die persoon kijk die zo moet leven denk ik "ik vraag me af of het voor jou niet beter zou zijn als je zou mogen overlijden". Maar de weg er heen vind ik ethisch zo tricky dat ik daar echt tegen zou zijn. Hoe hypocriet ook.

Die oergeluiden leken mij eerder over te komen als wat een dier ook doet als het maar vaak genoeg beloond wordt voor een 'kunstje'. Reactie = beloning.

Je gaf eerder aan dat dieren 'eigendom' zijn van de mens. Dat ben ik dan weer niet helemaal met je eens. Op papier ben je dat, om te voorkomen dat een ander 'jouw bezit' toeëigent. Ik zie de mens als het beest dat een dier gevangen houdt en voor het dier beslissingen neemt. Als een dier niet gezond (meer) is, dan zal het in de natuur verstoten worden uit de groep en uiteindelijk - al dan niet op een gruwelijke wijze - doodgaan. Dat wij als mens het dier op een vrij diervriendelijke manier kunnen laten inslapen, is mijns inziens alleen maar mooi. Helaas zijn er nog genoeg 'beesten' die hun dier onnodig laten lijden, omdat ze er zelf geen afstand van kunnen doen. Een ziek dier laat zich makkelijk(er) vangen door een roofdier en dat kan, opgesloten, in een stalletje niet. Ik vind dat onnodig laten leven juist weer hypocriet. Dier of mens. Je laat een dier of mens alleen maar in leven, omdat je de verantwoording niet wilt/durft te nemen en zelf geen afstand kan doen.
Eigenlijk ben je als ouder tot het 18e levensjaar verantwoordelijk voor het welzijn van je kind. Dus ook een beetje 'eigenaar'. Dus dan zou je als ouder wel degelijk zeggenschap hebben over de toekomst: laten lijden of verlossen. Wij zijn in het dierenrijk het enige 'dier' dat niet aan afstoting doet, maar vaak onnodig en moedwillig een kind/mens in leven willen houden.

Vaak is het bij ouders met een ongezond kind ook de angst om die beslissing te nemen. Vroeger was dat al een ding, maar tegenwoordig met de (a)sociale media waar iedereen maar een mening moet hebben en alles uitvergroot wordt, lijkt het helemaal een onmogelijk te nemen beslissing. Ik doel hierbij puur op het voorbeeld dat ik eerder gaf, niet op kinderen met bijvoorbeeld down. De laatste doelgroep vind ik juist geweldig en de meesten zijn buiten dingen als politiek stemmen en andere belangrijke beslissingen nemen tot op zekere hoogte echt wel zelfstandig.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 15:09

Shenavallie schreef:
Je gaf eerder aan dat dieren 'eigendom' zijn van de mens. Dat ben ik dan weer niet helemaal met je eens. Op papier ben je dat, om te voorkomen dat een ander 'jouw bezit' toeëigent. Ik zie de mens als het beest dat een dier gevangen houdt en voor het dier beslissingen neemt. Als een dier niet gezond (meer) is, dan zal het in de natuur verstoten worden uit de groep en uiteindelijk - al dan niet op een gruwelijke wijze - doodgaan. Dat wij als mens het dier op een vrij diervriendelijke manier kunnen laten inslapen, is mijns inziens alleen maar mooi. Helaas zijn er nog genoeg 'beesten' die hun dier onnodig laten lijden, omdat ze er zelf geen afstand van kunnen doen. Een ziek dier laat zich makkelijk(er) vangen door een roofdier en dat kan, opgesloten, in een stalletje niet. Ik vind dat onnodig laten leven juist weer hypocriet. Dier of mens. Je laat een dier of mens alleen maar in leven, omdat je de verantwoording niet wilt/durft te nemen en zelf geen afstand kan doen.
Eigenlijk ben je als ouder tot het 18e levensjaar verantwoordelijk voor het welzijn van je kind. Dus ook een beetje 'eigenaar'. Dus dan zou je als ouder wel degelijk zeggenschap hebben over de toekomst: laten lijden of verlossen. Wij zijn in het dierenrijk het enige 'dier' dat niet aan afstoting doet, maar vaak onnodig en moedwillig een kind/mens in leven willen houden.

De mens is inderdaad ver doorgeslagen en staat ver van de natuur af. Hoe zou dat in de oertijd hebben gezeten? Zou de mens toen net als de dieren een kind hebben afgestoten als het niet voldeed?

Citaat:
Vaak is het bij ouders met een ongezond kind ook de angst om die beslissing te nemen. Vroeger was dat al een ding, maar tegenwoordig met de (a)sociale media waar iedereen maar een mening moet hebben en alles uitvergroot wordt, lijkt het helemaal een onmogelijk te nemen beslissing. Ik doel hierbij puur op het voorbeeld dat ik eerder gaf, niet op kinderen met bijvoorbeeld down. De laatste doelgroep vind ik juist geweldig en de meesten zijn buiten dingen als politiek stemmen en andere belangrijke beslissingen nemen tot op zekere hoogte echt wel zelfstandig.

Dat komt omdat er een soort Down Promotieteam is opgezet door allerlei positieve programma's te maken met Downies die redelijk kunnen functioneren en die een bepaalde schattigheidsfactor hebben. Maar er is ook een hele grote groep (waarschijnlijk het grootste percentage) dat niet functioneert en een enorme zware last is voor de ouders.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 15:14

Shenavallie schreef:
Wij zijn in het dierenrijk het enige 'dier' dat niet aan afstoting doet, maar vaak onnodig en moedwillig een kind/mens in leven willen houden.
Dat komt omdat wij mensen zijn en geen dieren. Een dier heeft een instinct van waaruit hij leeft. De mens heeft naast instinct ook een geweten en een eigen biografie.
Daarmee zeg ik dus niet dat de mens beter of slechter is als het dier, een veel gemaakte fout. Maar de mens is een ander wezen dan het dier.

Shenavallie schreef:
Die oergeluiden leken mij eerder over te komen als wat een dier ook doet als het maar vaak genoeg beloond wordt voor een 'kunstje'. Reactie = beloning.

De mensen kunnen zich niet uiten. Daarom doen ze dit op de enige manier waarop ze dit wel kunnen.

Mijn vader had een vasculaire dementie. Dat betekent dat zijn bloedvaten vernauwd worden waardoor hij dement was en af en toe flink van het padje. Wat mij toen opviel was dat zijn wezen, datgene die hij was, meer en meer naar de achtergrond verdween. MAAR als zijn vaten weer even om de een of andere reden open waren, dan was hij weer die hij altijd was.
Toen heb ik me gerealiseerd, dat niet zijn "IK"zijn "wezen" aan het verdwijnen was, maar dat zijn lichaam zo beschadigd raakte, dat hij zijn "IK", zijn "wezen" niet meer kon uiten.

Dus toen ik die gedachte goed tot me door liet dringen, realiseerde ik me, dat dit waarschijnlijk bij onze Monique ook zo was. Haar wezen, haar ik, hebben wij nooit leren kennen daar haar lichaam zo beschadigd was, dat zij haarzelf niet meer kon uiten, kon uitdrukken. Toen heb ik me gerealiseerd, en ik denk echt dat dit zo is, dat onze Monique en al die Moniekjes samen, mensen zijn en geen mensen die minder zijn, maar ze kunnen zich niet uiten. Ze zitten als het ware gevangen in een "gestoord" apparaat→ lichaam.
Was ik altijd al heel erg lief voor haar en probeerde ik het altijd al heel goed te doen, toen ging ik heel bewust nog meer mijn best doen. Ik vond dit namelijk bepaald een imposante gedachte, waarvan ikzelf overtuigd ben dat die waar is.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 15:16

Zal mij niets verbazen als dat in de oertijd ook zo ging. Veel recenter ook nog: de tijd dat de pest uitbrak. Uit bescherming van de groep werden mensen/kinderen met de pest gemeden. Daar komt ook die uitdrukking uiteindelijk vandaan.

Inderdaad, op tv heeft het een schattigheidsfactor. Er zijn heel veel gradaties in en dat maakt het lastig. Vooral als je bedenkt dat de ernst van de gradatie pas later bekend wordt. Zelf heb ik een paar jaar met een school voor speciaal onderwijs mogen samenwerken en daar had ik voornamelijk te maken met de groepering die overeenkomt met wat je ook op tv ziet. Vandaar dat ik nogal een zwak heb voor deze groep, omdat ik weet hoe redelijk goed ze mee kunnen komen en hun stinkende best doen. Totaal anders dan kasplantjes.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 15:17

zou ik zelf zwanger worden en weten dat het kindje gehandicapt is of de ziekte down heeft, dan zou ik het laten weg halen. ik ben niet tegen abortus. ook niet als het kind wel gezond is.
deze planeet is al overbevolkt. om mij mag er zelfss wel een limiet komen op hoeveel kinderen er per gezin worden geboren :o

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 15:20

Kimbers schreef:
Ik ben werkzaam in de gehandicaptenzorg. Mocht ik ooit zwanger zijn en er op tijd achter komen dat ik zwanger ven van een kind met een beperking dan zal ik deze laten weghalen hoe verdrietig dit ook is.

De zorg van tegenwoordig vind ik zwaar onder de maat en de lasten die de ouders dragen zijn groot. Ik zou het mijn kind niet willen aandoen om met een zware mentale of lichamelijke aandoening te moeten leven.

Dit dus. Ik heb iemand met down in de familie en dat is zeker geen happy, hoogfunctionerende “downy” zoals je op tv ziet. Hij is depressief, laag functionerend en niet happy. Al 45 jaar niet.
Hij zit dan wel in de juiste zorg nu, een fijn tehuis op het juiste niveau maar dat heeft járen geduurd voor de (inmiddels bejaarde!) ouders dat voor hun zoon gevonden hadden.
De overige kinderen uit het gezin hebben er echt wel een klap van meegekregen. Alle zorgen en tijd en aandacht die naar hun broer ging. En nog is het voor de ouders een grote zorg hoe het moet als zij er niet meer zijn. Wie let er op hun kind??

Het is allemaal makkelijk praten als je er zelf niet mee te maken hebt, zelf nog geen (andere) kinderen hebt én je denkt dat alle zorg maar voor je klaar ligt in Nederland.
Laatst bijgewerkt door Waves op 15-07-19 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 15:21

pien_2010 schreef:
Mijn vader had een vasculaire dementie. Dat betekent dat zijn bloedvaten vernauwd worden waardoor hij dement was en af en toe flink van het padje. Wat mij toen opviel was dat zijn wezen, datgene die hij was, meer en meer naar de achtergrond verdween. MAAR als zijn vaten weer even om de een of andere reden open waren, dan was hij weer die hij altijd was.
Toen heb ik me gerealiseerd, dat niet zijn "IK"zijn "wezen" aan het verdwijnen was, maar dat zijn lichaam zo beschadigd raakte, dat hij zijn "IK", zijn "wezen" niet meer kon uiten.

Dus toen ik die gedachte goed tot me door liet dringen, realiseerde ik me, dat dit waarschijnlijk bij onze Monique ook zo was. Haar wezen, haar ik, hebben wij nooit leren kennen daar haar lichaam zo beschadigd was, dat zij haarzelf niet meer kon uiten, kon uitdrukken. Toen heb ik me gerealiseerd, en ik denk echt dat dit zo is, dat onze Monique en al die Moniekjes samen, mensen zijn en geen mensen die minder zijn, maar ze kunnen zich niet uiten. Ze zitten als het ware gevangen in een "gestoord" apparaat→ lichaam.
Was ik altijd al heel erg lief voor haar en probeerde ik het altijd al heel goed te doen, toen ging ik heel bewust nog meer mijn best doen. Ik vond dit namelijk bepaald een imposante gedachte, waarvan ikzelf overtuigd ben dat die waar is.

Dat is een filosofische vraagstelling waar we ons hier thuis ook een tijd mee bezig hebben gehouden: waar blijft de 'ik' van een persoon die aan dementie lijdt. Dat is het intrigerende van de hersens, vind ik, en dat is ook iets waar de wetenschap nog steeds geen antwoord op heeft.
In dit geval gaat het om jouw vader die al een heel leven bewust heeft geleefd en wist wat leven inhoudt. De mensen die beperkt geboren worden hebben alleen hun eigen referentiekader. Dat opgesloten zitten moet afschuwelijk zijn en dan is het toch maar wat mooi dat je iemand vrij kan laten. Ik vind het wel waanzinnig tof dat je je voor haar open stelde en haar evengoed als mens bent blijven behandelen. Zelf probeer ik ook zwaar gehandicapte (verstandelijk en/of geestelijk) normaal te behandelen, maar ik zie ook de zorgen en de lasten bij de ouders/verzorgers. Dubbel, hè?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 15:25

pien_2010 schreef:
Shenavallie schreef:

De mensen kunnen zich niet uiten. Daarom doen ze dit op de enige manier waarop ze dit wel kunnen.

Allereerst gericht op shenavallie, ik vind "leken mij" niet echt een prettig uitgangspunt om vanuit te gaan dat iemand geen bewustzijnsniveau heeft.

Verder gaat de wetenschap redelijk mee in de visie van pien_2010. Het idee dat anderen zomaar even mogen beslissen dat we zo iemand wel mogen vermoorden (ik weiger het euthanaseren te noemen) vind ik echt yikes.

Citaat:
Je gaf eerder aan dat dieren 'eigendom' zijn van de mens. Dat ben ik dan weer niet helemaal met je eens.

Dat moet je zelf weten, maar het is gewoon een feit... We kopen een dier, verkopen het, nemen beslissingen.

Citaat:
Eigenlijk ben je als ouder tot het 18e levensjaar verantwoordelijk voor het welzijn van je kind. Dus ook een beetje 'eigenaar'. Dus dan zou je als ouder wel degelijk zeggenschap hebben over de toekomst: laten lijden of verlossen.

Meen je dit serieus? Als je een vergelijking wil trekken tussen eigenaarschap over een hond is dat de slavernij, niet de relatie tussen ouder/kind. Die conclusie die je er vervolgens ook nog uit trekt vind ik behoorlijk griezelig en ik vraag me echt af of je doorhebt wat je zegt....

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 15:25

Ik zou de stelling willen verscherpen: hoe zouden jullie over dit dilemma denken als je zou weten dat de (gehandicapten)zorg in Nederland over 10 jaar niet meer bestaat op dit niveau? Dat ze je kind in de poep laten liggen, niet meer op het eigen niveau kunnen stimuleren, geen medisch kinderdagverblijf meer, niks.

Er wordt heel erg vanuit een luxe positie geredeneerd valt me op. Maar in de praktijk is het vaak jaren gemodder voor je de juiste zorg hebt, en wordt die zorg steeds minder.

Hoe denk je er dan over?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 15:32

Mijn mening:
Je 'ik' is hoewel we dat graag denken geen apart rondzwevend iets in het lichaam, maar puur mechanisch gecreëerd door de hersenen. Wanneer er dus iets mankeert aan de hersenen (dementie), dan 'verdwijnt' (niet echt het goede woord) je 'ik' ook omdat je 'ik' niet meer is dan je hersenen.

Moeilijk onderwerp, al heeft 'minder waard' er in ieder geval niets mee te maken.
Ik vind niet dat je 'respectvol bent naar het leven toe' als je iemand laat geboren worden waarvan je op voorhand al weet dat hij (zwaar) gehandicapt gaat zijn.
Ik vraag me altijd af hoe mensen het zichzelf in godsnaam kunnen vergeven wanneer ze bewust een zware erfelijke ziekte doorgeven aan hun kind.

Het is niet dat deze personen er niet mogen zijn, eens ze er zijn moeten ze alle mogelijke hulp, begeleiding en zorgen krijgen.
Maar als je de mogelijkheid hebt om ze niet te laten geboren worden? Waarom zou je dat dan niet doen? Waarom zou je iemand bewust veroordelen tot een gehandicapt leven?
Ik neem aan dat mensen die dit oke vinden, het ook geen probleem vinden om mensen hun handicap over te nemen indien deze mensen liever helemaal gezond zouden zijn? (Waar ik geen seconde aan twijfel, dat iemand niet liever gezond zou zijn)

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 15:33

Dat is voor iedereen anders, denk ik. Dat iedereen dat voor zichzelf beslist, is wat mij dan ook een basisrecht.

Ik heb zelf van bij mijn geboorte een beperking en heb er later nog eentje bij gekregen. Tuurlijk maakt dat je leven anders dan wanneer je leeft zonder die beperking(en), maar ik ben wel gelukkig met mijn leven zoals het is.
Moest ik zelf kinderen krijgen en ze hebben een beperking zoals de mijne, dan zou dat voor mij geen reden zijn om het kindje te laten weghalen. Als zou blijken dat het kind heel ernstig meervoudig beperkt is, ja dan zou ik wel overwegen het weg te laten halen omdat ik inderdaad ook merk (privé en professioneel) dat de zorg in het algemeen een pak beter kan (hoewel er heel wat mensen zijn die zich dagelijks met hart en ziel inzetten!!) en het voor ouders van een kind met een (meervoudige) beperking vaak heel moeilijk is.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 15:41

@secricible: Je gaat met het 'bewustzijnsniveau' alleen in op hetgeen ik zei over de patiënten van de televisie. Ik neem natuurlijk ook mijn eerdere voorbeeld en gesprekken met mensen met beperkte kinderen mee.
Dat wat je zegt over het hebben van een dier "We kopen een dier, verkopen het, nemen beslissingen", dat geldt dan toch ook voor kinderen? Je kiest ervoor om ouders te worden, dus moet je ook de verantwoording nemen om in het geval van de stelling een beslissing te durven nemen als een kind geen menswaardig bestaan kan hebben. Dat is niet griezelig, dat is gewoon eerlijk zijn naar het kind toe. Dus ja, ik heb wel degelijk door wat ik zeg. Jij hebt jouw referentiekader en dit is de mijne.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 15:48

elnienjo schreef:
secricible schreef:
En ik vind het schokkend dat we een dier en een mens blijven vergelijken. Een hond of een paard leeft op een volledig ander bewustzijnsniveau. Daarnaast is een hond of een paard eigendom van een eigenaar, die beslist over het dier. Een mens, en zeker eentje van 20 jaar is eigendom van zichzelf en ik vind het een beangstigend idee dat anderen gaan beslissen of hij maar gedood moet worden. Los van dat geen arts hier in mee gaat en dat het wettelijk ook gewoon verboden is.

Ik mag hopen dat een mens die in zo'n staat geboren is en in leven wordt gehouden daar geen bewustzijn van heeft. Ik vind het echt enorm mensonterend wat ze op die manier iemand aan doen. En waarom? Om als kasplantje op bed te liggen tot je hart eindelijk 'n keer vanzelf stopt? Wat zal de tijd dan enorm lang duren. Arm arm mens.

Ik ben ooit eens bij iemand geweest die zo'n kind had. Daarbij was ook al vaker het hart gestopt en dan stond de ambu weer op de stoep en na reanimatie ging het leven weer verder.
Ik vond het gewoon echt zielig. Er was o,o communicatie , het kind droeg luiers, had een sonde voor voeding en lag de hele dag op bed. Zitten ging alleen in een speciale rolstoel en hij moest dan helemaal ingesnoerd worden. Ik was nog ergens in de 20 en wist dat ik dit nooit zou willen voor mijn eventuele toekomstige kinderen.

Nu is er nooit een kinderwens gekomen maar ik zou ten alle tijden mijn kinderen en goede en gezonde start willen geven. Als er iets bij de geboorte mis zou gaan vind ik dit wel anders dan wanneer je het al van te voren weet.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 15:53

Waves schreef:
Ik zou de stelling willen verscherpen: hoe zouden jullie over dit dilemma denken als je zou weten dat de (gehandicapten)zorg in Nederland over 10 jaar niet meer bestaat op dit niveau? Dat ze je kind in de poep laten liggen, niet meer op het eigen niveau kunnen stimuleren, geen medisch kinderdagverblijf meer, niks.

Er wordt heel erg vanuit een luxe positie geredeneerd valt me op. Maar in de praktijk is het vaak jaren gemodder voor je de juiste zorg hebt, en wordt die zorg steeds minder.

Hoe denk je er dan over?

Dit geldt nu ook al voor ouderen. Je kunt het wettelijk niet bindend dichtgetimmerd krijgen om bij dementie euthanasie te krijgen. Je eigen wil houdt op zodra de dementie toeslaat. Ik heb een aantal familieleden een zeer schrijnende laatste paar jaar zien doormaken vanwege dementie.

Mijn ouders willen niet op die mensonterende manier in leven worden gehouden en ik ook niet.
In het eindstadium van mijn vader (kanker) raakte hij ook wat verward maar had dat zelf snel door en liet toen ook gelijk de huisarts komen en heeft paliatieve sedatie in gang laten zetten. Zijn ergste nachtmerrie (nog erger dan de verwoestende kanker) was zijn verstand kwijtraken.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 15:55

Cowgirl schreef:
Ik ben ooit eens bij iemand geweest die zo'n kind had. Daarbij was ook al vaker het hart gestopt en dan stond de ambu weer op de stoep en na reanimatie ging het leven weer verder.
Ik vond het gewoon echt zielig. Er was o,o communicatie , het kind droeg luiers, had een sonde voor voeding en lag de hele dag op bed. Zitten ging alleen in een speciale rolstoel en hij moest dan helemaal ingesnoerd worden. Ik was nog ergens in de 20 en wist dat ik dit nooit zou willen voor mijn eventuele toekomstige kinderen.

Nu is er nooit een kinderwens gekomen maar ik zou ten alle tijden mijn kinderen en goede en gezonde start willen geven. Als er iets bij de geboorte mis zou gaan vind ik dit wel anders dan wanneer je het al van te voren weet.

Wat verschrikkelijk! Als je niet actief de stekker eruit durft trekken, dan toch op z'n minst een niet reanimeren beleid voeren? Triest, voor zowel het slachtoffer zelf als de ouders die niet los willen laten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 15:56

Shenavallie schreef:
Dat wat je zegt over het hebben van een dier "We kopen een dier, verkopen het, nemen beslissingen", dat geldt dan toch ook voor kinderen?

Ehm, nee.....

Citaat:
Je kiest ervoor om ouders te worden, dus moet je ook de verantwoording nemen om in het geval van de stelling een beslissing te durven nemen als een kind geen menswaardig bestaan kan hebben. Dat is niet griezelig, dat is gewoon eerlijk zijn naar het kind toe. Dus ja, ik heb wel degelijk door wat ik zeg. Jij hebt jouw referentiekader en dit is de mijne.

Dat heeft niks met “een beslissing durven nemen” te maken, dat heeft te maken met het beeindigen van iemands leven zonder diens toestemming omdat jij het zorgen voor die persoon te zwaar vindt of omdat jij vindt dat diens leven niet voldoet. Ik vind dat idd zorgelijk.

Maar het feit dat zowel jij als elnienjo alle kritische vragen over hoe je dat voor je ziet negeert geeft me het gevoel dat je niet echt doorhebt wat je roept.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 15:58

secricible schreef:
Dat heeft niks met “een beslissing durven nemen” te maken, dat heeft te maken met het beeindigen van iemands leven zonder diens toestemming omdat jij het zorgen voor die persoon te zwaar vindt of omdat jij vindt dat diens leven niet voldoet. Ik vind dat idd zorgelijk.

Maar het feit dat zowel jij als elnienjo alle kritische vragen over hoe je dat voor je ziet negeert geeft me het gevoel dat je niet echt doorhebt wat je roept.

Ik zou die beslissing op zeker wel durven maken. Vind het hypocriet dat je wél zonder toestemming iemand het leven aan zou willen doen, maar niet de ballen hebt het ook te beeindigen als het niet gezond genoeg is om in deze maatschappij mee te kunnen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 15:59

elnienjo schreef:
Dit geldt nu ook al voor ouderen. Je kunt het wettelijk niet bindend dichtgetimmerd krijgen om bij dementie euthanasie te krijgen. Je eigen wil houdt op zodra de dementie toeslaat. Ik heb een aantal familieleden een zeer schrijnende laatste paar jaar zien doormaken vanwege dementie.

Mijn ouders willen niet op die mensonterende manier in leven worden gehouden en ik ook niet.
In het eindstadium van mijn vader (kanker) raakte hij ook wat verward maar had dat zelf snel door en liet toen ook gelijk de huisarts komen en heeft paliatieve sedatie in gang laten zetten. Zijn ergste nachtmerrie (nog erger dan de verwoestende kanker) was zijn verstand kwijtraken.

Bij beginnende dementie kan euthanasie toegepast worden en wordt het ook toegepast. Het “probleem” is dat mensen blijven afwachten, tot het punt dat ze niet meer wilsbekwaam zijn, soms tot het punt dat familie de euthanasiewens op tafel legt (“dit had hij niet gewild”), dan ben je inderdaad te laat.

elnienjo schreef:
secricible schreef:

Ik zou die beslissing op zeker wel durven maken. Vind het hypocriet dat je wél zonder toestemming iemand het leven aan zou willen doen, maar niet de ballen hebt het ook te beeindigen als het niet gezond genoeg is om in deze maatschappij mee te kunnen.

Read again, of quoot de juiste persoon. En hoe wil je iemand het leven aan doen met toestemming? :+
Laatst bijgewerkt door secricible op 15-07-19 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt